KL-varaosat  Race.fi

B4204T11 (S60 T5 2016) männänrenkaat/öljynkulutus

  • 6 Vastauksia
  • 1383 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
Tervehdys!

Allekirjoittanut on palaamassa takaisin volvoilun maailmaan, ja kiikarissani on vuosimallin 2016 Volvo S60 T5 R-Design. Tein auton mallin ja moottorin (B4204T11) kohdalla mielestäni kattavan taustatyön, ja tähän taustatyöhön vedoten olen sopinut kaupat löytämästäni hyväkuntoiselta vaikuttavasta yksilöstä. Kyseisessä yksilössä kilsoja noin 225 tkm, auto on tuotu Ruotsista ja huoltohistoria vaikuttaa pätevältä.

Nyt kun kaupat ja kuljetukset on sovittu, törmäsin jenkkifoorumeilla kirjoituksiin siitä, kuinka tämän ikäisissä bensalla toimivissa neloskoneissa on ongelmia öljynkulutuksen ja männänrenkaiden kanssa, ja kuinka männänrenkaiden korjaukseen tulisi varata vähintään useita tonneja. Yritin tutkiskella euroopplaisia foorumeita aiheeseen liittyen, mutta en kuitenkaan löytänyt kyseisille bensakoneille vastaavia keskusteluja läheskään yhtä paljoa.

Täten tiedustelisin, onko tätä männänrengas-/öljynkulutusongelmaa ilmennyt foorumin käyttäjillä? Tottakaihan tämän asian löytää vasta siinä vaiheessa, kun auton malli- ja merkkivalinta on lyöty lukkoon, ja paperit on jo allekirjoitettu.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2972
Vs: B4204T11 (S60 T5 2016) männänrenkaat/öljynkulutus
« Vastaus #1 : 03.02.2025, 13:31:51 »
Bensakoneita taitaa olla vähempi liikenteessä ja siksi ongelmat harvinaisempia. Vuosien 2014-2016 dieseleissä (D4204Txx) ongelmaa on esiintynyt, sanoisin ihan epidemiaksi saakka. Kone ja öljyrenkaat ovat periaatteessa samat. Perimmäinen syy lienee se, että öljyrenkaat tukkeutuvat karstasta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
Vs: B4204T11 (S60 T5 2016) männänrenkaat/öljynkulutus
« Vastaus #2 : 03.02.2025, 13:43:56 »
Bensakoneita taitaa olla vähempi liikenteessä ja siksi ongelmat harvinaisempia. Vuosien 2014-2016 dieseleissä (D4204Txx) ongelmaa on esiintynyt, sanoisin ihan epidemiaksi saakka. Kone ja öljyrenkaat ovat periaatteessa samat. Perimmäinen syy lienee se, että öljyrenkaat tukkeutuvat karstasta.

Juuri näin olen itsekin ymmärtänyt. Mitä nyt asiaan olen perehtynyt, osa on ilmeisesti suosinut moottoria hoitavia lisäaineita sekä perinteistä moottoritiellä annosteltavaa karstakäsittelyä. Osa taas sitten näemmä joutunut poistamaan ja vaihtamaan männänrenkaat, joka kyllä operaationa kuulostaa melko luotaantyöntävältä.


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7211
  • Global alligator
Vs: B4204T11 (S60 T5 2016) männänrenkaat/öljynkulutus
« Vastaus #3 : 03.02.2025, 14:35:12 »
Kunhan se on -16 malli, vaikka olis valmistettu loppuvuodesta -15 niin en usko että on ongelmia.
Jos liikkeestä hommaat niin kovaa ajoo ja öljynkulutus seurantaan. Jos ongelmia niin kaippa sen korjauksen voi sopia tai perua kaupan.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 (viriviri ;) )

Poissa Kalle37

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 273
  • www.vrcf.fi
Vs: B4204T11 (S60 T5 2016) männänrenkaat/öljynkulutus
« Vastaus #4 : 03.02.2025, 20:40:09 »
Sen veran alkoi kiinnostaa onko joku moottorin sarjanumero milloin asia on muuttunut parempaan?   Itsellä on toi pikku volvo T5 my 15
Volvo V70 2,5T-04 Volvo V40 CC T5 awd -15
Volvo V60 T5 -18

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: B4204T11 (S60 T5 2016) männänrenkaat/öljynkulutus
« Vastaus #5 : 17.09.2025, 12:28:19 »
Just jostain löysin, et moottorinumerosta 1501327 olis ongelmaa paranneltu.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: B4204T11 (S60 T5 2016) männänrenkaat/öljynkulutus
« Vastaus #6 : 17.09.2025, 12:37:52 »
Tekoäly chatgpt sanoo



Kyllä — Volvo on tunnistanut, että 2015‑2016 S60 T5 ‑mallien B4204T11‑moottorien yhteydessä esiintyy liiallista öljynkulutusta. ([Australian Car Reviews][1])

Tässä tiivistetysti, mitä tiedetään ja mitkä ovat mahdolliset syyt:

---

## Mitä Volvo on sanonut

* Volvo on julkaissut teknisen bulletin (Technical Journal, esim. *TJ‑31216*), jossa mainitaan että 2015‑16 S60 T5 (B4204T11 / T12) moottoreissa saattaa ilmetä **high oil consumption** eli liiallista öljynkulutusta. ([Australian Car Reviews][1])
* Myös varoituksia “low oil level” eli alhaisesta öljyn määrästä kojetaulussa on ollut, joka voi olla merkki, että moottori kuluttaa öljyä enemmän kuin sen pitäisi. ([Australian Car Reviews][1])

---

## Mahdolliset syyt

Öljyn kulutus voi johtua useista tekijöistä; epäillyt syyt tällaisissa tapauksissa:

* männänrenkaiden (“piston rings”), erityisesti öljynhallintarengas (“oil control ring”), suunnittelussa / valmistuksessa saattaa olla ongelmia. Joidenkin mukaan öljynhallintarengas on liian kapea tai sen toiminta heikentyy ajan myötä, jolloin se ei pysty tehokkaasti pyyhkäisemään ylimääräistä öljyä sylinterinseinämiltä takaisin alas. ([Reddit][2])
* Hiili-/verikertymät (“carbon buildup”) voivat estää renkaiden liikettä/hallintaa, jolloin öljyä päätyy palotilaan ja palaa siellä. ([Reddit][2])
* Myös muihin aiheisiin liittyviä vikoja on mainittu: esim. VVT‑pyörän (Variable Valve Timing) pullin tiivisteissä voi olla halkeamia, öljyvuotoja, jotka voivat näyttää kuin “öljynkulutus” vaikka kyse ei ole palamisesta vaan vuodoista. ([aboutautomobile.com][3])

---

## Onko “männänrenkaista johtuva” ongelma siis todellisuutta?

* Kyllä: monissa raporteissa ja myös teknisissä dokumenteissa viitataan nimenomaan öljynkulutukseen joka liittyy männänrenkaiden toimintaan tai niiden epäonnistumiseen. Öljynhallintarengas + sen toimivuus vs. hiilen kertymät on toistuva teema. ([Reddit][2])
* Toisaalta ei ole selvää, että **kaikissa** B4204T11 moottoreissa tämä ongelma ilmenee, ja kulutusaste vaihtelee paljon, samoin miten nopeasti ongelma ilmenee. Ajotapa, huoltohistoria, öljyn laatu ym. vaikuttavat. ([Reddit][4])

---

## Mitä kannattaa tarkistaa / tehdä

Jos sinulla tai jollakulla on Volvo S60 T5 B4204T11:

1. **Tarkasta öljynkulutus** – kuinka paljon öljyä joutuu lisäämään tietyn kilometrimäärän jälkeen. Onko se merkittävästi enemmän kuin normaalisti?
2. **Seuraa varoituksia** kuten alhainen öljymäärä tai öljynpaine – kuka tietää, jos moottori varastaa öljyä tai jos on vuotoja.
3. **Tee puristustesti (compression test)** tai vuototesti (leak‑down test), jos epäilet männänrenkaiden ongelmaa.
4. **Huoltojen merkitys**: käytä suositusten mukaista öljyä, vaihda suodattimet, vältä liian pitkiä öljynvaihtovälejä, varmista että ilmastointi / EGR / PCV-järjestelmä toimii hyvin, jotta hiiltä ei kertyy liikaa.
5. **Tarkista Volvon bulletinit ja takuu** – joissain maissa Volvo on voinut tarjota laajemman takuun tai kampanjan öljynkulutuksen testaukselle / korjaukselle, etenkin Yhdysvalloissa ja Kanadassa. ([Reddit][4])

---

Jos haluat, voin katsoa nimenomaan Suomen/Euroopan tilanteen: onko täällä vastaavia kampanjoita tai korjauksia tehty, ja miten yleinen ongelma on meillä? Haluatko sen?

[1]: https://www.australiancar.reviews/recalls-faults-volvo-mk-2-s60-2010-18/?utm_source=chatgpt.com "Recalls & faults: Volvo Mk.2 S60 (2010-18) – AustralianCar.Reviews"
[2]: https://www.reddit.com/r/Volvo/comments/1hx9wik?utm_source=chatgpt.com "B4204T11 - oil consumption issue (outside USA)"
[3]: https://www.aboutautomobile.com/Technical-Service-Bulletin/2016/Volvo/S60/Engine?utm_source=chatgpt.com "2016 Volvo S60 Engine Technical Service Bulletins"
[4]: https://www.reddit.com/r/Volvo/comments/1d3yhfs?utm_source=chatgpt.com "Is the 2016 Drive-e 4 cylinder really so bad?"

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy