Ostin tuossa jakohihnavaurioisen Volvo 960:n vuosimallia 1995, johon hankin purkaamolta saman vuoden ja saman tyypin moottorin eli B6254S.
Vanhasta moottorista käytin uuteen:
- Puolat
- Johtosarja
- Vetolevy
- Apulaitteet
Ennen asennusta uusin koneeseen sytytystulpat, jakopään sekä takastefat kampiakselille ja pakonokalle.
Nyt tähän koneeseen ei tule kipinää millään. Kone siis startilla pyörii ja puristuksia on, sekä bensaa, mutta kipinää ei tule. Vikakoodeja ei ole. Autossa on vielä Motronic 1.8 ja se antaa vain koodin 1-1-1.
Startatessa tulee puolille vain se käyttöjännite siihen liittimen toiseen napaan. Olen tuossa Volvon omaakin korjaamomateriaalia selaillut ja ymmärtääkseni homma toimii siten, että kun sytytysvirta kytketään niin konehuoneessa kuskin puoleisessa lokasuojassa olevaan sulakeboksiin menee virta sytytyksen sulakkeelle, josta viereen sytytyksen releelle. Sitten kun startataan, niin samalle releelle tulee heräte, ja siitä tämä puolien käyttöjännitejohto lähtee puolille jossa matkalla jakaantuu kuuteen. Puolan liittimen toiseen napaan pitäisi tulla sitten sytytyshetkellä virta sytytysmoduuleilta, jonne taas tulee signaali moottorinohjausyksiköltä. Tuo käyttöjännite siis puolille tulee, mutta toiseen napaan ei tule mitään.
Tähän mennessä tehtyä:
- Mitattu, että sytytysmoduulien maadoitus on kunnossa
- Kokeiltu vaihtaa etummainen sytytysmoduuli toisesta koneesta
- Kokeiltu vaihtaa kampiakselin asentotunnistin. Molemmat mitattu ja antoivat vastukseksi saman n.280 ohmia
- Mitattu, että johdot kampiakselin asentoanturin liittimeltä moottorinohjausyksikön liittimelle ovat kunnossa
- Mitattu, että nokka-akselin asentoanturi näyttää myös jotain vastusarvoa (en nyt muista mitä)
- Moottorin maadoitus kannesta tulipeltiin sekä runkoaisasta lohkon kylkeen on kunnossa
- En tiedä miten tässä ajonesto toimii, vai onko sellaista. Olen kuitenkin kaukosäätimellä sulkenut ja avannut ovia
- Kokeiltu toista moottorinohjausyksikköä. Toinen niistä kävi myös ammattimiehellä tsekattavana; kunnossa
Kierroslukusmittari ei liikahda startatessa, joten kampiakselin asentotieto on sen perusteella hukassa. Purkuauto oli manuaalivaihteinen, tämä on automaatilla, mutta ainakin nuo kampiakselin asentoanturit on samat, googlen mukaan anturin telinekin. Vetolevyä ei saa takaperin asennettua...pakko oli miettiä jo sellaistakin vaihtoehtoa. Nokka-akselin asentoanturia ei voine väärin asentaa sitäkään.
Minulta on ideat loppuneet, onko muilla?