Samppasport  Futurez

Aisin aw55-50 laatikkohuolia

  • 28 Vastauksia
  • 1600 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tk1988

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« : 19.02.2025, 05:21:52 »
v50 d5 2007vm kävi paikallisella pajalla laatikkoöljyn vaihdossa joka tehtiin vain ropusta ulos laskemalla ja lisäämällä ( ei siis huuhtelemalla). Auto toimi pari viikkoa ok mutta yhtenä aamuna millään pykälällä auto ei liikkunut. Keppi liikkuu, polkimen tunnistaa ja vetarit ovat paikoillaan. Ei vaan liiku eikä mitään ääntä kuulu. Eilen lueskelin ja kokeilin sitten työntää paineilmaa lauhduttimen toisesta päästä sisään ja kappas! Auto rupesi liikkumaan ja kaikki pykälät löytyivät! Hetken ajelin eestaas ja käyttelin pykäliä niin teki saman ja kaikki hävisi, no kokeilin uudelleen nopeasti ilmaa suhauttaa ja taas löytyy. Onkohan tuolla nyt jotain paskaa vai minkalainen homma voisi olla? auttaisiko laatikon pesu ja huuhtelemalla öljyn vaihto vai meneekö hukkaan? Pitäisikö ennemmin suoraan avata ja putsata jotain vai? Kiitos etukäteen jos jollain jotain vinkkejä tai neuvoja.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #1 : 19.02.2025, 05:42:32 »
Kuten oletkin jo todennut itse, niin se laatikon sisällä oleva sihti on enemmän tai vähemmän tukossa siellä ja öljynpaineet sitä myöten nollissa. Kunnolla paineilmaa vastakiertoon samalla kun laatikon öljyproppu on irti, jonka jälkeen öljyt laatikkoon, hetki käyttöä ja itse tekisin tuon paineilmalla puhaltamisen vielä toistamiseen ja tämän jälkeen kunnon huuhteluvaihto, niin on edellytykset toimia. Ei varmaan kannata nyt huvikseen autoa "testailla" kun vika on päällä, kun paineet on vajaat, tapahtuu vaihteiston kytkinpakoissa luistamista ja ne kytkinpinnat eivät ole järin paksua tavaraa.

Ihan mielenkiinnosta, paljonko ajettu laatikko ja minkälaisella huoltohistorialla?

Poissa Tk1988

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #2 : 19.02.2025, 05:56:01 »
Kuten oletkin jo todennut itse, niin se laatikon sisällä oleva sihti on enemmän tai vähemmän tukossa siellä ja öljynpaineet sitä myöten nollissa. Kunnolla paineilmaa vastakiertoon samalla kun laatikon öljyproppu on irti, jonka jälkeen öljyt laatikkoon, hetki käyttöä ja itse tekisin tuon paineilmalla puhaltamisen vielä toistamiseen ja tämän jälkeen kunnon huuhteluvaihto, niin on edellytykset toimia. Ei varmaan kannata nyt huvikseen autoa "testailla" kun vika on päällä, kun paineet on vajaat, tapahtuu vaihteiston kytkinpakoissa luistamista ja ne kytkinpinnat eivät ole järin paksua tavaraa.

Ihan mielenkiinnosta, paljonko ajettu laatikko ja minkälaisella huoltohistorialla?

371tkm mittarissa ja laatikkoon on vaihdettu öljyjä ainakin 3kertaa tuona aikana, enempää en ole vielä tutkinut. Onkos tuossa järkevämpää nyt itse vain kokeilla tuota putsailla noilla ohjeilla vai olisiko varmempi viedä vaikka öljypisteelle pesuun ja öljynvaihtoon? Vai onko se sen parempi? voisihan sinne itsekkin pesuaineen laittaa sittenkun vaihtaa uudelleen jos siitä mitään ylimääräistä hyötyä on. Ja tosiaan toimi aivan normaalisti myös ennen tuota öljynvaihtoa.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2025, 07:53:37 kirjoittanut Tk1988 »

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #3 : 19.02.2025, 09:01:21 »
Kun se toimi ennen öljyn vaihtoa normaalisti niin v...ksi meni vaihto, eikö se sinne pajaan kannattaisi olla yhteydessä. Varmasti oikeaa öljyä, määrä oikea, laskurit nollattu?

Poissa Tk1988

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #4 : 19.02.2025, 09:19:15 »
Veisin varmasti jos olisin itse käyttänyt. Entinen omistaja kuitenkin käytti ja tempun jälkeen menetti uskonsa volvoon kun oli juuri teettänyt jakopää remontit ja muutkin. Täytyy tänään vastapäivään roppu auki työntää uutta öljyä ja katsoa taso varmasti kohdilleen. Mobil 3309 atf öljyä on laitettu. Jos ei rupea toimimaan niin pitää raapustaa laatikon osto ilmoitus
« Viimeksi muokattu: 19.02.2025, 09:41:35 kirjoittanut Tk1988 »

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #5 : 19.02.2025, 09:46:57 »
Tarkista se öljyn määrä ensin. Voiko tuossa käydä niin että kun painat sitä ilmaa niin työnnät itse asiassa jäähdyttimestä öljyn takaisin laatikkoon ja se hetken pelaa ?
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Tk1988

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #6 : 19.02.2025, 10:07:18 »
Tarkista se öljyn määrä ensin. Voiko tuossa käydä niin että kun painat sitä ilmaa niin työnnät itse asiassa jäähdyttimestä öljyn takaisin laatikkoon ja se hetken pelaa ?

Tuonkinhan se voi tehdä. En ole niin perehtynyt aijemmin noihin automaattilaatikoihin enkä tiedä miten tuossa tuo öljynjäähdytin toimii että voiko siinäkin olla joku ongelmakohta itsessään. Vaikuttaa kyllä kovasti että on joko tukossa jostain tai sitten öljynmäärä olisi väärä mutta täytyy katsoa.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #7 : 19.02.2025, 11:09:38 »
Kuten tuomaril kirjoitti, tyhjennystulppa auki kun puhaltaa tai huuhtoo vastasuuntaan. Kuona ei muuten tule ulos vanhan öljyn mukana ja pyörii vaan laatikossa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa joonak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #8 : 19.02.2025, 18:46:57 »
Itsellä vähän samanlaisia huolia C70 T5:ssa, auto kyllä liikkuu ja on välillä ajossakin mutta ykkösen ja kakkosen vaihdot, varsinkin kuumana, on vähän mitä sattuu. Kilometrejä jotain 280tkm ja öljyjä ei ole varmaan vaihdettu ikinä. Mitä nyt katselin niin eipä tuo pahalta näyttäisi tiputtaa laatikkoa ja vaihtaa suodatin uuteen.

Sellaista vain tuossa pohdin että pitäisikö ajaa joku pesuaine laatikon läpi ennen kuin alkaa purkamaan että saisi kaiken irtomoskan vanhaan suodattimeen ettei uusi suodatin heti likaannu uuden öljyn irroittamasta moskasta.
C70 T5 2006 Summum

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #9 : 19.02.2025, 18:52:10 »
Lähtisin liikkeelle ihan kunnon huuhtelulla ilman mitään lisäaineita.

Poissa Tk1988

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #10 : 19.02.2025, 19:48:45 »
Itsellä vähän samanlaisia huolia C70 T5:ssa, auto kyllä liikkuu ja on välillä ajossakin mutta ykkösen ja kakkosen vaihdot, varsinkin kuumana, on vähän mitä sattuu. Kilometrejä jotain 280tkm ja öljyjä ei ole varmaan vaihdettu ikinä. Mitä nyt katselin niin eipä tuo pahalta näyttäisi tiputtaa laatikkoa ja vaihtaa suodatin uuteen.

Sellaista vain tuossa pohdin että pitäisikö ajaa joku pesuaine laatikon läpi ennen kuin alkaa purkamaan että saisi kaiken irtomoskan vanhaan suodattimeen ettei uusi suodatin heti likaannu uuden öljyn irroittamasta moskasta.

Kyllä tämä aika varmasti tulisi kuntoon kun vaihtaisi huuhtelemalla vaan uudet kunnon öljyt laatikkoon.

Poissa joonak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #11 : 19.02.2025, 20:27:17 »
Kyllä tämä aika varmasti tulisi kuntoon kun vaihtaisi huuhtelemalla vaan uudet kunnon öljyt laatikkoon.

No se oli itseasiassa alunperin ajatuskin ja eilen saapui kotiovelle 12 litraa JWS 3309 ölppää. Vähän vaan alkoi jänskättämään kuinka äijän käy jos uusi öljy irroittaa loputkin moskat liikkeelle.
C70 T5 2006 Summum

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #12 : 19.02.2025, 21:14:18 »
Vanhoilla öljyillä tuho on vääjäämättä edessä, uusilla öljyillä sen sijaan todennäköisesti teet vain hyvää laatikolle. Kunhan tosiaan muistaa huudella kunnolla sen, ei olisi paha ajatus toistaa prosessi kun on ajanut vaikka muutama tuhat kilometriä.

Poissa joonak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #13 : 02.03.2025, 14:53:31 »
No se oli itseasiassa alunperin ajatuskin ja eilen saapui kotiovelle 12 litraa JWS 3309 ölppää. Vähän vaan alkoi jänskättämään kuinka äijän käy jos uusi öljy irroittaa loputkin moskat liikkeelle.

Tänään sain aikaiseksi huuhdeltua öljyt, 12 litraa sitä meni laatikon lävitse. Kylmänä vaihdot pehmeni mukavasti, jotain pientä miettimistä siellä oli mutta minulla ei ole työkaluja nollata laatikon adaptaatioita niin ehkä se siitä ajan mittaan tasaantuu. MUTTA... tässähän oli jo aiemmin sellaista vikaa että kuumana vaihdot ovat töksähteleviä ja uusilla öljyillä tilanne on sama. Kävin tuossa revittelemässä ympäri kylää ja kotiinpäin tullessa alkoi töksähtelemään. Mehän auton kanssa majaillaan siis Arabiemiraateissa ja ulkolämpötila on tällä hetkellä (talvella) +21c, kesällä lämmöt huitelee tuolla +45 celsiuksessa. Kotiin tultua ajoin auton talliin ja tarrasin kiinni tuosta öljyletkusta joka tulee ulos öljynjäähdyttimestä ja tulikuumahan se oli. Osaako kukaan sanoa paljonko öljyn lämpötilan pitäisi Volvon mielestä olla?

Edelleen on mahdollista että vaihdelaatikko on vain kaput ja kaikki vähänkään joustavat kumiosat on kovettunut paahtavassa lämmössä. Mutta jos tutkailisi vielä tuota öljynjäähdytystä, voisiko öljynjäähdytin olla tukossa (vesipuolelta) tai onko näissä jotain muuta yleistä probleemaa?
C70 T5 2006 Summum

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
« Vastaus #14 : 02.03.2025, 15:22:50 »
Voihan ne vaihteiston adaptaatioarvot kokeille nollata, mutta heittäisin että se tuskin tekee autuaaksi. Kuten totesit, voi olla että vaihteisto on vain yksinkertaisesti loppu, joko vaihteiston kumiosat vuotavat painetta jostain väärään paikkaan tai sitten venttiilipöytä on kulunut/takertelee vanhojen öljyjen aikaansaannoksena. Yleisesti tuo AW55 on kestäväksi osoittautunut vaihteisto ainakin Suomen maaperällä ja sietää kohtuullisen hyvin huonoa huolenpitoa, mutta jos auto on ollut koko elinkaarensa siellä auringon alla, niin voi varmaan luvan kanssa sanoa, että vaihteistoöljy on käynyt keskimäärin huomattavasti kuumempana kuin vastaavasti Suomessa. Ja lämpöhän vaihteistoöljyn ikääntymisen kaikista nopeiten aiheuttaa ja tuo vaihteistoöljyn jäähdytys on mielestäni vähän puuttellinen jo lähtökohtaisesti, jonka takia laitoin oman auton keulalle Volvon alkuperäisen lisäjäähdyttimen vaihteistolle.

Se vaihteistoöljyn lämpötila elää voimakkaasti kuormituksen ja ulkoilman mukaan. Muistelen, että normaaliksi käyttölämpötilaksi lasketaan kaikki 60-105 asteen väliltä. Suomen kesässä kaupunkiajossa lämpötila kohoaa hyvin herkästi yli sataan asteeseen, niin Arabiemiraattien kesässä lämpötila lienee vielä jotain pykälän miehekkäämpää.

Jos itse jäähdytin olisi tukossa, niin otaksun että moottorin jäähdytyksessä olisi silloin myös häiriötä, koska vaihteiston jäähdytys perustuu siihen samaan jäähdyttimeen, jossa kiertää se noin 90 asteinen jäähdytysneste.

 

Elekma  Autoracing