Autoracing  KL-varaosat

240 D24 turbottaminen selkokielellä.

  • 43 Vastauksia
  • 19144 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #15 : 21.01.2012, 09:54:47 »
Mulla on semmonen muistikuva että ennen vanhaan oli tarjolla erikseen paineasetelmat D24, D24T ja D24TICille. Nythän esim motonetissä tarjotaan D24 ja D24T samaa asetelmaa. Voisko olla että D24 asetelma on jätetty pois tuotannosta ja siihenkin myydään D24T asetelmaa?

Minullakin alkoi kytkin luistaa heti, tosin sillä oli kilometrejä varmaan vaikka kuinka takana.

Hyvä pointti muuten. Tarkemmin ajateltuna en menekään takuuseen siitä onko d24 ja d24t asetelmat alkuperäisenä samat.
Motonetti tosiaan myy ainakin nykyään samaa, mutta eihän se tietysti sitä takaa että orkkikset olisi samat.
Jokatapauksessa, luulisi että kunnossa oleva vakiokytkin kestää vakiota d24t vastaavat tehot/väännöt. Mutta jos paikat käyttää auki niin samallahan sinne toki vahvempi kannattaa laittaa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2397
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #16 : 21.01.2012, 10:46:51 »
Motonetti tosiaan myy ainakin nykyään samaa, mutta eihän se tietysti sitä takaa että orkkikset olisi samat.
Jokatapauksessa, luulisi että kunnossa oleva vakiokytkin kestää vakiota d24t vastaavat tehot/väännöt. Mutta jos paikat käyttää auki niin samallahan sinne toki vahvempi kannattaa laittaa.

Mulla ei ole kytkintä päivitetty ja mitattua vääntö 350Nm kesti, joten en näe että olis kytkimen kesto mikään ongelma. SACHS on kuitenkin se merkki mitä sielä kuuluu olla, joten jos on joku kiinakytkin niin ei varmaan pidä tota.

Kyllä ja muistaakseni D24T:n siirtojalassa oli valmiina öljylähtö turbolle (saattaa olla mutua, siitä on 8 vuotta kun tämmösen turbotin). Öljynpaluuta varten porasin reiän öljypohjaan siihen takapäässä olevan leveän kohdan päälle, siihen tein läpiviennin jostain letkuliittimestä.
On lähtö, mulla on yks jonkun muun koneen siirtojalka missä ei ollu lähtöä  :o Saman näkönen kuitenkin ja "paikka" lähdölle.

Vapaastihönkivän imusarja on hyvä kunhan huolehtii, että imusarjan takapään tulppa pysyy kiinni, luotettavin keino on hitsata alumiininen laippa tulpan paikalle.
740 vaparisarja on valmiiks ummessa toisesta päästä.
Ja 240n vaparisarjan kumitulppa on mulla koeponneistettu 1.35bar, ja ei ampunu, kun kahdella klemmarilla kiinni, orig. klemmarilla 0.8bar ahdoilla hivuttautuu pikkuhiljaa ulospäin.

Joskus sain pari varakumitulppaa ystävälliseltä volvoilijalta jos ampuisi mäkeen, mutta hyvin on pysyny.
240(TDIC) -84 - purussa * 760TurboIC-90 B230ft+AW71(?)  * Volvo 145 Express--- YVloota täynnä, laita mailia!
855 RACE. http://sites.google.com/site/trelletendurance/ Vitoskoneen V*ttuilut 2 - 0 107RaceEngineering

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #17 : 24.01.2012, 12:25:41 »
Pari noita 240 diesel volvoa turbottanut + IC, molemmissa kytkin luisti <0,6 bar. Olihan niillä toki jo ajettu, 480 ja 300 tkm, mutta suosittelisin silti vaihtamaan sinne ahdetun paineasetelma etenkin jos paketti on irrallaan. Käytetty orgis asetelma on hyvä valinta.

Öljynsyötön olen ottanut öljynpaineanturilta t-haaralla ja hydrauliletkulla sieltä koneen ali ahtimelle. Öljynjäähdyttäjän piirissä on sitten suodattamatonta öljyä, eli niistä ei kannata ottaa.

Minä en saanut mahtumaan vapari koneen kylkeen niitä 7/900 pakosarjaa ja ahdinta sinne 240 konehuoneeseen, joten tein aikanaan pari pakosarjaa että sain garretin T3 AR/.63 pakopesällä sopimaan sinne. Jos käytät 7/900 konetta ja korvakkeita niin silloin moottori on pystyssä ja vakio osat käyvät. Vaihteiston kytkinkoppa pitää ottaa myös muuten jää se vinoon...

« Viimeksi muokattu: 24.01.2012, 13:22:40 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa SanttuM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #18 : 24.01.2012, 14:34:38 »
Ite laitoin käytetyn turbon asetelman ja nelilapaisen sintterin,
en oo vielä päässy kokeileen,
mutta kerron kokemuksia kunhan saan auton ajoon.

On ainaki helppo ja edukas vaihtoehto.
Perseaukiselle kaikki on kallista
Volvo 245 D24Tic -82 Paku
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9499.0

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #19 : 22.02.2012, 00:53:27 »


 On lähtö, mulla on yks jonkun muun koneen siirtojalka missä ei ollu lähtöä  :o Saman näkönen kuitenkin ja "paikka" lähdölle.


Oisko bensa koneen ? Muistelisin et on samannäkönen ku dieselin mut puuttuu tuo ahtimen öljynkierto.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2397
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #20 : 22.02.2012, 04:48:25 »
Minä en saanut mahtumaan vapari koneen kylkeen niitä 7/900 pakosarjaa ja ahdinta sinne 240 konehuoneeseen
Kyllä seiskan pakosarja ja garretti menee 240 ainakin vm.84sen konehuoneeseen, ainoa vaan että asennusvaiheessa tarvii vähän kammeta konetta vasemmalle jos on kaikki pinnapultit paikoillaan kannessa, mulla onneks osa lähti muttereiden mukana. Kun sen saa kikkailtua paikoilleen mahtuu se hyvin siinä olemaan.

240(TDIC) -84 - purussa * 760TurboIC-90 B230ft+AW71(?)  * Volvo 145 Express--- YVloota täynnä, laita mailia!
855 RACE. http://sites.google.com/site/trelletendurance/ Vitoskoneen V*ttuilut 2 - 0 107RaceEngineering

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 844
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #21 : 23.02.2012, 23:25:56 »
Kuinka oleellisena pidätte öljynlauhdutinta turbokoneessa? Jonku verran näkyy et porukka laittaa niitä..onko ne minkä hintasia? Aattelin vaan ku itellä on kans 240 D24 työn alla ja teholukemat ois tarkotus saada sinne 200-220hp väliin. Turbon kaveriks tulee kyl cooleri.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #22 : 24.02.2012, 11:59:52 »
Kuinka oleellisena pidätte öljynlauhdutinta turbokoneessa? Jonku verran näkyy et porukka laittaa niitä..onko ne minkä hintasia? Aattelin vaan ku itellä on kans 240 D24 työn alla ja teholukemat ois tarkotus saada sinne 200-220hp väliin. Turbon kaveriks tulee kyl cooleri.

Lauhdutin tekee höyrystä nestettä... 

Öljynjäähdyttimen tarve riippuu käytännössä vain siitä miten pitkään kuormitat ja miten kuumiksi öljyt ehtivät siinä ajassa lämmetä. 240 D6 lohkossa ei ole edes öljysuuttimmia, eli tuskin tuo vaikuttaa mitenkään ihmeellisesti. Turbon jäähdytykseen ja voiteluun kuumana se ehkä vaikuttaa eniten, mutta hyvinhän nuo ensimmäiset 240 TD:kin pysyivät kasassa vaikka vedin kärryä ja autoa vuodessa 10-15 tkm, ei niissä kyllä ollut tehoja kuin joku 120-130 hv.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #23 : 24.02.2012, 13:06:28 »
Kuinka oleellisena pidätte öljynlauhdutinta turbokoneessa? Jonku verran näkyy et porukka laittaa niitä..onko ne minkä hintasia? Aattelin vaan ku itellä on kans 240 D24 työn alla ja teholukemat ois tarkotus saada sinne 200-220hp väliin. Turbon kaveriks tulee kyl cooleri.

Lauhdutin tekee höyrystä nestettä... 

Öljynjäähdyttimen tarve riippuu käytännössä vain siitä miten pitkään kuormitat ja miten kuumiksi öljyt ehtivät siinä ajassa lämmetä. 240 D6 lohkossa ei ole edes öljysuuttimmia, eli tuskin tuo vaikuttaa mitenkään ihmeellisesti. Turbon jäähdytykseen ja voiteluun kuumana se ehkä vaikuttaa eniten, mutta hyvinhän nuo ensimmäiset 240 TD:kin pysyivät kasassa vaikka vedin kärryä ja autoa vuodessa 10-15 tkm, ei niissä kyllä ollut tehoja kuin joku 120-130 hv.

Hannuhan siihen kerkesi väliin.. Ei tuo D24 niin paljoo öljyjä lämmitä kyläpyörityksessä tai kärryn vedossakaan et jäähdytintä öljyille tarvis. Jos meinaat jossain radalla imettää sitä ni silloin voi tulla tarpeelliseksi. Tosin jos rahaa on ja kiinnostus sellaisen värkkäämiseen riittää ni aivan vapaasti. Ei siitä luulis haittaakaan olevan
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #24 : 24.02.2012, 13:27:56 »
Samallahan sen sinne nakkaa kun rakentelemassa ollaan, varsinkin jos tehotavoite on tuota luokkaa. Tosin öljynlämpömittarillahan se selviää onko sille oikeasti tarvetta. Mutta jos sellaisen asentaa niin ehdottomasti termostaatilla varustettu, toimivalla sellaisella.
Itselläni on ongelmana pikemminkin liian alhaiset öljynlämmöt, eli epäilen että alkuperäinen termostaatti kierrättää öljyä koko ajan. Kesäkuumallakaan ei minkäänlaisella poljennalla öljyn lämpö nouse liikaa tuolla 940tdic öljyjäähyllä, eli melko pienikin siis riittää.
Nämä siis 2bar ahdoilla ja alle 200kw tehoilla.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 844
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #25 : 24.02.2012, 21:14:37 »
Samallahan sen sinne nakkaa kun rakentelemassa ollaan, varsinkin jos tehotavoite on tuota luokkaa. Tosin öljynlämpömittarillahan se selviää onko sille oikeasti tarvetta. Mutta jos sellaisen asentaa niin ehdottomasti termostaatilla varustettu, toimivalla sellaisella.
Itselläni on ongelmana pikemminkin liian alhaiset öljynlämmöt, eli epäilen että alkuperäinen termostaatti kierrättää öljyä koko ajan. Kesäkuumallakaan ei minkäänlaisella poljennalla öljyn lämpö nouse liikaa tuolla 940tdic öljyjäähyllä, eli melko pienikin siis riittää.
Nämä siis 2bar ahdoilla ja alle 200kw tehoilla.

No pitää ny kattoo.. voi olla että laitan, voi olla että en. Toisaalta paljonhan nuita on rakenneltu ilmanki eikä ne oo siitä hajonnu. Ainaki jos ajelee jollain 10w-40 öljyillä niin on sen verran jäykät, että menee ilmanki. Joo varmaan laitan öljylämpömittarin niin nään sitte et käykö kuumana. Helppohan se lauhdutin on jälkeenpäinki asentaa, hommaa vaan öljys. siirtojalan, tartteeko muuten sitä laturia siirtää jos laittaa sen siirtojalan?

Ku mietin vaan..meinasin aluks ottaa öljynpaineanturilta tulon, mut hankala löytää sopivaa t-haaraa.. Paluuletkulle tein jo laippaliitoksen lohkon kylkeen..
« Viimeksi muokattu: 24.02.2012, 21:25:57 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #26 : 24.02.2012, 21:30:07 »
Kerrataanpa vielä:

Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön. Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja kompressorikylmäkoneet.

Lauhduttimen tehtävä voimalaitosprosessissa on turbiinista tulevan matalapaineisen höyryn lauhduttaminen vedeksi, jotta sitä voidaan pumpata kiertoprosessissa takaisin höyrystimeen. Höyryn tiivistyessä lauhduttimeen muodostuva alipaine lisää turbiinin hyötysuhdetta.

Lauhdutinta käytetään sekä lauhdevoimalaitoksissa että ydinvoimalaitoksissa. Näissä voimalaitoksissa tuotetaan vain sähköä, joten sen tuotannon hyötysuhde pyritään saamaan mahdollisimman suureksi, tavallisesti lauhdevoimalaitoksissa päästään noin 44 %:iin ja ydinvoimalaitoksissa noin 33 %:iin. Turbiiniin menevästä tuorehöyrystä saadaan eniten energiaa siirrettyä turbiinin pyörittämiseen ja siten sähkön tuotantoon generaattorissa, kun höyry paisuu mahdollisimman pieneen paineeseen. Tyypillisesti turbiinista tulevan höyryn paine on selvästi alle ilmanpaineen, joten lauhduttimessa pitää olla käytännössä tyhjiö höyryn virtaamisen aikaansaamiseksi. Tämä tuotetaan nk. ejektoreilla. Matalassa paineessa höyry tiivistyy vasta noin 20 °C:n lämpötilassa, joten lauhtumisessa vapautuva lämpö tulee johtaa vesistöön erityisellä lämmönvaihtimella eli lauhduttimella. Mikäli riittävän viileää vettä ei ole tarjolla, joudutaan käyttämään jäähdytystorneja, joissa lämpö siirretään ilmaan höyrystettävään veteen. Suomen oloissa jäähdytystorneja ei tavallisesti tarvita, sillä viileää vettä on tavallisesti riittävästi tarjolla. Lämpimämpien alueiden suurissa voimaloissa jäähdytystornit ovat tavallisia.

Vs:
Jäähdytin on lämmönsiirrin, jossa virtaava fluidi luovuttaa lämpöenergiaansa toiselle, joko vastavirtaan tai jäähdyttimen läpi ristiin, kulkevalle fluidille eli jäähdytysaineelle, jolloin virtaavan fluidin lämpötila laskee. Yleisimmin virtaavana fluidina on neste (vesi, tisle, glykoli jne) ja jäähdyttävänä fluidina joko kylmä vesi tai kaasu (ilma). Jäähdytyksessä siirtyvän lämpöenergian määrä riippuu mm. ainepintojen välisestä pinta-alasta, fluidien ominaislämpökapasiteetista, jäähdytinmateriaalin lämmönsiirtokertoimesta sekä lämmönsiirtyvyydestä virtaavien aineiden ja lämmönsiirtopinnan välillä. Lämmönsiirtoa kuvataan tavallisesti ensimmäisen kertaluvun differentiaaliyhtälöillä.

Nestejäähdytteisissä polttomoottoreissa jäähdyttimenä eli kansanomaisesti syylarina toimii yleensä metalliputkikehikko, johon on kiinnitetty tiheä ohuiden metalliripojen muodostama kennosto, jonka läpi puhalletaan ilmaa. Jäähdytysnesteen (yleensä vesi-glykoliseosta) lämpöenergia siirtyy virtaavaan ilmaan. Ilmajäähdytteisissä polttomoottoreissa lämpö johdetaan suoraan sylinterin ulkopinnalla oleviin, pinta-alaltaan suuriin, jäähdytysripoihin, joiden läpi ilma virtaa.

Kemian laboratorioissa yleisimmin käytetty jäähdytin on Liebig-jäähdytin, jossa kaksi sisäkkäistä putkea muodostaa annuluksen. Kuuma fluidi virtaa sisemmän putken läpi, ja luovuttaa entalpiansa putkien välisessä annuluksessa vastavirtaan kulkevalle kylmälle fluidille.
Holset siellä lukee..

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 844
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #27 : 24.02.2012, 21:32:01 »
asia tekstiä! ;D joo kyl meikä tietää mitä eroa on lauhduttimella ja jäähdyttimellä.. :D
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #28 : 24.02.2012, 21:32:16 »
No nyt käytettiin kyllä perjantai-ilta jonkun selkeän
asian saivartelemiseen, kun toisia näemmä hirveesti
häiritsee kun joku sanoo lauhdutin vaikka tasan tarkkaan tuossakin
tietää mistä on kyse.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24 turbottaminen selkokielellä.
« Vastaus #29 : 24.02.2012, 21:35:04 »
No nyt käytettiin kyllä perjantai-ilta jonkun selkeän
asian saivartelemiseen, kun toisia näemmä hirveesti
häiritsee kun joku sanoo lauhdutin vaikka tasan tarkkaan tuossakin
tietää mistä on kyse.

Asiosta pitää puhua edelleen niiden oikeilla nimillä.

Jäähdytin on jäähdytin ja lauhdutin on lauhdutin.

Jos joku ei tiedä niiden eroa niin silloin täytyy oikaista tietämättömyyttä.
Holset siellä lukee..

 

Carwist  Race.fi