Samppasport  Futurez

960 ei kipinää, ei sitten millään

  • 64 Vastauksia
  • 5764 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
960 ei kipinää, ei sitten millään
« : 21.06.2024, 09:47:15 »
Ostin tuossa jakohihnavaurioisen Volvo 960:n vuosimallia 1995, johon hankin purkaamolta saman vuoden ja saman tyypin moottorin eli B6254S.

Vanhasta moottorista käytin uuteen:
- Puolat
- Johtosarja
- Vetolevy
- Apulaitteet

Ennen asennusta uusin koneeseen sytytystulpat, jakopään sekä takastefat kampiakselille ja pakonokalle.

Nyt tähän koneeseen ei tule kipinää millään. Kone siis startilla pyörii ja puristuksia on, sekä bensaa, mutta kipinää ei tule. Vikakoodeja ei ole. Autossa on vielä Motronic 1.8 ja se antaa vain koodin 1-1-1.

Startatessa tulee puolille vain se käyttöjännite siihen liittimen toiseen napaan. Olen tuossa Volvon omaakin korjaamomateriaalia selaillut ja ymmärtääkseni homma toimii siten, että kun sytytysvirta kytketään niin konehuoneessa kuskin puoleisessa lokasuojassa olevaan sulakeboksiin menee virta sytytyksen sulakkeelle, josta viereen sytytyksen releelle. Sitten kun startataan, niin samalle releelle tulee heräte, ja siitä tämä puolien käyttöjännitejohto lähtee puolille jossa matkalla jakaantuu kuuteen. Puolan liittimen toiseen napaan pitäisi tulla sitten sytytyshetkellä virta sytytysmoduuleilta, jonne taas tulee signaali moottorinohjausyksiköltä. Tuo käyttöjännite siis puolille tulee, mutta toiseen napaan ei tule mitään.

Tähän mennessä tehtyä:
- Mitattu, että sytytysmoduulien maadoitus on kunnossa
- Kokeiltu vaihtaa etummainen sytytysmoduuli toisesta koneesta
- Kokeiltu vaihtaa kampiakselin asentotunnistin. Molemmat mitattu ja antoivat vastukseksi saman n.280 ohmia
- Mitattu, että johdot kampiakselin asentoanturin liittimeltä moottorinohjausyksikön liittimelle ovat kunnossa
- Mitattu, että nokka-akselin asentoanturi näyttää myös jotain vastusarvoa (en nyt muista mitä)
- Moottorin maadoitus kannesta tulipeltiin sekä runkoaisasta lohkon kylkeen on kunnossa
- En tiedä miten tässä ajonesto toimii, vai onko sellaista. Olen kuitenkin kaukosäätimellä sulkenut ja avannut ovia
- Kokeiltu toista moottorinohjausyksikköä. Toinen niistä kävi myös ammattimiehellä tsekattavana; kunnossa

Kierroslukusmittari ei liikahda startatessa, joten kampiakselin asentotieto on sen perusteella hukassa. Purkuauto oli manuaalivaihteinen, tämä on automaatilla, mutta ainakin nuo kampiakselin asentoanturit on samat, googlen mukaan anturin telinekin. Vetolevyä ei saa takaperin asennettua...pakko oli miettiä jo sellaistakin vaihtoehtoa. Nokka-akselin asentoanturia ei voine väärin asentaa sitäkään.

Minulta on ideat loppuneet, onko muilla?
« Viimeksi muokattu: 21.06.2024, 09:56:03 kirjoittanut Petri R. »

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #1 : 21.06.2024, 12:42:32 »
Vautipyörän merkki  kohdallaan tai saako sitä väärin asennettua?

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #2 : 21.06.2024, 13:04:00 »
On sitä vuosimallia että joko tässä on ajonesto? Oot kokeillut toisella avaimella?

Johtosarjavika tai jokin liitin huono myös mahdollista. Kannattanee kokeilla sen vanhan moottorin nokka-akselin tunnistinta.

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #3 : 21.06.2024, 13:10:15 »
Tulipa vielä mieleen että onko siinä sellaista niinsanottua "kolarikytkintä", eli sellainen kumipäällysteinen katkaisija joko konehuoneessa tai sisällä kojelaudan alla. Vanhemmiten tuo voi syystä tai toisesta laueta itsestään jolloin käynnistys on estetty. Tuota painamalla saa kuitattua käynnistyksen eston pois päältä jos se on lauennut.

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #4 : 21.06.2024, 18:50:00 »
Vautipyörän merkki  kohdallaan tai saako sitä väärin asennettua?
Vetolevyä ei saa asennettua väärään asentoon. Kampuran päässä on tappi, ja sille reikä vetolevyssä kahden kiinnityspultin välissä. Myöskään takaperin sitä ei saa asennettua;. tunnistinkehä on vetolevyllä startin hammaskehän vieressä laatikon puolella. Se ei mahtuisi toisin päin, osuisi moottorin lohkoon.
On sitä vuosimallia että joko tässä on ajonesto? Oot kokeillut toisella avaimella?

Johtosarjavika tai jokin liitin huono myös mahdollista. Kannattanee kokeilla sen vanhan moottorin nokka-akselin tunnistinta.
Mielestäni olen kokeillut molemmilla avaimilla. Miten ajonesto toimii näissä, lähteekö startti pyörimään ollenkaan, vai jättääkö vain kipinän pois? Toista nokan asentoanturia vois kokeilla, mutta kun kiekkamittari ei liiku startatessa niin tuntuis että se on kampuran asentoanturi jonka tieto on hukassa. Mutta se antaa mitatessa vastuksen ja johtosarja liittimeltä moottorinohjausboksille on mitattu ja kunnossa. Mitähän tuon anturin pitäis näyttää startatessa?
Tulipa vielä mieleen että onko siinä sellaista niinsanottua "kolarikytkintä", eli sellainen kumipäällysteinen katkaisija joko konehuoneessa tai sisällä kojelaudan alla. Vanhemmiten tuo voi syystä tai toisesta laueta itsestään jolloin käynnistys on estetty. Tuota painamalla saa kuitattua käynnistyksen eston pois päältä jos se on lauennut.
Tällaisesta kytkimestä ei ole minulla tietoa...  :-\

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #5 : 22.06.2024, 23:53:42 »
Voisko tämä liittyä tuohon manuaali vs automaatti erotukseen?

Säilykö johtosarja kokonaisuudessaan vanhasta?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6644
  • Global alligator
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #6 : 23.06.2024, 00:46:06 »
Näissä 960 pitäis löytyä tuo inertiakytkin "kolarikytkin" mutta tarkkaa paikkaa en tiedä.
Varmaan jossain jalkatilassa piilossa verhoilun takana. ???

Tuossa voortissa testaillaan tommosta.
https://youtu.be/IJgiPRAnHO4?si=LM3wVpSpPeSTSCbm
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #7 : 23.06.2024, 08:49:53 »
Voisko tämä liittyä tuohon manuaali vs automaatti erotukseen?

Säilykö johtosarja kokonaisuudessaan vanhasta?
Joo, sähköjä ei ole uudesta koneesta ku lähinnä ne parit nakutusanturit, lämpötila-anturit... Se tuli ilman puolia ja johtosarjaa. Kampiakselin asentoanturi oli molemmissa samanlainen, ja netistä ku katsoin niin sama se on anturin telinekin, siis automaatti vs. manuaali.

Automaatin PnP-kytkimeen tämä ei liity, koska startti lähtee pyörimään kun keppi on P:llä.

Manuaalin koneen kampuran takapäässä oli pienempi holkki ku automaatissa, sen vaihdoin.

Näissä 960 pitäis löytyä tuo inertiakytkin "kolarikytkin" mutta tarkkaa paikkaa en tiedä.
Varmaan jossain jalkatilassa piilossa verhoilun takana. ???

Tuossa voortissa testaillaan tommosta.
https://youtu.be/IJgiPRAnHO4?si=LM3wVpSpPeSTSCbm

Katselin tuota netistä itsekin, inertiakytkin pysäyttää bensapumpun. Bensaa tulee.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #8 : 23.06.2024, 09:14:17 »
Niin siis vaihdoit vauhtipyöränkin samalla, etkä pelkkää vetolevyä?

Ja kampuran asentotunnistimen olet vaihtanut kokeeksi?
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #9 : 23.06.2024, 09:18:59 »
Niin siis vaihdoit vauhtipyöränkin samalla, etkä pelkkää vetolevyä?

Ja kampuran asentotunnistimen olet vaihtanut kokeeksi?
Automaattivaihteistossa ei ole vauhtipyörää, vaan kampiakselin päässä on vetolevy jossa on startin hammaskehä ja anturin tunnistinkehä. Vetolevyyn pultataan turbiini sen jälkeen, kun moottori ja laatikko on yhdistetty toisiinsa. Moottori tuli ilman kumpaakaan, mutta papereiden mukaan kone on ollut manuaalivaihteisessa autossa, ja siitä vihjaa myös tuo eri kokoinen holkki kampuran takapäässä.

Kampuran asentotunnistimen vaihdoin jossain vaiheessa, ei vaikutusta. Se on nyt se auton alkuperäinen.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #10 : 23.06.2024, 09:24:40 »
Niin juu tarkotit vaan tuota vetolevyllä. 

Muistelin vuan jotta vanhemmissa takavedoissahan oli eri vahvusia niitä peltiräimäleitä moottorin ja laatikon välissä. Sitä vaan että voiko olla anturin linjauksessa heittoo?

Ookkonä kattonu että on oikeessa asemossa anturi vs hammaskehä?

EDIT: Korjaan tunnistinkehä....jokohan sitä heräis kunnolla tähän päivään..... *kahvia->

« Viimeksi muokattu: 23.06.2024, 09:26:28 kirjoittanut hespa »
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #11 : 23.06.2024, 10:06:55 »
En löytäynt tietoa, että kampiakseleissa olisi mitään eroa manuaali vs. automaatti. Tämä kone on lisäksi saman vuotisesta, saman moottorikoodin autosta. Tuo vaihdettava holkki kertoisi myös, että tehtaalta on lähtenyt yhden mallista kampiakselia ja se holkki on sitten valittu sen mukaan, tuleeko siihen manuaalivaihteistoin sisäänmenoakseli vai turbiiinin napa. Toisaalta jos kampura olisi takapäästä esim. pidempi, eli vetolevy tulisi taaemmas (edemmäs se ei mahtuisi), niin menisi startin hammaskehän linjauskin pieleen tässä minun tapauksessa.

Tuo kampiakselin asentoanturi on näissä pitkittäiskoneisissa siinä mielessä hankalassa paikkaa, että sen käsikopelolla vaihtaa mutta jos haluais sinne anturin reikään nähdä, niin täytyisi melkeen olla joku matokamera. Anturin asennuksessa telineeseen tai telineen asennuksessa lohkoon, ei ole mitään säätövaraa, ja anturin telineet on netistä löytyvien tietojen mukaan kaikki samanlaisia, kuten se itse anturikin, oli manuaali tai automaatti.

Jotenkin tuon anturin toiminta pitäis pystyä paremmin mittaamaan. Se antaa sen 280 ohmia vastukseksi, mutta mitä kuuluu mennä moottorinohjausboksilta anturille, kun sinne nyt menee vain +00.4V jännite? Jos uittaisin jotenkin johdot tuon anturin liittimen napoihin ja liitin kiinni, ja kokeilis että muuttuuko yleismittarilla joku lukema startatessa. Oskilloskooppi ois kiva.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #12 : 23.06.2024, 11:49:59 »
Olikos se niin että jännite menee vasta sitten anturille kun konetta pyörittää?  Eli kun lukee nokalta pyörimistietoo?

Kun nämähän on sitä vanhaa mallia että kone ei koskaan lähde ns. ens potkusta käyntiin. Täytyy aina veivata se oliko nyt kaks vai kolme sytytyskohtaa että laitteet herää.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #13 : 23.06.2024, 17:54:20 »
Asiasta mitään tiedä, mutta tuli vaan mieleen tuo ajonesto, johon jo edellä viitattiin. Oliko niin, että sulla on 2 ecuá käytettävissä? Omassani, joka oli kylläkin 945 ja -96, niin se oli ensimmäinen jossa oli tuo sirullinen ajonesto. Siinä tuo siru kerran hajosi avaimessa ja se oli siinä sitten. Voisko olla, että sulla on toisessa ecu´ssa tuo ajonesto ja toisessa ei? Milloinkahan se tuli noihin 960?

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #14 : 23.06.2024, 21:23:15 »
Kyllä, auton oma ja kaverilta lainattu. Molemmat on '95 ja Motronic 1.8. Mulla on myös '96 960, mutta siinä on jo Motronic 4.4. Siinä ei ole kauko-ohjainta keskuslukolle, tässä vanhemmassa on, ja jotenkin olen ollu siinä uskossa, että ajonesto on siihen kakeen kytketty. Voin toki olla väärässä.

YouTubessa otin pikakurssin kampiakselin asentotunnistimista, ja tässä kun se on kaksinapainen niin sinne ei kuulu mennä +12V vaan se magneettitunnistin "luo" oman pienen jännitteensä kun kampuran tunnistinkehä vilisee sen edestä. Saako tuota signaalia miten kiinni tavallisella yleismittarilla, selviää ku ehdin auton viereen.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron