Proturbo  Autodiagnoosi

740 1986 b200k latausjännite

  • 2 Vastauksia
  • 389 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
740 1986 b200k latausjännite
« : 04.07.2024, 17:29:50 »
Huomasin jokunen aika sitten, että volttimittarin osoitin alkoi hieman heittelehtimään ajon aikana, sellaista jatkuvaa "hakemista" mittarin osoittimen mukaan. Toisaalta taas kun virrat kääntää päälle mutta ei käynnistä, on osoitin aivan vakaa ja mittari näyttää oikein. Huomasin myös, että latausjännite vaikuttaa vähän korkealta, vaikka vaihteleekin jatkuvasti. Akulta mittasin kun mitään sähkölaitetta ei toiminnassa, niin tulee 14.8 (tosin jatkuvaa pientä vaihtelua). Kun laitoin kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle, oli mittaustulos noin 14.2 volttia, tosin jatkuvaa pientä vaihtelua tässäkin. Huomasin myös, että mittariston valot ja sisätilan valo palavat välillä kirkkaammin ja välillä himmeämmin, eli jännitteen vaihtelua siis tapahtuu. Nyt olen käynyt läpi ja puhdistanut laturin liitoksia, sekä maadoitus-liitoksia, tällä ei kuitenkaan ollut asiaan mitään vaikutusta. Mittasin myös että laturin B+ liittimessä on täsmälleen sama jännite, kuin akun + navassa. Tänään sitten tutkisin autoa lisää, huomasin, että lataussäätimessä lukee 14.5v, aika korkea, mutta pärjätty on tälläkin laturi/säädin yhdistelmällä jo varmaan parisenkymmentä vuotta. Sitten tein mielenkiintoisen havainnon, D+ liittimeen kun tulee latauksen merkkivalon johto, ja johdon päässä on pieni abiko-liitin, niin liittimen muovi on murtunut rikki ja johto on kyllä liittimen sisällä, mutta johto heiluu aika löysänä. Voisiko tämä löysä liitin yksistään olla vastuussa siitä, että latausjännite vaihtelee ja hakee jatkuvasti? Latauksen merkkivalo ja muutkin merkkivalot mittaristossa kyllä toimivat normaalisti.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1801
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 1986 b200k latausjännite
« Vastaus #1 : 04.07.2024, 18:15:29 »
Jännitteensäädin/hiilet on näihin kympin, parin osa ja näppäsyhomma vaihtaa sinne laturin persieseen, sillä lähtisin ekana kokeilemaan.

Jännite on ainakin ihan topakka, eikä häviöitäkään kuulu pahemmin olevan.
Oma lykkää ilman kuormaa sen 14,4-14,5V ja täydellä kuormituksella tyhjäkäynnillä kyykkää 14 tuntumaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 1986 b200k latausjännite
« Vastaus #2 : 04.07.2024, 19:39:09 »
Kiitos vastauksesta, askartelen tuon huonon liittimen kuntoon ja käyn sitten hakemassa lataussäätimen jos ei liittimen korjauksesta mitään apua. Kun oikein tarkkaan katson merkkivaloja mittaristossa, niin ehkä se akun kuva loistaa hitusen himmeämpänä kuin muut merkkivalot. Selkeästi kirkkain merkkivalo on öljynpaineen valo.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy