Proturbo  Autodiagnoosi

V70 2.5T 2005 vvt pyörät vaihto

  • 6 Vastauksia
  • 1084 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TuijaK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
V70 2.5T 2005 vvt pyörät vaihto
« : 12.10.2024, 13:18:39 »
V70 2.5T vm -05, Vvt-pyörät vaihdettiin 2 kk sitten pajalla, koska sieltä puski öljyä. (Jakopään tiiviste vaihdettiin viime vuonna, kun ei ollut vielä varmaa mistä vuosi, tänä kesänä käytin diagnoosissa wetterillä ja vvt-pyörien totesivat olevan erittäin väljät ja sieltä vuotavan.)
Varasin tutulle korjaamolle ajan vvt-remonttiin, koska edullisempi kuin wetteri.

Vvt-rempan jälkeen alkoi moottorin oranssi häiriövalo palaa jo korjaamon pihassa,  ja vääntö tuntui kadonneen. Auto samantien takas, luettiin vikakoodit, imupuolta ilmoitti. Sain uuden ajan vasta eiliselle ja korjaaja sanoi irrottavansa solenoidin ja putsaavan sen. Hakiessani auton pajalta ilmoitti lukeneensa koodit solenoidin irrotuksen ja putsin jälkeen, ja samat koodit ilmoitti edelleen, ja korjaaja kertoi tilanneensa uuden solenoidin ja lupasi vaihtaa tulevana maanantaina.
Noh, läksin ajamaan pajalta ja heti kohta alkoi väläytellä välillä punaista vikaa ja öljykannua, olin aivan ällikällä lyöty ja mietin, että onko joku anturi nyt huonosti. 3 km motarilla ja vikavalo alkoi palaa. Pysäytin saman tien tien laitaan.
Ilmeisesti kone ei leiponut kiinni samantien kun valo alkoi palaa, koska pysäytin ja sammutin?
Hinausautohan siinä piti soittaa ja hinauttaa auto takas pajalle.

Onko nyt näin, että solenoidista korkkasi? Olisiko pitänyt tiiviste vaihtaa, kun käytti solenoidia irti? Volvon netti-foorumilta luin jotain  tällaisia?
Pitääkö tiiviste vaihtaa AINA kun solenoidi käy irti? Ja olisiko ammattilaisen pitänyt tietää tämä?

Mitä nyt pitäisi naisihmisen huomioida vielä, jos saan autoni takaisin ajokunnossa?

Joo, pihyyksissäni tein hölmösti kun en wetterille jättänyt korjattavaksi.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: V70 2.5T 2005 vvt pyörät vaihto
« Vastaus #1 : 12.10.2024, 14:27:05 »
Todennäköisesti pyörien vaihdon yhteydessä perusajoitusta ei ole tarkistettu kohdalleen josta johtuu vikavalon palaminen ja väännön puute. Ei se solenoidi yhtäkkiä hajoa just sattumalta remontin yhteydessä.

Tietenkin tiivisteiden vaihto on suositeltavaa aina kun paikkoja käytetään auki, mutta aika rajusti pitää kyllä vvt-solenoidin välistä öljyä vuotaa että öljynpainevaloa alkaisi vilkutella. Eipä olisi näissä mikään ihme että paineet alhaalla ihan vaan tukkoisen pumpun imusihdin takia. Toki jos oire alkanut juuri remontin jälkeen niin vianhaku kannattaa aloittaa sieltä mistä on viimeksi rassattu.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5519
  • Volvo V70
Vs: V70 2.5T 2005 vvt pyörät vaihto
« Vastaus #2 : 12.10.2024, 15:02:08 »
Eiköhän VVT:n rempassa ole jäänyt ajoitus vituralleen niin sen takia vikavalokin palaa..

VVT:n solenoidin saa purettua puhdistusta varten ja uudet tiivisteet aina kun solenoidi on ollut irti.
Siinä tiivisteessä on sihti mikä poimii suurimmat kököt sieltä kierrosta:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/vvt_solenoidin_tiiviste_volvo-p-93064-0

Jakopään ja VVT:n uudelleenajoitus niin alkaa toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2024, 15:06:39 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: V70 2.5T 2005 vvt pyörät vaihto
« Vastaus #3 : 12.10.2024, 17:59:43 »
Se nyt tuntuu monille ns ammattilaisille olevan vaikeaa tuo vvt homma. Pitäskö alkaa ollenkaan kun ei osaa.
Ajoituksesta eli solenoidista antaa vikaa jos rattaat vähän pielessä.
Ecu kun luulee että on siinä säädössä vikaa kun ei tiedä että joku on ruuvaillut rattaita pieleen.
Siinä se vika on. Ajoitus kuntoon ja sitten katseleen vieläkö öp-ongelmaa on.

Kuvauksen mukaan ei ole edes koeajettu tai käytetty rempan jälkeen. :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 2005 vvt pyörät vaihto
« Vastaus #4 : 14.10.2024, 22:51:38 »
Multa kans ääni sille, että ajoitus oli asennuksen jälkeen vähän pielessä. Solenoidiin ei tarvitse koskea vvt-pyörien asennuksen yhteydessä, joten se tuskin on siinä rikki mennyt.

Kun on asentanut vvt-pyörät ja laittaa myllyn ekaa kertaa käyntiin, niin sinne voi tulla erinäisiä vvt:hen liittyviä vikakoodeja, kun vvt-pyörässä ei ole alussa öljyä sisässä, mutta nollauksen jälkeen koodien ei tule uusia.

Jos öljynpainevalo vilkkuu, niin kaipa öljymäärä on tarkastettu... Tossa rempassa on kuitenkin mahis töhätä tiivisteiden kanssa, eli molemmissa nokissa tiivisteet sekä edessä että takana ja ainakin etutiivisteet pitää vaihtaa. Toivottavasti ei tullu öljyt pihalle, tosin kun heti sammutit, niin tuskinpa mitään ehti käydä.

En usko, että sen vvt-solenoidin tiiviste pystyisi millään vuotamaan niin paljon, että se näkyisi öljynpaineessa, ellei sitten ole jäänyt kiristämättä kokonaan. Eli jos joku vuoto on aiheuttanut öljynpaineen laskun, niin lähtisin epäilemään noita edellä mainittuja nokkien tiivisteitä, joita on itse vvt-rempassa käpistelty.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2024, 23:40:49 kirjoittanut renee »

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 2005 vvt pyörät vaihto
« Vastaus #5 : 15.10.2024, 06:59:50 »
Tulkitsen niin ettei ko korjaamo oikeasti tiedä miten VVT vaihdossa kuuluu menetellä. Ainakin itte mielelläni haluaisin tietää ketä on et tietää välttää tuon hommelin työlletilaamista tuolta.

Mutta olikos se niin että ahdetuissa toinen VVT:täytyy kääntää valmiksi ennakkoon ennen lopullista kiristystä n-akseliin? Mä en ihan varma aiheesta ole ja joku taatusti täällä tietää mutta jos oli noin niin tuo menettely käsittääkseni poikkeaa vapareista ja tiesikö korjaamo tuon asian jos noin tosiaan on? Kait korjaamolla sentään kunnollinen n-akseleitten lukitustyökalu oli meinaan sellaisen tuo aivan ehdottomasti vaatii siinä kohtaa kun n-akselin pultteja avaa ja kiristää momenttiin? 

Ja jos vaihtoivat stefat niin muistivat laittaa uudet paikoilleen? Jos ei niin tuolta kautta öljyä puskee reippaasti joka myös voisi selittää öljynpaineen romahduksen hetken ajon jälkeen? Jos sieltä vuosi niin jakohihna kuuluu vaihtaa uudelleen. Jos jakohihna on öljykylvyn saanut niin se voi alkaa turpoamaan ja rikkoutumaan paljon ennenaikojaan vaikka se kuinka cleanerilla tms puhdistaisikin? Kun cleanerikin on sellaista tavaraa ettei sitä varmaankaan kuuluisi hihnalle ruikkia.

Ketäs korjaamo se tämän rempan teki?

Edit: Jos solenoidista korkkaisi niin öljyä kyl kait näkyisi sen muovisuojan likellä kun konepellin avaa? Epätodennäköistä että tuolta ja kun sitä tosiaan ei käsittääkseni pitäisi tarvita avata saati poistaa VVT rempassa? Kun konepellin avaa niin on kahdella pultilla kiinni mosan päällä vasemmassa päädyssä muovisuojan alla ja ei siis aivan suoraa näy. On sellaisessa paikassa et tuolta vuotava m-öljy kyl kait näkyisi het kun pellin avaa?
« Viimeksi muokattu: 15.10.2024, 07:07:21 kirjoittanut JKE »

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 377
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 2005 vvt pyörät vaihto
« Vastaus #6 : 19.10.2024, 16:37:49 »
Sano sille asentajalle "Merkit kohalleen, ja väljät oikealle" alkaa toimimaan :)

 

RallyBaron  Samppasport