KL-varaosat  Race.fi

Etupyörän laakeri S80 2,4 2001

  • 37 Vastauksia
  • 1611 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #15 : 01.02.2025, 08:49:17 »
Samanlainen paketti se on, eipä noitten kanssa vielä järki ole lähtenyt kun on sitä taitoa. ;) ;)

Ainii, jos viimesen päälle haluu tehdä niin hommaa sen tiivisterenkaan sinne akselille laakerin taakse. Sitä ei ehkä siellä enää ole. Ainakaan ehjänä.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/10241708/477290-elring

Kattokaas muuten mitä löysin aeromotorsilta, napapultti jolla on tarkotus poistaa niitä klonks ääniä suuntaa vaihdettaessa.
Tuota sai joskus volvolta mutta ne lopetti sen.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/t5/vetopyorat/asennusosat?of=m4696;t15151;s10166
« Viimeksi muokattu: 01.02.2025, 09:08:33 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3023
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #16 : 01.02.2025, 09:02:29 »
 :2funny: :) ;)
Irtoaa se laakeri sieltä, kaikkista se irtoaa tavalla tai toisella, reippaasti työkalut käteen vaan ja jos ei rohkeus riitä niin sitten vie sellaiselle jolla homma hoituu.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #17 : 01.02.2025, 15:10:48 »
Ei se vetarin pää mene miksikään, vaikka siihen lyö lekalla esim. räikän jatkovarsi välikappaleena. Mulla oli seitenkymppisessä molempien etuvetareiden booreissa vihreää laakerilimaa ja hyvin lähti irti lekalla naputtelemalla ilman lämpöä. Jos vetareiden booreissa on jouduttu käyttämään liimaa, on laakerin boorin valmistuksessa käynyt joku käpy ja se on väljä. Sopiva boori ei tarvitse liimaa.

Jos nyt olisi tilanne, että boori olisi liimattu kiinni, eikä lähde ilman lämpöä irti, ei siitäkään tartte mitään maailmanlopun numeroa tehdä. Laakeriliima(kin) tottelee ihan tavallista kuumailmapuhallinta ja pehmenee niin että lähtee käsityökaluilla irti.
Itse asiassa Volvo ohjeistaa pursottamaan vetoakselille 3 - 4 mm levyisen raidan ”metallfästmedeliä”, jota saa ostaa Siniseltä. Itse olen tyytynyt käyttämään käteen ensin osunutta Loctiten kiinnitettä. Tämä myös suojaa rihloja korroosiolta ja estää pahemmat jumit.

Ellei nyt jotain extra stark-liimaa sinne laita, aine ei hidasta purkutöitä eikä lämpöä ole toistaiseksi tarvittu.
Lekalla ei tarvi mätkiä, kun vetää laipan ulos, kuinka ollakaan: ulosvetäjällä :).



Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #18 : 01.02.2025, 16:04:27 »
Ulosvetäjä. Mikä se on? :o
No kun ei jaksa hakee sitä vaan tekee niillä mitä on jaksanu viereen kantaa. V:>
Monasti oon kyllä napannut koko olkatuen penkkiin, siinä ei mee kauaa ja helpottaa pirusti ite vaihtoa.

Enpä oo noita lukitteita tuossa käyttäny ja toimineet on ilmankin. Tiedostan kyllä tuon lukitehomman mutta se ei oo mua varten.

Tää nyt on ikuisuusaihe joka välillä putkahtaa pintaan ja aina herättää kiivaahkon keskustelun. Ehkä sen takia kun on niin helppo homma.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21654.0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3023
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #19 : 01.02.2025, 17:42:34 »
Onhan se sekin että irroittaa koko hela hoidon mutta kulmat siitä sen jälkeen menee tarkistukseen / säätöön, todennut että vaikka kuinka merkkaa vanhat paikat niin aina tahtoo säädöt heittää.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #20 : 01.02.2025, 20:26:23 »
Joo mutta usein pelkän laakerinkin vaihto muuttaa säätöjä. Oon huomannu että niissä on pieniä mittaeroja eri valmistajien kesken.
Niillä on kai vähän väljää mikrometrissä siellä intiassa tai sitten johtuu lämpötilasta ja mitat on erilaisia kuin mitattuna stanu lämpötilassa. :o
Tai en minä tiiä mistä johtuu mutta kuitenkin. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 223
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #21 : 02.02.2025, 13:23:37 »
Tilasin perjantaina uuden laakerin ja lähettävät matkaan sen vasta ensiviikon tiistaina. Joo olen aika varma, että saan sen irti, aluksi pultilla ja lekalla houkuttelemalla ihan paikallaan ollessa. Toisaalta alapallokin olisi helppo vaihtaa samalla, jos olisi irti koko hoito. Saa nähdä sitten. Tuo välitiiviste oli ainakin viimekerralla ihan hyväkuntoinen, joten en ala tilailemaan uutta tälläkohtaa.
Hitonmoinen rumina kuuluu vasemmalle käätäessä eli kestäneekö kauaa ejella enää kun olisi pari juttuakin kylillä vielä alkuviikosta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #22 : 02.02.2025, 14:23:48 »
Ei noista ikinä tiedä hirttääkö ne kiinni 10km vai 1000km jälkeen, vara-auto on hyvä olla
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #23 : 02.02.2025, 18:21:14 »
Tilasin perjantaina uuden laakerin ja lähettävät matkaan sen vasta ensiviikon tiistaina. Joo olen aika varma, että saan sen irti, aluksi pultilla ja lekalla houkuttelemalla ihan paikallaan ollessa. Toisaalta alapallokin olisi helppo vaihtaa samalla, jos olisi irti koko hoito. Saa nähdä sitten. Tuo välitiiviste oli ainakin viimekerralla ihan hyväkuntoinen, joten en ala tilailemaan uutta tälläkohtaa.
Hitonmoinen rumina kuuluu vasemmalle käätäessä eli kestäneekö kauaa ejella enää kun olisi pari juttuakin kylillä vielä alkuviikosta.

Eiköhän tuo kiinnihirttämättä vielä kestä vähän ajoa.

Semmoinen juttu tuli mieleen, jos edestä tunkkaa vain yhden kulman ilmaan (pukkia alle remontin ajaksi tietenkin), niin koiranluut vetelevät (kaikki kallistuksen vakautukseen liittyvät raudat siellä) pyöränasetelmaa (iskaritolppa yms.) aika tiukasti ja esimerkiksi koiranluun irrotus ja erityisesti takaisinlaitto on hankalaa. Koko homma helpottuu oleellisesti jos saa molemmat puolet edestä ylös yhtäaikaa.
Vetoakseli mahtuu tulemaan ulos navasta jos irrottaa iskaritolpan ylimmäisen pultin (napa kiinni kahdella pultilla iskaritolpassa) ja löysää alimmaista. Napa "kaatuu" ulospäin ja tekee tilaa sisäpuolelle. Se laakeri lähtee varmasti helposti tai melko helposti kunhan vain kiinnityspultit saa pois. 
Tärkeää: vetoakselia ei saa kiskoa ulospäin jottei laakeripallot karkaa ja putoa sinne kumin sisään. Eli vetoakselin liikkuvuutta booreissa pitää testata heti alkuunsa. Ennen navan liikuttelua vetarin pultti kokonaan pois ja koputtaa vetaria sisäänpäin kun liikuttaa napaa.
Tähän on varmasti muitakin taktiikoita ja itsekin luen niistä mielenkiinnolla jos joku viitsii kirjoitella. Minähän olen rassannut polttomoottorivehkeitä vasta vajaan 50 vuotta (eka monkey ostettu osina pahvilaatikossa kun olin noin 10v) ja aina oppii uutta.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2025, 18:22:55 kirjoittanut Jorma »

Poissa time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 223
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #24 : 02.02.2025, 19:00:33 »
Eiköhän tuo kiinnihirttämättä vielä kestä vähän ajoa.

Semmoinen juttu tuli mieleen, jos edestä tunkkaa vain yhden kulman ilmaan (pukkia alle remontin ajaksi tietenkin), niin koiranluut vetelevät (kaikki kallistuksen vakautukseen liittyvät raudat siellä) pyöränasetelmaa (iskaritolppa yms.) aika tiukasti ja esimerkiksi koiranluun irrotus ja erityisesti takaisinlaitto on hankalaa. Koko homma helpottuu oleellisesti jos saa molemmat puolet edestä ylös yhtäaikaa.
Vetoakseli mahtuu tulemaan ulos navasta jos irrottaa iskaritolpan ylimmäisen pultin (napa kiinni kahdella pultilla iskaritolpassa) ja löysää alimmaista. Napa "kaatuu" ulospäin ja tekee tilaa sisäpuolelle. Se laakeri lähtee varmasti helposti tai melko helposti kunhan vain kiinnityspultit saa pois. 
Tärkeää: vetoakselia ei saa kiskoa ulospäin jottei laakeripallot karkaa ja putoa sinne kumin sisään. Eli vetoakselin liikkuvuutta booreissa pitää testata heti alkuunsa. Ennen navan liikuttelua vetarin pultti kokonaan pois ja koputtaa vetaria sisäänpäin kun liikuttaa napaa.
Tähän on varmasti muitakin taktiikoita ja itsekin luen niistä mielenkiinnolla jos joku viitsii kirjoitella. Minähän olen rassannut polttomoottorivehkeitä vasta vajaan 50 vuotta (eka monkey ostettu osina pahvilaatikossa kun olin noin 10v) ja aina oppii uutta.



Hyvä vinkki mutta sitten pitää takuuvarmasri viedä suuntaikseen. Ei tarviis kaikkia romppeita irrotella.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #25 : 03.02.2025, 11:11:29 »


Hyvä vinkki mutta sitten pitää takuuvarmasri viedä suuntaikseen. Ei tarviis kaikkia romppeita irrotella.

Itse olen tehnyt tällä tavalla monta kertaa. Pari kertaa käynyt 4-pyöräsuuntauksessa eikä korjauksia ole tehty. Se kulman säätö siitä iskarintolpan pultista on vähäinen ja minun auton kulmat sattuu hyvin kohdilleen kun työntää liikkuvat täysin moottoriin päin ennen pultin kiristystä. Jotain on pakko irrottaa jotta vetari mahtuu tulemaan ulos.

Poissa time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 223
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #26 : 03.02.2025, 20:03:38 »
Itse olen tehnyt tällä tavalla monta kertaa. Pari kertaa käynyt 4-pyöräsuuntauksessa eikä korjauksia ole tehty. Se kulman säätö siitä iskarintolpan pultista on vähäinen ja minun auton kulmat sattuu hyvin kohdilleen kun työntää liikkuvat täysin moottoriin päin ennen pultin kiristystä. Jotain on pakko irrottaa jotta vetari mahtuu tulemaan ulos.


Voisi kai kokeilla kääntää sisäänpäin kun on löysännyt pultit, että olisi joku tuntuma. Enivei onhan näitä ennenkin irroteltu ja on osunut kohdalleen ainakin riittävän hyvin, eli että menee suoraan urissa ja tasaisella tai sitten se oli moukan tuuria. (kuten useimmiten), mutta saatanpa kokeilla tuota sitten. Kiitos vinkistä.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #27 : 04.02.2025, 15:31:13 »

Kattokaas muuten mitä löysin aeromotorsilta, napapultti jolla on tarkotus poistaa niitä klonks ääniä suuntaa vaihdettaessa.

https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/t5/vetopyorat/asennusosat?of=m4696;t15151;s10166

Onko kellään kokemusta, toimiiko?
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #28 : 04.02.2025, 15:37:14 »
Itsellä ei ole kokemusta tuosta mutta moni vannoi sen toimivan ja jäivät kaipaamaan sitä kun volvo sen lopetti.
Syytä en tiedä miksi lopettivat.
Tuos jotain juttua anti-ping pultista
https://www.ipdusa.com/products/6251/Axle-Bolt-with-Rubber-Insulator-Anti-Ping-Front-IPD-114277-Volvo-30670602

Sitä näkyy olevan monessa paikassa, myös esim. Skruvatilla
https://www.skruvat.fi/varaosat/voimansiirto/vetonivelet/akselipultti-vetoakseli-p1125916
« Viimeksi muokattu: 04.02.2025, 16:01:05 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
« Vastaus #29 : 04.02.2025, 17:14:17 »
Jotain on pakko irrottaa jotta vetari mahtuu tulemaan ulos.
P80 alustaisesta olen avannut joko alapallonivelen tai irrottanut alatukivarren irti korista. Eikö näissä ole jokseenkin samanlainen rakenne?


 

Samppasport  Futurez