Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.

  • 19 Vastauksia
  • 2663 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8359
  • Teiden tukko
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #15 : 26.03.2025, 07:27:54 »
Tästä neliveto-osiosta löytyy eri topiceista firmoja, jotka korjaa noita kulmavaihteita. Itselle tuli ensimmäisenä vastaan, kun aikoinaan googletin vaihtoehtoja, Nurmon autopiste.

Minulla ei riittänyt mielenkiinto alkaa itse vaihtamaan akselia ja laakereita, vaan ostin valmiiksi kunnostetun kulmavaihteen.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2025, 07:29:36 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa s40v2002T4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #16 : 26.03.2025, 19:02:26 »
Moi!

Nytpäs oli tullut pieni käsitysvirhe minulle tästä kulmavaihteen ja booreihin liittyvästä jutusta, kerroin edellisessä viestissä väärin asian.

Joten boorit olikin menneet akselista joka on vaihdelaatikon puolella ja johon tulee tuo kulmavaihde sillä holkilla kiinni...
Että isompi homma sitten edessä, koko vaihdelaatikko mahdollisesti vaihtoon...

Poissa s40v2002T4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #17 : 16.12.2025, 21:45:14 »
Moi!

Palataampas vielä asiaan.

Keväällä 2025 aloittelin tämän ketjun ja tuolloin tosin oli boorit menneet vaihdelaatikon puoleisesta akselista eikä tuosta kulmavaihteenpuolelta. Kyseinen auto 5 vaihteinen manuaali.
Vika tuolloin saatu viimein korjattua kun konepajalla sorvasivat akselista boorit pois ja lisäksi 4-5 milliä ainesta akselista myös.
Tähän tehty lämpösovitteinen holkki jossa boorit ja se istutettu akselin päälle, varmistettu vielä kolmella "top" ruuvilla jotka menevät kokonaisuudessaan läpi holkista sekä alkuperäisestä akselista myös, varmistaen ettei holkki varmasti pääse pyörimään.

Nyt talven tullen huomattu ettei neliveto toimi taaskaan, vai lie toiminut tuon remontinkaan jälkeen keväällä mutta selvä vika oli tuolloin ja se korjattu.
Nyt tutkittu taas autoa ja tehty seuraavia toimenpiteitä.

-Vikakoodit luettu, ei mitään vikakoodeja CEM, DEM eikä myöskään ABS.n puolelta.
-Haldex yksikölle tulevasta johto liittimestä mitattu ja sinne tulee 12V sekä samassa liittimessä oleviin ohjausyksiköiden tiedonsiirto pinneihin tulee myös tarvittavavat 2-3V.
-Esipainepumpusta mitattu resistanssi joka näytti 3.7 ohmia, tuon pitäisi olla jotakuinkin sallituissa rajoissa mitä nuista pumpuista olen lukenut.
-Pyöräytetty pumppua suoraan akulla, pumppu pyörii vaan näin omaan korvaani melko karhea ääni...tosin ei ole kokemusta mille uusi pumppu kuulostaa.
-Mitattu taas pumpun resistanssi joka oli nyt 1.9-2 ohmia.
-Seuraavaksi auto nostettu kokonaan ilmaan pukkien päälle --> auto käyntiin ja vaihde silmään.
Takapyörät lähtivät myös pyörimään, oikea melko nopsaan ja vasen vaivalloisesti jos juuri ollenkaan...tuo käsitykseni mukaan ihan normaalia mutta rautatangolla väännettäessä eli antaen kuormaa tuolle nomeammin pyörivälle renkaalle se pysähtyi ilman suurta voimaa.
Näin vasemman puolen takarengas alkoi pyöriä jotakuinkin yhtä kovaa kuin äskeinen oikea vaan toisen vääntäessä rautatangolla tätäkin rengasta niin sekin pysähtyi erittäin helposti ---> eli nyt oli yhtä aikaisesti sekä vasen että oikea takarengas väännetty rautatangoilla pysähdyksiin ja pysähtyivät todella herkästi.

Tämä ei mielestäni ole normaalia, osaatteko auttaa missä voisi olla vika?...ja mitä seuraavaksi kannattaisi testata...
Ei nuita renkaita noin käsipelillä mielestäni pysäytetä, ellei jotain vikaa jossain ole.

Testerillä luettu myös tietovirtaa esipainepumpulta ja siellä paine näyttää muistaakseni 3-5.7 bar riippuen siitä kuinka kovasti kaasua painelee...tällöin auto oli ilmassa pukkien päällä eikä millään kuormitettu takarenkaita vaan pyörivät vapaasti...testerin mukaan tämäkin ihan viitealueella ja rajoissa.




Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #18 : 17.12.2025, 18:40:55 »
Vika tuolloin saatu viimein korjattua kun konepajalla sorvasivat akselista boorit pois ja lisäksi 4-5 milliä ainesta akselista myös.
Tähän tehty lämpösovitteinen holkki jossa boorit ja se istutettu akselin päälle, varmistettu vielä kolmella "top" ruuvilla jotka menevät kokonaisuudessaan läpi holkista sekä alkuperäisestä akselista myös, varmistaen ettei holkki varmasti pääse pyörimään.
Tämä ”korjaus” vähän epäilyttää. Aika paljon kuormaa kolmelle ruuville ja todennäköisesti melko miedolle ”krympille” ELK. Kun ne booritkin antautuivat…

Poissa s40v2002T4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #19 : 17.12.2025, 21:26:55 »
Tämä ”korjaus” vähän epäilyttää. Aika paljon kuormaa kolmelle ruuville ja todennäköisesti melko miedolle ”krympille” ELK. Kun ne booritkin antautuivat…

Niin, tuota en osaa sanoa  ???

Alunpitäen tuo akseli oli tarkoitus täyttöhitsata tuon boorin osuudelta ja jyrsiä siihen uudet boorit kuten tekevät tuohon kulmavaihteenkin puoleiseen akseliin jos siitä boorit antautuu.
Käytetty akselia useammalla konepajalla ja kertoivat että tuo akseli on sellaista materiaalia johon ei kunnolla korjauspuikollakaan hitsi tartu, joten tuo vaihtoehto piti jättää toteuttamatta...ja tämä oli siis se vaihdelaatikon puoleinen akseli.

Seuraavaksi etsittiin käytettyä laatikkoa autoon ja niitä löytyi maailmalta vain yksi.
Samalla selvisi myös se että tuon vuoden (2005) XC70 manuaali autoihin olisi valmistettu kyseinen vaihdelaatikon puoleinen akseli jostain sellaisesta metalliseoksesta joka ei tule kestämään ajansaatossa.
Tätä akselia olikohan tehty kahden eri vuoden autoihin ja sitten siirrytty toisenlaiseen materiaaliin.
Ja tämän vuoksi kuulema erittäin harvinainen laatikko ja vielä kun on manuaali.
Näin ainakin korjaamoilta minulle kerrottiin jotka etsivät hekin sopivaa lootaa autoon, en sitten tiedä pitäneekkö paikkansa mutta laatikoita ei kertakaikkiaan mistään löytynyt kuin yksi ja sekin jostain "intokiinasta"

Niinpä päädyttiin kokeilemaan tätä holkki ratkaisua, konepajalta sanoivat että toimii jos toimii ja takuuta eivät anna, ihan ymmärrettävästi.
Sanoivat kuitenkin että oikein tehty lämpösovite holkki olisi tiukempi pysymään kiinni kuin vaikka hitsaus jos sellainen olisi mahdollista tehdä, että lujia ne sitten varmasti ovat.
Tässä vieläpä "top" ruuvit ruuvattu holkista ja itse akselista läpi, näin tehtynä jos holkki pääsee pyörimään niin "top" ruuvienkin on leikkauduttava kokonaan poikki että se mahdollista olisi.

Mutta tässä nyt jos olisi käynyt kuten "Scraab" mietiskeli niin luulisi sieltä vaihdelaatikon puolelta jotain ääntä lähtevän jos se holkki siellä akselin ympärillä pyörisi, mutta ei sieltä mitään ylimääräistä kuulu missään vaiheessa.

« Viimeksi muokattu: 17.12.2025, 21:29:56 kirjoittanut s40v2002T4 »

 

Samppasport  Futurez