Voihan ne vaihteiston adaptaatioarvot kokeille nollata, mutta heittäisin että se tuskin tekee autuaaksi. Kuten totesit, voi olla että vaihteisto on vain yksinkertaisesti loppu, joko vaihteiston kumiosat vuotavat painetta jostain väärään paikkaan tai sitten venttiilipöytä on kulunut/takertelee vanhojen öljyjen aikaansaannoksena. Yleisesti tuo AW55 on kestäväksi osoittautunut vaihteisto ainakin Suomen maaperällä ja sietää kohtuullisen hyvin huonoa huolenpitoa, mutta jos auto on ollut koko elinkaarensa siellä auringon alla, niin voi varmaan luvan kanssa sanoa, että vaihteistoöljy on käynyt keskimäärin huomattavasti kuumempana kuin vastaavasti Suomessa. Ja lämpöhän vaihteistoöljyn ikääntymisen kaikista nopeiten aiheuttaa ja tuo vaihteistoöljyn jäähdytys on mielestäni vähän puuttellinen jo lähtökohtaisesti, jonka takia laitoin oman auton keulalle Volvon alkuperäisen lisäjäähdyttimen vaihteistolle.
Se vaihteistoöljyn lämpötila elää voimakkaasti kuormituksen ja ulkoilman mukaan. Muistelen, että normaaliksi käyttölämpötilaksi lasketaan kaikki 60-105 asteen väliltä. Suomen kesässä kaupunkiajossa lämpötila kohoaa hyvin herkästi yli sataan asteeseen, niin Arabiemiraattien kesässä lämpötila lienee vielä jotain pykälän miehekkäämpää.
Jos itse jäähdytin olisi tukossa, niin otaksun että moottorin jäähdytyksessä olisi silloin myös häiriötä, koska vaihteiston jäähdytys perustuu siihen samaan jäähdyttimeen, jossa kiertää se noin 90 asteinen jäähdytysneste.