Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Öljyä ilman putsarilla asti.

  • 20 Vastauksia
  • 1770 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -volvo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Öljyä ilman putsarilla asti.
« : 28.01.2025, 21:07:44 »
Moro.

Xc60,vm-15 D4,2.0. Aj250tkm

Onko näiden huohotin ongelmista kokemuksia? Jokin valskaa öljyä nyt imupuolelle,on siis ahtoputket,turbo yms öljyssä.

Kävi viallinen turbo mielessä,mutta ei pöllytä,äännä ja tehojakin on. Sekä sotkisiko se ilmanputsarinkin öljyyn vuotaessaan?
Huohottimesta öljyä kuitenkin tulee koska oli 10km lenkillä letku suoraan purkkiin. Ja lähes puoli desiä huohotteli purkkiin.

Männänrenkaat on autoon uusittu hiljaittain,hoonaamatta. Karkaako paine alakertaan vai oisko huohotin risa vai mitä ihmettä? Otetaan kiitollisena ajatuksia vaataan.

Poissa -volvo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #1 : 01.02.2025, 16:53:06 »
Moro.

Xc60,vm-15 D4,2.0. Aj250tkm

Onko näiden huohotin ongelmista kokemuksia? Jokin valskaa öljyä nyt imupuolelle,on siis ahtoputket,turbo yms öljyssä.

Kävi viallinen turbo mielessä,mutta ei pöllytä,äännä ja tehojakin on. Sekä sotkisiko se ilmanputsarinkin öljyyn vuotaessaan?
Huohottimesta öljyä kuitenkin tulee koska oli 10km lenkillä letku suoraan purkkiin. Ja lähes puoli desiä huohotteli purkkiin.

Männänrenkaat on autoon uusittu hiljaittain,hoonaamatta. Karkaako paine alakertaan vai oisko huohotin risa vai mitä ihmettä? Otetaan kiitollisena ajatuksia vaataan.

Puhdistin nyt vielä imuputken ja tulppasin huohotin letkun. Itse huohottimesta letku edelleen purkkiin. Sama tulos. Purkissa öljyä. Ja imuputki pysyi puhtaana. Näin sai turbon öljyvuodon imu puolelle rajattua pois...? :idiot2:

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #2 : 01.02.2025, 20:31:45 »
Männänrenkaat on autoon uusittu hiljaittain,hoonaamatta.
Olisko se ihan tässä se syy? Paineethan sinne kampikammioon menee.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa -volvo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #3 : 07.02.2025, 21:22:14 »
No juu. Menee nyt puristus-ja ohivuotomittarii. Saas nähä..

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #4 : 11.02.2025, 07:24:20 »
Jos tyhjäkäynnillä avaat öljyntäyttökorkkia niin puhaltaako kovasti ulospäin? Pysyykö irrallinen korkki reiässään vai hyppääkö ylös? Tuleeko näkyvää pakokaasua reiästä?

Poissa -volvo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #5 : 12.02.2025, 20:27:20 »
Autoa kyllä käytettiin öljykorkki auki ja myös huohotin "avoinna". Mutta ei niistä meikäläinen pystyny todeta kuin että huohottaa. Korkkia ei kokeiltu tuolla tavalla,enkä muista että pakokaasua olis tullu. Käy nyt tosiaa huomena noissa mittauksissa.

Mutta eikös huohotus lisäänny kun on kuormaa ja ahtaa yms? Niin ei tyhjäkäynnillä välttämättä paljon huohottele. Ja jos ihan horo olis alakertaan ni tuskin käymään lähtis.. Ton huohottimen rakenne olis kiva tietää,että onko sieltä voinu jäädä puuttumaan jotaki kansi rempassa esim. Volvolla ainaki sanovat ettei niitä oo tarvinu "ikinä" vaihtaa hajoomisen takia...

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #6 : 12.02.2025, 22:34:33 »
Merkkiliikkeessä myyjä sanoi ettei noissa VEA koneissa mitään öljynkulutusongelmia ole ollut...
netistä kuitenkin löytyy vaikka kuinka juttua.... mutta ainahan netissä on trolleja... kai se myyjä tietää sentään....

Jos tyhjäkäynnillä puhaltaa korkista niin kierroksilla puhaltanee vielä enempi.
Jos korkki pysyy irtonaisena reiässään lienee vielä ookoo.

Poissa -volvo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #7 : 14.02.2025, 19:08:31 »
Nyt olis ohivuoto lukemia.
1. 17%
2. 32%
3. 30%
4. 38%
Sallittu ohivuodon määrään en yksi selitteistä vastausta saanu. Mutta lienee maksimi sais olla 15-20% Onko tästä kellään varmaa tietoa? Remontin jälkeen ajettu 5500km ja lisätty öljyä n.1l ja koneesta tuli pihalle 5.2L sijaan,tasan 3L. Kulutus melkosta.. Öljyn taso anturissakin taitaa vikaa olla kun ei lisää oo pyydelly.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2025, 19:11:29 kirjoittanut -volvo- »

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #8 : 14.02.2025, 19:28:38 »
Omaan silmään kolmen sylinterin lukemat on aika isoja. Kuulosteltiinko mittauksen yhteydessä tuleeko vuotoääni imupuolelta, pakoputkesta vai esim. öljykorkista? Öljykulutuksen suuruus voisi viitata huonoon männänrenkaiden tiiveyteen.

Näyttääkö öljyntasoanturi öljymäärää? Joskus sen on joutunut kalibroimaan öljynvaihdon jälkeen jotta saa näkymään. Testerillä pystyy silti näkemään öljytason milleinä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -volvo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #9 : 14.02.2025, 19:59:42 »
Samoin munki silmään pistää nuo kolme. Ja muutenki numeroina 1 ja 4 välillä aika iso ero! Sekä ajattelen niin että,mikäli rengastus onnistunut eikä hoonaus/poraus tarvetta ole ollut. Niin 17% kin on liikaa! Pitää noi pihinä hommat kysyä,en tuota tajunnut. Seisoo vielä korjaamon pihassa. Öljymäärää on näyttänyt kyllä..

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #10 : 14.02.2025, 20:44:52 »
Kuka ikinä männänrenkaat onkaan vaihtanut niin onkohan tiennyt mitä tekee?
Lähinnä tarkoitan katkoskohtia ja niiden sijoitusta.

Tuo että on hoonaamatta laitettu uudet renkaat on kyllä se huonoin vaihtoehto, eivät sopeudu...
Laita nyt pyöreä palikka soikeaan putkeen niin ei siitä tiivistä saa.

Ihan oikeissa lukemissa tietosi ovat, alle 20% vuoto vielä jotenkin sallitaan. Tuossa moottorissa 2-3-4 sylinterit on ihan horot.
Jos venttiilit pitää niin alashan se vuotaa. :(
« Viimeksi muokattu: 14.02.2025, 20:54:28 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #11 : 14.02.2025, 21:03:54 »
Miksi noin uuteen on pitänyt männänrenkaat vaihtaa? Onko nuo kaksi litraiset niin heikkoja? Ihmeellistä ettei ole sitten viititty kunnolla tehdä ja hoonaukset jätetty tekemättä. Se kuitenkin on aika halapa ja perinteistä koneistamo hommaa.  :idiot2:
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #12 : 14.02.2025, 22:27:16 »
Miksi noin uuteen on pitänyt männänrenkaat vaihtaa? Onko nuo kaksi litraiset niin heikkoja? Ihmeellistä ettei ole sitten viititty kunnolla tehdä ja hoonaukset jätetty tekemättä. Se kuitenkin on aika halapa ja perinteistä koneistamo hommaa.  :idiot2:
-14 ja -15 vuosimallien nelisylinterisissä esiintyy ongelmia männänrenkaisiin liittyen. Alkaa syödä ihan järjettömästi öljyä. Moneen on vaihdettu koko pata alle 200 tkm ajettuna. Uudemmissa on erilaiset öljytenkaat ja ongelmia tässä suhteessa paljon vähemmän. Esim. V90 -17 autoja on myynnissä jo liki 600 tkm ajettuna eikä tarina ainakaan kerro koneongelmista, kuten vm. 14-15 osalta monessa mainitaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #13 : 15.02.2025, 19:12:17 »
Lähinnä tarkoitan katkoskohtia ja niiden sijoitusta.

Laita nyt pyöreä palikka soikeaan putkeen niin ei siitä tiivistä saa.

Katkoskohtien sijoittelusta olen samaa mieltä.

Hoonauksella ei poisteta soikeutta. Hoonauksella tehdään haluttu hiontakuvio, karhennus, sylinterin seinämään. VEA-moottoreista en tiedä, mutta Volvon vitosissa tehtaan hoonausjäljet ovat usein nähtävillä runsaasti ajetuissakin moottoreissa. Nämä tietoisesti tehdyt naarmut muodostavat voitelulle otolliset olosuhteet.

Männänrenkaiden vaihdon yhteydessä silottuneet sylinterit hoonataan, jos tarpeen. Jos sylintereistä löytyy ylimmän männänrenkaan kohdalta olake, tämä on hoonattava pois. Se taas on hieman ( :) ) haasteellista kantta poistamatta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Öljyä ilman putsarilla asti.
« Vastaus #14 : 15.02.2025, 19:52:05 »
Níinkuin aiemmin sanoin sopeutumisesta niin hoonaus auttaa uusia m-renkaita sopeutumaan paremmin.
Itse olen aina hoonannut sylinterit kun renkaat olen vaihtanut. En sitten tiedä olenko tehnyt väärin mutta aina on toimiva kampe tullut.

Niin ja monta konetta olen ihan itse hoonannut halvalla porakone hoonilla voiteluun oon käyttänyt polttoöljyä. Sen ristikkäiskuvion kulmat oppii tekemään oikeiksi pienellä harjoittelulla.
Sekä vankalla -70 luvun koulutuksella autopuolelta. ;) :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Autoracing  KL-varaosat