Tervehdys Volvoiljat
8-vaihteisesta laatikosta on täällä ollut jonkin verran keskustelua, mutta en ole mielestäni löytänyt vastauksia itselläni olevaan ongelmaan.
Auto on siis -21 XC60 B4 D-MHEV ja nyt ajettu n. 112t.
Kyseinen yksilö tuli minulle tammikuussa ja silloin oli lasissa n. 80t.
Sain kaupantekijäisiksi laatikkoon öljynvaihdon Volvo-liikkeessä. Auto myös tuli minulle merkkarilta(Wetteri). Huoltosoppariauto, mutta laatikon öljyjä ei ollut kertaakaan vaihdettu.
Heti kohta öljynvaihdon jälkeen havaitsin samoja oireita, joita täälläkin on kerrottu, eli kovia vaihtoja 2->3 vaihtaessa jne.
Auto kävi tutkinnassa kolme kertaa kevään ja syksyn välillä, jolloin samalla tehtiin sopeutus/nollaus ja kolmannella kerralla vaihdettiin lisäksi uudet öljyt, mutta asia ei korjaantunut. Aina aluksi oli pehmeämmät vaihdot, mutta parin päivän ajon jälkeen oireet palasivat ja varsinkin kylmillä öljyillä olivat selvästi havaittavissa. Koeajamassani samanlaisessa yksilössä en huomannut vastaavaa ongelmaa.
Asiasta reklamoidessani jälleen uudelleen, kun kelit kylmeni ja vaihdot koveni, oli lopputuloksena uuden laatikon vaihto 110t kohdalla Selekt-takuun piikkiin. Varsinainen syy koville vaihdoille ei koskaan selvinnyt.
Mutta mutta, nyt on ajeltu uudella askilla n. 1300km ja yllätys yllätys kovat vaihdot ovat tehneet paluun. Juurikin kylmillä öljyillä ja 2->3 vaihtuessa. Tekee sen pari ekaa kertaa startista ja sitten asettuu, muut vaihdot ovat ok vs. vanha laatikko. En ole vielä asiasta reklamoinut.
En nyt oikein ymmärrä, onko tässä takana esim moottorin softa, joka ei toimi kyseisen askin kanssa niin hyvin, kuin esim jollain muulla automerkillä, joka käyttää samaa laatikkoa?? Onko kenelläkään parempaa tietoa?? Olen yrittänyt etsiä vastauksia ulkomaisilta foorumeilta, mutta ei ole osunut vielä kohdalle. Kyseinen laatikko on ymmärtääkseni yleinen Volvoissa ja varsinkin monella muulla automerkillä aina Toyotasta ja sitikasta jenkkimallin vollkkareihin ?? Toisin sanoen, onko tämä ominaisuus Volvossa?
Melkein harmittaa, mutta onneksi on vielä takuu voimassa.
Kiitoksia asiallisista kommenteista jo etukäteen.