Futurez  Kulkukoira

185hp D5 ahtovuotoja

  • 20 Vastauksia
  • 1125 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Markku Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #15 : 15.07.2024, 14:07:08 »
Siitä oli se pääty kuminen palikka mistä menee tanko läpi niin väljä että vuosi siitä ilmat pihalle. Läpät oli kaikki ehjiä ja se väli tanko oli ehjä ja kiinni. Kyselin sen korjausta niin joka paikassa sanottiin n.1000€ mutta osat oli alke 100€ ja puoli päivää meni kun korjasin. Kyllä siinä tuli pikkusen säästöö. Nyt ei oo ollu kyllä pngelmia sen jälkeen.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #16 : 15.07.2024, 14:29:48 »
Okei! kiitos tarkennuksesta, tuo saattaisi viitata samaan vaivaan, koska sieltä kyllä suhina kuuluu. Klappia on sivuttaissuunnassa läppäakselissa aika paljon. Läpät liikkuu, sen kuulee käyntiäänestä, mutta tuo imuilmavuoto voi olla sen verran kova että heittää häiriöön.

Ilmeisesti tuo minkä ympyröin vuskaa..


Hommanahan tuo ei kummonen ole tehdä, jos vaan suuttimet nousee suosiolla ylös.

Aerolta näyttää saavan edukkaasti ihan korjaussarjaa: https://aeromotors.fi/kataloog/article/12115364/drm22802r-dr-motor-automotive


"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #17 : 15.07.2024, 19:24:48 »
Tutkimuksia jatkettu. Irrotin ahtimelta sen säätötangon, joka tulee sähköservolta. Kun sen jumittaa ääriasentoon, alkaa juurikin tuolta läppäakselin luota kuulua suhinaa.

Koeajolenkillä ahdot karkaa herkästi jopa 2,5bar ja imusarjan paineet pysyy aikalailla siinä 1bar ja menee hieman sen alle.

Onko näissä vakiopaine turbolla 1,5bar? Ja pitäisikö imupaineiden mennä sinne samaan?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #18 : 24.07.2024, 19:58:42 »
Päivitystä tähänkin remonttiin..

Imusarjan irrottaminen ei ollutkaan ihan helppo tehtävä. Lähinnä suuttimen osalta. Keskimmäiset kolme lähti käytännössä nostamalla. Reunimmaisey oli äärimmäisen tiukassa. Liukuvasaralla kuitenkin lähti, kun paukutti kahdesta miehin. Ei kuulemma volvoissa tartu kiinni...


Nyt kuitenkin kasattuna rynkyttää, savuttaa ja Nakuttaa pahalla äänellä. Vikakoodit kaikki viittaa alhaiseen polttoainepaineeseen. 1 sylinterin suutin vaurioitui irrottaessa. Kaverilta sain käytetyn tilalle, jonka koodasin järjestelmään.

Tämmöset arvot antaa Vida:


Kuka noista ymmärtää? Onko +3- maximi arvo mikä saa olla? Tarkoittaako tuo että vitossuutinkin sai kipeää irrotuksessa?
« Viimeksi muokattu: 24.07.2024, 20:01:00 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #19 : 24.07.2024, 22:47:18 »
Siltähän tuo näyttää, ei ilmeisesti aukea kunnolla tai ei ainakaan sumuta. Korjausarvo näyttää että yrittää syöttää sinne vaan lisää ja ylemmässä ruudussa näkyy kierroksista että turhaan yrittää... Nuo muutkin voi tasoittua kun saa tuon yhden sotkemasta.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 185hp D5 ahtovuotoja
« Vastaus #20 : 28.07.2024, 14:27:36 »
Tämäkin tapaus taisi osittain ainakin tulla kuntoon. Kaksi viikkoa sinä sai kulumaan...

Elikkäs imusarjan läppäakseli meni uusiin, sen painevuodon takia ja pari suutinta meni vaihtoon, mitkä vauroitui irrottaessa. Kyllä osaa volvossakin olla tiukassa! Onneksi käytetyt suuttimet löytyi ihan kotikyliltä. Koodaukset onnistui vdashilla..

Käyntiin lähti hienosti ja vetoja oli, mutta silti veti vikatilaan kiihdytyksissä. Suhinaa alkoi kuulua auton alta ja eiköhän vielä katalysaattorin ja dpf:n välisessä haitariputkessa ollut reikä. Ei kun putkisto irti ja tutkimaan. Samalla tungin ahtimeen mr musclea, jos siellä läpät on jumissa.

Haitariputken sai vielä paikattua pakoputken korjaustahnalla, ei tarvinnut hitsata uutta haitaria väliin.

Nyt ahtopaineet menee max 2,4bar ja imupaineet samoissa. Eli yliahtaminen näin ollen loppui. Kovin korkealla käy vieläkin, mutta kunhan raameissa pysyy niin on hyvä.

Mutta edelleen paine-ero on 0hpa ja samoin lamda näyttää nollaa. Eli hiukkaspoltot ei ilmeisestikkään toimi. Vida näyttää pysyvästi 1,67g eikä se siitä nouse eikä laske. Pöntön sisään katsoin ja siellä ainakin on romut vielä paikallaan ja softassakin pitäisi dpf olla mukana.

Paine-eroanturille tulee 5v eikä putket ole tukossa.. Oishan tuo hyvä saada dpf:kin toimimaan, kun ei taida nykyaikana uskaltaa mennä poistamaankaan vaikka mieli tekisi.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Carcom Oy  Elekma