Autoracing  KL-varaosat

Volvo s60 2002 xenon valojen säätö

  • 4 Vastauksia
  • 448 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nkm1998

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Volvo s60 2002 xenon valojen säätö
« : 27.01.2025, 18:13:48 »
Morjesta!

Jälleen osui tarkka katsuri kohdalleen ja antoi aikamoisen vikalistan...

Eli vasemman puolen sivuttaissäätö osoittaa liikaa vasemmalle ja toiseksi valot osoittavat liian alas molemmin puolin. Tämä alaspäin osoittaminen ollut jo pitkään tiedossa sillä automaattisäätö ei toimi.

Mutta mites tuo sivuttaissäätö? Umpiossa kun on 2 säätöruuvia, sisempi ja alempana sijaitseva on korkeudensäätö ja onko tämä ulompi lähempänä lokasuojaa sivuttaissäätö?

Koitin ruuvailla molempiin suuntiin, mutta kuvio ei liikkunut mihinkään.. ei kummallakaan puolella. Jotain rikki??

Koitin myös säätää valojen korkeutta manuaalisesti ylemmäs, mutta ei noussut enempään kuin missä ne nyt ovat. Laskettua saisi kyllä ja kun laskee tarpeeksi niin jossain kohtaa kuvio tipahtaa n. sentillä alemmas, oiskohan korkeudensäätömoottoritkin rikki, tms..? Pitkät kun laittaa päälle niin oikealla puolella lähivalo nousee ylemmäs, mutta kuskin puolella ei tapahdu mitään.

Onko näitä automaattivaloja ylipäätänsä mahdollista säätää manuaalisesti vai laskeeko kuvio takasi nykyiseen asentoon kun laittaa seuraavaksi auton käyntiin?

Automaattisäädöstä olenkin joskus aikoja sitten tehnyt postauksen: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115839.0
Volvo s60 2.4T AWD vm.2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Volvo s60 2002 xenon valojen säätö
« Vastaus #1 : 27.01.2025, 21:21:33 »
Vidalla kalibroin xenonit muutama vuosi sitten kun vaihdoin säätöanturin ja manuaalisäätö ei silloin voi olla ylärajassa, säätövara ei riitä. Jos ne haluaa ylärajaan oma resepti oli säätää keskelle ja kalibroida(autossa pitäisi olla 80kg painoinen kuski vaan mutta keulan asentoa voi huijata kontin kuorman avulla toki), ja kalibroinnin jälkeen säätää manuaalisesti ylöspäin.

Katsurit on sen jälkeen tarkistaneet vuosittain että tämä on yhä säädetty lailliseen ylärajaan.

Jos tasoanturin säätötangon irroittaa tukivarresta ja pyörittelee tankoa autossa virrat päällä, käy valot aika näyttävää liikerataa sen mukaisesti .
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa nkm1998

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s60 2002 xenon valojen säätö
« Vastaus #2 : 30.01.2025, 01:11:46 »
Vidalla kalibroin xenonit muutama vuosi sitten kun vaihdoin säätöanturin ja manuaalisäätö ei silloin voi olla ylärajassa, säätövara ei riitä. Jos ne haluaa ylärajaan oma resepti oli säätää keskelle ja kalibroida(autossa pitäisi olla 80kg painoinen kuski vaan mutta keulan asentoa voi huijata kontin kuorman avulla toki), ja kalibroinnin jälkeen säätää manuaalisesti ylöspäin.

Katsurit on sen jälkeen tarkistaneet vuosittain että tämä on yhä säädetty lailliseen ylärajaan.

Jos tasoanturin säätötangon irroittaa tukivarresta ja pyörittelee tankoa autossa virrat päällä, käy valot aika näyttävää liikerataa sen mukaisesti .

Okei, pitää ihmetellä, jos jollakulla sattuis vida löytymään lähistöllä ni vois kokeilla.

Entäs tuo sivuttaissäätö sitten? Pitäiskö sitä saada manuaalisesti säädettyä, kun itsellä niistä ulommista säätöruuveista ei tapahdu mitään?
Volvo s60 2.4T AWD vm.2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Volvo s60 2002 xenon valojen säätö
« Vastaus #3 : 30.01.2025, 07:56:30 »
En ole ikinä kokeillut sivuttaissäätöä, ei ole ollut tarvetta. Yleensähän näistä hajoaa joko vasen valonpyyhin tai sitten tasoanturi, tai jos umpio vuotaa ballastiin menee vettä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • MINÄ vs. KIVI …kärsivällisempi voittaa…
Vs: Volvo s60 2002 xenon valojen säätö
« Vastaus #4 : 30.01.2025, 09:33:12 »
Ei tosiaan ole kyllä tullut tilannetta, jossa olis sivusäätöön tarvinnut koskea, ehkä tuuria? Ehkä se sivusäätö on pielessä ja se ei toimi, juurikin siitä syystä, että se umpio on mennyt jotenkin rikki. Vaikka joku kolaus oikeaan kohtaan ja jos on vanha umpio, niin muoviahan noissa on pääasiassa ja muovi usein haprastuu iän myötä. Muistaisin yhden auton, missä se säätö”akselin” pää oli onnistunut muljahtamaan pois hahlosta, missä sen piti olla kiinni ja korkeussäätö onnistui vain toiseen suuntaan, oliko se ylös, muttei alas. Alaspäin se tulikin sitten vain hallitsemattomasti ravistamalla.
Kunnes ruoste meidät erottaa…

 

RallyBaron  Samppasport