Moikka,
Nyt voisi olla taas hyville neuvoille tarvetta. Elikkä kääntelin tuota vvt pyörää jo joku aika sitten. Vvt asteet ovat yhden asteen tarkkuudella pyydetystä. Vaikuttaako vielä millä tavalla että säätö on tehty tuosta vvt pyörästä kääntämällä, eikä varsinaisesti tehty alusta asti?
Nimittäin vielä tulee erittäin satunnaisia misfire ilmoituksia. Tämän lisäksi myös merkkejä siitä että kone käy hieman rikkaalla.
Tyhjäkäynnillä:
Oxygen front sensor. Bank 1: 1.92
Lambda adaptionbank 1 idle: -1.36%
Long term fuel trim: -4.7%
Epävarma:
Short term fuel trim: ylensä miinuksen puolella, mutta seilaa väliä -7 - +7% väliä. Kaasuttaessa menee nollaan, mutta tämä on ilmeisen normaalia.
Evap-flow [kg/h]: tyhjäkäynnillä muutaman hetken 6-7. Joidenkin lähteiden mukaan on tyhjäkäynnillä iso määrä. Purge valve dutycycle näinä hetkinä sellainen 25%.
Varsinaista bensapainemittaria ei ole mutta lukijalla katsottu. Kun laittaa sytytysvirrat päälle niin bensapaine pyynti on 69psi ja paineet kasvaa 79psi. Tästä lukijalla minuutin katsoneena niin paine tippuu 3-4psi sinä aikana.
Käynnistäessä saattaa joskus vaatia muutaman extra pyöräytyksen jos ei anna bensapumpun käydä ensin päällä. Satunnaisesti myös käynnistäessä kierrokset kyykkää todella nopeasti 1000rpm ja sitten nousee siitä vasta tuonne noin 1500rpm kuten normaalisti. Tyhjäkäynti tuntuu myös pikkusen ravistavalta (moottorin tuet enää parhaimmassa iskussa joten voi johtua siitäkin), sekä ihan pientä kierrosten heittoa saattaa aluksi olla. Kone kun lämpenee niin ongelmia ei enää ole muitakun että auto tuntuu hieman laiskalta etenkin ennenkuin turbo tulee kehiin. Maf näyttää tyhjäkäynnillä 3.5-4 g/s.
Bensasuodatin, bensapaineanturi, bensapumppu ja sytytystulpat vaihdettu myös vastikään.
Ajatuksena on että onko mahdollista että bensapumpun ollessa hajalla myös bensasuuttimet kärsineet tästä ja nyt mahdollisesti vuotavat ja siksi auto käy rikkaalla. Tai sitten tuossa evap järjestelmässä on vikaa ja antaa sieltä liikaa bensahöyryjä jotka aiheuttaa sen että käy rikkaalla. Vai pitääkö vvt pyörä kuitenkin vielä laittaa uudestaan lukkojen kanssa kohdilleen.
Pahoittelut tästä hieman sekavasta koosteesta mutta voisi auttaa omaa tekemistä jos foorumilaisilta löytyy kokemusta tai vertailuarvoja.