Carcom Oy  Elekma

Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?

  • 21 Vastauksia
  • 2953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nimim. Kunpa tietäisi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Terve,

Siksi vaan kyselen, että jompikumpi on harkinnassa mutta lataussysteemi vielä hankkimatta. Kysytään nyt samaan hintaan tietääkö joku tuleeko ongelmia, jos ajaa harvoin ja vähän?


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12767
Ainoa miten käy on, bensaa menee paljon.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Miten on, meneekö ladattavan hybridin akku tyhjäksi jos sitä ei ladata ulkoisella laturilla?
XC40 Recharge Twin Plus -24

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3538
Ei mene. Kyllähän sitä vähän ladataan ja käytetään ajon aikana, varsinkin kaupunkiajossa. Oletan että nyt puhutaan siis korkeajänniteakusta.

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Oletan että nyt puhutaan siis korkeajänniteakusta.

Juu siitä.
Mietin vaan meneekö korkeajänniteakku aikaa myöten pilalle jos sitä säilytetään liian tyhjänä.
XC40 Recharge Twin Plus -24

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3538
Teoriassa kyllä, toisaalta aktiivisessa käytössä tulevat syklit kuluttavat myös akkua. Yhteenvetona: En liikaa vaivaisi päätä tuolla, ja pitää muistaa että siellä on ihan kohtuullisen kokoiset puskurit molemmissa ääripäissä.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Miten on, meneekö ladattavan hybridin akku tyhjäksi jos sitä ei ladata ulkoisella laturilla?

Täysin tyhjäksi se ei mene koskaan. Olen huomannut kun ajan pitkään ja en ole päässyt lataamaan hybridiakkua, niin järjestelmä alkaa lataamaan automaattisesti jonkun verran virtaa sinne. Eipä olisi auto enää nelivetoinen, jos se akku totaalisen tyhjäksi pääsisi.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 816
  • www.vrcf.fi
Aina se pitää siellä varausta ja lataa myös jarrutuksissa yms. Miettikää vaikka autonvuokraus firmoja. Niissä nämä ei ole koskaan laturissa vaan kovassa vuokrauskäytössä. Tosin vaikka et lataisi koskaan, niin en yhdy tuohon kovaan poltto-aineen kulutukseen ainakaan matka-ajossa. Siinä nämä menee varsin pienellä vaikka akku olisi tyhjä.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1278
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Aina se pitää siellä varausta ja lataa myös jarrutuksissa yms. Miettikää vaikka autonvuokraus firmoja. Niissä nämä ei ole koskaan laturissa vaan kovassa vuokrauskäytössä. Tosin vaikka et lataisi koskaan, niin en yhdy tuohon kovaan poltto-aineen kulutukseen ainakaan matka-ajossa. Siinä nämä menee varsin pienellä vaikka akku olisi tyhjä.

Mikä on pieni polttoaineen kulutus? Siis verrattuna vastaavaan polttikseen missä ei ole näitä lisäpainoa tekeviä akkua ja sähkömoottoria, meneekö tuo hybridi bensalla muka pienemmällä kuin se "tavan" polttis kun akku on tyhjä???

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Tampere - Pori
Mikä on pieni polttoaineen kulutus? Siis verrattuna vastaavaan polttikseen missä ei ole näitä lisäpainoa tekeviä akkua ja sähkömoottoria, meneekö tuo hybridi bensalla muka pienemmällä kuin se "tavan" polttis kun akku on tyhjä???

Ei mene
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9662
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
« Vastaus #10 : 16.11.2024, 22:31:50 »
Mikä on pieni polttoaineen kulutus? Siis verrattuna vastaavaan polttikseen missä ei ole näitä lisäpainoa tekeviä akkua ja sähkömoottoria, meneekö tuo hybridi bensalla muka pienemmällä kuin se "tavan" polttis kun akku on tyhjä???

Kaupunkiajon kulutus on lähempänä saman kamppeen maantiekulutusta, jos pystyy ennakoimaan ja hyödyntää regeniä moottorijarrutuksessa. Sillä tavallahan ne ei-ladattavat hybridit kulutusta säästää ylipäätään.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 816
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
« Vastaus #11 : 17.11.2024, 12:44:23 »
Mikä on pieni polttoaineen kulutus? Siis verrattuna vastaavaan polttikseen missä ei ole näitä lisäpainoa tekeviä akkua ja sähkömoottoria, meneekö tuo hybridi bensalla muka pienemmällä kuin se "tavan" polttis kun akku on tyhjä???

Ainakin omakontainen kokemus, että pienemmällä menee kuin entinen V90 D5 AWD meni. Sillä kun ajoin Helsinki-Joensuu väliä, niin kulutus oli lähemäpä 7 tai yli. Mutta tällä V90T8 hybridillä mennään helpostin noin 6-6.2L kulutuksilla tämä väli. En tiedä mistä johtuu, mutta minusta tämä nykyinen on mennyt varsin kohtuullisesti siihen nähden, vaikka on kuinka painava auto hybridi tekniikkansa takia.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 568
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
« Vastaus #12 : 17.11.2024, 14:33:52 »
Minäkin tuon pienen korteni kekoon tähän keskusteluun ja todetaan näin, että varmaan aika samaan menisi (tai jopa hieman vähemmänkin?) kuin esim. pelkkä vastaava bensa T6? Nimittäin on tuossa plugarissa kuitenkin jonkinasteinen itselataava systeemi (ei kuitenkaan läheskään niin hyvä kuin Toyotalla tms) eli ei ole pelkkä akkumöhkö ilman latausta. Kaksoisahdettu turbokone kyllä jaksaa vääntää melko nöyrästi ja jos ei kiihdyttele ja ole repivää ajoa koko ajan, niin menee vähän kuin diesel sekalaisessakin ajossa. Nimittäin ei noita matkakulutuksia n. 6L molemmin puolin voi muuten selittää. Kaupunkiajo on tietenkin aivan eri asia ja sitä en ole tahallaankaan halunnut testata, vaikka mieli on kyllä tehnyt eli yhden tankillisen ajelis vain lataamatta? Voishan senkin ihan piruuttaan joskus testata muttei viitsi näin talvea vasten... Kun käyttää sitä B-vaihdetta ajaessa, niin aina sinne akustoon jotain energiaa menee talteen ja ilman lataustakin akkuun siis sitä regenerointi-/rekuperaatiosähköä saadaan jolloin aina esim. parkkipaikoilla ja tosi pienellä nopeudella ajelut menis täysin sähköllä. Lisäksihän constand awd ja power -ajotilat myös lataavat akustoa koko ajan eli se sähköenergia virtaa siellä kohtuu tehokkaasti läpi vähentäen polttomoottorin kuormitusta. En osaa tulkita tuota ajomoodien välistä eroa eli olisiko pelkkä "hybrid" ajotila sitten lataamatta kaikkein taloudellisin, luultavasti ehkä näin, mutta purellakin voisi päästä lataamatta melko kohtuukulutuksella, koska sähkönkäyttö olisi ainakin hitailla nopeuksilla kaikkein tehokkainta. Varmaan talvella tuo moottori hörähtäisi sitten tiheämpään melko lailla koko ajan käyntiin ja varsinkin, jos ei olisi moottoria mitenkään lämmittänyt, niin kulutuslukemat voisivat olla jossain 9-10L tietämissä, mutta niinhän se olisi muutoinkin pelkällä bensa-autolla ajettaessa. Elikä lyhennettynä oma auto voisi kokonaiskulutuksen suhteen olla jossain 7-8L tietämissä tai jopa vähän allekin eli melkein samassa kuten aiempi diesel V90CC D4 AWD oli (kokonaiskulutus oli 6,87L satasella kaikki ajot n. 70tkm matkalta). Tuskin tuo lataamattomuus sentään 4-5L nostaisi nykyistä keskikulutusta jolloin se olisi jotain 8-9L luokkaa, varmaan jäisi allekin eli veikkaisin jotain 7-7,5L voisi olla hyvinkin lähellä.
Pitää lukaista nämä englanninkieliset threadit läpi mitä pikaisesti hain "Volvo T8 without charging" :
https://www.swedespeed.com/threads/t8-real-mpg-and-0-60-without-charging.233813/
https://www.reddit.com/r/VolvoXC90/comments/177akpl/using_xc90_t8_on_petrol_and_not_charging_it/?rdt=57387
https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-333451.html
Näissähän asiaa on pohdiskeltu painavan ja ison XC90 T8 korille, mutta varsin mielenkiintoista juttua vertailleet just tuplaturbo perusbensa T6 ja plugari T8 välisiä kulutuseroja lataamatta.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2024, 14:40:13 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 133tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12767
Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
« Vastaus #13 : 18.11.2024, 12:30:20 »
Toyotan ei ladattavat hybridit toimii ehkä paremmin koska niissä systeemi optimoitu niin ettei sitä ladata. Niissä polttomoottorissa käytetään Atkinson-työkiertoa. Lisäksi niissä akku on paljon kevyempi kuin T8:ssa. Jos näissäkin olisi tyyliin 2kWh akusto tai pienempi niin olisi enemmän hyötyä ilman latausta kuin nyt.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1096
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
« Vastaus #14 : 18.11.2024, 16:53:48 »
Siksi vaan kyselen, että jompikumpi on harkinnassa mutta lataussysteemi vielä hankkimatta. Kysytään nyt samaan hintaan tietääkö joku tuleeko ongelmia, jos ajaa harvoin ja vähän?
Jos ajaa harvoin ja vähän, tulee melko todennäköisesti ongelmia. Ainakin oma D4 on melko säännöllisesti ylläpitolaturissa, muuten on turha käynnistellä esilämmitystä, S/S puhumattakaan. Akut ovat saaneet huollosta puhtaat paperit.

Jos ylipäätään ajaa harvoin ja vähän, keskikokoinen/isohko auto, jonka arvon alenema on aika huikea ja joka sisältää runsaasti vikamahdollisuuksia, ei liene se paras vaihtoehto? No, harva autoa järjellä valitsee :).

 

Kulkukoira  Proturbo