Autodiagnoosi  Carcom Oy

VVT Solenoidi?

  • 56 Vastauksia
  • 3679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolvoBoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #15 : 25.08.2024, 20:14:16 »
Kyllä tää on tullut jäädäkseen. Oli se rakkautta ensi polkasulla etenkin kun vertasi edelliseen vapari V70 S*. Plussana myös manuaali jonka tökkivistä vaihdoista voi syyttää vain itseään, toisinkuin edellisessä automaatti joka alkoi sitä harrastamaan.

Tuota itsekkin epäilen että hihna varmaan vetää senverta tiukkaan että sais aika väljä jo olla jos mitään haluaa tuntea. Toki öljy voi vuotaa monestakin paikasta, mutta jos miettii että vvt ajoitukset ei ole sinnepäinkään ja tuossa pyörän kohdilta sitä on ulos puskenut niin järki kovasti vetäisi sen puoleen että pyörä alkaisi kuitenkin olla vaihtokunnossa.

Tuota Viroa aloin itsekkin suosimaan kun hintoja katselin ;D. Etenkin jos/kun tuota alkaa tekemään niin vaihtaa suosiolla sitten molemmat pyörät ettei tarvitse jäähä oottamaan milloin toinenkin antaa periksi.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #16 : 25.08.2024, 23:48:49 »
No meillä vuosi pakopuolen vvt öljyä ja kun purki pyörät niin imupuolenkin vastinpinta stefalle oli niin kulunut että ei kannattanut vain pako vvt uusia vaan suosiolla molemmat. Tämä oli S40 T5 koneessa.

Meikäläisen oma käyttis -01 T5 on halvempi tehä kun vvt on vaan pakonokalla. *taavih->
Alkeellinen kone, vain n. 250 hepoa paperilla vakiona. Nyt ehkä muutama enempi kun on joku mikälie BSR ohjelma.
Tuo automaatti vaan verottaa ohjelmassa kun 1 ja 2 vaihteella on vääntöä rajoitettu, ei siis ahda niillä vaihteilla täysiä. :'( Kai se loota nekin kestäis kun ei mitään pommilähtöjä ota. Laatikossa näkyy olevan vääntösuojaraja 511Nm muistaakseni ja nyt ei väännä kuin jonkun 350Nm apaut.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #17 : 26.08.2024, 23:10:29 »
Etenkin jos/kun tuota alkaa tekemään niin vaihtaa suosiolla sitten molemmat pyörät ettei tarvitse jäähä oottamaan milloin toinenkin antaa periksi.
Multa löytyy Jyväskylästä nokkien lukitusrauta ja muitakin kamppeita vaihtoon jos meinaat itse vaihtaa. Voin ottaa vanhat väljät vvt:t pois kuljeksimasta. :)

Poissa VolvoBoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #18 : 30.08.2024, 12:37:23 »
Noniin asia etenee. Tänään laitoin palkkapäivän kunniaks elämän risaseks ja tilasin Trodolta uudet osat tuohon vvt remppaan. Omilta porukoilta sattuu myös löytymään työkalut tuohon kun joutuivat saman homman tekemään. Muuten kyllä tarttuisin tuohon tarjoukseesi!

Jatketaan taas päivittelyä kun osat saapuu perille sekä itselle löytyy se päivä(t) kun tuon pääsee tekemään

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #19 : 01.09.2024, 01:15:24 »
Ite vaihdoin imupuolen vvt:n tänään, pakopuoli vaihtui kaksi vuotta sitten. Onhan tossa sen verran hommaa, että kannattaa melkeen molemmat laittaa samalla kertaa, kun noita hubeja saa alle 200e/kpl, niin ei mikään älytön investointi ja molemmat kyllä kuluvat, vaikkakin pakopuoli vähän enemmän. Tohon jos saa vielä jakohihnan vaihdon ympättyä mukaan, niin kaikki on kotiinpäin.

Alle 500 eurolla vaihtaa molemmat vvt-pyörät ja jakohihnan sisältäen vesipumpun ja rullat. Taitaa vielä apulaitehihnakin mennä tohon 500e. Työhön varaa yhden päivän, niin saa ihan hyvän tuntipalkan - toki tämän voi nähdä harrastuksena. Erikoistyökaluja tarvitsee tuon nokkien lukitusvälineen, muuten menee peruskaluilla, 55 torx saa olla laadukas, jotta kestää vääntöä.

Molemmat vvt:t, täydellinen jakohihnasarja ja apulaitehihna tekee pajalla nelinumeroisen loppulaskun. Jos Biliasta kysyy, niin varmaan pari tonnia.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2024, 01:46:42 kirjoittanut renee »

Poissa VolvoBoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #20 : 20.09.2024, 22:49:26 »
Noniin homma etenee ja tänään aloitettu projekti. VVT pyörät purettu näkyviin ja näkymä melko karsea. Pakopuoli vuotanut öljyä hyvän määrän:



Kuva vähän epäselvä mutta öljynkimmellystä näkyy täysin alas asti.

Imupuolen VVT-pyörässä väljää muutama milli. Pakopuoli taas erikoisempi tapaus. Kun käänti niin oli melko jäykkä, ikäänkuin jumissa ja rahisi käänteessä. Tätä aikansa kun käänteli niin rahinan ja vastuksen määrä väheni ja väljyyttä tuli enemmän. Ilmeisen vaihtokunnossa siis. Jatketaan tästä taas huomenna.

Poissa VolvoBoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #21 : 23.09.2024, 20:38:51 »
Noniin remppa siltäosin tehty että auto läjässä ja koeajettu. Käy ja kulkee kiltisti mutta tehoissa silti tuntuu pieni puute. Sieltä sitten myös vikakoodi ECM-670C - Camshaft position intake, high. Onko kokemuksia että onko ajoitus päässyt pyörähtämään pieleen asentaessa tai onko imupuolen solenoidi vielä jumissa?

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #22 : 23.09.2024, 21:25:41 »
Noniin remppa siltäosin tehty että auto läjässä ja koeajettu. Käy ja kulkee kiltisti mutta tehoissa silti tuntuu pieni puute. Sieltä sitten myös vikakoodi ECM-670C - Camshaft position intake, high. Onko kokemuksia että onko ajoitus päässyt pyörähtämään pieleen asentaessa tai onko imupuolen solenoidi vielä jumissa?
Voi olla jako hieman pielessä. Jos uskallat (itse uskaltaisin), niin voit kokeilla seuraavaa. Virhekoodin mukaan imupuolen nokka-akseli on edellä kampiakselia. Imupuolen nokkapyörässä on ne kolme pulttia, jotka löysäämällä voi "hienosäätää" ajoitusta. Käytännössä siis löysäät ne pultit ja käännät käsin tai avaimen avustuksella siitä vvt-keskiöstä vastapäivään esim. noin yhden hampaan verran, jos vaan hahlossa on tilaa. Sitten vaan pultit kireälle ja kokeilu. Ei siis tarvitse ottaa hihnaa irti tms.

Virallisesti toki pitäisi tutkia ajoitus kunnolla, mutta itse uskaltaisin tuota kokeilla.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #23 : 23.09.2024, 22:16:37 »
Pyörititkö lopuksi koneen ympäri ja menikö lukitusrauta sen jälkeen takaisin uriin?

Tuo varmistaa mekaanisen asennuksen onnistumisen.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #24 : 23.09.2024, 23:47:16 »
Pyörititkö lopuksi koneen ympäri ja menikö lukitusrauta sen jälkeen takaisin uriin?

Tuo varmistaa mekaanisen asennuksen onnistumisen.

Tuohon voi silti tehdä tuon reneen ehdottaman pyörän säädön ja todennäköisesti myös auttaa, ainakin mitä noita on itsellä käynyt tutkittavana niin tuo säätö on tehty ja pelanneet sen myötä ja ilman herjoja.

Poissa VolvoBoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #25 : 24.09.2024, 12:00:25 »
Laitetaan testaukseen tuo hienosäätö. Molempiin pyöriin jäi kuitenkin sen verta varaa säätää.

Konetta monta kierrosta pyöräytettiin ympäri ja katsottiin että merkit täsmäsi. Lukitusrautaa ei kokeiltu takaisin mutta silmämääräisesti katsoen olivat molemmat vaaterissa.

Kuitenkin parempaan suuntaan mennään, kun misfiret loppuivat

Poissa VolvoBoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #26 : 28.09.2024, 18:31:35 »
Noniin,

Kävin tuota imu vvt'tä kääntämässä ohjeiden mukaisesti. Koeajolla ei enää antanut vikakoodia, mutta silti tuntuu että jotain ihmeellistä vielä on.

Tyhjäkäynnillä pakopuoli (Camshaft Shifting angle. Exhaust [°]) oli ennen kääntöä hyvin lähellä nollaa. Tuon imu vvt käännön jälkeen pakopuolen arvo hyppäsi 19-20asteeseen ja imupuoli tasaantui 7asteen tiennoille. Normi tasaisella ajolla imu tippuu lähelle nollaa ja kenkää antaessa nousee +30asteeseen. Pakopuoli tasaisella 0-10astetta ja nousee kaasuttaessa.

Oma käsitys on että imu/pako säädöt pitäisi tyhjäkäynnillä olla nollassa ja nousee kaasua painaessa, vaikka mitään varmaa tietoa en ainakaan itse löytänyt. Onko jollain kokemuksia/tietoa tästä?

Eli kannattaisiko vielä tehdä homma siten uusiksi että nokat lukkoon ja ajoitukset uudestaan kohdilleen?


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #27 : 28.09.2024, 19:11:33 »
Testerillä näkee eron pyydettyyn eli shifting angle deviation tai sitten seuraa pyydettyä ja toteutunutta kulmaa samaan aikaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #28 : 02.11.2024, 21:39:05 »
Vajaa 280tkm täällä niin 2.3 T5 vvt-pyörä alkoi työntää öljyä jakopäähän ja väljää oli kunnolla.Ei vikavaloa sytytellyt mutta meno jo puutunutta ja tikussa öljynpinta oli vähän laskenut.

Hommana (kaveri tekee) on vvt- pyörä ja nokan stefan uusinta, täysi jakopääsarja vesipumpulla ja käyttöhihnasarja.
Aeromotorsilta kaikki Inan osina (osa jo aikaisemmin otettuna) yht noin 350€.
Jäähärinesteet uusitaan samalla huuhdellen kun väri haalean vaaleaa. Apulaitteet ja pyörät oli timmit eikä ne äännä eikä löytynyt välystä.
Hakee viikolla tonkan öljyä ja suodatin niin saa vaihdon jälkeen tikkiin talvea varten kaikinpuolin.
Tiiviste suodattimella ja solenoidikin on jos niistä vikaa alkaa herjaa myöhemmin.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #29 : 02.11.2024, 21:58:26 »
Imunokan stefa kans samalla vaivalla. O0
Takapään peitekansi nokkaan?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo