Proturbo  Autodiagnoosi

V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008

  • 19 Vastauksia
  • 13682 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SummumD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« : 16.01.2012, 11:42:24 »
Onko muilla ollut samantapaisia oireita,että umpiot huuruttuvat/kostuvat kosteilla ilmoilla?
Onko millaisia konsteja auttaa ettei huuruttuisi?
Tulee lähinnä mieleen,että umpio olisi liian tiivis(ei hengitä kunnolla) Kaikki ilmareiät käyty läpi ja puhallettu paineilmalla..mikä avuksi?

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #1 : 18.01.2012, 11:46:37 »
Onko muilla ollut samantapaisia oireita,että umpiot huuruttuvat/kostuvat kosteilla ilmoilla?
Onko millaisia konsteja auttaa ettei huuruttuisi?
Tulee lähinnä mieleen,että umpio olisi liian tiivis(ei hengitä kunnolla) Kaikki ilmareiät käyty läpi ja puhallettu paineilmalla..mikä avuksi?

Samanlaiseen vikaan oon törmännyt, umpiot näyttää ulkoisesti ehjiltä ei naarmuja jne. Silti huurtuu..
Auttoi kun otti umpiot pöydälle ja kävi kauttaaltaan sen "lasin" ja muovin saumakohdan läpi mustalla silikonilla.. eli levittää silikonin saumoihin (ne metalliset klipsit otin operaation ajaksi pois..) ja sormella käy läpi sen silikonisauman että levittyy tasaisesti...

Sen jälkeen ei kerännyt enää kosteutta.. Ennen keräsi jos auton vaikka pesi.
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa SummumD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #2 : 18.01.2012, 12:35:25 »
Ei kai tule liian tiivis tuolla tavoin umpiosta,jos lakkaa hengittämästä kun saumaa sen massalla ympäriinsä.

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #3 : 18.01.2012, 14:45:50 »
Ei kai tule liian tiivis tuolla tavoin umpiosta,jos lakkaa hengittämästä kun saumaa sen massalla ympäriinsä.

Ei sen käsittääkseni kuulu hengittää muualta kuin niistä muovisista tuteista siinä takana, kantsii myös tarkistaa että ne on auki.. Sekin tosiaan aiheuttaa huurtumista.. Jos se siitä päälisaumasta sais vuotaa nii pestessä menis vedet sisään!! :D

Eli ainut josta sen kuuluu hengittää on ne reijät umpion takaosassa jossa on ne muoviset tötsät.
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa SummumD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #4 : 18.01.2012, 23:23:21 »
laittakaa nyt muut käyttäjät vielä neuvoja/niksejä kyseiseen asiaan.
ei oikein jaksa uskoa että nuo saumat vois vuotaa ja huuruttaa umpiota.
Muuten siis ihan ehjät kotelosta/umpiosta.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #5 : 19.01.2012, 10:12:55 »
Aikoinaan omassa V70-03 xenon umpiot veti aina pakkasella huuruun, sitä enemmän mitä kylmempää, vesisateessa ei mitään ongelmia. Laittoivat apupitkän kohdalle ylös ylimääräisen tuuletuksen poraamalla reijän ja sikaflexillä noin 10 sentin letkun pätkän. Huurut pysyivät poissa ko. operaation jälkeen. Muovilastut joutui kylläkin itse ottamaan myöhemmin pois heijastimista.
En nyt muista kuinka paljon tilaa on V50:n umpion ympärillä, onko edes mahdollista tuollaiset ylimääräiset tuuletukset ylimpään kohtaan.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #6 : 19.01.2012, 11:21:24 »
Sinuna kävisin sen sauman läpi, mitä merkitystä sillä on jos käyt sen silikonilla läpi ja märällä sormella sitten levität sen ohuen kerroksen sitä siihen saumaan.. :) Ei se ainakaan umpiota vahingoita, silikonin saa aina pois... Sanon vaan, että kun tein kyseisen operaation autolle niin ei ole sen jälkeen xenonvalot huurtuneet.
Ennen operaatiota umpio keräsi huurretta kun auton vaikka pesikin.. En ihan heti lähtisi porailemaan uusia reikiä, vaan tarkistaisin ne jo valmiit reijät.
Jos ne tehtaalla on noin suunniteltu, niin ei ne käytössä voi itsekseen alkaa keräämään huurretta mikäli ne on kunnossa kauttaaltaan.

V50:sen valot kun on vielä niin helppo ottaa käsittelyyn... Sokka vaan pois ja liitin irti.. Ei voisi helpompaa olla.  :)
Pakkasella kantsii olla varovainen, se umpiohan lähti muistaakseni silleen et keskeltä käännettiin ulospäin.. Eli asennetaan niin, että vilkunpuolella oleva muoviklipsi eka paikoilleen ja sitten käännetään loppu umpio paikoilleen.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2012, 11:23:53 kirjoittanut Eagle| »
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa SummumD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #7 : 19.01.2012, 13:13:40 »
Olen kanssasi Eagle samaa mieltä ettei kyllä kannata alkaa ylimääräisiä reikiä umpion koteloon poraileen,kyllä ne kaksi ilmareikää pitäisi toimia jos on tehtaalla suunniteltu toimivan niiden kautta.
Pitänee varmaankin käydä ostamassa jotain mustaa sikaflex-massaa tms.liimatiivistemassaa ja kokeilla saumat käydä läpi.
Onneksi noi umpiot on noin helpot irrottaa.
Jos jollain on vielä muita vinkkejä niin laittakaa tulemaan.

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #8 : 19.01.2012, 20:26:19 »
Olen kanssasi Eagle samaa mieltä ettei kyllä kannata alkaa ylimääräisiä reikiä umpion koteloon poraileen,kyllä ne kaksi ilmareikää pitäisi toimia jos on tehtaalla suunniteltu toimivan niiden kautta.
Pitänee varmaankin käydä ostamassa jotain mustaa sikaflex-massaa tms.liimatiivistemassaa ja kokeilla saumat käydä läpi.
Onneksi noi umpiot on noin helpot irrottaa.
Jos jollain on vielä muita vinkkejä niin laittakaa tulemaan.

Näinpä. :) Varsinkin kun ne Bi-xenon umpiot maksaa 700€/kpl.
Ja kun laitat silleen järkevästi ohuen kerroksen sitä siihen saumaan niin hyvä tulee.. :) Ideahan ei ole, että tarvisi olla kauhean paksu vaan tiivistää vain sitä "lasin" ja muovisen takaosan saumakohtaa joka on vakionakin tiivistetty jollain lämmittämällä juoksevammaksi muuttavan tapaisella tiivistemassalla.
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa shift-up

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • V50 T5 AWD -08 www.vrcf.fi
    • Volvo PICTURES
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #9 : 20.01.2012, 20:17:46 »
Mulla uusittiin volvo-vaihtoauto takuun aikana umpiot koska hikistyivät keskellä kesää, vika johtuu mitä ilmeisemmin (mekaanikko kertoi kun tivasin) siitä saumasta joka on "linsin" ja mustan rungon välissä. Saumaan jää vesi talvella ja kun tulee pakkasta niin prits... eli itse pistin mustaa sikaa siihen uraan niin ettei uudet umpiot mene pilalle.... näkyy pikkasen umpion ja lokasuojan välistä, mutta parempi niin kuin kallis umpio. Suunnittelun "kukkanen" :idiot2:

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #10 : 20.01.2012, 22:48:18 »
Mulla uusittiin volvo-vaihtoauto takuun aikana umpiot koska hikistyivät keskellä kesää, vika johtuu mitä ilmeisemmin (mekaanikko kertoi kun tivasin) siitä saumasta joka on "linsin" ja mustan rungon välissä. Saumaan jää vesi talvella ja kun tulee pakkasta niin prits... eli itse pistin mustaa sikaa siihen uraan niin ettei uudet umpiot mene pilalle.... näkyy pikkasen umpion ja lokasuojan välistä, mutta parempi niin kuin kallis umpio. Suunnittelun "kukkanen" :idiot2:

Juurikin näin.  ;)
Hauskinta tässä on se, että se vesi löytää tiensä todella pienestä raosta sitten.. Itsekkin kun noi umpiot aikanaan (viimekesänä) tuollee korjasin niin en varsinaisesti löytänyt siitä saumakohdasta mitään vuotokohtaa, tulipahan laitettua silikonia siihen saumaan ja ei huurtunut enään. :)
Eli luultavasti käyny juurikin tuolleen kun Shift-up tuossa kertoi kuulleensa.. Eli talvella kun se massa on hieman jämäkämpää niin pääsee rakoilemaan...

Vanhassa V40 mallissa tätä ongelmaa ei ollut siksi, kun siinä on muovinen umpion pohja, valkoinen kuminen irtotiiviste jolle on hahlo, ja rihlattu lasi joka tulee pelkästään noilla metalli klipseillä tiukasti kiinni.. Siitäkin pystyy päättelemään ettei sen pohjan ja lasin sauman todellakaan kuulu vuotaa. :)

Ps. kertokaapa sitten korjautuko.. Jos useammalla korjautuu niin kantsis varmaan tehdä V50 umpion huurtumisen korjauksesta joku FAQ kun näyttää olevan varsin yleistä?
« Viimeksi muokattu: 20.01.2012, 22:55:50 kirjoittanut Eagle| »
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa SummumD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #11 : 21.01.2012, 20:14:58 »
Vaikuttaa jotenkin V50-mallin ominaisuudelta ja ilmeisesti lähinnä Bi-xenon umpioiden ongelma tuo huuruttuminen.
Ilmeisesti se massa joka on tehtaalla laitettu lasin ja rungon väliin niin kovettuu aikaa myöden ja näin ollen alkaa vuotamaan.

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7126
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #12 : 22.01.2012, 11:42:10 »
Vaikuttaa jotenkin V50-mallin ominaisuudelta ja ilmeisesti lähinnä Bi-xenon umpioiden ongelma tuo huuruttuminen.
Ilmeisesti se massa joka on tehtaalla laitettu lasin ja rungon väliin niin kovettuu aikaa myöden ja näin ollen alkaa vuotamaan.

Ja siksi varmaan xenoneissa kun ne lämpenee halogeeneja vähemmän...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa jukra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #13 : 03.09.2012, 09:27:51 »
Tuore V50 omistaja ilmoittautuu..

Auto vm 2009 ja viikonloppuna tuli pestyä & puunattua autoa. Pesun jälkeen oli toisen umpion sisällä vajaa puoli senttiä vettä. Otin umpion irti ja huomasin, että runko on parista kohtaa halki (ihan lasin vierestä).

Kumpikohan tuon paikkailuun olisi parempi, edellä ehdotettu silikoni vai (pika)liima? Mietin tuota liimaa, että meneekö höyryt umpion sisään ja tuhoaa lasin?

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
« Vastaus #14 : 03.09.2012, 11:46:19 »
Tuore V50 omistaja ilmoittautuu..

Auto vm 2009 ja viikonloppuna tuli pestyä & puunattua autoa. Pesun jälkeen oli toisen umpion sisällä vajaa puoli senttiä vettä. Otin umpion irti ja huomasin, että runko on parista kohtaa halki (ihan lasin vierestä).

Kumpikohan tuon paikkailuun olisi parempi, edellä ehdotettu silikoni vai (pika)liima? Mietin tuota liimaa, että meneekö höyryt umpion sisään ja tuhoaa lasin?

Silikonille ääni... Mietippä kun se umpio talvella lämpenee jonkinverran myös reunoiltaan.. Sitten jäähtyy, lämpenee, jäähtyy.. Mahtaako liima sanoa riks.
En toki väitä, etteikö joku kunnon muoviliima voisi kestääkkin (2-komponentti)? Mutta silikoni nyt on halpa ja hyvä. Paikkauskohtahan jääpi piiloon kuitenkin, musta silikoni vielä niin ei paista mistään raoista. Ainakin itse paikkasin tuollaisen silikonilla ja nyt on kestänyt 1½ vuotta ongelmitta.
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

 

Kulkukoira  Proturbo