Elekma  Autoracing

VVT Solenoidi?

  • 56 Vastauksia
  • 3680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #30 : 02.11.2024, 22:49:09 »
Peitekansi on yhdessä paketissa mukana jo hommattuna.
Imustefa tiivis niin ei nyt tehty.

En tiedä kauanko emäntä tuota autoa haluaa pitää, kolme autoa on nyt pihassa ja sx4 tykästyi kaupunkipyörittelyssä eikä aeroa kuulemma saa myydä kun sitä vähän mietin. Tullut T5 hänellä pari vuotta reilusti vajaa 5tkm vuoteen ja lähinnä lyhyttä pätkäajoa sekin ollut.

Kuskin oven kahva käytetty on tulossa tiistaina kun repesi yläosan pultin ympäriltä  muoveista kokonaan Irti.

SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa VolvoBoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #31 : 09.11.2024, 23:53:03 »
Moikka,

Nyt voisi olla taas hyville neuvoille tarvetta. Elikkä kääntelin tuota vvt pyörää jo joku aika sitten. Vvt asteet ovat yhden asteen tarkkuudella pyydetystä. Vaikuttaako vielä millä tavalla että säätö on tehty tuosta vvt pyörästä kääntämällä, eikä varsinaisesti tehty alusta asti?

Nimittäin vielä tulee erittäin satunnaisia misfire ilmoituksia. Tämän lisäksi myös merkkejä siitä että kone käy hieman rikkaalla.

Tyhjäkäynnillä:
Oxygen front sensor. Bank 1: 1.92
Lambda adaptionbank 1 idle: -1.36%
Long term fuel trim: -4.7%

Epävarma:
Short term fuel trim: ylensä miinuksen puolella, mutta seilaa väliä -7 - +7% väliä. Kaasuttaessa menee nollaan, mutta tämä on ilmeisen normaalia.

Evap-flow [kg/h]: tyhjäkäynnillä muutaman hetken 6-7. Joidenkin lähteiden mukaan on tyhjäkäynnillä iso määrä. Purge valve dutycycle näinä hetkinä sellainen 25%.

Varsinaista bensapainemittaria ei ole mutta lukijalla katsottu. Kun laittaa sytytysvirrat päälle niin bensapaine pyynti on 69psi ja paineet kasvaa 79psi. Tästä lukijalla minuutin katsoneena niin paine tippuu 3-4psi sinä aikana.

Käynnistäessä saattaa joskus vaatia muutaman extra pyöräytyksen jos ei anna bensapumpun käydä ensin päällä. Satunnaisesti myös käynnistäessä kierrokset kyykkää todella nopeasti 1000rpm ja sitten nousee siitä vasta tuonne noin 1500rpm kuten normaalisti. Tyhjäkäynti tuntuu myös pikkusen ravistavalta (moottorin tuet enää parhaimmassa iskussa joten voi johtua siitäkin), sekä ihan pientä kierrosten heittoa saattaa aluksi olla. Kone kun lämpenee niin ongelmia ei enää ole muitakun että auto tuntuu hieman laiskalta etenkin ennenkuin turbo tulee kehiin. Maf näyttää tyhjäkäynnillä 3.5-4 g/s.

Bensasuodatin, bensapaineanturi, bensapumppu ja sytytystulpat vaihdettu myös vastikään.

Ajatuksena on että onko mahdollista että bensapumpun ollessa hajalla myös bensasuuttimet kärsineet tästä ja nyt mahdollisesti vuotavat ja siksi auto käy rikkaalla. Tai sitten tuossa evap järjestelmässä on vikaa ja antaa sieltä liikaa bensahöyryjä jotka aiheuttaa sen että käy rikkaalla. Vai pitääkö vvt pyörä kuitenkin vielä laittaa uudestaan lukkojen kanssa kohdilleen.

Pahoittelut tästä hieman sekavasta koosteesta mutta voisi auttaa omaa tekemistä jos foorumilaisilta löytyy kokemusta tai vertailuarvoja.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #32 : 15.11.2024, 23:08:47 »
Ongelmia tulikin täällä tuon 2.3 T5 kanssa. Käy tyhjäkäyntiä niin raskaasti niin että kaikki valotkin vilkkuu ja tehoton normiajossakin.
Ei kuitenkaqn mitään vikavaloja anna.

Jako ja pyörä (ina tarvike) katsottu parikin kertaa ja on varmasti oikeasti laitettu paikoilleen. Pyörä on täysin veltto eli ei mitään vastusta kun kääntelee. Laatikosta tarkistettu että exhaust puolelle pyörä on.
Vvt solenoidi kokeiltu toisella ja siinä tämä uusi liitin niin tehty adapteri jolla saatu oman johtosarjan liittimen väliin. 5min kävi uudella tosi hyvin sitten sama tilanne. Onko väliä mitenpäin noi johdot ja jos on niin miten saa katsottua ne laitettua oikein?

Pa puoli on ok ja suodatinkin vaihdettu. Puolat, imm jne toimivat lukijan mukaan priimasti kuten kaasuläppäkotelokin.
Ohjaustehostin käynnistyksessä hiukan suhisee mutta kun toi kävi ok niin sekään ei huojuttanut kierroksia.

Pyörä maanantaikappalenvai mikä hemmetti iski. Tää kun ei mitään edes herjaa autossa tai lukijassakaan.

« Viimeksi muokattu: 15.11.2024, 23:10:26 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #33 : 16.11.2024, 18:00:53 »
Ongelmia tulikin täällä tuon 2.3 T5 kanssa. Käy tyhjäkäyntiä niin raskaasti niin että kaikki valotkin vilkkuu ja tehoton normiajossakin.
Ei kuitenkaqn mitään vikavaloja anna.

Jako ja pyörä (ina tarvike) katsottu parikin kertaa ja on varmasti oikeasti laitettu paikoilleen. Pyörä on täysin veltto eli ei mitään vastusta kun kääntelee. Laatikosta tarkistettu että exhaust puolelle pyörä on.
Vvt solenoidi kokeiltu toisella ja siinä tämä uusi liitin niin tehty adapteri jolla saatu oman johtosarjan liittimen väliin. 5min kävi uudella tosi hyvin sitten sama tilanne. Onko väliä mitenpäin noi johdot ja jos on niin miten saa katsottua ne laitettua oikein?
Käänsit tyhjät pois myötäpäivään ennen pultin lopullista kiristystä ja nokka oli silloin lukittuna? Jäikö nokan takapään ura venttiilikopan sauman suuntaisesti(eli koneen asentoon nähden vaakaan) kun konetta pyöritti jakopään kasauksen jälkeen ja kampiakselin takaisin merkkiin?

Solenoidin johtojen kytkennällä ei ole väliä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #34 : 16.11.2024, 20:14:29 »
Eipä siinä pyörässä oikeen vastusta oo kun on tyhjä öljystä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #35 : 16.11.2024, 21:29:09 »
En itse tehnyt. Kaveri joka tuon teki on ammattilainen ja tehnyt sekä korjaillut muutamia muiden jakovirhe asennuksiakin sekä vvt pyöriä laittanut kymmenittäin .

Perjantai iltana vielä tsekattu kun olin paikalla ja solenoidikin uusi uusi kokeeksi viritelty.

Kaikki mainitsemasi oli noin kohdallaan ennen ja lukityskalun ( Volvolta lainattu) jälkeenkin useaan kertaan pyöritettynä kun remppa tehty ja nuo on tarkistettu lisäksi vielä jälkeenpäinkin pariin kertaan. Käännetty pyörästä myötäpäivään myös löysät pois joka kerta.
Sano vaan että pyörissä aina ollut aikaisemmin vastusta käännettäessä mutta ei mitään minkäänlaista vastusta ole ollut kertaakaan edes käytönkään jälkeen. Tuolla on ajettu noin 110km koko rempan ja 70/50/10km jako/pyörä tarkistusten jälkeen.

Pyörä siis ina ja sininen väriltään mikä ihmetytti asentajaa kun normaalisti pako olleet kirkkaita mutta imu mm keltaisia. Paketin tekstin ja numeron perusteella näytti kyllä pakopyörää.

Kiitos vastauksesta ettei kytkennällä ole väliä.


Pitääkö nämä muka täyttää ennen laittoa vai mitä tarkoitit kun sanot tyhjä öljystä? Ei noita muitakaan imu/pako kaverin mukaan ole kuin otettu paketista, laitettu kiinni ja kovaa ajoa.
Jos öljy ei mene pyörään niin jotain tukkoako tarkoitat?

« Viimeksi muokattu: 16.11.2024, 21:38:51 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #36 : 16.11.2024, 21:37:03 »
Kun pakopuolelle on harmaa ja imupuolelle sininen VVT, niin niissä ei ole vastusta kääntäessä. Tähän mennessä sininen on ollut aina vain imupuolelle. Nokkapyörässä itsessään lukee Exhaust tai Intake. Imupuolen VVT on myös korkeampi profiililtaan.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2024, 21:40:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #37 : 16.11.2024, 21:49:46 »
Tässähän ei ole kuin vain pakopuolella koko pyörää niin imupuolella ei ole mihin voi verrata.
Vanha pyörä on tallessa muttei silmiinpistävää kokoeroa noissa minusta ollut.

Okei siis karkeesti värin perusteella olisi väärä oikean laatikossa.
Pakko kaivaa kuvetta ja etsiä uusi kun ei tuosta muuta erikoista löydy ja rempan jälkeen tämä alkoi. Volvolta kysellessä sain 2 eri kerralla 2 eri hintaa orkkispyörälle, mm vparts tarjoaa myös volvologolla 2 erihintaista jotka kävisivät tähän 2.3 T5.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #38 : 16.11.2024, 21:56:28 »
Sillähän se selviää onko oikea jos nokkapyörässä lukee Exhaust ja osanumero vastaa vanhaa. Koska kyseessä on alunperinkin vain pako-VVT:llä oleva vanhempi versio, niin niissä taisi olla kaikissa eri osa kuin uudemmissa joissa on kaksi.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2024, 21:58:34 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #39 : 16.11.2024, 22:23:09 »
Kyllähän se käydessä täyttyy. Saattaa tehdä alussa vikakoodin väärästä asennosta niinkuin itellä teki mutta kun sen kuittas pois niin ei oo tullu uudestaan.
Enpä ole näissä sinistä nähnyt pakopuolella. Niissä joissa on myös imu vvt niin se on ollut sininen. :o

Tuollahan myydään noita säätimiä, exhaust side näkyy lukevan.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/8728201/427-1040-30-schaeffler-ina

Katoin tuota v partsin hintaa inalle. Onpa melko suolanen, samoin orig jossa volvo teksti. Sama pyörä.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2024, 22:32:04 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #40 : 16.11.2024, 22:29:57 »
Kiitos Lankku, tuli niin selventävää neuvoa ja tietoa.
Jos tähän käy vain yksi vaikka kahta  kaikki varaosaputkat sopivana tarjoaa niin mikäli tuo sininen on exhaust se on kuitenkin uudemman tupla vvt: n eli jokatapaukses väärä tähän.

Laatikkovika
Aerolta tuo nykyinen pakopuolen ina on tilattu. Laatikossa vaan sininen pyörä oli. Otettu aerolta jo 2v8kk sitten niin takuuta ei osalla ole.
Myydään imupuolelle myös Googlen perusteella keltaistakin (vparts) sinisen lisäksi
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #41 : 16.11.2024, 22:36:15 »
Joo no  tuli mullekin jakoremmin kiristin, piti olla ina ja olihan se inan laatikossa mutta oli Dayco. :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #42 : 17.11.2024, 14:37:28 »
En pääse kun ma illemmal kattoo varaosanumeron vanhasta, jos näis 2.3 T5 -01 250hp oltava just vanhemman niin voin sillä numerolla varmistaa että on juuri oikea.
Ihmettelin kyllä kun volvolta tuon pelkän koneen mukaan kysellessä annettiin eri 350€ hinta ja rekkaril eri 585€ niin oletus että vanhempaan on varaosaliikkeiskin sitten aina vaihtoehdoista se kalliimpi.

SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #43 : 17.11.2024, 15:10:29 »
Tuo minkä linkitin pitäis olla VIN 92552 alkaen. Mulla omassa on pienempi VIN, ei siis käy mulle. :P

Se voi tuo sun oletukses olla totta.
Mulla moottorin numerokin on niin pieni että siihen kuuluu jakopäähän se kiristin jossa ne pitokynnet kääntyy sinne lohkoon päin.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2024, 15:18:18 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VVT Solenoidi?
« Vastaus #44 : 17.11.2024, 15:26:21 »
Vin loppu 081049
Moottorilapussa part 9463939 ja serial 2532586

Jakopää tuli ainakin oikea noiden perusteella tilattuna.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

KL-varaosat  Race.fi