Volvo S60 AWD vm. 2002.
Mittasin akulta virrankulutuksen. Maadoituspiuha irti akun navasta, yleismittari navan ja piuhan väliin ja tasavirta-asento päälle.
Virta-avaimen 1. asennossa, missä radio kuuluu ja lämppärin ym. valot palaa, virtaa meni n. 9 A hiukan riippuen päällä olevista laitteista. Aika paljon.
Avaimen 2 asennossa virrat kokonaan päällä, mittari ei osannut näyttää niin isoa virtaa, vaikka onkin hieno Benning mittari. (*)
Kun avaimen käänsi kokonaan pois, laski virta ensin n. arvoon 0,9 A, sitten muutaman minuutin sisällä 0,7 A, sitten n. puolen tunnin päästä se oli n. 20 mA mikä kuulostaa hyvältä. En kytännyt vieressä koko aikaa, saattoi laskea tuohon arvoon jo aiemmin.
Mittauksen motiivi on se, että avaimen 1. asennossa akku on tyhjentynyt omituisen nopeasti monessa tilanteessa. Kerran kaveri kuunteli autoradiota pihalla jonkin aikaa. Akku tyhjeni.
Katsastusasemalla testattiin jarrullista peräkärryä. Inssi piti virtaa ja valoja päällä testin ajan ja sitten vähän rupatteli kanssani. Akku tyhjä, piti kaivaa katsastusaseman apukäynnistin esiin.
Meistä kumpikaan ei keksinyt ilmiölle muuta syytä kuin huono akku. Niinpä ostin uuden akun, tosin vain 50 Ah, n. 2 vuotta sitten. Edellinen oli 70 Ah.
Viime kesänä oven lukkoja testatessa sain akun niin tyhjäksi että tuli vikakoodeja.
Eilen kävin vaihdattamassa öljyt Käkelän Renkaassa Orimattilassa. He saivat akun tyhjäksi jotenkin. Olivatko kuunnelleet radiota? En tiedä. Kellokin piti asettaa uudelleen aikaan.
Erikoista on, että normaalin ajon jälkeen, siis ilman em. ylimääräisiä temppuja, starttaaminen on aina onnistunut kuin palmun alta vaikka auto olisi seissyt monta päivää. (**)
Molemmilla akuilla! Akut eivät siis voineet olla kauhean huonoja.
Herää kysymys: Onko 9 A avaimen 1. asennossa normaalia?
Paljonko virtaa kuluu kun virrat on kokonaan päällä (avaimen 2. asento)?
iCarsoftin OBD2 testeriä joskus käytin tuossa tilassa käynnistämättä moottoria kuitenkaan. Alhaisen jännitteen varoitus syttyi jossain vaiheessa ja sitten käynnistin moottorin. Tämä lienee normaalia.
(*) Joissain mittareissa ainakin kauan sitten 10 A alue oli täysin ilman sulaketta ja pystyi mittaamaan monen kymmenen ampeerin virtoja muutaman sekunnin. Piuha piti vaan ottaa irti ennen koko mittarin kärvähtämistä.
Rajoittaako Benning mittari mittauksen 10 ampeeriin? En tiedä. Itse virta näytti menevän läpi, siis mittariston valot paloivat.
(**) Kolme kertaa on toistunut käynnistysongelma, mikä ei kuitenkaan liity akkuun vaan starttimoottorin solenoidiin. Kirjoitin siitä aiemmin. Sen jälkeen vika ei ole toistunut, niinpä en ole viitsinyt vielä korjata. Taidan odottaa lämpöisiä kelejä ja sitten vaihdan startin itse (jos osaan). Lumihangessa en rupea vaihtamaan.