Kiitos vinkistä tämä alipainepumppu täytyy testata. Jarrut kuitenkin tuntuisi toimivan normaalisti. Oletan siis niin että jos tuo pumppu olisi rikki niin vaikuttaisi siten että pysähdyttäessä pitäisi painaa jarrupoljinta reippaammin? Tai edes ilmeneekö mahdollinen vika tuollatavoin? Mutta tarkistetaan kuitenkin. Tarkka kalibroitu alipainekittari minulta löytyy joten voisiko sillä testata? Mittari kiinni alipainelinjaan ja virrat päälle mutta ei mosaa käyntiin? Tai miten tuo kuuluu testata?
Kolmitieventtiili ei vuoda virrattomana jos nyt olen samassa EVAP venttiilissä mitä tarkoitat? Kokeilin virrattomana ja tiivis tuntuisi olevan. Virrallisena pitäisi ilmeisesti olla auki mutta sitä en koittanu.
Lamdaahan ei viä ole vaihdettu joka kait voi olla ihan varteenotettava vikamahdollisuus sekin ja siinä mielessä ajattelen että kun omat jyvät on läpi käyty niin sit siinä kohtaa vasta pudotetaan rukkasia ja ennen ei luovuteta

Eikähän tässä ainakaan vielä omat hermot ole olleet mitenkään koetuksella. Ts jos olisi ns akuutti tilanne niin mähän olisin vaihtanu tuon lamdan ihan ekkana ja sit vasta lähteny hakemaan vikaa muualta. Mutta siinä sit jäisi nämä ehkä tulevaisuutta auttavat hommat tekemättä. Kun tekee perusteellisesti turhaakin työtä kaihtamatta ni on sit viisaampi seuraavalla kerralla.
Bensan painemittaus suoritettu. Eli enste mittarin tarkistus että näyttää noin suurinpiirtein oikein eikä paineistettuna vuoda ilmanpainetta. Sit yöseisonnan jälkeen mittaus ja linjapaine oli nolla joka kait on ihan normaalia? Kokeilin viä varuiksi silleen et painoin sitä keskipinniä ja bensaa ei tullu.
Sit käytin virtoja päällä ja lukeman tarkistus joka tuon mittarin mukaan oli 3.3Bar. Sit käyntiin niin siinä kohtaa paine oli tuon mittarin mukaan 3.9Bar. Sit sammutin niin paine 3.5Bar. Uudelleen käyntiin niin 3.9Bar. Viisari ei väpätä nitenkään epätavallisesti.
No kun toi S60:nen on pihassa niin täsmälleen samalla tavoin mittaukset sille. Yöseisonnan jälkeen 0Bar. Sit muut täsmälleen samalla tavoin mitatut lulemat olivat 0.1 pienemmät. Eli alkuun vai virtrat päällä 3.2Bar. Käynnissä ollessaan 3.8Bar ja siitä sammuksiin niin 3.4Bar.
Kameralla kun kuvasin todella läheltä niin siinä sit vasta huomasi aavistuken heijaamisen. Siis ihan minimaalisen juuri ja juuri havaittavissa olevan kummassakin kulkineessa. S60:ssä sykli inan nopeampi ehkä kaksi liikettä /1s.
Summaryvä ehkä voisi todeta niin että bensanpaine olisi oikein V70:ssä kun se on hyvin liki samaa tuossa vm06 S60:ssäkin. Mosahan on sama kummassakin samoilla tehoillakin. Mittari tosiaan ei ole mitenkään kalibroitu joten lukemat voi shiftata suuntaan tai toiseen.
Kait lamda täytyy vaihtaa ja sit kattoa tai olisiko tuon sähköisen alipainepumpun tarkistuksen lisäksi muuta ehdottaa?