Samppasport  Futurez

V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä

  • 50 Vastauksia
  • 7307 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 800
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #15 : 05.09.2024, 12:33:18 »
Kirjoitin yllä virheellisesti PCV venttiilistä. Lisätutkimus netin kautta paljasti, että tämä on bensa-autojen ongelma. Huohotin on toki dieseleissäkin ja kai se voisi tukkeutua. Pyysin tarkastamaan muun korjauksen yhteydessä. Oli normaali tuo ulospuhallus kuulemma. Toivon mukaan ei nyt söis öljyäkään enää.

Öljynsyöntiin välttämättä hirveästi vaikuta. Mulla oma edellinen V90 D5 2018 popsi sitä öljyä jo tasaisesti litran /10tkm kun autolla oli ajettu 70tkm... Samana jatkui kun lähti vaihtoon noin 140tkm ajettuna.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Iivari_76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #16 : 07.09.2024, 02:34:38 »
Öljynsyöntiin välttämättä hirveästi vaikuta. Mulla oma edellinen V90 D5 2018 popsi sitä öljyä jo tasaisesti litran /10tkm kun autolla oli ajettu 70tkm... Samana jatkui kun lähti vaihtoon noin 140tkm ajettuna.
Näin voi olla. Ei litra kymppitonnilla varmaan mikään viaksi luettava ole. Vaimon Vw piti olla mittauksessa litra per 1000 km, jotta valmistaja alkoi osallistumaan korjaukseen. Volvoihin kai moottorit  maksetaan itse muutenkin.

Imusarjan vaihto oli siis alkuviikosta ja nyt auto haisee dieseliltä ulospäin. Ekan kerran kaupan parkkiksella huomasin, kun palasin autolle. Kysyin, koska kaksi kertaa tällä viikolla käytiin merkkihuollossa. Ei ole kuulemma polttoainelinjoihin koskettu imusarjan vaihdossa. Illalla oli kaveri haistelemassa ja vahvisti dieselin hajun. Ei tarvii päätä työntää pellin alle, että huomaa. Ensi viikon korjaamokäyntiä joutuu nyt varmaan eri ketjuun yrittää, kun pitäisi vaihtaa paikkakuntaa.

Muokkaus: tuolla sinisen nuolen koloissa on nestettä. Kärsiikö tota punaista miten kovasti kiristää? Onko se kierre normaalisti? Ei ole selkeesti löysällä. Jos aukasee, niin meneekö ilmaa järjestelmään, eikä lähe ikinä omin avuin?


Muokkaus2: meinas jo harmittaa, mutta asiallisesti alkoivat hoitaa. En alkanut itse yrittää aukoa. On tietty vaikea havaita, kun pitää olla käynnissä ennenkuin vuotaa. Huollossa tiukat aikaikkunat, ettei isompia koeajoja ehdi. Jospa se tästä nyt alkais sujua
« Viimeksi muokattu: 09.09.2024, 23:00:48 kirjoittanut Iivari_76 »

Poissa t4power

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #17 : 17.09.2024, 16:33:24 »


Välillä haisee, kun laittaa auton käyntiin ja silloinkin, kun vauhti hiljenee esim. risteykseen tullessa ;D

Oireileeko muuten kuin haju? Vai onko muita oireita ajossa?

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 800
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #18 : 17.09.2024, 19:18:53 »
Näin voi olla. Ei litra kymppitonnilla varmaan mikään viaksi luettava ole. Vaimon Vw piti olla mittauksessa litra per 1000 km, jotta valmistaja alkoi osallistumaan korjaukseen. Volvoihin kai moottorit  maksetaan itse muutenkin.

Imusarjan vaihto oli siis alkuviikosta ja nyt auto haisee dieseliltä ulospäin. Ekan kerran kaupan parkkiksella huomasin, kun palasin autolle. Kysyin, koska kaksi kertaa tällä viikolla käytiin merkkihuollossa. Ei ole kuulemma polttoainelinjoihin koskettu imusarjan vaihdossa. Illalla oli kaveri haistelemassa ja vahvisti dieselin hajun. Ei tarvii päätä työntää pellin alle, että huomaa. Ensi viikon korjaamokäyntiä joutuu nyt varmaan eri ketjuun yrittää, kun pitäisi vaihtaa paikkakuntaa.

Muokkaus: tuolla sinisen nuolen koloissa on nestettä. Kärsiikö tota punaista miten kovasti kiristää? Onko se kierre normaalisti? Ei ole selkeesti löysällä. Jos aukasee, niin meneekö ilmaa järjestelmään, eikä lähe ikinä omin avuin?


Muokkaus2: meinas jo harmittaa, mutta asiallisesti alkoivat hoitaa. En alkanut itse yrittää aukoa. On tietty vaikea havaita, kun pitää olla käynnissä ennenkuin vuotaa. Huollossa tiukat aikaikkunat, ettei isompia koeajoja ehdi. Jospa se tästä nyt alkais sujua

Niin se oli mullakin Audin A4, 1.8TFSI joskus kakkosautona. Sen litran veti tonnille.... Audi remppasi sen 90tkm kohdalla ja ei se öljynsyöti silti loppunut täysin...

Mutta tuohon polttoaineen hajuun, joku liitin ehkä löysällä tai eihän suuttimien tiivisteet vain vuoda? Jos ei meinaa vikaa löytyä, niin jonnekin diesel pajalle, niin näkevät heti mistä tulee tuo polttoaineen haju.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa ryypee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #19 : 28.09.2024, 17:10:28 »
Mulla haisee pakokaasut sisällä DPF-polton yhteydessä. Huomaa yleensä, kun poltto päällä ja hidastaa valoihin. Eiköhän siellä EGR putki ole jostain kohtaa rikki ja käryttää sopivasti sisäilman sisäänoton lähellä. -17 2.0 D4 V60
« Viimeksi muokattu: 28.09.2024, 17:13:30 kirjoittanut ryypee »

Poissa t4power

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #20 : 01.10.2024, 15:53:18 »
Minulla tekee samaa dpf-polton yhteydessä haisee. Egr-putki kuitenkin ihan kirkas. Tummuuko se jos on jostain halki? :idiot2: Auto V60 D5 -15

Poissa t4power

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #21 : 01.10.2024, 16:06:39 »
Mikä tässä ehkä haljenneessa egr-putkessa on huonoin mahdollinen ongelma jos antaa putken olla halki ja ajelee vain? Ajossa ei huomaa muuten kun että polton yhteydessä pikkusen tuoksahtaa

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #22 : 01.10.2024, 20:04:40 »
Mikä tässä ehkä haljenneessa egr-putkessa on huonoin mahdollinen ongelma jos antaa putken olla halki ja ajelee vain? Ajossa ei huomaa muuten kun että polton yhteydessä pikkusen tuoksahtaa

Jossain kohtaa se repeää lopullisesti ja ajot loppuu siihen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #23 : 01.10.2024, 22:14:58 »
Jossain kohtaa se repeää lopullisesti ja ajot loppuu siihen.
Ajot päättyy limb modeen, konerikkoon vai tulipaloon?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #24 : 02.10.2024, 11:36:54 »
Ajot päättyy limb modeen, konerikkoon vai tulipaloon?

Joko limppiin tai moottori sammuu. Lopullista tuhoa ei tietenkään EGR putkesta tule, mutta ajoa estävä 100% varmuudella tulee.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa ryypee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #25 : 06.10.2024, 14:29:41 »
Näkyykö toi jossain vikakoodissa, jos on rikki, mutta ei vielä kokonaan irti? Tai näkyykö tämä vuoto jossain arvossa OBD:n kautta luettuna?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #26 : 06.10.2024, 15:42:01 »
Näkyykö toi jossain vikakoodissa, jos on rikki, mutta ei vielä kokonaan irti? Tai näkyykö tämä vuoto jossain arvossa OBD:n kautta luettuna?

Ei näy, koska kiertoa vielä tulee.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #27 : 08.10.2024, 00:55:24 »
Moro! Otin tuossa öljykorkin auki moottori käydessä, ja puhalsi kuin 700 tkm ajettu vanha diesel :o Edellinen V90 D3-moottorilla ei puhaltanut juuri yhtään :idiot2: Imusarjassa yhden pultin kantakin on aivan öljyssä :'(  Toinen mahtava ominaisuus on pakokaasun haju sisällä. Pitääkö tämä vehje laittaa äkkiä kiertoon, ennenkuin moottorista lentää joku tiiviste ulos ja sitä myöten öljyt kartanolle, vai mitäköhän tälle pitäs tehdä :facepalm: :(

Sanotaan nyt näin. Älkää availko niitä öljykorkkeja moottorin ollessa käynnissä. Kaikki moottorit eivät siitä tykkää, alkaa sekoilemaan tyhjäkäynnit yms. Sanotaan näin, että yhdellekään moottorille toi ei ole hyödyksi, etkä sä sieltä mitään varsinaisia vikoja kuitenkaan löydä. Jos on ajatus alkaa korkkia ruuvaamaan auki, niin silloin sulla on jo jotain vikaa tiedossa ja se ei selvinnyt korkkia aukaisemalla, eiks näin?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #28 : 08.10.2024, 09:41:24 »
Sanotaan nyt näin. Älkää availko niitä öljykorkkeja moottorin ollessa käynnissä. Kaikki moottorit eivät siitä tykkää, alkaa sekoilemaan tyhjäkäynnit yms. Sanotaan näin, että yhdellekään moottorille toi ei ole hyödyksi, etkä sä sieltä mitään varsinaisia vikoja kuitenkaan löydä. Jos on ajatus alkaa korkkia ruuvaamaan auki, niin silloin sulla on jo jotain vikaa tiedossa ja se ei selvinnyt korkkia aukaisemalla, eiks näin?

No ei nyt noinkaan. Moottorit ei tuosta sekoa kun korkin laittaa takaisin vain kiinni. Tuo korkin avaaminen kertoo kyllä moottorin huohotuksesta ja/tai sen puutteesta tehdä se ohjatusti oikein eli huohotin voi olla tukossa ja kun korkin avaa ero on valtava, aivan kuten oli itsekin huomannut. Mitään vahinkoa korkin avaamisesta ei kuitenkaan tule.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa V90 D3 -17

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D5 Ylipaine moottorissa ja pakokaasu haisee sisällä
« Vastaus #29 : 12.10.2024, 01:05:13 »
Kirjoitin yllä virheellisesti PCV venttiilistä. Lisätutkimus netin kautta paljasti, että tämä on bensa-autojen ongelma. Huohotin on toki dieseleissäkin ja kai se voisi tukkeutua. Pyysin tarkastamaan muun korjauksen yhteydessä. Oli normaali tuo ulospuhallus kuulemma. Toivon mukaan ei nyt söis öljyäkään enää.

Niin kuulemma on normaalia puhallus ;D ;D EGR putki vaihdettu, alkoi turbo pitämään sirinää kiihdyttäessä :idiot2: :idiot2: Wetterillä pikaisten tutkistelujen jälkeen todettiin, että ehkä pakosarjan pultti kannessa poikki, tai jokin turbon liitos vuotaa tai turbossa jotaki paskana :'(

 

Kulkukoira  Proturbo