Mikähän voisi olla tullut b200K koneella varustettuun volvo 740, kun kulutus on lähiaikoina aina ollut yli 20L/100km. Autoa en kauaa ole omistanut, joten en ihan varmuudella voi sanoa vian tulleen omistukseni aikana. Kuitenkin ensimmäisen kerran kulutusta laskiessani sain lukemaksi vähän päälle 11L/100km ja siihen sisältyi suurimmaksi osaksi hiekkatiellä/maantiellä ajoa. Nyt kuitenkin kokeilin käydä ajamassa maantiellä noin 15km lenkin ja laskelmallinen kulutus oli 21L/100km. Taajama ajossa mikä sisältää lyhyttä ajoa kulutus on siellä 22L/100km.
Autossa on semmoinen vika ollut koko omistukseni ajan, että kylmällä koneella auto on tehoton ja tyhjäkäyntiä ei ole. Kuitenkin koneen lämmetessä vetoja on ihan normaalisti ja tyhjäkäynti palautuu, mutta on melko epätasainen. Huomasin myös että kaasutin hikoilee bensiiniä kaasuttimen takapuolelta tai edestä katsottuna matkustamon puolelta. Bensiiniä ei hikoile kun auto on paikallaan, mutta ryyppyä päälle ja pois laittamalla rupeaa bensiiniä tiputtamaan. Eihän tuollainen pieni hikoilu kuitenkaan selitä noin kovaa kulutusta?
Auton ollessa käynnissä tai ajaessa ei ainakaan sisälle tule polttoaineen hajua. Eikä auton ollessa tyhjäkäynnillä pakoputkesta tule voimakasta bensiinin hajua.
Voisiko kulutuksen saada kuriin ihan vain viemällä kaasuttimen säädettäväksi vai onko vika jossain kaasuttimen sisällä/muualla kuin kaasuttimessa.
Sen verran vielä, että katsastuslappujen mukaan auto kävisi mielestäni laihalla, sillä tyhjäkäynnillä CO% 0,23 ja HC 465 ja kierroksilla CO%0,5 ja HC 50, en tosin tiedä onko kaasutinta säädetty tämän jälkeen.