Tässä v70 2.5 10v bensavehkeessä vuodelta 1998 (mekaaninen kaasuläppä, Fenix-ohjaus) on kai sen vuoden kun se minulla on ollut jännä ominaisuus että tyhjäkäynti on välillä korkea. Pientä fiksailua olen tehnyt matkan varrella, eli
-kaasuläppä kerran putsattu
-tyhjäkäyntiventtiili putsattu, nyt kilisee kun ravistaa, aiemmin oli varmaan jumissa möhnästä
-kaasuvaijeria rasvattu ja vaijerin reittiä säädetty
-MAP-anturi vaihdettu, vanhassa oli imuvuoto
-brakecleanerilla etsitty imuvuotoa jota ei ole löytynyt
Nyt tyhjäkäynti toimii kun automaatti-ilmastointi on päällä eil asettuu 850 kierrokseen. Mutta jos ilmastoinnin kytkee offille, nousee kierrokset 1200 kierrokseen ja pysyy siellä. Sitä voi käyttää mäkilähtöavustimena..
Mutta mikä ihme tuon tekee? Termostaatin lämpöanturia en ole vielä vaihtanut, kun mittariston lämpömittari näyttää uskottavia lukemia. Onko tässä vielä kolmas moottorin lämpöanturi jossain? Jossain autoissahan tyhjäkäynti nousee ilmastointi päällä, mutta tässä tekee sen toisin päin.
Ilmastoinnin mageneetikytkimessä on nippusidefiksi, mutta kompuran ei pitäisi pyöriä koko ajan. Suht raskaasti se käy, vuoden on nyt toiminut kun lähes tyhjästä täytettiin kylmäaineet ja kylmää tulee.
EDIT: flektikään ei käy koko ajan, mut pitää vielä katsoa onko sen käynnillä yhteyttä tuohon