Nyt alkaa mennä hermot jo, tekee tätä joka kesä, ja vuosi vuodelta enemmän ja herkemmin, nyt jo lähes päivittäin.
Auto:
Volvo XC70 2.4 D5 AWD Autom.
vm. 2008. Ajettu n. 375 tkm.
Oireet:
Kuumalla ja kuivalla kesäkelillä (+20 astetta) sammuu jos:
1. Pitää tyhjäkäynnillä enemmän kuin pari minuuttia sekä:
2. Ajossa raskaalla kuormalla (traileri tms. perässä).
Eli 1: Käy esim. pihalla tyhjäkäyntiä tasaisesti kunnes alkaa hieman rykimään, sitten 5 - 20s siitä ikään kuin "tukehtuu" ja sammuu, virrat jää päälle. Ei käynnisty. Avain pois virtalukosta, 2 min odotusta ja käynnistyy ilman ongelmia. Ei limp modea tai muuta vastaavaa, toimii normaalisti.
2: Kesken ajon kuorma perässä kun esim. painaa kaasua ylämäkeen, veto pois, kone "tukehtuu" ja sammuu. Virrat jää päälle, automaatti pudottelee vaihteita pahankuuloisesti alaspäin ja siitä tien sivuun. Taas sama, ei käynnisty, avain pois, 2 min ja toimii kuin mitään ei olisi ollut, ei limp modea tai vastaavaa, toimii normaalisti.
Tehtyjä toimenpiteitä:
- Polttoainesuodatin vaihdettu (puolen vuoden välein viime vuosien aikana),
- Pyörreläppä venttiilien muovi vipu vaihdettu uuteen (2 kk välein viime vuosien aikana kun löystyy ja irtoilee...)
- 2 vuotta sitten koko pyörreläppä venttiilin tanko vaihdatettu merkkiliikkeessä.
- Polttoainejärjestelmän ja suuttimien puhdistusaineet kaadettu tankkiin säännöllisesti ohjeiden mukaisesti.
- Ilmansuodatin vaihdettu aina ajallaan,
- Releet ei tunnu lämpenevän erityisemmin mitä kokeiltu (akun vieressä sulake boksin päällä olevat) niiden paikkaa myös vaihdeltu keskenään.
Ei jätä vikakoodeja joten eivät tiedä edes merkkihuollossa varmasti mikä vaivaa, ei viitsisi kuitenkaan niillä tuntihinnoilla viedä mysteerivikaa tutkittavaksi aikojen loppuun saakka.
Onko kellään ideoita?
- Tankin pumppu??
- Johtosarjat auton ikään nähden? (kadottaa vasemman etuvaloumpion parkitkin jo satunnaisesti)
- pyörreläpän päädyn kohdalla hikoillut öljyä jo useamman vuoden, mahdollinen vaikutus oireisiin?
Aloitti tekemään tätä n. 4 vuotta sitten kun sammui kesken ajon maantiellä tismalleen em. tavalla jyrkkään ylämäkeen asuntovaunu perässä. Ja tosiaan vain kesäkeleillä, talvisin ja viileillä sekä sadekeleillä auto toimii ilman mitään ongelmia.
Kiitokset jo etukäteen vastauksista.