Proturbo  Autodiagnoosi

940 lämppärinhana.

  • 19 Vastauksia
  • 7153 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
940 lämppärinhana.
« : 18.01.2012, 12:46:40 »
Teen nyt uuden topicin aiheelle. Koska olen lukenut monia tekstejä aiheesta, mutta niissä on ollut erivahtoehtoja samalle asialle.

Eli: Missä siaitsee 940 -91 b230ft läppärinkennon hana? Jonkun mukanaan se on konehuoneessa (en löytänyt tai olen sokea), jotkut sanoo että se on vänkärin jalkatilassa, jotkut taas sanoo että se on kuskinjalkatilassa.

Ei viittis koko koelautaa purkaa että löydän sen..

Konehuonetta tosiaa tutkailin kauan aikaa, mutta en sitä löytänyt. Toinen taitaa mennä suoraan lohkon kylkeen ja toinen vesipumpulle.

Olis kiva juttu, jos jollain olisi oikein kuva antaa  :)

Volvolandiassa varmasti olisi hyvät ohjeet, mutta sinne ei pääse vieläkään  >:(

V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Nercs

  • Vieras
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #1 : 18.01.2012, 12:53:43 »
Moro ei ollut sitten tuossa paikassa"Kannen takapäästä kuskinpuolelta lähtee vesiletku jossa tämä palikka on välissä ja siitä jatkuu rintapellin läpi vissiin lämppärille"

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #2 : 18.01.2012, 12:55:35 »
Noita lämmityslaitteita on monen tyyppisiä. Alipainetoimisissa hana on konehuoneessa, imusarjan takana. Juurikin niistä mainitsemistasi tulipellistä eli kennolta lähtevistä letkuista se pitäisi löytyä. Vaijeritoimisissa, mitä ei käsittääkseni enään 940:sessä pitäisi olla hana löytyy kuskin jalkatilasta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #3 : 18.01.2012, 12:58:33 »
Moro ei ollut sitten tuossa paikassa"Kannen takapäästä kuskinpuolelta lähtee vesiletku jossa tämä palikka on välissä ja siitä jatkuu rintapellin läpi vissiin lämppärille"

Rintapellistä menee läpi molemmat kennonletkut. Toinen menee suoraan vesipumpulle. Toista yritin seurata ja se menee ahtaaseen väliin. ilmeisesti suoraan lohkoon? Vai onko se hana siellä? imusarjan alla?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #4 : 18.01.2012, 13:01:07 »
Se toinen letku liittyy kiinni metalliputkeen moottorin taakse. Menee siitä tosiaan vesipumpulle. Toinen taas menee kannen takapäähän, imusarjan alle. En nyt ulkoa muista kummassa letkussa se hana on, veikkauksena tulevassa, eli siinä imusarjan alle menevässä. Ja pitäisi olla tulipellistä katsottuna ekan mutkan jälkeen, ei imusarjan alla asti. Näin siis jos alipainehana kyseessä. 
« Viimeksi muokattu: 18.01.2012, 13:02:39 kirjoittanut Wille »

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #5 : 18.01.2012, 13:03:48 »
On alipaineella toimiva! Kait se sit siellä imusarjan lähettyvillä on..

Joku kuva olis hyvä, mutta en ole vielä sellaista löytänyt.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Nercs

  • Vieras
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #6 : 18.01.2012, 13:04:19 »
Kyllä se konehuoneesa(rintapelti) pitäisi olla, katso jos hyvä valo niin auttaa asiaa.Mitä noita juttuja lukenut.Tuossa yksi  http://groups.google.com/group/sfnet.harrastus.autot.tee-itse/browse_thread/thread/fdd650d12740181e/8fab42d4b02269a8
« Viimeksi muokattu: 18.01.2012, 13:05:53 kirjoittanut Nercs »

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #7 : 18.01.2012, 13:07:26 »
Se hana pitäsi olla heti siinä tulipellin luona jos on alipaine tyylinen lämppäri. Muuten se on siellä sisäpuolella ja kuskin jalkotilan yläpuolelta ottaa sen muovin pois niin sen hanan näkee siellä.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #8 : 18.01.2012, 13:11:19 »
Toivottavsti tuolla ei ole mitää omia patentteja...
Ainakin säätövivusto toimii alipaineella. Olen irroittanut sen pariinkin ottaaseen. Mitään vaijereita sinne ei tule.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #9 : 18.01.2012, 16:26:51 »
Ensinnäkin, 940:ssä on ollut vaijerilämppäreitä, molemmissa allekirjoituksen autoissa on sellainen (740 ja 940). Näissä hana on kuskin jalkatilassa ja sekä hanan, että kennon pystyy vaihtamaan purkamalla  jalkatilan ylämuovin ja kaasupolkimen sekä sytytysyksikön pois tieltä.

Aloittajalla ymmärtääkseni on kuitenkin alipainetoiminen laitteisto, jolloin hana löytyy sieltä tulipellin vierestä konehuoneen puolelta.
Nyt voi olla niin, että edellinen omistaja on pelästynyt uuden hanan hintaa ja jättänyt koko hanan pois. Varsinkaan ilmastoidussa autossa hanaa ei välttämättä tarvita, koska lämmönsäätö tapahtuu pääasiassa ilmansekoitus-periaatteella ja vasta täysin kylmälle säädettynä hana sulkeutuu.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #10 : 18.01.2012, 16:30:35 »
Ensinnäkin, 940:ssä on ollut vaijerilämppäreitä, molemmissa allekirjoituksen autoissa on sellainen (740 ja 940). Näissä hana on kuskin jalkatilassa ja sekä hanan, että kennon pystyy vaihtamaan purkamalla  jalkatilan ylämuovin ja kaasupolkimen sekä sytytysyksikön pois tieltä.

Aloittajalla ymmärtääkseni on kuitenkin alipainetoiminen laitteisto, jolloin hana löytyy sieltä tulipellin vierestä konehuoneen puolelta.
Nyt voi olla niin, että edellinen omistaja on pelästynyt uuden hanan hintaa ja jättänyt koko hanan pois. Varsinkaan ilmastoidussa autossa hanaa ei välttämättä tarvita, koska lämmönsäätö tapahtuu pääasiassa ilmansekoitus-periaatteella ja vasta täysin kylmälle säädettynä hana sulkeutuu.

Autooni on tehty tekniikan vaihto muutama vuos sitten, joten voi olla että silloin on jotain muuteltu..

Täytyy lähipäivinä purkaa sisältä, jos se sieltä kuskin jalkatilasta löytyisi.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #11 : 18.01.2012, 16:52:26 »
Jos sulla on alipaineklämppäri, siihen kuuluu alipainehana. Melko varmaksi sanoisin, että sun autos ei pidä alipaineita, ts. kun sammutat niin 5 min päästä läpät ei enää liiku alipaineen voimalla. Se kraana lienee jätetty turhana poies koneenvaihdon yhteydessä, koska se on melko varmasti rikottu siinä nujakassa. Sulla lie konehuoneessa yksi alipaineletku irrallaan/tulpattuna siellä lämppärin letkujen tienoolla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #12 : 18.01.2012, 18:45:30 »
Ja jos sulla EI ole alipainetoiminen hana siellä konehuoneen puolella letkun välissä, se mekaaninen hana on siinä Tulipellissä, sisäpuolella. Se letku menee siis suoraan hanan tököön kiinni ja hana vaihdetaan sisäpuolelta vähän kiertämällä ja vetämällä.
(Olipas paskasta hommasta helppo kuvaus... :2funny:)

Tässä tapauksessa se varmaan on kuitenkin niin kuin TVS sanoi.

Uudemmissa malleissa tuota hanaa ei olekaan kun on ilmastoitu kyseessä, turha kapistus.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #13 : 18.01.2012, 20:08:37 »
Uudemmissa malleissa tuota hanaa ei olekaan kun on ilmastoitu kyseessä, turha kapistus.
En tiedä uudemman mallin määritelmää, mutta -98 asti tuo hana on kyllä ollut käytössä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 940 lämppärinhana.
« Vastaus #14 : 18.01.2012, 20:39:15 »
JOS hanaa ei löydy mistään. Mistä sitten etsin vikaa?
Autoni puhaltaa välillä haaleaa ilmaa suht nopeasti, välillä tuntuu ettei sisälle tule lämpöä millään..

Moottori lämpenee normaalisti. Termostaatin olen vasta vaihtanut! Nestettä on, eikä sitä kulu. Nesteen seassa ei ole öljyä. Ei kuluta öljyä. Joten kansi ei varmaankaan ole rikki.. Painetta tulee paisariin jonkin verran, mutta se on varmaankin normaalia? Joskus muistan lukeneeni että näissä on paisarinkorkissa vikaa? Miten vika ilmenee?
Kennonletkut lämpenevät, joten lämpö menee aikakin sinne asti.

Kaikki puhallus asennot eivät toimi, mutta uskon että vika on säätöpaneelissa.

V70 mk1. Tdi+man. 1998.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo