KL-varaosat  Carwist

240 D24 turbottaminen selkokielellä.

  • 43 Vastauksia
  • 19288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #30 : 24.02.2012, 22:06:08 »
Asiosta pitää puhua edelleen niiden oikeilla nimillä.

Jäähdytin on jäähdytin ja lauhdutin on lauhdutin.

Jos joku ei tiedä niiden eroa niin silloin täytyy oikaista tietämättömyyttä.

No niinhän se vähän on aina ollu että insinööri ei osaa
suunnitella mitään ilman oikeita termejä.

Kuitenkin tyhmä perusduunari osaa korjata näitä insinöörien töiden "hedelmiä"
tietämättä niille pakolti ikinä oikeeta nimeä. Sellasta se elämä on.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 844
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #31 : 24.02.2012, 22:20:11 »
Joo..mut jos palataan kysymykseen..niin tarviiko sitä laturia siirtää jos laittaa sen vinon siirtojalan 240 dieseliin? Ja mahtuuko siihen sillon täysmittanen suodatin?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #32 : 25.02.2012, 01:52:34 »
SanttuM on ainakin pitänyt laturin siinä paikalla missä se 200 series vapaasti hönkivässä on.
Hänellä siis ahdin kiinni valusarjan kanssa. Eli ilmeisesti mahtuu eikä tarvii siirtää laturia.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa SanttuM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #33 : 25.02.2012, 05:27:43 »
Pitää paikkaansa, mulla on se vino öljynsuodattimen jalka ja täysimittainen suodatin, kylläkin ilman sitä vesi öljy jäähdytintä.
Eli toisin sanoen hyvin mahtuu laturi olemaan omalla paikallaan.

Mulla tuli vaan ahdasta tuon turbon imuputken kanssa.
Koska poistin viskon niin otin koko laturinjalan irti ja tein laturille kokonaan uuden kiinnikkeen,
että sain sen lähemmäs lohkoa.
Perseaukiselle kaikki on kallista
Volvo 245 D24Tic -82 Paku
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9499.0

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #34 : 25.02.2012, 09:40:24 »
Eikös sen suodattimen siirtojalan tarvi ihan joka tapauksessa, ihan sen takia että ahdin ja pakosarja mahtuu paikalleen?
Sitten jos haluaa öljyjäähyn niin pitää laittaa siihen siirtojalan perään vielä se ryöstölaippa. Siis siirtojalan ja suodattimen väliin.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 844
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #35 : 25.02.2012, 09:49:35 »
Eikös sen suodattimen siirtojalan tarvi ihan joka tapauksessa, ihan sen takia että ahdin ja pakosarja mahtuu paikalleen?
Sitten jos haluaa öljyjäähyn niin pitää laittaa siihen siirtojalan perään vielä se ryöstölaippa. Siis siirtojalan ja suodattimen väliin.

240:ssä on niin huonosti tilaa siel runkopalkin ja lohkon välissä, että en laita turboa sinne..enkä vakiopakosarjaa. t03 mahtuis..mut jos laitan T3/T4 niin se vastaa jo peltiin, ja laitanki AINAKI ton tai isomman. Sen turbon saa siihen aika lähelle (lyhyellä pakosarjalla) imusatsin ja runkopalkin väliin (melko eteen).

Itteä vähän kiinnostais tuo vesijäähdytteinen jalka..missä autoissa niitä on? Onko 700-sarjassa vai 900-sarjassa, vai molemmissa?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #36 : 25.02.2012, 10:08:12 »
240:ssä on niin huonosti tilaa siel runkopalkin ja lohkon välissä, että en laita turboa sinne..enkä vakiopakosarjaa. t03 mahtuis..mut jos laitan T3/T4 niin se vastaa jo peltiin, ja laitanki AINAKI ton tai isomman. Sen turbon saa siihen aika lähelle (lyhyellä pakosarjalla) imusatsin ja runkopalkin väliin (melko eteen).

Itteä vähän kiinnostais tuo vesijäähdytteinen jalka..missä autoissa niitä on? Onko 700-sarjassa vai 900-sarjassa, vai molemmissa?

Tohon en kyllä osaa sanoa muutakuin että omassa -95 940 tdic:ssä on ihan ryöstölaippa ja perinteinen öljyjäähy.
Samoin oli muistaakseni -87 740 TD:ssä.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2551
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #37 : 25.02.2012, 10:11:10 »
Ja se jäähdytinosan voi lisätä siihen jalkaan jälestä päin, melko monessa volkkarin koneessa on samanlainen motikka.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa SanttuM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #38 : 25.02.2012, 10:29:57 »
En tiiä mistä se jäähytinosa oli kun se oli tuossa mun turbomoottorissa valmiina kiinni,
oli vaan niin skrubunen että nakkasin mäkeen.
Ite ostin valmiiksi ryöstölaipan ja letkut oikeaa öljynjäähdytintä varten.
Perseaukiselle kaikki on kallista
Volvo 245 D24Tic -82 Paku
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9499.0

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #39 : 25.02.2012, 14:37:14 »
Olen päätellyt omien kokemuksieni mukaan jotta TD koneissa olis alunperin vesikierto ja TDIC koneissa öljyjäähy  :)
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 844
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #40 : 18.03.2012, 10:35:35 »
Ostin tohon mun 240:iin 940 d24ticin öljys. siirtojalan. Siinä jalassahan on se kierreputki kiinni (läpi asti tietenki), saako d24 lohkon kylestä sitä kierreputkea irti, että sais ton jalan paikalleen?

Vai miten porukka on menetelly näissä tilanteissa, kun ootte laittanu siirtojalkoja d24 lohkoon?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #41 : 18.03.2012, 13:20:51 »
Ostin tohon mun 240:iin 940 d24ticin öljys. siirtojalan. Siinä jalassahan on se kierreputki kiinni (läpi asti tietenki), saako d24 lohkon kylestä sitä kierreputkea irti, että sais ton jalan paikalleen?

Vai miten porukka on menetelly näissä tilanteissa, kun ootte laittanu siirtojalkoja d24 lohkoon?

Kyllä se pitäis ihan kierteellä olla lohkon kyljessä. Eli holkki ruuvataan irti lohkosta ja sitten pultilla se jalka lohkoon kiinni. Voi tosin olla tiukassa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2397
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #42 : 18.03.2012, 13:27:10 »
Itteä vähän kiinnostais tuo vesijäähdytteinen jalka..missä autoissa niitä on? Onko 700-sarjassa vai 900-sarjassa, vai molemmissa?
Voin kaivella tuolta sen vesijäähypalikan, ja pitemmän kierreosan sitä palikka varten, jos kiinnostaa. ja jos löydän.

Itse muistaakseni jätin vesijäähyn pois, koska vakisarjalla ja laturi pakosarjan puolella on aika naftisti tilaa enää mitään vesiletkuja vedellä.
Seuraavan ahdin kanssa laturi tuleekin tdicmäisesti pumpun puolelle. :buck2:
240(TDIC) -84 - purussa * 760TurboIC-90 B230ft+AW71(?)  * Volvo 145 Express--- YVloota täynnä, laita mailia!
855 RACE. http://sites.google.com/site/trelletendurance/ Vitoskoneen V*ttuilut 2 - 0 107RaceEngineering

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa rottarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #43 : 17.12.2013, 00:30:39 »
Jooh mulla olis työn alla d24 turbottaminen... tosin koppana mulla on pontiac  ;D ... mut kummiski onkos iha terveellistä jos laitan öljyn paluun venakoppaan? Ja löytyykö sieltä lohkosta jotain systeemiä mistä saa öljyn tulon??? Vai kandeeko haarottaa paine mittarilta? aikoinaan tehtiin yks mitsu ni pauluu oli meillä venakopassa ja toimi se ainakin sillon... oli vaa nii piru tiukassa tuo tulppa siinä lohkon kylessä mistä öljyn tulo otettiin .. 2m jatkovarrella irrotettiin... ja mistäs mahtas kohtuu hintaan saada turbon pakosarjan vai kandeeko tehä kokonaan itse tai koettaa vääntää alkuperäseen pakoseen jotkuu up pipet.. ei tuu kummika mitään onkelmaa mahtumisen kannalta kun tuolla konehuoneessa on kyllä tilaa

 

Futurez  Proturbo