Kulkukoira  Proturbo

B200K yli 20L/100km kulutus

  • 8 Vastauksia
  • 754 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eelis55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
B200K yli 20L/100km kulutus
« : 12.01.2025, 14:02:42 »
Mikähän voisi olla tullut b200K koneella varustettuun volvo 740, kun kulutus on lähiaikoina aina ollut yli 20L/100km. Autoa en kauaa ole omistanut, joten en ihan varmuudella voi sanoa vian tulleen omistukseni aikana. Kuitenkin ensimmäisen kerran kulutusta laskiessani sain lukemaksi vähän päälle 11L/100km ja siihen sisältyi suurimmaksi osaksi hiekkatiellä/maantiellä ajoa. Nyt kuitenkin kokeilin käydä ajamassa maantiellä noin 15km lenkin ja  laskelmallinen kulutus oli 21L/100km. Taajama ajossa mikä sisältää lyhyttä ajoa kulutus on siellä 22L/100km.
Autossa on semmoinen vika ollut koko omistukseni ajan, että kylmällä koneella auto on tehoton ja tyhjäkäyntiä ei ole. Kuitenkin koneen lämmetessä vetoja on ihan normaalisti ja tyhjäkäynti palautuu, mutta on melko epätasainen. Huomasin myös että kaasutin hikoilee bensiiniä kaasuttimen takapuolelta tai edestä katsottuna matkustamon puolelta. Bensiiniä ei hikoile kun auto on paikallaan, mutta ryyppyä päälle ja pois laittamalla rupeaa bensiiniä tiputtamaan. Eihän tuollainen pieni hikoilu kuitenkaan selitä noin kovaa kulutusta?
Auton ollessa käynnissä tai ajaessa ei ainakaan sisälle tule polttoaineen hajua. Eikä auton ollessa tyhjäkäynnillä pakoputkesta tule voimakasta bensiinin hajua.
Voisiko kulutuksen saada kuriin ihan vain viemällä kaasuttimen säädettäväksi vai onko vika jossain kaasuttimen sisällä/muualla kuin kaasuttimessa.
Sen verran vielä, että katsastuslappujen mukaan auto kävisi mielestäni laihalla, sillä tyhjäkäynnillä CO% 0,23 ja HC 465 ja kierroksilla CO%0,5 ja HC 50, en tosin tiedä onko kaasutinta säädetty tämän jälkeen.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: B200K yli 20L/100km kulutus
« Vastaus #1 : 13.01.2025, 13:42:20 »
Sen verran mahdollisiin vikoihin kommentoimatta, 15km kulutusmittauksella ei voi todeta yhtään mitään. Tai no sen voi että kulutus on varmaan n. 1-50 L / 100km.

Aja tankki täydestä tyhjäksi ja uudelleen täyteen, pääset alle litran tarkkuuteen.

11 L / 100km kuulostaisi normaalilta luvulta.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Eelis55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K yli 20L/100km kulutus
« Vastaus #2 : 13.01.2025, 14:47:14 »
Joo, onhan se lyhyellä matkalla turhaa mitata, mutta autossa ei toimi trippimittari niin kuljettu matka täytyy itse laskea. Kaikkihan lähti siitä kun kävin tankilla ajettuani noin 130km ja tankkiin meni vähän alle 30litraa. Sen jälkeen kulutus on häirinnyt niin paljon, että tankilla tullut käytyä usein. Täytyy tämä tankillinen ajaa niin tyhjäksi kuin uskaltaa ja kirjata ajetut kilometrit tarkasti ylös.

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K yli 20L/100km kulutus
« Vastaus #3 : 14.01.2025, 08:54:20 »
Kannattaisi ehkä tzekata kaasrin kalvot, aivan erikoisesti kiihdytyspumpun.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K yli 20L/100km kulutus
« Vastaus #4 : 14.01.2025, 19:54:49 »
Tuossa minun talviunia nukkuvassa harraste 740 on myös juurikin tuo b200K moottori, niin jotain huomioita tuli mieleeni. Jossain minulla pitäisi olla virallinen ohje ihan noihin seoksiin, mutta solexissa muistini mukaan pitäisi tyhjäkäynnillä olla co 1.5 luokkaa, pitäisi kyllä nyt ihan tarkistaa papereista. Itselläni on säädettynä hieman alle tämän tyhjäkäyntiseos ja silloin tyhjäynnin hc on jotain 96 luokkaa ollut ja ihan hyvin käy. En ole aikoihin kulutusta mitannut enää, mutta muistan päässeeni maantieajossa yli 200km matkalla 6.8 kulutukseen. Kaupungissa taisi olla aikoinaan kympin tienoilla. Lämpeneekö moottorisi varmasti oikeaan käyntilämpötilaan? Onhan perusasiat kunnossa; tulpat,johdot,jakajan kansi ja roottori, ja ilmansuodatin? Kuinka auto käynnistyy? Imuvuotoja voi toki olla, ja nehän kyllä heikentävät käyntiä. Imuvuotoa voi löytyä kaasuttimen juuresta tai vaikkapa alipaineletkuista. En sitten tiedä voisiko tukkeutunut huohotin aiheuttaa näitä oireita. Miltä muuten öljy näyttää tikun päässä?

Poissa Eelis55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K yli 20L/100km kulutus
« Vastaus #5 : 14.01.2025, 21:45:42 »
Moottorin käyntilämpötila/vedenlämpö on ainakin mittarin mukaan yli keskikohdan, eli vähän yli normaalin ilmeisesti. Ihmettelin tätä jo myyntitilanteessa, mutta edellinen omistaja sanoi sen olleen siellä jo kauan. Mittari ei siis ole lähelläkään sitä punaista aluetta, mutta sen verran yli puolenvälin että huomaa. Tulpista tai muistakaan huolloista ei ole hajuakaan, paitsi öljyt mitkä ovat uudet. Öljy siis näyttää normaalilta tikun päässä, hieman yli ylärajan. Auto lähtee käyntiin yllättävän hyvin kunhan kylmäkäynnistyksellä on ryyppy täysillä ja muilla käynnistyksillä ei kestä antaa yhtään ryyppyä vaikka kone olisi jo viileä. Kylmänä autoa täytyy pitää ryypyllä pitkän aikaa sillä auto vastaa todella huonosti kaasuun ilman ryyppyä etenkin matalilla kierroksilla. Taas täydellä ryypyllä kierrokset on aika korkeat. Yli 3000 kierrosta saa jos ryypyn jättää täysille, en tiedä onko normaalia. Ryyppyä saa säätää jonkun aikaa, että löytyy noin 2000 kierroksen tyhjäkäynti kylmänä. Imuvuotoja olen yrittänyt metsästää imusarjasta ja kaasuttimesta. Muistaakseni tyhjäkäynti rauhottui vähän kun jatkuvalla sumutuksella sumutti sinne mistä kaasutin hikoilee bensiiniä.
Täytyy huomenna käydä lainaamassa korjausopas niin aikaisemmin mainittua kiihdytyspumpun sijaintia saisi vähän tarkemmin selville. Oliko kuitenkin niin, että tuon kiihdytyspumpun saa irti ilman kaasuttimen irroittamista vai vuotaako polttoaineet maahan jos rupeaa paikallaan irroittamaan.

Poissa Eelis55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K yli 20L/100km kulutus
« Vastaus #6 : 16.01.2025, 17:15:48 »
Joo, nyt sain 13L/100km keskikulutuksen, joka sisälsi pelkkää kaupunkiajoa. Tuon kovan laskelmallisen kulutuksen nyt toivonmukaan voi laittaa liian lyhyen mittausvälin piikkiin. Auto edelleenkin vuotaa polttoainetta oletetun kiihdytyspumpun keskeltä kun paikallaan painelee kaasua ja kylmänäkäynti on surkeaa, mutta ehkä noiden vikojen kanssa pystyy ainakin hetken elämään kunhan kulutus pysyy maltillisena.

Poissa danbomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • https://www.youtube.com/channel/UCX4Y0z-0wEPnCJ_II
    • pd.kuvat.fi
Vs: B200K yli 20L/100km kulutus
« Vastaus #7 : 17.01.2025, 14:46:43 »
Joo, nyt sain 13L/100km keskikulutuksen, joka sisälsi pelkkää kaupunkiajoa. Tuon kovan laskelmallisen kulutuksen nyt toivonmukaan voi laittaa liian lyhyen mittausvälin piikkiin. Auto edelleenkin vuotaa polttoainetta oletetun kiihdytyspumpun keskeltä kun paikallaan painelee kaasua ja kylmänäkäynti on surkeaa, mutta ehkä noiden vikojen kanssa pystyy ainakin hetken elämään kunhan kulutus pysyy maltillisena.

No toi 13 litraa satkulla alkaa olla jo ihan normaali lukema nurkka-ajoon.
Ajattele millä ajat !

Poissa Eelis55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K yli 20L/100km kulutus
« Vastaus #8 : 07.04.2025, 21:56:33 »
Ja tosiaan kaasarin vaihdolla kulutus tippui sinne 12l/100km kaupunkiajossa. Oli myös kaikki alipaineletkut väärissä paikoissa, mistä tuo kova kulutus johtui. Oli siis 16-20l/100km vielä uudellakin kaasarilla, kunnes sain letkut oikeisiin paikkoihin.

 

Elekma  Autoracing