Proturbo  Autodiagnoosi

P2R Pakopuolen nokka-akselin asennon aaltoileva poikkeama ja ECM-614B

  • 16 Vastauksia
  • 841 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nxt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Elikkäs huomasin tuossa toisia vikakoodeja nollatessa että muistiin jäänyt koodi ECM-614B Exhaust camshaft control - faulty. Noh vikakoodi ei ollut aktiivinen ja ei palannut samantien joten vikaahan ei siis vättämättä pitäisi olla? Vikavalokaan ei ole palanut.

Ensimmäisenä mieleen tuli pakonokan vvt solenoidi joka kiukutteli 1,5 vuotta sitten sytyttelemällä koodia, tämä korjaantui silloin solenoiodin putsaamisella ja öljyjenvaihdolla.

Kuitenkin aloin nyt tutkimaan asiaa ja huomasin pakonokan kulman poikkeaman olevan aaltoileva ja muutenkin suurempi kuin imunokalla. Putsasin molemmat vvt solenoidit uuudelleen ja puhtaita olivat, naksuivat hyvin ja ohmit olivat 3,7Ω molemmissa. Poikkeavuus ja aaltoilevuus jatkui samaan tapaan kuin ennen putsausta. Vilkaisin samalla jakopäähän ja nokkien stefat tai vvt pyörät hikoilevat hieman mutta mielestäni imunokka enemmän.

VIDAn testejä ei pääse tekemään kun vanha omistaja ajanut jonkinnäköisen softan jossain...  Suunnitelmissa kyllä VDASHin kautta ajaa orkkisohjelma jos sitten antaa tehdä testit jne.

Jakopään vaihdoin itse n. 4kk sitten ja jos jako mennyt väärin on se myös ollut väärin, ainakaan suoraan sen jälkeen en ole huomannut mitään poikkeavaa.

Mitäs tässä nyt lähtis epäilemään ja vaihtamaan seuraavaksi. vvt pyörät?? Mitään poikkeavaa en myöskään moottorin käynnissä huomaa muuta kun ehkä tyhjäkäynnillä täristää normaalia enemmän tämä voi johtua myös polyuretaanipuslista moottorin tuennassa tai ihan mistä tahansa muusta. Vedot on tallella jne.

Ensimmäinen kuva aaltoilevuudesta vakkarilla 100kmh vauhdissa ja toinen tyhjäkäynnillä






Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Tuntuuko vvt pyörässä päittäisvälystä?

Poissa nxt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Tuntuuko vvt pyörässä päittäisvälystä?

Niin tämän ehtisinkin jo unohtamaan kun tänään nuo solenoidit putsasin. Molemmissa välystä, noin 1-2mm, ehäkä juuri pakopuolella enemmän. Kovempaa painamalla näytti menevän enemmän sisään, en tiedä miten ehjän pitäisi käyttäytyä. Moottori käynnissä hihna pysyy millilleen suorassa eikä heittelehdi.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Ei niissä väljää kuulu olla, sen välyksen verran voi arvo elää pyydetystä. Ei nyt ole pyörää käsillä, mutta 2 mm vastannee muutamaa astetta.

Harvoin väljyydestä vikakoodia tulee, öljyt kerkeää tulla jakopäähän ennen sitä. Jossain noin 3 mm välyksen tienoilla alkaa jännittää, riippuen kuinka syvään Stefan on painettu.

Poissa nxt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Ei niissä väljää kuulu olla, sen välyksen verran voi arvo elää pyydetystä.

Sitä tässä mietinkin kun molemmissa kyllä saman verran väljyyttä mutta vain toinen aaltoilee. En myöskään tiedä miltä täysin ehjän pitäisi näyttää tuossa VIDAN kaaviossa mutta imupuoli näyttäisi seuraavan todella hyvin tuota pyydettyä arvoa, tietenkin pientä heittelyä mutta ne nyt +-0,2 astetta, se todennäköisesti ihan normaalia? Pakopuolihan siis seilaa noin -1 ja +3 asteen väliä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Mullahan nyt ei ärrää ole vaan T5 missä on vaan pakonokalla vvt niin kattelin tänään joutokäynnillä arvot seilaa suunnilleen -0.3-+0.3 välillä max.
Kesällä tehtiin jakopää ja kokeilin vvt pyörää niin oli jo melko väljä, varmaan apaut 2mm mutta ei vielä vuotanut eikä vuoda vieläkään.

Mullakin teki vikakoodin jakopään laiton jälkeen kun tuli räplättyä sitä pyörää ilman hihnaa mutta se teki sen vain kerran. :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Jos siinä solenoidissa on jotain jumia. Eikös ne voi vaihtaa kokeeksi päikseen ja katsoa siirtyykö vika.

Poissa nxt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Voi olla että vikakoodi jäänyt päälle siitä jakopäänvaihdosta kun en sen jäkkeen ollut niitä lukenut ennen tätä viikkoa, mutta ei tuo aaltoilu tervettä ole vaikkei koodia anna.

Solenoidit pelikuvia imu ja pakopuolella joten samasta autosta ei saa testattua mutta pitääkin ensiviikolla kysyä kaverilta jos lainaa testiin omasta ärrästä.

Mulla nyt kyllä sellainen teoria kun se solenoidi oli vissiin silloin 1,5v sitten tukkeessa niin alkanut hajoittamaan pakopuolen pyörää enemmän kuin imupuolta vaikka väljyys hyvin lähelle sama, oireilee nyt pakopuoli tuolla seilailulla.

Jos nyt solenoidin testivaihdolla ei toimi pitää sit varmaan vaan ne vvt pyörät jumpata, laitoinkin jo tilaukseen tuon ajoitustyökalusarjan ;D

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Kunhan et sitä kaikkein halvinta ja ohuinta tilannut. :-*
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa nxt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
No voi... :idiot2:

https://toolfin.com/ajoitusty%C3%B6kalu-ford-2.0-2.5-16v.html#reviews

Olisi voinut arvostelut lukea ensin, noh koitan tolla nyt miten kestää kiristyksen. Onneksi sentään halpa jos nyt toinen pitää ostaa.

Poissa jjm95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Juuri hiljattain sain väännettyä vinoon tuollaisen vastaavan samannäköisen bilteman työkalun vvt-pyörää kiristettäessä. Suosittelen vahvistamaan lattaraudan ja tigin avulla.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Juu noi halvat on liian hentoja. Vähän joutuu taaloja enempi laittaan jos toimivan haluaa, niinkuin nyt yleensä haluu. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
No voi... :idiot2:

https://toolfin.com/ajoitusty%C3%B6kalu-ford-2.0-2.5-16v.html#reviews

Olisi voinut arvostelut lukea ensin, noh koitan tolla nyt miten kestää kiristyksen. Onneksi sentään halpa jos nyt toinen pitää ostaa.
Mulla on tollanen samanlainen ja olen vaihtanut sillä molemmat VVT-pyörät. Ei ne keskipultit ainakaan mulla niin tiukassa olleet, että olis ees pelottanut.

Kiristysmomentti tais olla 120 Nm ja sen toi nyt kestää helposti. Ongelmia voi tulla lähinnä siinä aukaisuvaiheessa, jos pultit ovat jumissa.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2025, 13:58:40 kirjoittanut renee »

Poissa nxt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Katoin tänään mielenkiinnosta vielä noita arvoja kotimatkalla ja huomasin että imupuoli aaltoili juurikäynnistetyllä koneella samalla tavalla kuin pakopuoli, mutta pakopuoli taas heitteli piikkimäisesti todellapaljon, ei kuitenkaan enempää kuin tuo -1-+3 astetta joka jo aiemmin todettu. Siitä kun vähän kaasua antoi ja lähti ajamaan imupuoli tasoittui ja pakopuoli alkoi tasaisesti aaltoilemaan niin kuin ennen.

Sen huomasin myös että ajossa tuo aaltoilu loppuu alamäessä ja korostuu ylämäessä. Kaasun asentoa kun vaihtelee tulee isompia piikkejä poikkeavuudessa. Välillä piikkejä myö imupuolella mutta harvemmin. Jossain kohdassa matkaa molemmissa piikkejä todella paljon, en nyt pannu merkille oliko ala vai ylämäki ja miten painoin kaasua.

Tuo ECM-614B oli aktiivisena. Oli myös koodi ECM-5110 joka varmaankin viittaa osittain että autossa ohjelma ja aiheuttaa että vikavalo ei pala vaikka pitäisi ??? Moottorin vikavalo vilkkuu kun autoon laittaa virrat, sitten sammuu kokonaan kun käynnistää.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Kuulostaa nyt kyllä siltä että siellä voi olla juurisyy siinä ohjelmassa. Ei kuulosta mitenkään laadukkaalta meinaan. >:(

Se ohjelma on laitettu ecuun eikä cemmiin niin siitä tulee just tommonen checksum error. Sillä ei sinällään ole merkitystä.

On mullakin ohjelma mutta ei siitä tommosia herjoja tule eikä valo vilkuttele.

Jos selvyyttä hommaan haet ennen remppausta niin ehdottaisin vakio-ohjelman asennusta jos onnaa ja sitten tutkimista.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Autoracing  KL-varaosat