RallyBaron  Samppasport

Volvo S60 1.6 DRIVe -12

  • 114 Vastauksia
  • 15700 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #15 : 24.08.2024, 14:04:00 »
Tämäkin tuli tsekattua. Ei se AUX mitään pimeänä ole - ainakaan sen jälkeen kun suihkutteli sinne hiukan elektroniikapuhdistussprayta - AUXin äänentaso vaan soittimesta taas keskiasennosta ja ääni luurista pienellä niin saa kääntää oikein urakalla volyymia että kuuluu jotain.

Näiden perinteiset toimenpiteet, etli äänentasoa soittimesta kovemmalle ja luurista lisää volaa, niin kuuluu jo kutakuinkin samalla voimakkuudella radion kanssa. Näytön "Kytke AUX-laite sisääntuloon" tms voisi kyllä olla hiukan fiksummin muotoiltu..

Pääasia että toimii. Virittelin ylimääräisen puhelintelineen autoon niin saa luurin pysymään paikallaankin niin välttänee viihdejärjestelmäksi tässä vaiheessa. VIDAsta tarkistettuna ihan perusmallin stereot neljällä kaiuttimella, mutta kyllä noista ihan kelvollinen ääni lähtee omaan korvaan. Miettii sitten jossain vaiheessa lisää jos tulee pakottava tarve parannella sointia.

Tein lisäksi tämän Volvojen perushomman, kun uusi auto tulee pihaan - viikolla ilmat olivat sen verran paahtavat, eikä tarra antautunut kovin helpolla, niin jäi odottamaan viileämpiä kelejä.

Mutta nyt on kunnossa.










Ruorikin on muutoin samanlainen kuin paremmin varustelluissa versioissa, mutta tosiaan nuo alukoristeet puuttuvat. Noita nyt saa eBaysta malliin 40e jos käy kovin häiritsemään. On nyt sentään nahkapintainen ja vieläpä ihan kohtuullisen hyvässä kunnossa. Vetäisin siihen jo aiemmin ensi hätään Autoglymin leather cleanerin ja samaisen valmistajan Leather Balsamin, jotka olen todennut oiviksi aineiksi myös auton nahkojen huoltamiseen.

Vähäsen tarkastelin myös kontissa olevia takapenkkien avausvaijereita kun ne roikkuivat mielestäni hiukan epäsiististi. Toiseen löytyi kiinnike, johon vaijerin sai painettua kiinni, mutta toisesta lienee kadonnut johonkin. Pitää päivän ohjelmien jälkeen tutkia illalla, miten tuon kuuluisi VIDAn mukaan mennä.

Näitten pisteosien hankkiminen on ollut aina pienoinen harraste itsellä uuden auton tullessa, eikä tämä tee poikkeusta. Auto alkaa näyttämään ihan kummasti siistimmälle, kun sisustassakaan ei ole kuluneita tekstejä napeissa tai tarroja, joista on värit hävinneet.  ^-^

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #16 : 28.08.2024, 20:52:23 »
Tähän tuli Eestin pojalta tänään uusi huomiovalo ledeineen. Vasemma puolella kun tuo on ikävästi halki joskin kyllä toimii edelleen, mutta kerää kosteutta märällä kelillä sisäänsä joten tuskin loputtomiin. Katselin jo pakettia avatessa että nyt ei muuten ole se vasen, jonka tilasin.

Noh, olivat sitten tehneet sellaisen jännittävän jekun tuossa listauksessa että siellä ilmeisesti katsotaan nuo valot kuskin paikalta istuen, mutta paketit laitetaan sitten edstä katsoen. Niinpä paketissa luki sitten iloisesti että "R" ja sieltä edestä katsoen juurikin sinne oikealle se osakin oli.

Olisihan tästä toki voinut sinne urputtaa että "laittakaapa samaan hintaan se vasemman puolen valo kuten kuvauksessa lukee". Mutta totesin että jos tuon uusii vain toiselle puolelle, niin hitusen tulee toispuoleinen kun lasi on tarvikeosassa kokolailla kirkas.

Laitoin siis sen enempää urputtamatta nyt sen toisenkin puolen oikein vielä varmistaen tilaukseen kun oli vielä hintakin tippunut muutaman euron.

Tosin nyt jos taas kikkailevat ja tulee väärän puolen valo, niin laitan kyllä taatusti viestiä että olen nyt koettanut tilata valon kummallekin puolelle, mutta aina tulee vain yhdelle puolelle.  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 28.08.2024, 21:20:31 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #17 : 02.09.2024, 20:12:50 »
Aliexpressin paketti saapui vihdoin ja viimein. Eli uusia kuoria avaimiin, jotka etenkin tässä olivat aika kulahtaneet ja uusi vaihdekepin nuppi.

Avaimet nyt olivat helppo nakki ja ovat nyt kokolailla siistimmät.




Tästä innoittuneena lähdein kokeilemaan että toimiiko se avain jopa vielä. Toimihan se.

Tästä innoittuneena aloin murjomaan vaihdekepin nuppia irti tutkimatta tietenkään ensin asiaa VIDAsta. Ainut ohje jonka löysin, oli C30 nupin irrotus, jossa se lähtee näpsäkästi painamalla ja kiertämällä irti.

No minä kiertämään ja jotain siellä antoi periksi, mutta arvelin, että se oli korkeintaan se nupin lukkorengas. No sain vihdoin ja viimein kiskottua vanhan nupin irti. Vaihdekepin pussin nahka on taitettu lukkorenkaan ja nupin jäävän renkaan väliin. Käytin vielä alkuperäisen lukkorenkaankin irti ja totesin sen täysin ehjäksi.

No sitten survomaan uutta nuppia paikoilleen ja sepä ei tahtonut lukittua sitten millään kohdalleen kun näkyy tasan oikeassa asennossa menevän paikalleen. Lopulta lukittui ja sain pussinkin suht. nätisti paikoilleen.

Mutta se helkutin keppi pyörii vasemmalle. Koetin sitä kiertääkin että josko tuossa olisi vaan kylmästi kierteet mutta ei. Paikallaan tuo on ja vaihteet menee kyllä päälle. Mutta jos nupista ottaa kiinni ja kääntää, niin se pyörii vasemmalle.

Yritin jo VIDAakin vakoilla että mikä tuolta edes voi mennä.. Näyttäisi olevan jousikuormalla tuon pakin kytkennän osalta, mutta muuten en kuvista löytänyt mitään sellaista, mikä tuossa voisi mennä rikki.

Toisin sanoen mahtaisiko jollakulla olla hyviä neuvoja siihen, millä tuon saisi ehjättyä. Ajattelin kyllä käyttää keskikonsolia irti sen verran että näen tuon kepin alaosan, niin ehkä asia selviää jo sillä. Vaan saattaa olla, että tämä viikko pitää muutoin pyhittää valmistautumiseen reissuun, kuten oli tarkoitus.

Eiköhän tolla ajamaan pysty, joskaan en jaksanut lähteä kokeilemaan. Vaihteet kyllä tuntuvat menevän ihan entiseen malliin päälle.

Yllättävän hyvälaatuinen oli lisäksi 12e nupiksi ja tikkaukset hyvinkin pitkälti samanlaiset kuin alkuperäisessä.

Eli siistimmäksi muuttui kertaheitolla, kunhan nyt pienen kauneusvirheen saa korjattua.


Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #18 : 04.09.2024, 14:15:36 »
Nappasin tätä hiukan auki aamusta jotta näkee, mitä tuli hajotettua.

No selvisi, siellä vivuston alalaidassa on kannakemuovit tuolle kepille jotka näemmä saa oikein näppärästi kiertämällä entiseksi.

Noh, vivusto nyt muutenkin oli sen 300tkm veivattu, niin varaosaa tilaukseen, niin uusitaan.

Muillekin tiedoksi että näissä kolmoskoppaisissa lähtee sitten nuppi irti liu’uttamalla vaidekepin nahkapussin alas ja painamalla vaikka pihdeillä lukitusrenkaan nipsuja + nostamalla nuppia ylöspäin. Tämän saman toki saa myös selville VIDAsta jos jaksaa katsoa.

Ledejä saapui myös pari paketillista, mutta ehjätään nyt ensin loman jälkeen vaihdekeppi ennen niiden vaihtelua.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #19 : 05.09.2024, 21:23:24 »
Palikoita tippuu hiljalleen postissa joka päivä. Tänään tulivat Volvon alkuperäiset keskikupit talvivanteisiin ja muutama ledi. Per ensimmäisenä tilaamani sisäledikitti sen sijaan on edelleen matkalla - kuten myös kaapeli, jolla saisi P3Toolsin toimimaan paremmin.

Tosin tilaamastani TFT-näytöstä on tuo etulasi halki, kuten on myös autossa olevasta, joten pitänee metsästää sellainen vielä jostain.

Tuo vivuston kulu nyt tuli hiukan ylimääräisenä ja palikkaa on tullut tilattua sangen riittämiin ensi hätään - sitäkin suuremmalla syyllä että ensi viikolla ei paljoa autoja laitella. Se nyt tosin saattaa olla ihan hyväkin juttu näin välistä.

Liisarikippo lähtee huomenna takaisin liikkeelle ja meillä lento maanantai-iltana kohti etelän lämpöä - ikään kuin sitä nyt ei kotimaassakin riittäisi. Vaan kun tuli varattua, niin onhan se käytävä.

e. Toki nyt sen verran vielä teki mieli tehdä, että laitoin keskikupit mäntysuopakylpyyn hetkeksi, onpahan puhdistettu valmiiksi odottamaan vanteita. Ne tosin ovat vielä ihan entisessä tilassaan - mitä nyt järjestelin rengaspakat uudestaan etsiessäni muuta tavaraa.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2024, 21:28:07 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #20 : 19.09.2024, 20:42:51 »
Lomalla käyty ja toivuttu taas hiukan henkisesti niin paluumatkasta kuin erittäin rentouttavasta töihinpaluusta Teams-päivien parissa.

Vaille neljä löin koneen kiinni ja kun eilen jaksettiin peräti hakea paketit postista valmiiksi ja totesin, että uusi vaihdevivuston saapunut, niin syöksyin ulos harrastusten (siis autojen) pariin.

Pientä päänvaivaa meinasi aiheuttaa vaihdevaijereiden irrotus, mutta VIDAn ja Youtuben avulla siitäkin viimein selvittiin - itse tosin totesin toimivammaksi tavaksi päästellä vaijerin ensin irti itse muovipalikasta ja vasta sitten pallonivelestä. Aikani turattuani nuo irtosivat lopulta melko kivuttomasti. Eikun uutta palikkaa paikalleen, vaijerit kiinni - olisi toki varmaan kannattanut samalla katsoa säätökin, mutta se liene ihan niin tuskainen operaatio kuin koko palikan vaihtaminen.

Vähän rasvaa kepin juureen, niin liikkuu jouhevammin ja kasailemaan. Päänvaivaa ei aiheuttanut oikeastaan muu kuin yksi irrallaan ollut liitin, joka sitten pidemmän tutkimisen jälkeen näyttää olevan useammassakin autossa irrallaan ja lienee jotain automaattivaihteiston valaistukseen tms. liittyvää.

Kaikki muu menikin ihan sutjakasti paikoilleen, etenkin kun oli oikein magneettejakin löydetty siihen mennessä ja ei tippunut kuin yksi ruuvi ja sekin löytyi melkein heti, eikä ollut homma eikä mikään onkia takaisin magneetti ruuvimeisselin varteen kiinnitettynä.

Homma eteni erinomaisesti siihen asti kunnes tuli se alkuperäinen murheenkryyni, eli vaihdekepin nupin asennus. Nahkapussia ei syömättömänä ja väsyneenä saanut niin millään muoviholkin päälle, joten piti pyytää rouva apuun. Sen jälkeen homma olikin kävelyä puistossa eli uusi nuppi paikoilleen ja muutaman kirosanan jälkeen se myöskin lukittui paikoilleen. Keppi tuntuu kyllä nyt jopa luonnottoman pitkältä ja jotenkin tuntuu, että hiukan lyhyempikin riittäisi.

Mutta paikallaan on ja kävin vielä pihassa koittamassa että auto jopa toimiikin vielä. Voi olla, että vaijereiden säätöhommiin joutuu vielä myöhemmin, koska alun perin vaihteisto tuntui pelaavan mukavan tarkasti paljon ajetuksi. Mutta katsotaan nyt kun ehtii ajamaan taas vähän tuollakin.

12e nupiksi sanoisin tuota kyllä ihan hyvälaatuiseksi ja on se nätimpi kuin kauhtunut alkuperäinen, josta oli jo nahan pintakin kulunut pois.

Nyt voikin sitten keskittyä toivon mukaan hiukan mukavampiin hommiin, eli ensinnäkin auton PIN-koodin selvittämiseen, että saa P3Toolsin toimimaan ja koodailtua mm. odottelemassa olevan automaattisesti himmenevän taustapeilin paikoilleen ja toimimaan. Sisävalot ovat alkuperäisenä aika onnettomat tuikut joten ne päivitän ensi tilassa kunnollisiin ledeihin. Samoin ulkovaloihin on ledit saapuneet ja TFT-mittaristokin löytyisi jos kaiken ehtii ja jaksaa ennen talvea.

Muutamat heikkolaatuiset räpsyt:








e. Katohan - kuvassa ainakin näyttää ihan, kuin kepin pussi olisi jotenkin liikkunut paikaltaan. Täytyy perehtyä asiaan tulevina päivinä - nyt alkoi jo hitusen painamaan kun ei ole tukevahkon aamiaisen jälkeen syönyt mitään.

e2. Nyt kun sain raahauduttua pihalle katsomaan, niin on tuo onnistunut jotenkin luistamaan pois sieltä renkaan välistä. Itselle tuli äkkiseltään mieleen, että vaikka nuppi lukittui paikalleen, ei heilu eikä pyöri, niin olisiko kuitenkin vielä liian ylhäällä. Täytyy tutkailla jahka ehtii.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2024, 10:04:11 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #21 : 22.09.2024, 00:11:51 »
Asentelin masentelin autoon viimeisenä lämpimänä kesäiltana eli eilen sisäpuolen ledejä - juurikin siksi että oli käydä jo korpeamaan kun niillä halogeenituikuilla tahdo nähdä mitään, mikäli autossa on tarkoitus tehdä jotain muuta kuin ajaa.

Siispä Kiinan pojan ledikittiä paikalleen. Ihan täysin sopivia ei karttavalojen adapterit jälleen kerran olleet, mutta tajusin viimein hakea pihdit avuksi ja onnistuihan se viimein.




Sitten siirryin jalkatilan ledien pariin ja aikani siinä katseltuani tuumasin että onpas muuten ehdottomasti surkein ratkaisu, mitä olen ikänään itsellä olleissa autoissa nähnyt. Kampea muovilevy päältä pois puoliväkivalloin. Sen jälkeen kampea pohja irti alamuovista vielä enemmän väkivalloin.

Ilmeisesti oikea metodi on Youtubesta eroten painaa tuota pohjaa jotenkin kokoon, mutta etenkään kuskin puolella vähäsen hankalasti olevien tukirautojen takia hitusen haastava homma. Lisäksi se polttimon kanta on niin syvällä pohjassa, että polttimon vaihto siihen irrottamatta pohjaa ja ottamatta käteen etenkin lituskoilla ledeillä on sen luokan Amerikantemppu, että otin suosiolla nuo irti ja tuumailin että liimataan vaikka sitten jos tarvis.

Tähän kohtaan lopetin eilisen asentelun masentelun ja lähdin kokoamaan itseni - mutta ihan hyvä siitä kuitenkin tuli ja nyt näkee.

Tänään sitten loput eli hanskalokeron ja takakontin valot. Nämä huomasin ilokseni varsin yksinkertaisiksi vaihtaa. Rekkarikilven valoihin ei sitten näemmä oltukaan muistettu laittaa paria lediä. Ei se mitään, ajattelin. Minullahan on pari sopivaa lediä jo ennestään varastossa.

No sen takia ne olivat varastossa, etteivät toimineet edellisessäkään. Ei toimineet kyllä tässäkään joten tyydyin hehkuihin, joista toinen tosin hyytyi heti irrottamisen jälkeen joten vaihdoin sen hiukan parempikuntoiseen laatikosta löytyneeseen. Katsellaan myöhemmin.

No sitten ajovalot kainaloon ja sisälle pesulle. Lähinnä ajattelin, että laitanpa näihin kaapissa olleet Osramin Night Breakerit ja led-vilkut, jotka olivat jo saapuneet.

Muuten meni hienosti siihen asti, kunnes menin laittamaan valot takaisin paikalleen. Kuskin puolen ajovalo ilmoitti että "en muuten syty". Noh, elä sitten, mutta entäs ne vilkut. Toisella puolella ei mitään ja toisella puolella "hyperflashing", eli suomalaisittain releen nakutusta.

Vähästäpä se suuttui, arvelin ja mietin, että voisiko kaikkien valojen valvonta olla näissä samassa ja toinen kaapissa olleista polttimoista rikki. Eli vaihdetaanpa entistä halogeenia tilalle ja vilkut entisiin nyt toistaiseksi.

Mutta tästäpä ei auto ollutkaan tyytyväinen, vaan ajovalo ei syttynyt edelleenkään, vilkut kyllä pelasivat. Palautin kaiken alkuperäiseksi ja sama homma.

Kauppatauko ja samalla kävin uudet H7t vaikka vika tuskin oli niissä. Sitten kotiin päästyä ja kahvit juotua uudelleen auton ääreen että no katsotaanpa.

Vikakoodit eivät herjailleet mitään erityistä joten eikun taas umpiota irti ja urputtavasta puolesta liitin auki ja kontaktikliineriä perään.

Uudet Philips Extremevisionit kiinni ja umpiot paikalleen. Ja sitten kelpasi ja katso, valkeus tuli myös kuskin puolen silmään.

Totesin, että urheilu riittää tältä erää. Mutta sen verran jäi hampaankoloon, että laitoin Alilta tilaukseen kasan vastuksia niin katsotaanpa myöhemmin.

Pienistä hankaluuksista huolimatta olen edelleen tyytyväinen tähän ja paranee pikkuhiljaa - vaikkakin pienen tuskan kautta. Youtube on ollut ahkerassa käytössä ainakin muutamassa kohtaa, koska ratkaisut ovat perinteista 2010-lukua, eli vähän tarkoituksella hankalaksi tehtyjä. Kyllä se siitä.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #22 : 25.09.2024, 22:00:23 »
Auto on nyt ollut vaihteeksi ajossa tämän viikkoa ilman suurempia tekemisiä.

Jos sitä viikonloppuna saisi vihdoin ja viimein aukaistua auton CEMin, jotta pääsee sovittelemaan TFT-näyttöä ja parempaa taustapeiliä paikoilleen.

Peruuttelin tänään illan hämärtyessä vuoron perään ensin T6:lla ja sen jälkeen tällä, ja totesin, että alkuperäiset pakkivalot on kyllä sen luokan tuikut, niin kuin nyt halogeenit yleensäkin, että niille olisi syytä tehdä jotain.

Tiedä sitten, onko tämä niin nuuka noistakin, että eivät toimi kunnolla ilman lisäkuormaa. Senhän toki näkee kun kokeilee - huomenna, mikäli työnantaja suo, voisi jossain välissä käydä katsomassa, olisiko nuo vaihdettavissa suhteellisen helposti.

Vähän tämäkin kyllä edelleenkin sitä peruutuskameraa huutaa ja tutkailin asiaa tänään ja totesin, että perusstereoilla ja viiden tuuman näytöllä ei paljoa juhlita OEM-ratkaisun suhteen, joten pitää katsoa, kolvaisiko jo saman tien kameran virtajohdot paikalleen, niin saisi sovitella sitäkin paikoilleen.

Olisi tuossa yksi ylimääräinen näyttöpurkkikin, joka tosin on ensinnäkin hiukan haastava sovittaa autoon, ja toisekseen muutenkin vähän huono ratkaisu kameraan. Saisi sillä tosin oikein CarPlayn autoon samalla - tosin vain FM-lähettimellä kun upea nettikauppa lähetti väärän version. Reklamoituani palauttivat lopulta rahat ja purkki jäi itselle.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #23 : 29.09.2024, 10:40:42 »
Tästäpä tuli koodattua eilen CEM auki P3Toolsilla.

Pienen säädön jälkeen ohjelma selvitti koodin 2h26min45sek, eli sangen pikaiseen.

Tänään pitää taas ajella hiukan ensin, mutta ajattelin ainakin katsoa illasta, josko auton mittariston saisi jo puhumaan suomea saksan sijasta noin alkuun. Ledien kimppuun en ole kyllä ehtinyt parhaalla tahdollakaan kun näyttäisi sille, että tuostakin saa irrotella takaumpioita noiden vaihto varten - ja kun tiedetään auton nuukuus noitten suhteen, niin mieluummin odottelen vastukset kotiin, kun tuntuivat jo saapuneen ihan kotimaahan asti.

Parempaan taustapeilin ja sen koodaukseen etsin jo ohjeet ja näytti olevan suht. suoraviivainen homma, niin ehkä aloitan retrofitit siitä.  :)

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #24 : 29.09.2024, 19:20:55 »
Päivän ohjelman jälkeen pääsin viimein auton kimppuun.

Renasin läpi P3Toolsin optiot ja kokeilin vaihtaa kielen, mutta ei tuohon vanhaan mittaristoon oikein näytä onnistuvan.

Vaan ei se mitään kun TFT odottelee jo laatikossa. Edistin tuota sen verran, että tilasin ne pari piuhaa, mikäli tuohon sattuu niitä tarvitsemaan, sekä hiukan pitkin hampain uuden lasin 80e hintaan. On siinä eto lätkällä hintaa mutta kun ei varaosana saa, niin hinta tämä..

Vaikka tuo nyt ei näytä kovin kummoinen olevan irroittaa, niin ei sitä huvikseen käyttele irti, niin arvelin, että laitetaan uusi lasi ensin paikoilleen ja vasta sitten paikoilleen. Siinä näyttäisi kielen valinta pelaavan, niin pääsee tuostakin ongelmasta samalla eroon.

Taustapeilin osalta katselin, että siellä oli optiona ainoastaan ei automaattista tummennusta, automaattinen tummennus ja automaattinen tummennus taustapeilille ja sivupeileille.

Tästä vedin sen johtopäätöksen, että peili ei tarvitse mitään sen kummoisempia koodauksia. Toki tuo uusi oli kompassilla, mutta sitä nyt en olettanutkaan saavani suoraan toimimaan, eikä ole niin tärkeä varuste, että viitsisi käydä tutkimaan, että mitä tuo vaatisi.




Eihän tuo kummoisesti muuttunut, mutta ehkä hiukan modernimpi kuin se vivulla oleva. Ensimmänen retrofit siis suoritettu ainakin näennäisesti onnistuneesti.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #25 : 29.09.2024, 22:23:01 »
Tähän laitokseen alkaa löytymään jo hitusen paremmin vaihtoehtoja soittimen ja etenkin näytön päivittämiseen.

Pitkään katselin ja yritin löytää mahdollisimman siistin ratkaisun. Vihdoin päädyn johonkin Aliexpressin Android 14 -laitokseen kun halvalla (160e) sai.

Tässä on häirinnyt hiukan peruutuskameran puute, kun kontin linja kaartuu siten, ettei perää oikein hahmota. Sen lisäksi, että saa Carplayn, joka nyt on nice to have nykyaikaisessa autossa, saa myös sen kameran kohtuullisen yksinkertaisesti ilman lisänäyttöjä - veikkaan että alkuperäisessä perusmallin stereossa ei mitään sisäänmenoa videolle ole, niin vaihdetaan hiukan nykyaikaisempi purkki tilalle, niin jospa se siitä.

Tällä ja TFT-näytöllä auto alkaa led-valaistuksen kanssa näyttämään jo hiukan tuoreemmalta laitokselta.  8)

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #26 : 30.09.2024, 08:50:05 »
Eilen P3Toolsia renatessa bongasin, että näissä voi valita rekkarikilven valojen tyypin lediksi tai hehkulampuksi.

Ilmanko on näissä P3-Volvoissa ollut hiukan kinkkinen paikka nuo rekkarikilven valot. Tässäkin käytin yhdet kiinni, mutta eivät palaneet kuin himmeästi. täytyy tehdä uusintatestaus ja vääntää asetus lediksi, niin josko alkaisi toimimaan oikein.

Taas kaikkea mahdottoman tärkeää mutta kun kerran vielä kohtuullisen hyvät kelit on, niin tämän kanssa voisi renata että saa valaistuksen kuntoon talveksi.

Toista takaovea on käytetty sangen ahkeraan kun tuntuu hiukan napsuvan - tai sitten oven kohdistus ei jostain syystä ole ihan kohdallaan. Yritin tiirailla rakoja, että onko ne isommat tms, mutta suurempaa ei näkynyt joten lähinnä tuo on tälä hetkellä melko pieni haitta. Tuli näihin jo laitettua ensi töikseen rasvaa kaikkiin oviin, mutta täytyy toistaa tuo vielä ennen talvea.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #27 : 30.09.2024, 20:54:53 »
Tämä se on kyllä varsinaisen kranttu laitos valoista.  ;D

Koodasin ihan aluksi rekkarikilven valot ledeiksi, tiedä sitten, pitääkö tuolla P3Toolilsissa vielä synkata jotain, että asetus tulee käyttöön.

No eikun taas kokeilemaan ledejä. Eihän ne mitään palaneet, tai toinen paloi hetken ja sammui sitten kun CEM tulkitsi että ei toimi. Noh, hehkut takaisin - pitää tutkia joskus myöhemmin.

Sitten tutkimaan pakkivaloja ja totesin ne pieniksi. Yksi ledipussi oli jäänyt sisälle, niin en tuossa vaiheessa vielä pääsyt kokeilemaan.

Takavalojen asetelma lähti mukavan helposti irti ja totesin, että vilkkupolttimoita ei tartte vaihtaa, kun niissä oli hitusen erilainen kanta - noh, eipä ne varmaan olisi toimineetkaan ilman vastusta.

Jarruvalot sain vaihdettua lediksi ja ilokseni totesin aluksi, että nehän jopa toimivat. Tai niin ainakin luulin, pohjat paikalleen ja verhouksen lätkät kiinni ja uusintatesti, niin jo herjaa jarruvalosta. Eikun vanhat polttimot takaisin.

Oli tarkoitus käyttää auto pesussa, mutta onnistuin löytämään nuo tilatut ledit noihin pienempiin kantoihin. Ajattelin että ei se ota jos ei anna, kun nuo on sedanissa varsin helpot vaihdettavat V70 verrattuna. Eikun ledit kiinni ja kas kummaa, nehän toimi! Eikä tullut herjojakaan. Alkuperäiset oli kyllä niin tuikut, eikä nuo leditkään mahdottoman kirkkaat olleet, mutta paremmat kuitenkin.

Eli työvoitto, katsoo nyt kunhan vastukset saapuu, riittänee kuten toisessa, että kuormaa lisää yhreen kantaan niin eiköhän nuo herjat saada vielä pois.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #28 : 01.10.2024, 16:42:01 »
Mä hain aikoinaan edelliseen -14 malliseen V60:iin ihan Biliasta alkuperäiset ledit rekkarivaloiksi, ei herjoja ja toimi auton vaihtoon asti. En tiedä onko sedanissa erilaiset tai onko vuosimallilla vaikutusta tuossa kopassa.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #29 : 01.10.2024, 16:58:02 »
Mä hain aikoinaan edelliseen -14 malliseen V60:iin ihan Biliasta alkuperäiset ledit rekkarivaloiksi, ei herjoja ja toimi auton vaihtoon asti. En tiedä onko sedanissa erilaiset tai onko vuosimallilla vaikutusta tuossa kopassa.

Veikkaan, että vika on nyt noissa Motonetistä joskus ostetuissa ledeissä.

Pitää hakea jossain kohtaa uudet kun ei tuossa uudemmassa kitissä niitä tullut, vaikka piti olla..

Pääasia että pakkivalot kelpasivat autolle, kun en oikein tykkää tuikuista noissakaan.

Katsoo nyt, jahka loput osat saapuvat, että josko saisi tuon TFT-konversion askarreltua seuraavaksi.

Ja jahka Kiinassa juhlivat juhlapäivänsä, niin josko saisi vähän päheämmän soittimen ja sitä tehden peruutuskameran autoon, niin sitten voisi keskittyä ottamaan ruosteenalut kiinni ja laittamaan talvivanteet kuntoon.

Katsastuksessakin voisi käyttää plussakelien aikaan, niin tarvitse näpit jäässä säätää jos on säädettävää.

 

Proturbo  Autodiagnoosi