Elekma  Autoracing

V70 jäähdytysneste

• 31 Vastauksia
  • 2072 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juho82

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 jäähdytysneste
« Vastaus #30 : 11.01.2025, 21:26:58 »
Olen itse elänyt siinä käsityksessä, että etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia ei saa sekoittaa keskenään. Siitä tulee se kuuluisa puuroutuminen. Lähes kaikki käytettävät nesteet tämän päivän autoissa lienee etyleeniglykolia. Erilaisia nesteitä ei toki kannata turhan päiten sekoitella, ja kannattaa laittaa sitä jota siellä on, mutta käsittääkseni mitään kovin kauheaa ei pitäisi tapahtua kahden eri tyyppisen etyleeniglykolin sekoittamisesta. Tai ainakaan en ole koskaan tälläistä todistanut. Väriä ei niinkään kannata tuijottaa, vaan mitä se tavara oikeasti on.

Tämän ketjun ongelmassa taas yksi syy miksi on hyvä huollattaa auto merkkihuollossa tai edes aina samalla pajalla.

Ite oon käyttäny omani aina sinisellä ja käytän kyllä tästä eteenkin päin vaikka just tuli auto 11 vuotta vanhaksi.

Paikalla Mäkimies

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 jäähdytysneste
« Vastaus #31 : 12.01.2025, 08:57:06 »
MANNOL AG13 Hightec MN4013-10 Jäähdytinneste
G11, vihreä, 10l, Valmiiksi sekoitettu, amiinivapaa-silikaattipitoinen

Ei niistä väreistä ole ilmeisesti selkeää linjaa. Itsekin pähkäilin toissatalvena mitä sinne laittaisin kun tuli vuoto lohkon kupeessa olevaan muoviseen laippaosaan ja nestettä vuoti runsaasti tielle. Onneksi mittaristoon tuli selvä varoitusteksti ja uskoin sitä ajoissa.
Paikallinen autokorjaamo hankki siihen jostakin käytetyn osan kun uusia ei ollut saatavana.
Ihan tavallista vihreää glykolia ne asentajat sinne sitten laittoivat. Itse täydennykseksi en silloin hirvannut laittaa kuin paljasta vettä.

Mannollia on turha lähteä etsimään jäähdytinnesteenä kaupasta varta vasten, löytyy lähinnä öljyjä

Vihreääkin on kahta ai kolmea erilaista.
Väri väriin tai käy marmorilta hakemassa.

.

Carcom Oy  Elekma