Kulkukoira  Proturbo

740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!

  • 37 Vastauksia
  • 16519 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Tuskin tuo kardaanista on kiinni tai tukikumistakaan jos kerran tukikumin kohdalta ei vispaa kardaanin pyöriessä mutta laatikon päästä heiluu. Mitäs jos se vika onkin jossain aivan muualla? Onko auto ollut kuinka palasina? Kytkinakseli kiero, vauhtipyörä/kytkin epätasapainossa... Vispaako kone ja laatikko ilman jortaania? Mitäs jos lasket laatikon takapäätä alaspäin laittamalla prikkoja palkin ja korin väliin, vai onko pystyheittokin jo saatu pois? Klemmari kartaanin ympärille ja sen asentoa muuttamalla etsit kohdan, jossa tärinä vähäisintä, on tosin väärä keino korjata vapinaa kun putki on tasapainotettu.

Ei tuo kardaani kyllä mun mielestä aivan millin tarkka ole linjaukselle. Omassa kilpurissa on itse lyhennetty kartaani (rälläkällä ristikko irti putkesta, putkesta pätkä pois ja migillä liimaten ristikko takaisin putkeen silmämääräisesti suoraan), ensimmäisessä nivelessä hitusen kulmaa sivulle, melko risa tukikumi itse tehdyssä telineessä ja ei täristä lainkaan pahasti.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Kone vaihtui, ei se sen kamalammin ole palasina ollut. Ja kuten jossakin totesin, pelkkää hardylaippaa voi pyörittää vitosen punarajaan ja se ei värise tippaakaan. Pystyheiton linjasin poies muokkaamalla laatikon tukikumin kiinnitysrautaa, samaten sivuheitto on aivan minimaalinen. Tukikumitesti siksi, että tukikumin ja laakerin vaihto selkeästi pahensi tilannetta, täytyy tuokin nyt kokeilla ennenkun alkaa vaihtamaan loikkaria...

Kaiken eniten kismittääkin, että yhteen toiseen 740:iin laitettiin sattumanvarasia osia, eli joku alunperin 240:stä kotosin oleva 46, eri autosta liikapitkä kardaani, pooriosaa molemmista puolista lyhennettiin rälläkällä, tukilaakeriksi laitettiin hyvä käytetty, paskat kasattiin nippuun just siihen kohtaan kun sattu osumaan, ja laitteella ei ole kehdattu ajaa niin lujaa (jos sillä edes pääsisi niin lujaa) että kardaani olisi millään tapaa tärissyt tai vapissut.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Merkillinen kapistus ??? Kai se ongelma sitten on siinä tukikumin seutuvilla, melkein pakko olla jos pelkällä etupätkällä vatkaa. Epäkesko tukilaakeri tai laakeri vinossa? Onkos 740:ssä tukikumissa jousi painamassa kartaania ylöspäin kuten 240:ssä ja se on paikoillaan?.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Merkillinen kapistus ??? Kai se ongelma sitten on siinä tukikumin seutuvilla, melkein pakko olla jos pelkällä etupätkällä vatkaa. Epäkesko tukilaakeri tai laakeri vinossa? Onkos 740:ssä tukikumissa jousi painamassa kartaania ylöspäin kuten 240:ssä ja se on paikoillaan?.
Äläpä muuta sano, niin moneen muuhun on kerätty kaikki kardaanin osat vähintään epämääräsistä läjistä ja aina on toiminu, että tää jo vähä pistää sylettämään. Ja tosiaan pelkällä etupätkällä vatkaa, viikonloppuna testataan toista kardaania ja pehmyttä tukikumia, sitä ennen kokeilen vielä mitä tapahtuu jos tukikumin pultit jättää pari kierrosta auki, eli laakerin kulmavirheen eliminointi. Seiskassa ei sitä jousta ole, joten se ei myöskään ole paikoillaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!
« Vastaus #34 : 11.07.2011, 20:47:42 »
SE TOIMII! SE JUMALAVITA TOIMII! Nyt olis juhlan paikka, ja nyt on toista kertaa kolmen vuoden aikana fiilis "baariin, nyt juhlitaan".

Asiaan: Korjaus tapahtui melko yllättävällä tavalla, eli asentamalla alkuperäinen hardylaippainen kardaani, siihen uusi tukilaakeri, ja siihen vanha vulkanoinneistaa revennyt ja sikakitillä uudelleenvulkanoitu, hyvin pehmeä tukikumi. Eli siis tämmönen laite oikeasti tahtoo todella pehmosen tukikumin, aika jännä ilmiö sinänsä. Nyt on fiilis kun voittajalla, vaikka auto on vielä pahasti kesken, eli ECC asentamatta, kopan ruostehommat kesken ja maalaus tekemättä. Ja ei voi kun hymyillä. :smitten:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!
« Vastaus #35 : 12.07.2011, 08:45:04 »
Onnittelen voittajaa! Joskus näissä tarvitaan sitä ylenpalttista sinnikkyyttä  :). Tuli tosiaan kuvauksesta mieleeni joskus minulla ollut twincam - Mirafiori, jossa tukilaakeri oli "taatusti pehmeäkuminen", koska se oli revennyt kokonaan irti. Mutta ihmekyllä toimi hienosti  ;D.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!
« Vastaus #36 : 03.08.2011, 20:25:02 »
Mainitaan nyt vielä tähän kardaanikiroukseen, että ratapäivilläkin tällä laitoksella tuli todistettavasti käytyä, ja kardaani ei "vauhdista" ollut millänsäkään. Sensijaan ratailun jälkeen on hitusen haettu ahtoja lissää, ja nyt hitusen värisee kakkosella reilulla kaasulla vedättäessä, vakioahdoilla tätä ei huomannut. Onko nyt sitten kyse siitä, että perä kiertyy vai mikä tuon aiheuttaa?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!
« Vastaus #37 : 03.08.2011, 22:14:06 »
Nyt kun oot selvittäny kartaanin tärinän niin osaatkin kertomani perusteella diaknisoida mikä osa mun pitää vaihtaa  ;D

eli tuo on alkanu pitään sellasta värisevää päpätystä moottorijarrulla tai hiljakseen ajellessa, sen kuulee ja tuntee.. vedättämällä ja korkeilla kierroksilla sitä ei huomaa

tukikumi lootan kannake ja ristikot tosihyvän tuntoset leimalla huhtikuussa.

 

Elekma  Autoracing