Asentelin masentelin autoon viimeisenä lämpimänä kesäiltana eli eilen sisäpuolen ledejä - juurikin siksi että oli käydä jo korpeamaan kun niillä halogeenituikuilla tahdo nähdä mitään, mikäli autossa on tarkoitus tehdä jotain muuta kuin ajaa.
Siispä Kiinan pojan ledikittiä paikalleen. Ihan täysin sopivia ei karttavalojen adapterit jälleen kerran olleet, mutta tajusin viimein hakea pihdit avuksi ja onnistuihan se viimein.

Sitten siirryin jalkatilan ledien pariin ja aikani siinä katseltuani tuumasin että onpas muuten ehdottomasti surkein ratkaisu, mitä olen ikänään itsellä olleissa autoissa nähnyt. Kampea muovilevy päältä pois puoliväkivalloin. Sen jälkeen kampea pohja irti alamuovista vielä enemmän väkivalloin.
Ilmeisesti oikea metodi on Youtubesta eroten painaa tuota pohjaa jotenkin kokoon, mutta etenkään kuskin puolella vähäsen hankalasti olevien tukirautojen takia hitusen haastava homma. Lisäksi se polttimon kanta on niin syvällä pohjassa, että polttimon vaihto siihen irrottamatta pohjaa ja ottamatta käteen etenkin lituskoilla ledeillä on sen luokan Amerikantemppu, että otin suosiolla nuo irti ja tuumailin että liimataan vaikka sitten jos tarvis.
Tähän kohtaan lopetin eilisen asentelun masentelun ja lähdin kokoamaan itseni - mutta ihan hyvä siitä kuitenkin tuli ja nyt näkee.
Tänään sitten loput eli hanskalokeron ja takakontin valot. Nämä huomasin ilokseni varsin yksinkertaisiksi vaihtaa. Rekkarikilven valoihin ei sitten näemmä oltukaan muistettu laittaa paria lediä. Ei se mitään, ajattelin. Minullahan on pari sopivaa lediä jo ennestään varastossa.
No sen takia ne olivat varastossa, etteivät toimineet edellisessäkään. Ei toimineet kyllä tässäkään joten tyydyin hehkuihin, joista toinen tosin hyytyi heti irrottamisen jälkeen joten vaihdoin sen hiukan parempikuntoiseen laatikosta löytyneeseen. Katsellaan myöhemmin.
No sitten ajovalot kainaloon ja sisälle pesulle. Lähinnä ajattelin, että laitanpa näihin kaapissa olleet Osramin Night Breakerit ja led-vilkut, jotka olivat jo saapuneet.
Muuten meni hienosti siihen asti, kunnes menin laittamaan valot takaisin paikalleen. Kuskin puolen ajovalo ilmoitti että "en muuten syty". Noh, elä sitten, mutta entäs ne vilkut. Toisella puolella ei mitään ja toisella puolella "hyperflashing", eli suomalaisittain releen nakutusta.
Vähästäpä se suuttui, arvelin ja mietin, että voisiko kaikkien valojen valvonta olla näissä samassa ja toinen kaapissa olleista polttimoista rikki. Eli vaihdetaanpa entistä halogeenia tilalle ja vilkut entisiin nyt toistaiseksi.
Mutta tästäpä ei auto ollutkaan tyytyväinen, vaan ajovalo ei syttynyt edelleenkään, vilkut kyllä pelasivat. Palautin kaiken alkuperäiseksi ja sama homma.
Kauppatauko ja samalla kävin uudet H7t vaikka vika tuskin oli niissä. Sitten kotiin päästyä ja kahvit juotua uudelleen auton ääreen että no katsotaanpa.
Vikakoodit eivät herjailleet mitään erityistä joten eikun taas umpiota irti ja urputtavasta puolesta liitin auki ja kontaktikliineriä perään.
Uudet Philips Extremevisionit kiinni ja umpiot paikalleen. Ja sitten kelpasi ja katso, valkeus tuli myös kuskin puolen silmään.
Totesin, että urheilu riittää tältä erää. Mutta sen verran jäi hampaankoloon, että laitoin Alilta tilaukseen kasan vastuksia niin katsotaanpa myöhemmin.
Pienistä hankaluuksista huolimatta olen edelleen tyytyväinen tähän ja paranee pikkuhiljaa - vaikkakin pienen tuskan kautta. Youtube on ollut ahkerassa käytössä ainakin muutamassa kohtaa, koska ratkaisut ovat perinteista 2010-lukua, eli vähän tarkoituksella hankalaksi tehtyjä. Kyllä se siitä.