Elekma  Autoracing

Virrankulutus avaimen eri asennoissa

  • 7 Vastauksia
  • 452 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Virrankulutus avaimen eri asennoissa
« : 12.02.2025, 19:10:07 »
Volvo S60 AWD vm. 2002.
Mittasin akulta virrankulutuksen. Maadoituspiuha irti akun navasta, yleismittari navan ja piuhan väliin ja tasavirta-asento päälle.
Virta-avaimen 1. asennossa, missä radio kuuluu ja lämppärin ym. valot palaa, virtaa meni n. 9 A hiukan riippuen päällä olevista laitteista. Aika paljon.
Avaimen 2 asennossa virrat kokonaan päällä, mittari ei osannut näyttää niin isoa virtaa, vaikka onkin hieno Benning mittari. (*)
Kun avaimen käänsi kokonaan pois, laski virta ensin n. arvoon 0,9 A, sitten muutaman minuutin sisällä 0,7 A, sitten n. puolen tunnin päästä se oli n. 20 mA mikä kuulostaa hyvältä. En kytännyt vieressä koko aikaa, saattoi laskea tuohon arvoon jo aiemmin.

Mittauksen motiivi on se, että avaimen 1. asennossa akku on tyhjentynyt omituisen nopeasti monessa tilanteessa. Kerran kaveri kuunteli autoradiota pihalla jonkin aikaa. Akku tyhjeni.
Katsastusasemalla testattiin jarrullista peräkärryä. Inssi piti virtaa ja valoja päällä testin ajan ja sitten vähän rupatteli kanssani. Akku tyhjä, piti kaivaa katsastusaseman apukäynnistin esiin.
Meistä kumpikaan ei keksinyt ilmiölle muuta syytä kuin huono akku. Niinpä ostin uuden akun, tosin vain 50 Ah, n. 2 vuotta sitten. Edellinen oli 70 Ah.
Viime kesänä oven lukkoja testatessa sain akun niin tyhjäksi että tuli vikakoodeja.
Eilen kävin vaihdattamassa öljyt Käkelän Renkaassa Orimattilassa. He saivat akun tyhjäksi jotenkin. Olivatko kuunnelleet radiota? En tiedä. Kellokin piti asettaa uudelleen aikaan.

Erikoista on, että normaalin ajon jälkeen, siis ilman em. ylimääräisiä temppuja, starttaaminen on aina onnistunut kuin palmun alta vaikka auto olisi seissyt monta päivää. (**)
Molemmilla akuilla! Akut eivät siis voineet olla kauhean huonoja.

Herää kysymys: Onko 9 A avaimen 1. asennossa normaalia?

Paljonko virtaa kuluu kun virrat on kokonaan päällä (avaimen 2. asento)?
iCarsoftin OBD2 testeriä joskus käytin tuossa tilassa käynnistämättä moottoria kuitenkaan. Alhaisen jännitteen varoitus syttyi jossain vaiheessa ja sitten käynnistin moottorin. Tämä lienee normaalia.

(*) Joissain mittareissa ainakin kauan sitten 10 A alue oli täysin ilman sulaketta ja pystyi mittaamaan monen kymmenen ampeerin virtoja muutaman sekunnin. Piuha piti vaan ottaa irti ennen koko mittarin kärvähtämistä.
Rajoittaako Benning mittari mittauksen 10 ampeeriin? En tiedä. Itse virta näytti menevän läpi, siis mittariston valot paloivat.

(**) Kolme kertaa on toistunut käynnistysongelma, mikä ei kuitenkaan liity akkuun vaan starttimoottorin solenoidiin. Kirjoitin siitä aiemmin. Sen jälkeen vika ei ole toistunut, niinpä en ole viitsinyt vielä korjata. Taidan odottaa lämpöisiä kelejä ja sitten vaihdan startin itse (jos osaan). Lumihangessa en rupea vaihtamaan.
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Virrankulutus avaimen eri asennoissa
« Vastaus #1 : 12.02.2025, 20:37:37 »
En nyt viitti lähtee mittailemaan, sanonpahan vain että normaalitilanteessa auto on käynnissä, siis lataa.
En huolestuis jos kerta normaali purkuvirta parkissa ei tyhjää akkua.

Noi mainitsemas tilanteet pudottaa kyllä jännitteen melko nopeasti, musavehkeetkin saati sitten valot päällä testit ja rupattelut... :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Pekka H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • Auton korjausta ja ajoa 55 vuotta
    • sivustot.net
Vs: Virrankulutus avaimen eri asennoissa
« Vastaus #2 : 12.02.2025, 21:17:39 »
Omistanut ehkä 15 eri merkkistä, siis lukuisia autoja niin tietämykseni ja ikäni kasvaessa jotain apua aluksi.
  About kymmeneen kiesiin olen vahvistanut korin ja moottorin välisen puuttuvan tai säälittävän ohuen maadoitusliuskan kunnolliseksi vähintään 25mm2 säikeiseksi eristetyksi kaapeliksi.
Kas kun laturi on aina kiinni moottorissa ja akun miinus on aina kiinni korissa, äärimmäisen harvoin myöskin akussa.
Lataus generaattorilta akkuun ei voi toimia jos tärkein kaapeli puuttuu tai on huonossa hapessa.

Jos kori-moottori yhteys on huono niin:
  • Akku ei pysy latauksessa ja sähkölaitteet eivät toimi ja jos toimivat niin huonosti, oudosti alijännitteestä johtuen.
  • Saat erikoisia ilmoituksia infonäyttöön.
  • Ohjaustehostin lopettaa toimintansa.
  • Musavehkeet ei toimi, mikään ei toimi  :)
Volvo S40 -2005 1.8      Entiset n. 15kpl ja 10 eri merkkistä.
https://www.sivustot.net/phweb/Auto/volvo/  |  Autodata -> https://tinyurl.com/y5nmq37q

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Virrankulutus avaimen eri asennoissa
« Vastaus #3 : 12.02.2025, 23:31:15 »
Kuulostaa ihan loogisilta virtamääriltä mielestäni. Muistelen, että "kaikki virrat päällä" kulutus on jotain 30A luokkaa kaiketi? Toi akkusi on kyllä auttamattoman pieni, muistaakseni pienin mitä Volvo näihin suosittelee, on 63ah / 550A. Otaksun, että joku 50ah akku tuottaa parhaassakin tapauksessa 450A virran ja jos se on ihan perinteinen lyijyakku, joka ei pidä siitä, että sitä puretaan useita kertoja, niin tuskin se akku on enää kovin mehukkaassa kunnossa. Ja jos oletetaan, että lyijyakun kapasiteetista voi purkaa karkeasti puolet, niin kai se 25ah tulee aika äkkiä vastaan.

En ole akkuexpertti, mutta jotain tollasta olen antanut itseni ymmärtää. 90-100Ah akku konttiin ja mielellään AGM:nä, niin kestää oikealla käytöllä vuosia eteenpäin eikä säikähdä jos hetken käyttää rammaria akun varassa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: Virrankulutus avaimen eri asennoissa
« Vastaus #4 : 13.02.2025, 08:01:27 »
Tässä ei mainittu moottoria mutta ainakin D5 polttoainepumppu tankissa käy aluksi n. 10 sec.
Korista moottoriin menee noin 35mm2 miinuskaapeli ja jos se on löysällä tai poikki, ei starttaa ollenkaan.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Virrankulutus avaimen eri asennoissa
« Vastaus #5 : 13.02.2025, 09:28:38 »
Akusta. Mulla on omassa joku bilteman 62Ah tina-akku ollut nyt 2-3v ja on kyllä ihme tapaus.
Aina veivannu hyvin eikä kertaakaan ole tullut alhaisen jännitteen ilmaisua.
Ajelin sillä melkoisesti vaikka laturi ei ladannut.
Ostin kun halvalla sain ja on 4v takuu. Eipä häviä mitään. :D

Vähän se on pieni kiinniikkeisiin mutta kun kääntää vähän vinoon niin saa tiukasti paikoilleen.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akut/tina-kalsium-akut/kaynnistysakku-12-v-62-ah-2000049714
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Virrankulutus avaimen eri asennoissa
« Vastaus #6 : 13.02.2025, 11:41:31 »
Bensamoottori tosiaan on Volvossa.
Voi olla ettei akku ole täynnä kylmien säiden takia ja ehkä muistakin syistä. Pidin sitä latauksessa koko viime yön.
Joo pitää seuraavaksi ostaa 75 Ah akku jos tilanne huononee. Ns. normaalikäytössä 50 Ah:kin on toiminut hyvin.
En edes tiedä, missä moottorin ja rungon välinen maadoitus piuha on. Pitää tutkia ja tarkistaa.
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: Virrankulutus avaimen eri asennoissa
« Vastaus #7 : 13.02.2025, 13:46:16 »
Bensamoottori tosiaan on Volvossa.
Voi olla ettei akku ole täynnä kylmien säiden takia ja ehkä muistakin syistä. Pidin sitä latauksessa koko viime yön.
Joo pitää seuraavaksi ostaa 75 Ah akku jos tilanne huononee. Ns. normaalikäytössä 50 Ah:kin on toiminut hyvin.
En edes tiedä, missä moottorin ja rungon välinen maadoitus piuha on. Pitää tutkia ja tarkistaa.

Dieselissä maadoituksen moottorin pää on lohkossa startin vieressä. Sen verran diesel täristää kaapelia, että mulla kaapeli meni poikki liittimen sisällä noin 500 tkm ajon jälkeen. Ei startannut ja vika oli vähän hakusassa koska akun pää oli kunnossa, akussa puhtia - valot toimi yms. Kaapeli jäi sattumalta käteen kun vähän nykäisi.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2025, 13:50:15 kirjoittanut Jorma »

 

Proturbo  Autodiagnoosi