
Oletan, että kuvan rakenteessa kuormitusta aiheuttavan voiman vaikutussuora osuu runkoa vasten olevan palttiarallaa pystysuuntaisen levyosan alareunan korkeudelle. Oletan myös, että pultit ovat pystysuunnassa katsottuna mainitun levyosan keskellä. Lisäksi oletan pulttien olevan lujuusluokaltaan 8.8 ja käytän sydänhalkaisijana paremman tiedon puutteessa RaHi-menetelmällä (Ravistetaan Hihasta) valikoitua arvoa 7 mm. Tältä pohjalta arvaan kevyen statiikkaan perustuvan päättelyn ja laskukoneen avustamana vetolenkin suurimmaksi sallituksi kuormaksi pulttien kimmoisen muodonmuutosalueen puitteissa 24,6 kN.
Ralleissa ooli ranskalaisten renaultin takalenkki (kuormaliina) yhdellä pultilla kiinni. Kesti se käsittääkseni m10 pultti hinaamisen.
Ja sitten seuraavaa. Koska kyseessä on kuormaliina, oletan vedon kohdistuvan pulttiin noinluokkaa suoraan, ei siis minkäänlaisen vipuvarren kautta, kuten edellisessä. Pultin sydänhalkaisijana käytän tässä tapauksessa Sombrero-metodilla (vedetään hatusta) arvottua 9 mm lukemaa. Näin ollen kalkuloin remmilenkin suurimmaksi sallituksi kuormaksi edelleenkin pultin myötörajan alla pysyteltäessä 40,7 kN.
Tätä ei ole syytä ottaa liian vakavasti, laskin vain aikani kuluksi ja tuodakseni esille sen tosiasian, että yksi saattaa toisinaan olla enemmin, kuin kaksi. En vastaa tulosten mahdollisesta virheellisyydestä, laskentamallin epämääräisyydestä tai yleisestä sähläyksestä.
