Jos auto sattuu olemaan AUT, niin TCM:n vikatila halvaannuttaa koko auton. Referenssi on V70 2008 2.4D AUT suht samoilla vioilla. Palaako ABS, DTC, jarrujen vikavalot, avain jää virtalukkoon, ja jotain DTC-, ABS-, TCM-vikailmoituksia myös? Mysteeriboxien TCM & ECM väliset piuhat? TCM:ltä lähtee muistaakseni noin 6(?) piuhaa, joista 1 maa, 1 virta, 4( vai vähemmän...) muuta jotain, jotka menevät ECM:lle, joku voi mennä CEMillekin. Kytkentäkaavasta näkee, jos viittii sen jostain kaivella. Omassa kävin nämä piuhat läpi yksi kerrallaan so. pinniltä pinnille liittimeltä toiselle, ja kaikki johtivat ihan sujuvasti.
ja TCM on pientietokone vaihdelaatikon päällä l. pitää purkaa ilmanputsari ja ilmaröörit jne. että pääsee sinne saakka, ja piuhaniput suojakuoristaan auki ja johdinnippujen piuhoja seurailemaan. Jos meinaa, että piuhojen ulkokuorot on ehjiä, mutta säikeet sisällä poikki, niin sitten pinni-pinni & vastusmittari. ECM on rintapellin "väärällä" puolen lasinpyyhkijöitten muovikuoren alla. Muistaakseni muovikuori antoi sen verran periksi, kun kiinnitysnastat ja kumilista oli irrotetty, että ECM:n 2 liittimeen pääsee käsiksi.
Ja mikä sitten omassa oli vikana, kun piuhoja ei ollut poikki? Joku muu... oli jo tehnyt omat käsittelynsä TCM:n liittimelle - kynnet veks, jne. ryömi omia aikojaan auki. Eihän siinä mitään sen kummempaa ollut, mutta auto tuli purettua toiseenkin kertaan, koska en itsekään 1. kierroksella liitintä tarpeeksi pohjaan työntänyt. Auto tuli kasattua täysin valmiiksi ja vasta sitten virta-avainta lukkoon, avain jumiin, ja homma alusta uudelleen.
Siis em. jumppa, jos vikalistoilla on näitä TCM-ECM-ABS mysteerikoodeja. Vikakoodeja tulee vaikka mistä, jos TCM irti CAN-väylästä tai ilman virtaa. On tuo + 15-vuotias Volvo jo aikamoinen sähköauto dieselinäkin.