Carcom Oy  Elekma

V70 2,5T -08 Sähköviat

  • 28 Vastauksia
  • 20735 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa savoyard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #15 : 16.01.2012, 16:31:44 »
Kiitokset Miksulle perusteellisesta vastauksesta!

Molempien runkoaisojen maadoitukset ovat tiukasti kiinni, samoin kuljettajan istuimen vasemmalla puolella maton alla olevat maadoitukset.

Niinpä alkavat silmiin syttyä 1000 euron arvoiset dollarinkuvat rikkinäisen CEMin muodossa, jo tässäkin ketjussa mainittujen samojen oireiden ja CEMin vaihtojen ansiosta.

Lieneeko sitten kummoinen homma irroittaa CEM ja toimittaa se Sercapille Rovaniemelle tutkittavaksi.....?
« Viimeksi muokattu: 16.01.2012, 16:33:16 kirjoittanut savoyard »
Volvo 850 GLE -> V70 2,5 20V  -> V70 2,5T ->  Volvo V60 Drive -> Volvo V70 D5

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #16 : 16.01.2012, 19:25:37 »
Nämä CEM-yksikön ongelmat eivät taida ollakaan Volvon kohdalla kovin tuntemattomia.

AKE:n mukaan tähänkin autoon liittyviä CEM-takaisinkutsuja on ollut pari kappaletta, tosin kummatkin olivat ainakin kutsun mukaan  uudelleenohjelmointeja eivätkä koskeneet valmistusnumeroiden mukaan omaa autoani.

Löysin myös erään englanninkielisen sivuston, jossa kaveri arveli että jännitteen laskeminen alle 12,5 voltin resetoisi esimerkiksi CEMin. Hänen tapauksessaan oli käynyt niin että auto temppuili vielä CEMin ja akun vaihdon jälkeen! Hälytin huusi ilman syytä, keskuslukitus toimi miten sattui jne. Sikäläinen dealeri ei ollut millään uskonut tätä mutta vasta laturin/jännitteensäätimen vaihdon jälkeen auto (XC70) alkoi toimia moitteettomasti kun järjestelmän jännite alkoi pysyä ohjearvoissa!?

Tästä tuli mieleeni että voisiko ainakin osassa CEM-ongelmia auttaa yksikön uudelleenohjelmointi ja säästyttäisiin kalliilta koko yksikön uusimiselta!?

Pidän tämä mallisarjan CEM:ja varsin luotettavina, eikä niihin tule helposti mitään vikoja. Ohjelmavirheitä toki on monessa muussakin modulissa ja niitä varmaan pitääkin ohjelmoida silloin tällöin.

Tuo jännitteen tippuminen alle 12.5v on kyllä ihan huhaata, eikä missään tapauksessa resetoi CEM:iä eikä muitakaan laitteita. Selvästä alijännitteesta voi joku laite mennä jumiin. Viimetalvena starttailin dieseliä liian kovalla pakkasella parin hehkun jälkeen. Juuri ja juuri se jaksoi startata ja jopa käynnistyikin. Tuskin tuollaisessa tilanteessa on kymmentäkään volttia jännitettä ja silti kaikki elektroniikka toimii ja pysyy ehjänä.

Yksittäisiin autoihin voi tietenkin tulla mitä tahansa vikoja esimerkiksi jonkun tehtaalla tapahtuneen virheen seurauksena tai on vaikkapa sattunut viallinen komponentti.

Jos nuo aikaisemmin mainitut virta- ja maadoitusviat on suljettu pois niin kyllä jossain vaiheessa vikaa voi tuosta CEM:stakin etsiä. Täälläkin niitä korjaillaan, eikä uuden ostaminen ole läheskään aina välttämätöntä. Kun se auto muuten toimii ja lähes kaikkien yksiköiden liikenne tavalla tai toisella liittyy tuohon CEM:iin, niin en ihan ensimmäiseksi olisi sitä vaihtamassa.


Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #17 : 16.01.2012, 20:30:56 »
Niinpä alkavat silmiin syttyä 1000 euron arvoiset dollarinkuvat rikkinäisen CEMin muodossa, jo tässäkin ketjussa mainittujen samojen oireiden ja CEMin vaihtojen ansiosta.

Tässä automallissa CEM on hanskalokeron takana rintapellissä kiinni. Muovisuoja hanskalokeron alta pitää irroittaa ja käytännössä myös tuo hanskalokero pitää irroittaa että tulee tilaa. Tuo purkki irtoaa paljain käsin, kun ensin on irroittanut 5 pistoketta. CEM:in sisältämät kaksi piirikorttia on kasattu puristusliitoksin, jotka ovat muuten luotettavia, mutta jos sinne on päässyt kosteutta, voi joku kohta olla hapettunut. Jos nyt olet sitä irroittamassa, niin vaaleasta muovista tehdyn kotelon myös saa helposti ympäriltä pois ja liittimiä ja piirikorttia voi sitten myös tarkkailla.

Oletko muuten kertaakaan lueskellut vikakoodeja?

Allaolevan kuvan mukainen purkki.


Poissa savoyard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #18 : 17.01.2012, 09:00:11 »
Kiitokset Nortille, itsekin olen pohtinut mahdollisia kosteusongelmia.

Yksi johtolanka tässä ongelmassa on nimittäin se, että auton lämmettyä kaikki, siis aivan kaikki ongelmat häviävät ja auto toimii normaalisti. Lämpimissä uudelleenkäynnistyksissä ei koskaan ole tullut mitään herjoja, myös radion näyttö toimii.

Vikakoodit SRS- ja ABS-herjoja myöten lienevät kuitenkin tallentuneet ja miten käy silloin kun katsastusmies kytkee OBD-lukijan kiinni? Taitaisi käydä niin kuin radiossa joskus soivassa biisissä että katsastusmies nauraa......

Itse en omista lukijalaitetta vaan koodien selvittämiseksi olisi hakeuduttava merkkiliikkeeseen joka tuskin luovuttaa niitä käyttööni.



Volvo 850 GLE -> V70 2,5 20V  -> V70 2,5T ->  Volvo V60 Drive -> Volvo V70 D5

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #19 : 17.01.2012, 09:50:26 »
Kiitokset Nortille, itsekin olen pohtinut mahdollisia kosteusongelmia.

Yksi johtolanka tässä ongelmassa on nimittäin se, että auton lämmettyä kaikki, siis aivan kaikki ongelmat häviävät ja auto toimii normaalisti. Lämpimissä uudelleenkäynnistyksissä ei koskaan ole tullut mitään herjoja, myös radion näyttö toimii.

Vikakoodit SRS- ja ABS-herjoja myöten lienevät kuitenkin tallentuneet ja miten käy silloin kun katsastusmies kytkee OBD-lukijan kiinni? Taitaisi käydä niin kuin radiossa joskus soivassa biisissä että katsastusmies nauraa......

Itse en omista lukijalaitetta vaan koodien selvittämiseksi olisi hakeuduttava merkkiliikkeeseen joka tuskin luovuttaa niitä käyttööni.

Volvolle mun mielestä vararengasta ja tunkkia tärkeämpi varuste on kunnollinen lukija http://www.bsr.se/docs/PPC-3-manual-diagnostics-en.pdf. Linkistä löytyy tuon purkin manuaali, niin näkee toiminnan ja samalta sivulta sen saa tilattuakin suoraan valmistajan verkkokaupasta.

Vikakoodeista senverran, etteivät ainakaan SRS-koodit palaudu, vaan ne pitää kuitata pois ja niistä jää merkkivalokin ja katsastuksessa tulee siitä hylky. Muilla koodeilla ei ole niin väliä, koska katsastuksessa luetaan vain geneeriset päästöihin liittyvät vikakoodit. Vaikka vikakoodit eivät välttämättä tätä ongelmaa ratkaise, niin sen kylmällä autolla tulevan vikatilanteen tarkan paikan haarukointiin olisi varsin mielenkiintoista nähdä ne koodit. Eli vikakoodit pyyhitty, kun vikaa ei ole ja sitten luku, kun tuo vika on päällä. Luultavasti vikakoodeja on paljon. Esimerkiksi modulin XXX huono maadoitus jossain dataväylässä osataan myös kertoa "Virheellistä dataa laitteesta XXX"- tai "Konfigurointivirhe laitteessa XXX"-kaltaisilla viesteillä. Erilaisia dataväyliä on useita ja tuo varmaan paikallistuisi tiettyä väylää käyttäviin laitteisiin ja ainakin osaa laitteista voi vaikka pitää irroitettuna, jolloin vian pitäisi kadota.

Kylmänä esiintyvä vika kertoo hapettuneesta tai löysästä liitoksesta jossain. Koska vika poistuu auton lämmettyä, niin yksi tapa paikantaa tuo vika on purkaa suojamuoveja (kojelaudasta?) senverran, että alussa mainittuja samassa väylässä olevia laitteita tulee esille ja sitten voisi niiden kaikkien liittimiä hiukan painella ja samoin voisi eri moduleita lämmitellä jollain kuumailmapuhaltimella.




Poissa savoyard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #20 : 23.01.2012, 12:53:20 »

No niin, merkkiliike luki vikakoodit ja häiriöiden syyksi paikantui ICM-yksikkö!

Norttihan tämän jo vainusi ilman koodien lukuakin ehdottamalla ICM ja IAM-sulakkeiden irroitusta!

Näitäkin Sercap korjaa eikä liene kummoinen irroitettava?

Tässä sivustossa oli toisaalla linkki keskikonsolin purkuohjeisiin mutta ei ainakaan minulla toiminut.

Auto oli tänään ajossa ilman ongelmia mutta vikakoodit lukenut merkkiliikkeen asentaja näytti ystävällisesti että kopauttamalla keskikonsolia kaiuttimissa räsähtää joten kyllä se kontaktiongelma siellä on.

Mikä näissä ICM-tapauksissa lienee yleensä ollut ongelmana, jossain liitin löysällä vai joudutaanko aina itse ICM-yksikkö uusimaan/korjaamaan?

Volvo 850 GLE -> V70 2,5 20V  -> V70 2,5T ->  Volvo V60 Drive -> Volvo V70 D5

Poissa JTSBoy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #21 : 24.01.2012, 22:25:39 »
Onko teillä muilla alkanut auto itsestään ovien ollessa lukittuina vilkuttamaan hätävilkkuja? Mulla Volvo (V70 2.4D -08) on alkanut iltaisin sellaista tekemään yksistään pihalla...
XC60 D4 AWD man Ocean Race -15, 250 hv /530 Nm
XC60 B4 AWD aut Momentum -20
ex V70 2.4D aut Kinetic -08, 215 hv / 450 Nm, S60 D5 man -03,
XC60 2.4D aut Momemtum -08

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #22 : 24.01.2012, 22:58:58 »
Onko teillä muilla alkanut auto itsestään ovien ollessa lukittuina vilkuttamaan hätävilkkuja? Mulla Volvo (V70 2.4D -08) on alkanut iltaisin sellaista tekemään yksistään pihalla...

Tulis mieleen, että hälyttimen sireeni on rikki, kun ei ääntä kuulu ja hälytys lauennut..

Poissa Hapa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • V70 MY2012
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #23 : 25.01.2012, 22:03:47 »
No niin, merkkiliike luki vikakoodit ja häiriöiden syyksi paikantui ICM-yksikkö!

Tässä sivustossa oli toisaalla linkki keskikonsolin purkuohjeisiin mutta ei ainakaan minulla toiminut.


Oliskohan tuosta apua?

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/S80%2807-%29/2008/D5/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-330879-1/S80_%2807-%29,_2008

Poissa savoyard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #24 : 27.01.2012, 08:11:51 »

Kyllä kiitos, nyt linkki toimi!
Volvo 850 GLE -> V70 2,5 20V  -> V70 2,5T ->  Volvo V60 Drive -> Volvo V70 D5

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #25 : 27.01.2012, 13:36:29 »
Mulla teki täysin samaa, eli välillä kun auto oli lukossa niin hätävilkut vilkkuivat. Sen jälkeen aina oli näytössä kun meni autoon että hälytyslaite vaatii huollon.

Syynä oli että sireenin akku oli sökönä. Eli se lauko turhia hälytyksiä.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa JTSBoy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #26 : 03.02.2012, 17:04:02 »
Onko teillä muilla alkanut auto itsestään ovien ollessa lukittuina vilkuttamaan hätävilkkuja? Mulla Volvo (V70 2.4D -08) on alkanut iltaisin sellaista tekemään yksistään pihalla...

Vika selkis, kun kävi lukaiseen vikakoodit, sisätutka (IMS) oli laukonut hälytykset päälle.

Tarkennuksena, edellä mainittu johtui osittain jäätyneestä vänkärinpuolen takaoven lukosta.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2012, 20:29:22 kirjoittanut JTSBoy »
XC60 D4 AWD man Ocean Race -15, 250 hv /530 Nm
XC60 B4 AWD aut Momentum -20
ex V70 2.4D aut Kinetic -08, 215 hv / 450 Nm, S60 D5 man -03,
XC60 2.4D aut Momemtum -08

Poissa Bosse

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #27 : 20.03.2016, 09:58:56 »
Jokos ne viat on korjattu? itselläni alkoi samanlaiset ongelmat noin vuosi sitten.
Sinisellä on käyty useamman kerran eikä mitään selvyyttä ole siihen saatu. olisivat vaihtamassa vuoronperään radion lämppärinmoottorin ja vastuksen ? onkohan ne oikeasti niin pihalla että eivät löydä vikaa?

Eli kaikki valot vuoronperään syttyy taulussa , vilkut eivät toimi kojetaulussa mutta ulkona kyllä..lasit eivät nouse eikä laske,
ovet ei mee lukkoon ,mittarit pimeenä. Mitä avuksi?

Poissa OlaviT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T -08 Sähköviat
« Vastaus #28 : 04.04.2016, 20:30:26 »
Sama vika, korjautui ICM-modulin huonojen liitosten tinailulla. Vaasassa tätä tekee Vekatronics ja kustansi  muistaakseni 250€. Antavat 2 vuoden takuun. Tuttu oli ongelma heillekin.

 

Futurez  Kulkukoira