Proturbo  Autodiagnoosi

960 ei kipinää, ei sitten millään

  • 64 Vastauksia
  • 5758 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #15 : 27.06.2024, 21:12:31 »
Kävin vielä vaihtamassa nokka-akselin asentotunnistimen toisesta koneesta. Ei vaikutusta.

Sytytysmoduulille ei tule minkäänlaista virtaa startatessa, eikä kiekkamittarissakaan ole elämää.

En keksi oikein muuta enää kuin että ajonesto on menny jotenkin jumiin. Miten se näissä 1995 vuotisissa ohitetaan?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #16 : 27.06.2024, 22:29:46 »
Kyllä, auton oma ja kaverilta lainattu. Molemmat on '95 ja Motronic 1.8. Mulla on myös '96 960, mutta siinä on jo Motronic 4.4. Siinä ei ole kauko-ohjainta keskuslukolle, tässä vanhemmassa on, ja jotenkin olen ollu siinä uskossa, että ajonesto on siihen kakeen kytketty. Voin toki olla väärässä.

Ajoneston siru on avaimessa.
Kaukosäädin vaan aukaisee ovet ja kytkee hälyttimen pois.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6644
  • Global alligator
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #17 : 28.06.2024, 00:27:30 »
Niih. Onko antennirengas ja liitos kunnossa. Jonkunhan se avaimen siru pitää lukea?
Tuskin se toimii kuin sen auton alkuperäisellä eculla.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #18 : 28.06.2024, 09:06:09 »
Auton oma boksi siellä on nyt taas paikallaan.

Osaako joku sanoa varmuudella, miten se toimii tämä ajonesto näissä? Kun ajonesto on päällä, niin eikö se lähde starttaamaan, vai ei anna kipinää, vai ei anna bensaa? Eli jos ei ole kipinää, niin voiko se edes liittyä ajonestoon.

Tuossa kun googlailin, niin siellä olis ehkä keskikonsolissa ajoneston rele "210/211" josta yhdistämällä pinnit 50E ja 50F kyseinen rele ohitetaan. Mutta vuosimalli 1995 on siinä ja siinä, että onko sitä vielä vai tuliko vasta 1996. No se selviää ku ehtii autoa taas tutkia. Tuossa katselin kuitenkin Volvon korjaamomateriaalia, niin jos sitä oikein tulkitsin, siinä tuon "anti theft" releen pinnien 50E ja 50F yhdistäminen oikaisee herätteen virtalukolta startin releelle, eli ei vaikuta kipinään sekään, vaan starttaamiseen.

Katselin yks päivä nettiautoa, niin kipinävammaisia 960 Volvoja oli myynnissä kaksin kappalein. On tämä näissä mystinen homma. Kohta siellä on kolmas  ;D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #19 : 28.06.2024, 11:19:59 »
1.8 Motronicissa ei ole ajonestoa, eikä vielä kaikissa -95 käyttöönotetussa 4.4:ssäkään. 210/211 on juurikin hälyttimelle ja siinä on vain starttauksen esto.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2024, 11:21:36 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #20 : 28.06.2024, 14:30:15 »
Elikkä onko tää uuskoppanen 960 vanhakoppasen sähköillä?
Joku välimalli siis.

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #21 : 28.06.2024, 15:38:58 »
Kyllä, 1995 960 II eli ekaa vuotta facelift-mallia jossa vielä Motronic 1.8.

Lankun vastaus oikeastaan sinetöi sen, että mulla taitaa olla nyt koko peli pelattu läpi tämän auton kipinän metsästyksen kanssa.

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #22 : 28.06.2024, 15:46:28 »
Kyllä, 1995 960 II eli ekaa vuotta facelift-mallia jossa vielä Motronic 1.8.

Lankun vastaus oikeastaan sinetöi sen, että mulla taitaa olla nyt koko peli pelattu läpi tämän auton kipinän metsästyksen kanssa.
Eli onko kumpikin(2kpl) "sytkänvahvistin" varmasti kunnossa?

Tämmösen löysin:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57828.0


Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #23 : 28.06.2024, 15:50:00 »
Eli onko kumpikin(2kpl) "sytkänvahvistin" varmasti kunnossa?

Tämmösen löysin:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57828.0
Yhteenkään sylinteriin ei tule kipinää ja toinen sytkämoduuli on kokeeksi vaihdettu (etummainen), ei muuttanut tilannetta. Niiden maadoitusjohto on kiinni ja etummaisen sytkämoduulin liittimen keskimmäisestä navasta mittasin, että maadoitus on kunnossa. Samasta liittimestä mittasin muut navat, ei tule virtaa mihinkään startatessa.

Kiitos linkistä, tutkitaan..

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #24 : 28.06.2024, 15:54:23 »
Yhteenkään sylinteriin ei tule kipinää ja toinen sytkämoduuli on kokeeksi vaihdettu (etummainen), ei muuttanut tilannetta. Niiden maadoitusjohto on kiinni ja etummaisen sytkämoduulin liittimen keskimmäisestä navasta mittasin, että maadoitus on kunnossa. Samasta liittimestä mittasin muut navat, ei tule virtaa mihinkään startatessa.

Kiitos linkistä, tutkitaan..
Muistaakseni vanhakoppasessa on konehuoneessa kuskin puolen etutolpan tienoilla rele, joka liittyy vahvasti sytytykseen.
En tiedä uusikoppasesta missä se on.

Edit: Ja muistaakseni katoaa kipinä jokaisesta pytystä jos irrottaa vain toisen kipinänvahvistimen liittimen, eli voisiko olla niin, että jos se toinen kipunanvahvistin on sökö, niin ECU ei anna tulta sen toisenkaan kautta.
Mutta katso kytkiksestä onko tuossa mallissa rele.
Vanhakopassa se taisi olla jotain 40A luokkaa.

Edit2:Rele näyttää olevan puolien syöttöjännite eli jos puolille tulee plus, niin se lienee kunnossa.
Tässä kytkis vm-93, mutta en tiedä onko se sitten sama kuin -95
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/960/1993/960-93.htm
« Viimeksi muokattu: 28.06.2024, 16:11:14 kirjoittanut Nieminen55 »

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #25 : 28.06.2024, 16:12:24 »
Siinä kuskin puolella konehuoneessa on sulakeboksi, jossa on sytytyksen rele, sen olen vaihtanut ja mitannut että sinne tulee napaan 30 se +12V ku on sytytysvirta päällä ja startatessa tulee herätteelle virta, siitä se kulkee sitten joka puolalle siihen toiseen napaan (syöttöjännite). Mutta siihen toiseen napaan, jolle pitäis tulla virta sytytysmoduuleilta sytytyshetkellä, ei tule yhteenkään puolaan virtaa.

Tuossa linkin matskussa on nuo kampiakselin asentoanturin liittimet #47 ja #48, mittasin aiemmin että johdot anturin liittimeltä tuonne Motronicin liittimelle on kunnossa ja se anturihan on vaihdettu kans kokeeksi. Kierroslukumittarin liikkumattomuus startatessa viittais tuohon kampiakselin asentotunnistimen vikaan, mutta kun ei sieltäkään vikaa löydy niin henkimaailman asioita tämä taitaa olla.

edit: kirjoitusvirheitä
« Viimeksi muokattu: 28.06.2024, 16:15:05 kirjoittanut Petri R. »

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #26 : 28.06.2024, 16:15:43 »
Mutta siihen toiseen napaan, jolle pitäis tulla virta sytytysmoduuleilta sytytyshetkellä, ei tule yhteenkään puolaan virtaa.
Ei sinne "virtaa" eli positiivista jännitettä saakkaan tulla, sillä ne kipinänvahvistimet maadoittavat puolat sen johdon kautta.

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #27 : 28.06.2024, 16:18:04 »
OK, no kipinää ei tule tulppaan kuitenkaan.

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #28 : 28.06.2024, 16:38:22 »
OK, no kipinää ei tule tulppaan kuitenkaan.
Toimiiko tuossa vuosimallissa testmode 2?
https://www.volvotips.com/service-manual/volvo-960/Volvo-960-engine-diagnostic-codes-OBD-service-repair-manual.html
Saisi varmennettua tuleeko "1-4-1 - Timing pick-up, when starter motor is running"

Edit: Onko varmaa, että kampuran asentotunnistimen etäisyys "impulssikehästä" on varmasti oikea?
« Viimeksi muokattu: 28.06.2024, 16:54:19 kirjoittanut Nieminen55 »

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #29 : 28.06.2024, 17:02:03 »
Toimiiko tuossa vuosimallissa testmode 2?
https://www.volvotips.com/service-manual/volvo-960/Volvo-960-engine-diagnostic-codes-OBD-service-repair-manual.html
Saisi varmennettua tuleeko "1-4-1 - Timing pick-up, when starter motor is running"

Edit: Onko varmaa, että kampuran asentotunnistimen etäisyys "impulssikehästä" on varmasti oikea?
Voinhan tuon testin tehdä ku seuraavan kerran ehtii auton viereen. Tuota kampiakselin asentotunnistimen etäisyyttä siitä tunnistinkehästä pohdin tuolla aiemmin, mutta siinähän ei ole minkäänlaista säätöä. Tunnistimen kiinnike tulee lohkoon kahdella pultilla, joiden välissä on vielä ohjaritappi ja sille lohkossa reikä (tai toisinpäin), eli sitä ei saa ku yhteen asentoon ja niin se tulee itse anturikin siihen telineeseen kiinni vain yhdellä tavalla. Moottorit on molemmat saman koodin, samaa vuosimallia, vetolevy on vanhasta koneesta ja anturi vaihdettu kerran päikseen. Automaattiin ja manuaaliin myydään yhtä ja samaa tunnistinta ja tunnistimen kiinnikettä. Jos tuo tunnistin ei olisi näissä niin hankalassa paikassa, voisi tunnistimen reikään vaikka kurkata.

 

Futurez  Kulkukoira