No niin, garretin cooleri saapui viime viikolla, ja pulttasin sen heti kiinni. Samalla tein ottopuolen ahtoputken loppuun coolerille asti. Ja niinhän siinä kävi että paskaa tuli paketissa.
Ensiasennuksen jälkeen autoon ja kokeilemaan. Mitä v--tua? Ei voi olla totta! Missä odotettu herkkyys? Lagi nousi huomattavasti! Eli kaikki päin peetä!!! Takaisin pihalle, ja paketti auki ja nopea tsekkaus ettei jäänyt rättejä kiertoon(kerran näinkin päässyt tapahtumaan). Ei ollut nyt rättejä. Kone kiinni autoon ja takas kentälle loggaamaan.
Ei mene niin ei mene! Lyö coolerin ottopäästä täysin tukkoon. Virtausnopeus tuossa 48mm sis.halk.olevassa ahtoputkistossa on niin kova, että tuo garretin "pikkujättiläinen" menee tukkoon. Ja tietenkin sen ilmanmassan täytyy olla suht suuri mitä ahdin nyt tuottaa. Pelkän coren mitat ovat 450*190*76.
No rupesin sitten vielä tutkimaan asiaa. Ajattelin että kenno on kuitenkin 400:an hepan kenno, niin ei se noin surkea voi olla. Cooleri irti ja kalja voitelemaan aivoja. Siinähän se ensimmäinen pullonkaula olikin pian silmien edessä. Nuo coolerin päädyt ovat erittäin paksua valua. Ja niitten tulo/lähtöröörien seinämävahvuus on 8mm!!! Siihen kun kietastaan jyrkkä silikonimutka päälle, niin ahtoilma kun kohtaa sitten sen röörin päädyn, niin siellä röörin päälle kietaistun silikonin sisällä odottaa yllätys. Ne 8mm reunat siinä coolerissa. Niin vääjäämättä ahtoilma kun sinne tulee niin törmää myös vauhdilla niihin 8mm reunoihin, ja sitten siitä 54mm reijästä sisään vielä pitäisi mennä. No, en tiedä minkälaisia pyörteitä/pullonkaulaa se reuna sinne tekee, mutta se on fakta, että tuollaisia ei saa olla tiellä jos toimivaa haetaan.
No tuumasta toimeen ja työstin yhden loivan alumutkan lisää, jonka vein 10mm coolerin rööristä sisään. Nyt ei sitten mitään estettä enää ollut, vaan ahtoilma pääsisi vauhdilla kennolle.
No toimenpiteen jälkeen autoon, ja taas kentälle testaamaan. Eron huomasi heti kun pihasta lähti, ja kentäkokeet vahvisti vain asiaa. Nyt rokkasi hyvin

Vasta nytten uskalsin ensimmäistä kertaa runnuttaa autoa kunnolla. Ja täytyy sanoa että

(liikkuu)

. Sen verran vielä että jättöpuoli on vieläkin tekemättä. Ei tuosta paketista saa vielä 100%:ia irti.
Anyway, tässä ensimmäiset mittaustulokset jotka otettu portin kautta vcds:lä. Eli suht luotettavia pitäisi oleman. No kyllä se viisarikin aika rouheasti nousee

Eli, 80-120 veto 4.2s lentävä lähtö. 100-150 7.4s. lentävä lähtö myös.
Hyvälle näyttää kieltämättä. Kun projekti on nyt puolitiessä. Nykyisen coolerin tilalle tulee vielä isompi. Ahistaa se vieläkin. Ja jäähdytysteho saisi olla parempi. Pakoputkisto alkaa olla liipasimen alla kohta. Ja viimeiset säädöt sen jälkeen.
Tässäpä vielä parit kuvat. Pari kuvaa myös logeista. Eka logikuva on vakiocoolerilla, ja jälkimmäinen garretilla(kun se ei vielä toiminut). Siinä hyvin nähtävissä kierrosten tahmea nousu.



