Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Jälleen kerran VVT-pyörästä

  • 10 Vastauksia
  • 726 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Jälleen kerran VVT-pyörästä
« : 19.07.2024, 17:33:12 »
Tuosta vvt-pyörästähän täällä on monenlaista juttua, mutta mitäs seuraavaan viisaammat tuumaavat:

Osan vaihto on edennyt siihen vaiheeseen, että ruuvi pitäisi avata. Se liikkuukin n. 1/4 kierrosta kevyesti, mutta kiristyy sitten uudelleen, kevyesti kierrettäessä.

Herää kysymys, mistä on kysymys :o

Jos käytän enemmän voimaa niin A) mutteri avautuu normaalisti vai  B) kierteet paskaksi ruuvista ja/tai akselista... >:(

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen kerran VVT-pyörästä
« Vastaus #1 : 22.07.2024, 18:35:42 »
Oikea vastaus vaihtoehto A.  Edes takaisin kääntelemällä lähti aukeamaan normaalisti.

PS: Hommaan kului kaikkineen viitisen tuntia. Kun ei ollut nokka-akselin lukitustyökalua, jako osui (suunnilleen) kohdalleen vasta kolmannella yrityksellä...

Säästinpä kuitenkin 380€, joka oli halvin tarjous vaihtotyöstä.

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen kerran VVT-pyörästä...jatkoa APUA TARVITAAN
« Vastaus #2 : 26.07.2024, 17:34:37 »
Ajoa kertynyt uudella VVT pyörällä vajaat pari sataa km. Huomasin jotain ylimääräistä hankaavaa ääntä. Avasin jakopään suojamuovin ja täällähän on hihna ihan löysällä! Ihme ettei ollut hypännyt yli hampaista.

Mikähän tässä on mennyt asennuksessa pieleen, kun hihnan kiristin ei pysy säädetyssä asennossa vaikka keskiruuvi on tiukalla? Sitä "viisaria" pystyy liikuttelemaan kevyesti sormillakin. Samoin vasta aivan ääriasennossa hihna on kireällä, ei keskellä, jossa sen varmaan pitäisi olla.

Voisiko joku ystävällinen sielu antaa yksinkertaiset neuvot sen kiristimen oikeaan asennukseen. Kiitos.

Jaonkin sain käänneltyä aivan sekaisin, miten lähtisin sitä oikeaksi säätämään?  :-\

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Jälleen kerran VVT-pyörästä
« Vastaus #3 : 26.07.2024, 19:09:05 »
Kireyden osoitinta pystyy kääntämään sormin. Keskiössä on kuusiokololle paikka ja siitä säädetään hihnankireys kääntämällä nuolen osoittamaan suuntaan. Asentomerkit on osoittimen taakse jäävät kaksi uloketta. Vasen kylmälle koneelle ja oikea lämpimälle, mutta hyvin voi jättää kylmälläkin koneella niiden keskelle.

Ohjeet löytyy vaikka tuolta, vaikka osoitteessa ketju lukeekin: http://replace-timing-belt.com/how-to-replace-timing-chain-on-volvo-s40-2-0-2002/
« Viimeksi muokattu: 26.07.2024, 19:12:12 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen kerran VVT-pyörästä
« Vastaus #4 : 26.07.2024, 21:12:47 »
Siitä kuusiokoloruuvista kiristinkin sen hihnan, sitten keskiruuvi tiukalle, mutta se keskelle säädettävä osoitin ei pysy siinä keskellä kun laittaa auton käyntii. Hihna on sen jälkeen taas löysällä  ??? :-\

Onko sillä kiristimen liikkuvalla keskiosalla määrätty paikka ennen asennusta? Eli täytyykö sen kuusiokolon olla johonkin tiettyyn suuntaan? Kuuluuko johonkin kohtaan prikka? Yksi sellainen jäi tähteelle :-[

Edit: jos huonolla enkullani ohjeita oikein ymmärsin, niin se kuusiokolo pitää siis olla kello 10 suuntaan? Muuta huomioitavaa siinä.

Ps: Olen noita hihnoja vaihtanut eri Volvoihin 6-7 kertaa, mutta nyt jostain syystä tökkii pahasti :-\
« Viimeksi muokattu: 26.07.2024, 21:23:13 kirjoittanut kkos »

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen kerran VVT-pyörästä
« Vastaus #5 : 27.07.2024, 10:07:57 »
Kolmen tunnin pakerruksen jälkeenkään en tuota sen kummoisemmaksi onnistunut saamaan. Vaikka miten ohjeiden mukaan kiristäisi, kun moottorin sammuttaa ylhäällä nokkapyörien välissä hihna tuntuu ihan löysältä. Pakonokkaa pystyy kääntämään vastapäivään millin pari. Miten tiukalla sen yleensä pitäisi tuossa kohtaa olla?

Lisäksi "onnistuin" saamaan päälle vikakoodin nokan asentotunnistimesta. Menee kohta hermot >:(
« Viimeksi muokattu: 27.07.2024, 13:05:57 kirjoittanut kkos »

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen kerran VVT-pyörästä
« Vastaus #6 : 27.07.2024, 18:24:42 »
"Yksi tyhmä kyselee enemmän kuin 155 viisasta kerkeää vastaamaan". Kommentoikaa viisaat edes jotain...

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Jälleen kerran VVT-pyörästä
« Vastaus #7 : 27.07.2024, 20:52:33 »
En minä kuulemma mistään ymmärrä mitään mutta onko varmasti hihna asennusvaiheessa vedetty ylhäällä kireälle. Oikeastaan kampiakselilta lähtien onko hihna tiukka ohjainpyörällä jne.

Melko seppä oot jos ilman lukitustyökalua tuon homman oikein teet.
Vielä ei ehkä olis liian myöhäistä hommata sellainen.
https://youtu.be/jTIAMWppm7I?si=nDMB9c4jadUJVFIK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen kerran VVT-pyörästä
« Vastaus #8 : 27.07.2024, 23:10:23 »
Oman ymmärrykseni mukaan olen ohjeita seurannut. Ensin kiila hihnan alle kampiakselin hihnapyörällä, että varmasti pysyy paikoillaan kiristettäessä. Sitten ohjaimen kautta imunokan hihnapyörälle. Nokkahan pysyy merkissä ilman lukitustakin. Pakonokkaa täytyy kääntää merkkiinsä ennen hihnan hampaille asennusta.Loppu normaalisti. Tässä vaiheessa meinaa kädet kyllä loppua kesken, kun pitää samalla pitää hihna ylhäällä kireällä, kiristää hihnankiristn ja tiukata sen ruuvi....

Tietenkin olisi lukitustyökalun kanssa helpompaa, mutta turhan kallis kapistus ottaen huomioon että sitä tarvitaan kerran n. viidessä vuodessa.

"sepät" saa sen vvt-pyörän ruuvin auki, kun työntää tukevan ruuvimeisselin tms. siiinä pyörässä olevan reiän läpi ja tukee sen johonkin sopivaan lohkossa olevaan koloon tai pykälään.

Täytynee taas alkaa alusta kunhan lepuutan hermoja pari päivää.

Ps: onko normaalia, että hihna on aivan hihnapyörien etureunassa, jopa aavistuksen ylikin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Jälleen kerran VVT-pyörästä
« Vastaus #9 : 28.07.2024, 00:34:36 »
Jos hihna on etureunassa ja jopa yli niin ei ole normaalia. Viittaa yleensä johonkin vikaan kiristimessä.
Tiedän kyllä että sepät tai kuka vaan tuon keskiruuvin pois ottaa mutta se kokoonpano on jo hankalampaa ilman lukitusta niinkuin ehkä nyt oot huomannu.
Ois niitä hermoja säästyny.

Eikä tuo kalu nyt niin hintava ole.
https://toolfin.com/jakop%C3%A4%C3%A4n-lukitusty%C3%B6kalu-volvo-16v-&-20v.html
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen kerran VVT-pyörästä
« Vastaus #10 : 28.07.2024, 11:24:42 »
Juu, eipä tuo linkin lukitus sarja ihmeitä näytä maksavan. Liekö sitten miten kestävä? Vähän järeämmän näköiset kuitenkin selvästi kalliimpia.

Täytynee kuitenkin seuraavalla kerralla vakavasti harkita tuollaisen ostamista.

 

Carcom Oy  Elekma