Kulkukoira  Proturbo

XC70 alhainen akun jännite

  • 25 Vastauksia
  • 1444 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VLJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
XC70 alhainen akun jännite
« : 25.11.2024, 18:00:28 »
Volvo XC70 D5244T15 -14

Reilu vuosi sitten kirjoittelin samasta viasta...vaihdoin keväällä 2023 uuden akun, kun herjasi alhaisesta akun jännitteestä ”Webastoa” käytettäessä, myöhemmin huollon yhteydessä ohjelmoivat akun vaihdon, vika ei poistunut...joulukuussa 2023 käytin autoa merkkikorjaamolla vian etsinnässä samasta viasta, lukivat vikakoodit ja etsivät vikaa järjestelmästä, kaikki oli kunnossa. Kun muuta ei keksineet, laitettiin Volvon alkuperäinen akku ja nollasivat BMS:n, edelleenkin herjasi alhaisesta akun jännitteestä, kitkuttelin viime talven ilman esilämmitystä.

Nyt herjaa jo alhaisesta akun jännitteestä, kun radio on pari minuuttia päällä auton ollessa sammutettuna.

Mittasin latausjännitteen, on edelleen 14,8V. Akun napajännite on -5 asteessa 12,22V, kun auto on seissyt yön yli, joka joidenkin taulukoiden mukaan vastaa n.60% akun kuntoa. Akkutesterillä arvot 12,62V (auto juuri sammutettu) ja käynnistysvirta 875A (800A).

Nyt itse nollailin BMS:ää ottamalla piuhan irti akun navalta.

Alkaa keinot loppumaan.

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #1 : 25.11.2024, 18:29:11 »
Pystytkö seuraamaan latausjännitettä pidemmältä ajalta? Toisen merkkisessä pidemmän seurannan tiimoilta selvisi, että välillä latasi, välillä ei. Laturi vaihtamalla alkoi lataamaan tasaisesti.

Paljonko autolla ajettu?

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #2 : 25.11.2024, 19:00:37 »
Kyllä tuo akun jännite on aivan liian matala, herjat ovat aiheellisia. Jostain syystä ei kyllä lataa kunnolla, laturi tarkkailuun. Maadoitus kannattaa myös tutkia. Onko vuotovirta tutkittu, vajuuko akku levossa?
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa VLJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #3 : 25.11.2024, 19:59:26 »
Autolla ajettu jo liki 350tkm, ei ole tietoa onko laturi joskus vaihdettu.

Latausjännitettä säännöllisen epäsäännöllisesti mittaillu, joka kerta latausjännite on ollut vajaa 14,6 - 15V välillä. Sitä ei tiedä lataako tasaisesti, vois tietty hankkia volttimittarin tupakansytyttäjään, jos antais jotain suuntaa latausjännitteestä.

Laturi työntää 14,8V ja moottorin pysäyttämisen jälkeen muutaman minuutin päästä akun napajännite on 12,65V, nyt auto seissy 4h, akun napajännite laskenut 12,45V:iin ja varmaan aamuun mennessä laskee sinne 12,2V nurkille. Laturia itse epäillyt, toisaalta akun napajännite on auton sammuttamisen jälkeen lähes normaali?, joka taas viittaisi että laturi toimii jotenkin.

Jännitteen lasku viittaisi taas vuotovirtaan (tai heikkoon akkuun), mutta akku ei viikon seisomisen jälkeenkään ole tyhjentynyt täysin, joka viittaisi, että jokin jää päälle joksikin aikaa sammuttamisen jälkeen?

Pienten vuotovirtojen etsiminen onkin jo varsin hankalaa nykyautoista, on elektroniikka jokseenkin paljon, jos ei sitten tiedä yleisimpiä vikapaikkoja.
Olisin tämänkin homman tehnyt kesällä, eikä nyt näissä keleissä...täytynee jostain löytää tarpeeksi herkkä pihtiamppeerimittari ja jokin volttimittari tupakansytyttimeen näin alkuun. Kerran jo ollut merkkihuollossa vian haussa, eikä heti viitsisi maksaa toista kertaa tyhjästä.


Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #4 : 25.11.2024, 20:22:42 »
Jostain se purkaa, jos napajännite laskee noin nopeasti. Eihän mikään toimilaite jää päälle sammutuksen jälkeen? Tai onko autossa vetokoukku, jonka rasia on ajanoloon ottanut pipiä ja narut on oikosessa?

Poissa VLJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #5 : 25.11.2024, 20:39:24 »
En ole kiinnittänyt huomiota, että jokin jäisi päälle, täytynee nyt alkuun etsiä jostain joku halpa ja hyvä pihtiamppeerimittari...perinteisesti sorrun taas halpaan rihkamaan ja sitten hankinkin kalliin tilalle...

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #6 : 25.11.2024, 22:12:08 »
Yleisemmin ehkä vuotaa valaistuksesta, hälyttimestä, radiosta tai pv:n kytkennöistä. Etsit kaaviosta ko. sulakkeet, sulake irti ja testaat niistä liittimistä monta amperia vetää. Perus yleismittarilla onnistuu. Älä venytä niitä liittimiä, eli työnnä paksuja piikkejä syvään sinne sulaketauluun.

Kyllä se jostain vuotaa. Akun voi testata kytkemällä vaikka yöksi autosta irti, mittaa jännitteen irroituksen jälkeen ja sitten vaikka 12 h jälkeen, ei pitäisi laskea juuri ollenkaan. Jos laskee, niin akku on sököytynyt.

Talvesta voit selvitä, jos pidät koko ajan ylläpitolatauksesta. Jos akku on pitkään ollut jännitteet noinkin matalalla, on sekin joka tapauksessa vaihtokunnossa. Tosin sen olitkin jo testannut ja sehän antoi hyvin virtaa ulos. Luulisi akun olevan kunnossa.

Omassa on nelisen vuotta vanha orginaaliakku, jännite pysyy hyvin, mutta kunnon kuormitus mittarilla antoi enää 400A, eli vain puolet luvatusta. Akku on vaihtokunnossa, mutta vielä jaksaa webastoakin pyörittää, eikä herjoja ole tullut.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2024, 22:20:39 kirjoittanut Jumu »
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #7 : 25.11.2024, 22:27:27 »
En tiedä sopiiko tuohon fyysisesti vanhan mallin laturi.
Vaihtui muistaakseni n.-04 uudempaan systeemiin jossa ohjataan jännitettä väylällä. Vanhemmissa oli perinteinen jännitteensäädin.
Jos on joskus vaihtunut niin ei toimi oikein...
Tää nyt vaan yhtenä kuriositeettina. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa VLJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #8 : 27.11.2024, 15:34:37 »
Etsiskelin eilen mahdollisia vikapaikkoja tuloksetta, joten kävin ostamassa pihtiamppeerimittarin.
Teki homman hankalammaksi, 20mA (0,02A) menee johonkin, tuo ei riitä purkamaan akkua, ellei sitten jokin laite käynnisty tietyn ajan päästä ja purkaa akun.

Elikkä akkutesterillä akku on ok, latausjännite on ok ja vuotovirtaa ei ole, silti akun jännite tippui taas yön aikana 12,2V:iin. Yön jälkeen pienen ajolenkin ja tunnin seisomisen jälkeen akun napajännite oli 15,7V. Kaikki merkit viittaisi, että akku purkaa itseään, mutta ei oikein jaksa uskoa, että olisin ostanut kaksi viallista akkua perä jälkeen.

Äkkiseltään ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa, taas akku tai laturi, tai molemmat?!

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #9 : 27.11.2024, 17:57:27 »
Tässä on nyt just samaan aikaan lisäksi kaksi samantyyppistä tapausta. Kaverin -08 V70 ja minun Vw Caddy. Kummassakin uusilla akuilla (Varta ja Exide) lepojännite yön jälkeen 12.2v. Latausjännitteet yli 14v ja kumpikin voi seistä monta päivää niin samat jännitteet.

Onko uusien akkujen valmistusta muutettu vai laturit rikki?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #10 : 27.11.2024, 18:52:38 »
Täällä näytti ainakin neljä päivän seisomisen jälkeen lepojännitteeksi 12.6V.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #11 : 27.11.2024, 21:14:05 »
Etsiskelin eilen mahdollisia vikapaikkoja tuloksetta, joten kävin ostamassa pihtiamppeerimittarin.
Teki homman hankalammaksi, 20mA (0,02A) menee johonkin, tuo ei riitä purkamaan akkua, ellei sitten jokin laite käynnisty tietyn ajan päästä ja purkaa akun.

Elikkä akkutesterillä akku on ok, latausjännite on ok ja vuotovirtaa ei ole, silti akun jännite tippui taas yön aikana 12,2V:iin. Yön jälkeen pienen ajolenkin ja tunnin seisomisen jälkeen akun napajännite oli 15,7V. Kaikki merkit viittaisi, että akku purkaa itseään, mutta ei oikein jaksa uskoa, että olisin ostanut kaksi viallista akkua perä jälkeen.

Äkkiseltään ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa, taas akku tai laturi, tai molemmat?!

Eipä olisi ensimmäinen kerta kun sattuisi useampikin sökö akku peräjälkeen. Onko se bms yksikkö ehjä?

Poissa VLJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #12 : 27.11.2024, 22:02:21 »
BMS:ää epäilin silloin aiemminkin ja käskin merkkihuoltoa tarkistamaan myös sen, oli kuulemma kunnossa, vai olikohan vaan heitto mekaanikolta?

Mittailin nyt virtoja akulta noin tunnin päästä ajamisesta...kun avaa ovet, virran kulutus akulta on yli 2A kun auto "heräilee", laskee nopeasti yhteen amppeeriin ja jollain aikavälillä siitä 0,02A:iin, muutaman tunnin jälkeen mittarin herkkyys ei enää riittänyt mittaamaan arvoa. Jännitteessä en huomannut merkittävää notkahdusta.

Aamulla kun on mittaillut akun jännitettä heti ovien aukaisun jälkeen, akkuun kohdistuu kuormitusta ja jännite laskee 12,2V:iin, johon se sitten jääkin, eikä anna käynnistää lämmitintä...outoa tässä on, kun parkissa ollessa just ajamisen jälkeen radion ollessa päällä herjasi alhaisesta jännitteestä, joka taas voisi viitata BMS:ään.

Täytyy ruveta poissulkemaan mahdollisia vikapaikkoja, BMS, akku, laturi...

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #13 : 27.11.2024, 22:30:54 »
Oletko nollanut BMS:n viimeaikoina? Sitä nyt voisi ainakin kokeilla aluksi eli virrat päälle tai auto käyntiin ja irrotat sen ohuen piuhan akun napojen väliltä 10 sekunniksi ja kytket sitten takaisin. Jos löytyy testeri, niin tietysti nollaus sillä. Samalla voisi katsoa, että minkä SoC arvon BMS antaa aamulla. Webasto ei lähde päälle, jos lukema on alle 60 %. Nämähän eivät lataa akkua koskaan kuin SoC arvoon 80 %, joten pienellä marginaalilla mennään aina.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #14 : 27.11.2024, 22:44:35 »
Suosittelen kuitenkin tekemään sen nollauksen näin, ei ole näin tehtynä ollut kenelläkään herja ongelmia, edellyttäen tietenkin että kaikki muu on ok.


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo