Autoracing  KL-varaosat

Kebakon kämmi 245 diesel -83

  • 15 Vastauksia
  • 2344 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Kebakon kämmi 245 diesel -83
« : 19.01.2025, 12:22:18 »
Nyt kävi näin, vaikka ei ikinä pitänyt farmaria ostaa :idiot2:

Sattui löytymään läheltä ja sen verran järkihintaan, että piti käydä keräämässä talteen. Kyseessä on siis -83 245 D24 moottorilla ja M46 vaihdelaatikolla. Auto on 7 paikkainen pakettiauto ja kilometrejä on mittarissa 418tkm. Vain luoja itse tietää onko tuo todellinen lukema.

Sinällään auto oli ostaessa ja on edelleenkin aika rajussa kunnossa joten heti alkuun varoitus, että ei tämä ei millään tavalla edusta oman harrastuneisuuden tai tekemisen puolesta omaa parasta antia. Eikä ole tarkoituskaan. Tarkoitus oli korjata vanha auto takaisin tien päälle ja pitää hauskaa sitä tehdessä.

Ostokunto oli seuraavanlainen:


Kotitallissa


Eli auto ei ollut ajokunnossa ostohetkellä. Mitään varsinaista vikaa ei ollut, vaan edellinen omistaja oli alkanut ahtamisprojektin, mutta se oli osien keräämisen ja imu- sekä pakosarjojen irroittamisjälkeen tyssännyt. Neuvottelin mukaan D24t ahtimen, pako- ja imusarjan. Muuten autossa on lommoja ja ruostetta joka paikassa, mutta pohja on siihen nähden hämmästyttävästi jopa ihan hyvässä kunnossa. Sisustasta oli puolet osista irtonaisena ja missä sattuu ja takakontista puuttuu myöskin suurin osa verhoiluista ja lisäpenkkien itsetehty selkänoja seilasi vapaana. Väri oli myöskin mattaantunut ihan huolella.

Moottoritilasta en harmi kyllä muistanut ottaa ihan lähtötilanteesta, mutta tässä on edellisen omistajan ottama kuva:


Ensimmäisenä oikeana askeleena eteenpäin osien keräilyn jälkeen rupesin sovittelemaan pakosarjaa ja ahdinta paikoilleen. Uuden tukikumin joutui ostamaan, sillä vanha oli niin väsynyt jo, että ahdin otti runkopalkkiin kiinni. Uuteen tukikumiin laitoin vielä pari mm palan väliin, niin ei heti ota kiinni, jos raskaammin antaa syöttöä.
Samalla kaiken muun toiminnan ohessa olin hankkinut D24t moottoriin kuuluvan ö-suodattimen siirtojalan. T moottorissa siinä on siis se jäähdytysvaippa, mutta se jäi tulpattuna sinne väliin odottamaan, jos sille tulee tarve. Hämmästyttävää kyseinen kapistus jopa mahtui alkuperäisellä paikalla olevevan laturin kanssa paikoileen.

Sovittelua


Samalla tottakai pitää öljynpaluu tehdä. Painelinjan otin alkuperäiseltä paikalta suodattimen siirtojalalta. Ensimmäisenä tein sekä ahtimen ja öljypohjan päähän omat laippansa ihan. Vain lattaraudasta ja 16mm vinokoneen lämmityslaitteen vesiputkesta. Öljynpaluu on 200-srj öljypohjaan helppo tehdä, mutta vaatii silti hiukan ajatusta. Porailin sopivat reiät silloin, kun öljyt olivat vielä koneessa, niin öljy siirtää hyvin leikkuujätteen ulkopuolelle. Kierteen väänsin suoraa öljypohjaan ja väliin leikkailin sopivan tiivisteen. Jälkeenpäin kuitenkin aiemmasta viisastuneena öljynpaluun sujuvoittamiseksi siirsin laippaa tästä kulmasta katsottuna 10cm lähemmäksi lohkoa, jolloin on edes pieni mahdollisuus, että moottorin käydessä paluu on öljytason yläpuolella. Nippojen välille laitoin ihan tavallisen bensan- ja öljyn kestävän kumiletkun.


Ahtimen ja öljynpaluun rakentelun jälkeen ajattelin ottaa ensisavut ja lähtihän se kyllä lopulta käyntiin (ensin kun oli hetken sahannut sammuttimen johto irti), mutta savutti järkyttävän paksua valkoista savua. Noh ahdinhan se oli selvä tapaus ja falskasi kaikki öljyt sekä pako-, että kompurapuolelle.



Ei muuta kuin käsi taskuun ja ”uusi” ehjä ahdin tilalle jolla homma rupesi rokkaamaan samoin tein.

Laturi tosiaan ainakin vielä tällä erää sal jäädä omalle paikalleen, kun se ei minkään tiellä suoraa ollut. Käytin myöskin 240 alkuperäistä suodatinkoteloa, kun isompaakaan tuohon väliin ei helpolla mahdu ja mikään tuuninki vapaavirtaussuodin ei tule kuuloonkaan. Ahtimen ja suodatinkotelon välille löysin bilteman lvi-puolelta huikean tuotteen, joka kulkee nimellä multipipe. Kyseessä on siis putki joka taipuu, venyy ja sitä kiertäessä pystyy muuttamaan sen halkaisijaa. No sehän istui tähän tarkoitukseen erinomaisesti nimittäin ahtimen pää oli 60mm ja suodattimen pää 70mm, niin ei tarvinut mitään palikoita tai virityksiä kehittää välille.


Samalla huohottimelle oli keksittävä paikka niin tuli nyt suodattimen koteloon


Kun ahdin oli valmis ja downpipe askarreltu 7/900srj bensan (tai tdic) downpipesta oli aika ruveta ihan oikeasti huoltamaan.


Ihan ensimmäisenä vaihtui öljyt, öljynsuodatin, ilmansuodatin ja polttoainesuodatin. Näiden jälkeen tein jakoremmin vaihdon, kun edellisestä vaihdosta ei ollut mitään tietoa. Samalla sain maalattua jakopään suojapellit ja venttiilikopan ja vaihdettua pumpun remmin ja ajoitettua.

Vanha oli ihan oikeasti jo käytetyn oloinen


Maalailua. Ruiskulla tietysti. Pohja- ja pintamaalina akryylimaali






Uusi remmi ja vesipumppu


Myös kaikki uudet kiilahihnat


Uusi pumpun remmi


Ennakoksi aiemmin hyväksi todettu 0.95mm


Lukitustyökalu paikoillaan ja 350nm…


Jotakuinkin valmis


Sitten oli vuorossa nopea myllytys. Lähinnä tarkoitus oli laikalla sen verran käydä 1-steppinä autoa läpi, että saa värin pintaan ja vahan päälle, kun maalipinta itsessään on niin hirveässä hapessa.

Kylläpä sekin vaan paljon teki. Lopuksi pintaan fusso




Sitten tässä välissä tapahtui paljon mistä ei ole kuvia. Ostaessa edestä puuttui toinen ovipahvi ja toinenkin oli todella heikossa kunnossa. Ostin aiemmin kuosiin sopivat mustat siistit ovipahvit joskaan ei samanlaiset kuin aiemmin, jotka laittelin kiinni. Samalla vedin uudet johdot kaiuttimille vanhojen tilalle ja asensin etuoviin auton mukana tulleet bilteman 4” kaiuttimet. Samalla tein asianmukaiset kytkennät radiolle ja asensin uuden pioneerin bt-soittimen hiukan tuomaan nykyajan mukavuuksia. Samalla sisustaan kiinnitin kovat takapenkit ja niille vyöt ja imuroin koko auton ja laitoin kaukalomatot paikoilleen. Takakonttiin laitoin lisäpenkkien persalusen paikoilleen, mutta selkänojassa ei mitään kiinnikkeitä ollut, vaikka kuinka pyörittelin. Ovat siis jonkun oma visio ja ilmeisesti jäänyt kesken. Täytynee hankkia ihan oikea 200-srj lisäpenkki konttiin. Takakontti jäi vielä kesken ja sisusta muuten likaiseksi. Penkit kaipaavat kipeästi pesua ja kuskinpenkki vaihtoa, mutta johan sitä tässäkin tuli tehtyä. 3pv aikana.

Ulos vielä loppusilauksena kiinnittelin ostamani puskurilistat paikoilleen ja eiväthän nekään pysyneet kunnolla niin meni hermot ja ruuvasin osan niistä kiinni.

Hammastanko vuoti aivan kaikki mehut heti pihalle niin sen vaihdoin ehjään ja laitoin uudet tehostimen nesteet sisälle.

Talvirenkaita ei auton mukana tullut niin auton alla olleille vanteille väänsin uudenveroiset nastat ja laitoin samalla uudet pyöränmutterit.
Noh ei se minun standardeilla vieläkään lähelläkään siistiä, mutta kelvollisessa käyttökunnossa.










Moottoritilakin kirkastui heti kun sai pestyä. Samalla, kun muita osia maalasin sai myös jäähdyttimen päällinen ja sen kiinnikkeet uuden maalin. Nuo säiliöt, kun ostaisi uudet jostain..


Nyt tuntuisi kokonaisuudessaan kaikki toimivan ja lähtee hyvin kylmänäkin käyntiin. Jännä vain nähdä paljonko öljy maistuu. Jatketaan tästä harjoituksia…
« Viimeksi muokattu: 20.01.2025, 23:23:14 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #1 : 19.01.2025, 12:36:47 »
Kebakolle pitäisi kyllä jo myöntää joku autonsuojelu- tai kulttuuripalkinto näiden pelastamisesta ja entraamisesta. O0

Ja jos ite haalii ja laittelee kamppeita ainoastaan itseään varten, niin jätkä kunnostaa näitä seuraavalle omistajalle. :o
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 903
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #2 : 19.01.2025, 14:01:19 »
Komea peli :) kyllä näitä kannattaa kunnostella O0

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #3 : 19.01.2025, 16:03:20 »
Kiitos kommenteista. Ei tämä nyt mitään maailman pelastamista ole, vaan lähinnä pientä harrastetoimintaa muun toiminnan ohessa kuten töissä käynnin, autotallin rakentamisen ja oikeiden projektiautojen rakentamisen ;)

Unohdinpa alkuperäiseen viestiin laittaa, että myös ahtopainemittarin asensin. Mittari nyt on kylläkin ihan vain mekaaninen bilteman, mutta tuntuisi toimivan hyvin ja mikä parasta niin biltema mittarit ovat yksinkertaisen näköisiä eikä mitään tunink smoke mittareita. Sopi kivasti alkuperäiselle paikalle. Eipä nuo ahdot nyt muuten juuri kiinnostele, mutta pystyy seuraamaan jos jokin menee vikaan esim hukkaportin kellolle menevä letkukin voi sulaa….

Hämmästyin, että D24t imusarjassa olikin valmiina jo nippa imusarjan takaosassa. Siitä lie alkuperäinen mittarikin ottaa tietonsa.




Äskettäin ajelin 125km, josta 15% moottoritietä ja loput maantietä vaihtelevaa nopeutta ja lopputuloksena oli 6.7l kulutus. Ei paha ollenkaan. Vielä varmaan saisi nipistettyä lisää pidemmällä perävälityksellä. 4. Vaihteella pystyy kruisailemaan taajamassa..
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #4 : 20.01.2025, 18:25:37 »
Siitähän tulee ryhdikäs flathoodi. Muistan kun meillä muinoin oli enemmän näitä d24 pihassa niin vaikka käynnistyi ja kävi hyvin niin öljy kuitenkin maistui. Eikö tuo imusarjan takaliitin ole ihan ohjaus  pumpulle  :)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #5 : 20.01.2025, 19:51:39 »
Eikö tuo imusarjan takaliitin ole ihan ohjaus  pumpulle  :)

Aivan. Niinhän se on. Enpä hoksannut, kun tic:ssä paine tulee syöttöpumpulle siitä imusarjan ”irtopalasta”.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #6 : 26.01.2025, 00:05:24 »
Tämä viikonloppu jäi auton laittelun osalta lyhyeksi, mutta jotain pientä saatiin aikaan. Tärkeimpänä antina oli se, että kaikki vuotavat polttoaineputket- ja letkut vaihdettiin uusiin. Sekä moottoritilan, että polttoainetankin päässä letkut olivat märät, eikä ihme nimittäin tankilta tulevissa letkuissa oli osin käytetty jotain puutarhaletkun näköistä tavaraa ja jatkopaloja oli ihan riittävästi..

Tämän näköistä tavaraa lähti pois ja lisäksi vielä pätkät ruosteista linjaa.. Vielä jäi pätkä ”puutarhaletkua” tankin ja linjojen välille, mutta sekin täytyy vaihtaa. Tähän hätään ei vain ollut riittävästi 8mm letkua ja tankkilaite näytti hiukan kuumottavalta. Saa nähdä katkeaako lähtö tankkilaitteesta, kun vaihtaa koko letkun.

Nyt on uudet letkut pa-linjojen ja tankin sekä syöttöpumpun tulo- ja paluulinjan osalta.


Samalla päätin myös uusia osin moottorin sähköt, joita ei tietysti ole paljoa vanhassa dieselissä. Aiemmin isolta liittimeltä antureille ja sammuttimelle ja startin herätteelle meni hapertuneet johdot, joista kupari paistoi jo läpi ja kaikki eristeet muutenkin ihan paperia. Päätin lopulta poistaa koko ison liittimen ja johdot siitä eteenpäin.

Tälläinen ryönäkasa lähti..


Isolta liittimeltä ei montaa johtoa lähde, niin korvasin ne ihan vain pyöröliittimillä ja laitoin uudet johdot startin herätteelle sekä lämpö- ja ö.paineanturille. Lopuisi vein johtojen päälle mustan sidontaspiraalin ja osin teippasin. Joo, tiedetään sähköteippi sulaa polttoaineesta, mutta kyllä se nyt on oikeasti fiksusti korjattu aiempaan verrattuna (aiemmista kuvista näkee). Muutenkin siisti moottoritilan yleisilmettä

Uusi syöttövaijerikin on tilattu




Ylivaihde tuntuu myös välillä temppuilevan ja perä hiukan jurnuttavan. Päätin sitten vaihtaa vaihteisto- ja peräöljytkin. Laatikkoon laitoin ATF type F öljyä ja perään ihan vain mobilin 80w-90 GL-5 öljyä.
Ei perän jurnutus kyllä loppunut täysin, mutta pihalle tulikin vain n. 0.5l öljyä niin lienee jo öljyn vähyys tehnyt tehtävänsä. No, välitys pitäisi muutenkin vaihtaa. Tällä hetkellä on 3.73 paikoillaan ja saisi kyllä olla pidempi. Pitää laittaa etsintään, kunhan saan kurkattua ihan oikeasti onko 1030 vai 1031 perä.
Ylivaihteen toimintaa tarvitsee hiukan seurailla..

Samalla piti myös puslat uusia oikeastaan lähes joka nurkkaan ja varastossa piti olla lähes koko alusta maalattuna uusilla puslilla, mutta olinkin aiempaan 240 dieseliin käyttänyt 80% osista ja loput mitä oli jäljellä, niin puslien kumit olivat vanhuuttaan ratkenneet, vaikka olivatkin uudet ja ajamattomat. Tosin 9v sitten ostetut. Noh, ei muuta kuin leuka rintaan ja uudet tilaukseen. Vaihdellaan sitten, kun saapuvat.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2025, 22:16:59 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 606
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #7 : 27.01.2025, 16:04:06 »
Hieno projekti jälleen kerran!  :)
Minkä mittaset kiilahihnat on muuten näissä vanhemmissa deekuissa missä laturi alhaalla, laturin ja tehostimen?
744 GLE -89 harraste/kesäauto
745 -92 D24TIC harraste käyttis
745 -88 B200E ''vara käyttis''
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #8 : 27.01.2025, 20:50:33 »
Hieno projekti jälleen kerran!  :)
Minkä mittaset kiilahihnat on muuten näissä vanhemmissa deekuissa missä laturi alhaalla, laturin ja tehostimen?

Kiitos!

Hihnat laturille ovat 10x975. Tosin olen huomannut, että vaatisi 11,9 leveän hihnan.
Edellisessä 240 D24:ssa huomasin saman ongelman ja käytin 11,9 leveitä hihnoja. Eli hihnapyörät kuluvat sen verran, että kiilahihna joko pohjaa hihnapyörässä, tai sitten hihnan ulkoreunat ainoastaan ottavat kiinni ja rupeavat luistamaan, vaikka kuinka kiristäisi.
Vielä 4 vuotta sitten motonetin listoilla oli ihan listattunakin 11,9 leveä hihna maininnalla, että ”kuluneille hihnapyörille”. Koska kehitys kehittyy ja kukapa näitä romuja enää laittelisi, niin ko remmiä ei enää tunnu saavan kuin tilaamalla jostain muualta kuin perinteisistä varaosakaupoista. Tähänkin on 11,9mm leveät hihnat tulossa..
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa lolvo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #9 : 28.01.2025, 12:49:08 »
Hienoa rakentelua jälleen kerran ei näitä d24 koneellisia 200 sarjalaisia liikaa ole.

Eikös samoilla ”vauhdeilla” kannata rakennella välijäähdytin keulille  8)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #10 : 28.01.2025, 20:56:04 »
Hienoa rakentelua jälleen kerran ei näitä d24 koneellisia 200 sarjalaisia liikaa ole.

Eikös samoilla ”vauhdeilla” kannata rakennella välijäähdytin keulille  8)

Voisihan sitä ja kyllä se oli mielessä, mutta toisaalta tulin siihen tulokseen, että mun käytössä ja suunnitelmilla mennään tällä kokoonpanolla toistaiseksi. Lähinnä se, että kun välijäähdytin ratkaisun haluaa hoitaa järkevästi ja siististi nostaa se kuluja heti huomattavasti ja itsellään sen tuomasta parista kymmenestä hevosvoimasta en itse lämpene juurikaan. Tällä pysyy vapariin verrattuna hyvin muun liikenteen seassa ja tarkoitus on pitää kulut jollain tavalla alhaisena ja panostaa enemmän välttämättömyyksiin, kuten ne puslat on tulossa ja takakontin verhoilut on etsinnässä.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #11 : 02.02.2025, 17:29:44 »
Tänä viikonloppuna sain jotain hiukan aikaankin.
Tärkeimpänä työnä oli se puslaremontti, josta aiemmin jo puhuin. Tilasin kunnolla osia yhdellä kertaa, niin saa alustan kerralla kuntoon. Tilasin alapallot ja raidetangonpäät skf merkkisenä, eteen alatukivarsien etummaiset puslat, taakse alatukivarsien isot puslat., ylätukivarsien kaikki puslat ja panhardin puslat.

Heti, kun rupesin puslia vaihtamaan huomasin, että puukkosaha ja rälläkkä tulee olemaan hyvä ystävä. Heti ensimmäisenä panhardia irroittaessa pultti oli yhtä puuta ja pultti katkesi. Onneksi hyllystä löytyi sopiva pultti, vaikken siihen ollutkaan varautunut.


Takaa ylätukivarsien pultit kyllä aukesivat, mutta puslat olivat kyllä aivan loppu.


Puslien irroitukseen paras keino on kyllä kärventää kumi ensin pois kosaanilla ja sen jälkeen sahata puukkosahalla puslan ulkokooli halki. Tällä tavalla vaihtohommassa ei kauan mene. Prässillä sitten uudet paikoilleen. Toki ei voi käyttää tilanteessa, jossa tukivarret on hyvässä maalissa. Siivosin tukivarsista myös isoimmat massat pois ja sitähän oli pahimmillaan niin paljon, että varmasti paatuneinkin pussihousu pohjan massaaja saa riittävän mielenrauhan. Oikeasti oli pahimmillaan 5mm kerros mäskiä.

Uutta






Eteen, kun rupesin puslia vaihtamaan taas katkesi alatukivarren etummaisen kiinnikkeen pultti ja jouduin sen puukkosahalla irroittamaan. Samalla jouduin toteamaan, että toisella puolella taimmaisen alatukivarren puslan pesä oli väljä ja se oli korjattu hitsaamalla pusla kiinni ja kaikenlisäksi hitsisauma oli pettänyt ja pusla seilasi valtoimenaan pesässään.. :facepalm: ratkaisuna lopulta otin hyllystä käytetyt toisesta autosta puretut alatukivarret, joissa oli ehjät volvo original puslat taimmaisten puslien kiinnikkeiden kanssa.

Samalla laitoin uuden syöttövaijerin, jonka aiemmin tilasin v-palvelun kautta


Vanha olikin jo hiukan huonossa hapessa ::)


Tässä oli myös ostaessa se järjettömän suuri valtamerilaivan ruori, joten sen vaihdoin uudempaan alkuperäiseen pienempään ja paksumpi kehäiseen rattiin.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2025, 22:42:58 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #12 : 22.02.2025, 19:13:37 »
Viimeisimmän remontin jälkeen ei ole tarvinut tehdä juuri muuta kuin ajella. Jotain pientä on kuitenkin ilmennyt.

Ylivaihde rupesi temppuilemaan ihan kunnolla, tuntui ettei pysy päällä oikeastaan ollenkaan vaan tippuu kokoajan pois pelistä. Kuuntelin, että ylivaihteen rele naksuu vähän väliä niin arvelin, että vian on oltava sähköinen. Olipa hyvä, että tuli tutkittua paremmin, nimittäin johdotukset olivat samanlaiset kuin moottoritilassakin eli eristeet oli rapistunut kokonaan pois. Uusin kaikki johdon pätkät korin ulkopuolelta ja nyt tuntuisi toimivan, mutta täytyy vielä tarkastella, kun saa enemmän kilometrejä alle.

Kylmäkäynnistyvyys oli myös heikonpuoleista. -15 lähti kyllä käyntiin, mutta 4-5 sylinterillä sinisen savun saattelemana. Uusin kaikki hehkut. Näytti kyllä hehkut aika hiljan vaihdetuilta paitsi 6 syl hehku. Varmaan jäänyt vaihtamatta, kun on hiukan työläämpi vaihtaa, mutta kyllä senkin pystyy vaihtamaan purkamatta mitään ylimääräistä. Samalla huomasin, että kylmäkäynnin ennakonsäätimen vaijerin päästä oli säätöpala luiskahtanut pois paikoiltaan, jolloin sekään ei ollut käytössä ja aiheutti myöskin oman haasteensa asiaan.

Kardaanin ristikoissa tuntuu hiukan väljää ja tuntuu jo jyristävänkin jonkun verran. Ristikoita ei tähän hätään löytynyt kuin taimmainen, niin ensiavuksi rasvasin kaikki ristikot uudestaan ja täytyy pikimmiten vaihtaa uudet ristikot joka väliin.

Nyt mittarissa reilu 422tkm eli n. 4tkm on tullut tällä taivallettua.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #13 : 23.02.2025, 10:16:13 »
Mukavaa lukemista kun tehdään korjukset järkevästi, sen taas huomaa että loppuuko nämä laitteet ikinä kun jaksaa huoltaa.  Mutta eihän  tämä ole kun vasta 42vuotias  8)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon kämmi 245 diesel -83
« Vastaus #14 : 08.03.2025, 03:18:26 »
Viime päivityksen jälkeen yksi hehku päätti sanoa sopimuksensa irti oikeastaan heti muutamalla ensimmäisellä hehkutuskerralla. Paloi puhki ja puhalsi osan puristuspaineista suoraan ulkoilmaan. Merkillistä. Liekö valmistusvirhe, kun uuden hehkun vaihdon jälkeen ei ole ongelmia ilmennyt.

Pikkusen silti kylmäkäynnistyksessä edelleen oli haasteita ja savutteli, mutta sekin lopulta ratkesi säätämisellä. Olin ruuvannut syöttöä hieman tarpeettoman paljon kompensoimaan ahdonalaisen syötön puutetta, jonka johdosta kylmäkäynnistyksen ennakonsäätö piti säätää todella pienelle, että kylmäkäyntinkierrokset eivät karkaa liian korkealle, jolloin samalla myös totta kai ennakonsäätövipu on lähes nollassa. Tottakai sitä ennakoksäätövivussa olevaa palloniveltä, joka liikuttaa syöttövipua saa myöskin säädettyä tarpeen mukaan, mutta tässä tilanteessa otin nyt napsun verran syöttöä pois. Nyt tuntuisi taas olevan kaikki kunnossa senkin suhteen, vaikka johan se näyttää kelitkin lämpenevän 8)

Kardaaniin vaihtelin samassa rytäkässä kaikki ristikot kerralla. Jyristi jo niin paljon, että jos tekohampaat olisi suussa, niin haasteita voisi olla niiden kanssa.







Taimmainen ristikko oli isompi, 75mm leveä ja keskimmäinen ja etummainen pienemmät 61,29mm leveällä ristikolla. Harmi sinällään, kun ainoastaan isompaa sai ipartsilta ja motonetista meyle merkkisenä. Niissä nimittäin on rasvanippa. Samalla tarkistelin kardaanin kannatinlaakerin ja se olikin sen näköinen, että on hiljattain vaihdettu uuden kumin kanssa niin se sai jäädä sellaisenaan.

Kävin koeajolla ja kyllä muuten olikin taas mukava ajaa. Ei mitään ylimääräisiä jurnutuksia ja kiihdyttäessäkin kulkee tasaisesti. Sisämelu myös laski hiukan, kun joka ikinen paneeli ei rämise kardaanin aiheuttaman resonanssin johdosta.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2025, 13:45:59 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron