Kulkukoira  Proturbo

V60 Start/Stop akun vaihto

  • 14 Vastauksia
  • 2178 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
V60 Start/Stop akun vaihto
« : 08.01.2025, 19:28:18 »
Heippa, alkoi V60 D4 vm 2020 herjaamaan Start/Stop -järjestelmän toimimattomuutta, no ei siinä mitään se olisi saanut pysyäkin toimimattomana, mutta kun ovat ovelasti kytkeneet pysäköintiavustimet saman S/S akun toiminnallisuuden piiriin, niin asialle oli pakko tehdä jotakin.

Mittasin tuon apuakun jännitteen ja oli vain reilut 11 volttia eli ihan sökö, pääakun jännitteen ollessa lähempänä 13 voittia. Vaihdoin Exiden EK111 -akun joka on samoilla mitoilla - no ehkä 2 mm matalampi. Pari ruuvia auki ja uusi paikalleen - oli tiedossa, että tulee herja S/S:n toimimattomuudesta uudellakin akulla, mutta en viitisinyt kikkailla jännitteettömäksi koko autoa, sillä parikymmenen minuutin ajon jälkeen S/S herjat lähti pois ja sen jälkeen ovet lukkoon muutamaksi tunniksi ja kas pysäköintiavustimetkin toiminnassa taas. Jos haluaisi heti nollata nuo vikakoodit, niin sitten pääakun maakaapeli tavarasäiliössä irti ja se alempi S/S-akkukoteloon tuleva liitin myös ja joku puolen tunnin odottelu (makuasioita kummin haluaa tehdä).

Mutta sellainen huomio tähän, että tuon apuakun kotelon pohjalla oli pari isoa kasaa valkoista kuivanutta töhnää eri kuivanutta akkuhappoa (AGM akku?!?) alimmissa kohdissa. Näytti siltä, että ko. akku oli vuotanut toisestä päästä - onhan siinä huohotinreikäkin, mutta ehkä jotenkin raollaan oli yläosan reunuskin. Ja tottakai akun maakaapelin alapään kiinnitys oli toisen töhnäkasan sisällä ja sen sai vielä nyt siistiksi, mutta enpä tiedä olisiko enää vuoden parin päästä saanut - varmaan olisi pitänyt vaihtaa koko maakaapeli. Alkuperäinen Volvon AGM akku 31652780, Made in Italy siis ja huhtikuulta 2020 päiväyksen mukaan.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2025, 22:24:47 kirjoittanut McCloud »

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #1 : 06.07.2025, 11:35:36 »
V70 D4 2015 vaihdoin juuri tuon pikkuakun. Jännite oli ajon jäljiltä 11.7V. SS toimi aina kerran ja moottorin käynnistyessä radio sammui hetkeksi. Tämän jälkeen SS oli pois toiminnasta (syy sähköjärjestelmä). Mitään vikailmoituksia ei tullut, koodeja en katsonut.

Vaihdoin akun(exide ek111) ja SS on toiminut sen jälkeen. En tehnyt mitään nollauksia. Vanha akku oli alkuperäinen, vasta 10v vanha.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3471
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #2 : 06.07.2025, 13:07:39 »
Start / stop ohjelmoinnilla pois käytöstä vaan suosiolla.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #3 : 06.07.2025, 13:26:12 »
No joo, ohjelmointi tietysti poistaa oireen, mutta poistaako se myös akun tarpeen, voiko sen ottaa kokonaan pois tai voiko täysin pska akku aiheuttaa jotain mystistä ongelmaa muualle?

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3692
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #4 : 06.07.2025, 14:58:24 »
Muistelen ainakin pari tapausta täältä kenellä vikaantunut apuakku on alkanut haisemaan "kananmunalta", niin pitäisin sen itse kyllä hengissä.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #5 : 06.07.2025, 18:21:23 »
Mulla alkoi herjaamaan ohjaustehostimen vikaa. Googlailu kertoi, että pikkuakku on aiheuttanut tälläisiä vikailmoituksia. Eipä mennyt montaa päivää, niin ilmaantui herja apuakustakin. Jännite oli alle 11V ja kaikki herjat ovat pysyneet poissa akun vaihdon jälkeen.

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #6 : 06.07.2025, 20:19:22 »
Itse putsasin  navat  hirveästä  karstasta vuosi  sitten, auto vm.  2020.  Kannattaa  kaikkien tarkastaa, tuskin pysyy hyvässä hapessa  huonolla kontaktilla. Vikailmoituksia  ei  tosin ole tullut  missään vaiheessa,  kyseessä  alkuperäinen  akku.
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #7 : 04.12.2025, 11:33:22 »
Heippa, alkoi V60 D4 vm 2020 herjaamaan Start/Stop -järjestelmän toimimattomuutta, no ei siinä mitään se olisi saanut pysyäkin toimimattomana, mutta kun ovat ovelasti kytkeneet pysäköintiavustimet saman S/S akun toiminnallisuuden piiriin, niin asialle oli pakko tehdä jotakin.

Mittasin tuon apuakun jännitteen ja oli vain reilut 11 volttia eli ihan sökö, pääakun jännitteen ollessa lähempänä 13 voittia. Vaihdoin Exiden EK111 -akun joka on samoilla mitoilla - no ehkä 2 mm matalampi. Pari ruuvia auki ja uusi paikalleen - oli tiedossa, että tulee herja S/S:n toimimattomuudesta uudellakin akulla, mutta en viitisinyt kikkailla jännitteettömäksi koko autoa, sillä parikymmenen minuutin ajon jälkeen S/S herjat lähti pois ja sen jälkeen ovet lukkoon muutamaksi tunniksi ja kas pysäköintiavustimetkin toiminnassa taas. Jos haluaisi heti nollata nuo vikakoodit, niin sitten pääakun maakaapeli tavarasäiliössä irti ja se alempi S/S-akkukoteloon tuleva liitin myös ja joku puolen tunnin odottelu (makuasioita kummin haluaa tehdä).

Mutta sellainen huomio tähän, että tuon apuakun kotelon pohjalla oli pari isoa kasaa valkoista kuivanutta töhnää eri kuivanutta akkuhappoa (AGM akku?!?) alimmissa kohdissa. Näytti siltä, että ko. akku oli vuotanut toisestä päästä - onhan siinä huohotinreikäkin, mutta ehkä jotenkin raollaan oli yläosan reunuskin. Ja tottakai akun maakaapelin alapään kiinnitys oli toisen töhnäkasan sisällä ja sen sai vielä nyt siistiksi, mutta enpä tiedä olisiko enää vuoden parin päästä saanut - varmaan olisi pitänyt vaihtaa koko maakaapeli. Alkuperäinen Volvon AGM akku 31652780, Made in Italy siis ja huhtikuulta 2020 päiväyksen mukaan.
Riittääkö tuo pikkuakun bms:n nollaukseen jos pikkuakun vaihtaa ilman ison akun miinuksen ja ilman tuota alemman liittimen irroitusta? Vikakoodeja saattaa nollaantua ajan kanssa ja vehkeet alkaa toimimaan mutta uuden pikkuakun lataus jatkuu vanhan akun ”ehdoilla” jos tuota nollausproseduuria ei tee?
Pystyykö pikkuakun bms:ää nollaamaan jollain peruskotitesterillä vai onko tuo johtojen irroittelu ja odottelu ainut konsti?

Tuntuu että olisi pikkuakun vaihdon aika vaikka auto ei sitä pyydä, vikakoodeja yli 50 ja omituisia vikoja, esim ratinlämmitys ei toimi kun noita vikakoodeja on noin paljon, koodit nollaamalla toimii.


Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2994
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #8 : 04.12.2025, 13:52:31 »
Riittääkö tuo pikkuakun bms:n nollaukseen jos pikkuakun vaihtaa ilman ison akun miinuksen ja ilman tuota alemman liittimen irroitusta? Vikakoodeja saattaa nollaantua ajan kanssa ja vehkeet alkaa toimimaan mutta uuden pikkuakun lataus jatkuu vanhan akun ”ehdoilla” jos tuota nollausproseduuria ei tee?
Pystyykö pikkuakun bms:ää nollaamaan jollain peruskotitesterillä vai onko tuo johtojen irroittelu ja odottelu ainut konsti?

Tuntuu että olisi pikkuakun vaihdon aika vaikka auto ei sitä pyydä, vikakoodeja yli 50 ja omituisia vikoja, esim ratinlämmitys ei toimi kun noita vikakoodeja on noin paljon, koodit nollaamalla toimii.
Äkkiseltään sanoisin, että vanha pois ja uusi täyteen ladattu tilalle. Eikä mitään muita temppuja.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #9 : 04.12.2025, 14:01:32 »
Äkkiseltään sanoisin, että vanha pois ja uusi täyteen ladattu tilalle. Eikä mitään muita temppuja.

Noin meinasinkin mutta kun tuota bms:n muistin tyhjennystä suositellaan akkukaupasta ja netistä lähtien niin arveluttaa jättää tekemäti. Tiedä sitten mitä vaikuttaa. Vaimon auto ja takaronkki kattoon asti täynnä eikä huvittaisi tyhjennellä jos aitoa tarvetta ei ole.
Taidan siis vaihtaa vaan ja haen sitten uuden akun jos tuon elämä jää sen takia lyhyeksi

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #10 : 04.12.2025, 14:47:58 »
Uusi akku paikoilleen ja pari päivää ajelua, niin ilmoitus häviää mittaristosta.

Itselläni pikkuakun kuoleminen alkoi oireilemaan siten, että start/stop ei alkuun toiminut kuin pidemmän ajon jälkeen. Sitten alkoi tulla mystisiä haamuhälyjä sähköisestä ohjaustehostimesta. Loppujen lopuksi auto ilmoitti, että pikkuakku täytyy vaihtaa.

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #11 : 04.12.2025, 15:05:36 »
Uusi akku paikoilleen ja pari päivää ajelua, niin ilmoitus häviää mittaristosta.

Itselläni pikkuakun kuoleminen alkoi oireilemaan siten, että start/stop ei alkuun toiminut kuin pidemmän ajon jälkeen. Sitten alkoi tulla mystisiä haamuhälyjä sähköisestä ohjaustehostimesta. Loppujen lopuksi auto ilmoitti, että pikkuakku täytyy vaihtaa.
Ok, noista vikakoodeista en ole huolissani, ne saan halpistesterilläkin pois. Akun tulevaisuuden kestoa siis pohdin mutta ilmeisen turhaan. Menköön nyt siis ilman bms nollausta kun laiskottaa.
Niin ja vielä, tämä auto ei ole ilmoitellut akusta mitään. Normaalin kymmenen vikakoodin sijaan luettavissa on reilut 50 vikakoodia, siksi vaihto.

« Viimeksi muokattu: 04.12.2025, 15:07:51 kirjoittanut Munkka »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2994
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #12 : 04.12.2025, 17:51:35 »
Itsellä on pari vuotta vanhempi V90, mutta siinä ei minusta edes ole BMS:ää pikkuakulle. Tai sitten se käyttää jotenkin käynnistysakun BMS:ää.

Koko pikkuakun idea kuitenkin on se, että starttimoottoria pyöritetään käynnistysakulla ja starttihetkellä auton muut sähköt otetaan pikkuakusta. Vältytään alijänniteherjoilta.
Pikkuakkua ladataan sitten muutama hassu sekunti tai tyyliin pari minuuttia startin jälkeen. Kaiken muun aikaa pikkuakku on kytkettynä irti auton sähköistä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #13 : 04.12.2025, 21:29:41 »
Ok, noista vikakoodeista en ole huolissani, ne saan halpistesterilläkin pois. Akun tulevaisuuden kestoa siis pohdin mutta ilmeisen turhaan. Menköön nyt siis ilman bms nollausta kun laiskottaa.
Niin ja vielä, tämä auto ei ole ilmoitellut akusta mitään. Normaalin kymmenen vikakoodin sijaan luettavissa on reilut 50 vikakoodia, siksi vaihto.
Vähän erikoista sinänsä, kun autossa ei pitäisi olla muistissa yhtään vikakoodia. Tai jos on, niin niille pitäisi olla tiedossa jokin hyvä selitys. Omaan autoon jää satunnaisesti kolme eri vikakoodia muistiin, ja kahteen niistä tiedän selityksen, mutta yhteen en. Pikkuakun kunto selviää mittaamalla. Jos siellä on jännite kunnossa, niin ei sitä tarvitse vaihtaa. Mistä on tullut käsitys, että noin suuri määrä muistissa olevia vikakoodeja johtuu pikkuakusta?

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #14 : tänään kello 09:11:08 »
Mistä on tullut käsitys, että noin suuri määrä muistissa olevia vikakoodeja johtuu pikkuakusta?

Kävin merkkiliikkeessä kysymässä kun yksi viesteistä koski jarruja.

https://ibb.co/JwzyJ7ZW
« Viimeksi muokattu: tänään kello 09:14:56 kirjoittanut Munkka »

 

KL-varaosat  Race.fi