RallyBaron  Samppasport

Kebakon deekufarmi

  • 42 Vastauksia
  • 6076 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7174
  • Global alligator
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #30 : 24.05.2025, 21:42:34 »
En ota sen enempää kantaa mutta mulle tulis tuosta mieleen laakerivika. Näitä on ollu ihan volvoissakin.
Laakerit ääntää mitkä on huonolla akselilla, siis ei kaikilla vaihteilla vaan niillä jotka käyttää huonolaakerista akselia.

Öljyjen pitää toki olla just oikeat sillä joissakin vaihteistoissa on niin pieniä reikiä voitelua varten että esim liian paksu öljy ei niistä kulje riittävästi...   GL4/GL5, tarkkaa on. :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #31 : 24.05.2025, 23:16:08 »
Kunhan ei vaan tulis laatikkovika... :o
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1085
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #32 : 25.05.2025, 10:25:26 »
Atf220 ja x1r lisäaine ollut omasta mielestä toimiva näissä laatikoissa.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #33 : 25.05.2025, 11:27:48 »
Mitä on tullut eri öljyjä kokeiltua, niin ATF ei tuntunut erityisemmin ainakaan parantavan synkronointia, vaikka sitä monessa paikkaa suositellaan.

Varsinainen laatikkoöljy oli pirun jäykkää, moottoriöljy toimi paremmin.

Viimeisimpään 700:een oli kaveri laittanut jotkut Redlinet, piti ihan jäljestä kysyä, mitä se on sinne pannut, kun en ole ikinä hämmentänyt yhtä sulavasti toimivaa M47:aa...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #34 : 09.06.2025, 12:37:14 »
Kaikki on yhtälailla mahdollista. En sulje sitä pois etteikö voisi olla laakerikin.

Sen sanon kyllä, että M47 ei todellakaan ole tarkka öljystä. Olen itse käyttänyt moottoriöljyä eri viskositeeteilla, ”oikeaa” vaihteistoöljyä ja atf:ää paria eri laatua ja kaikki ovat toimineet yhtä lailla. Oikeassa vaihteistoöljyssä ongelmana on, että kylmänä ei meinaa mennä vaihde silmään. Atf kanssa myöskään ei mielestäni mene vaihde silmään yhtä sulavasti kuin moottoriöljyllä, niin siksipä käytän nykyään ihan pelkkää 5/10w - 40 moottoriöljyä M47 kanssa. Tätä olen itse koestanut nyt 6 autolla yhteensä reilu 200tkm ajan.

Mutta sitten itse asiaan. Mittariin lähestyy lukema 509tkm ja oikeastaan mitään en ole ehtinyt harrastelemaan, lähinnä tankannut ja ajanut töihin ja takaisin.

Eilen vaihdoin ne vaihteistoöljyt ja sieltähän tuli pihalle harmaaksi värjättyä atf:ää alle puoli litraa, niin ihmekö tuo jos ei oikein vaihteet mene silmään. Laitoin tilalle 5w-40 moottoriöljyt ja ulinat loppui samantien (onneksi). En voi käsittää mihkä nekin ovat hävinneet kun ei laatikko mistään kuitenkaan erityisesti vuoda, ehkä ulostulo akselin laippa oli pikkuisen kostea, mutta ei sieltä litratolkulla ole tullut.

Samaan rahaan vaihdoin myös peräöljyt. Tässä oli sentään vielä akselissa tyhjennysroppu, mutta eihän se auennut, niinkuin ei ne koskaan… en sitten ruvennut kikkailemaan ja korventamaan roppua tai hitsaamaan mutteria päähän vaan imin vanhat öljyt pois ja painoin uudet tilalle.

Muuten auto kaipaa vielä myllytystä, mutta kello rupesi näyttämään sen verta paljon, niin pesun jälkeen suhautin päälle edes soft99 fusso speed & barrier pikavahan / quick detailerin.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1563
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #35 : 12.06.2025, 19:40:27 »
Normaalisti matalatehoisella bensalle tarkoitetulla sähköisellä polttoainepumpulla. Nyt se kuitenkin lahosi, niin ihan vain kirkkaalla letkulla, jossa kyljessä reikä paineilmapistoolille, jolla saa riittävän alipaineen.

Kiitos vinkistä toimi erittäin hyvin omassa tämä letkupaineilma työkalu :)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #36 : 25.07.2025, 08:25:38 »
Tämän kanssa on ollut lähinnä mutkatonta liikkumista n. 1000km viikossa. Öljy maistuu jonkun verrran, mutta ei mitään liian hälyttävää vielä deekuksi. Sen verran täytyy kuitenkin ensi viikolla tehdä, että täytyy vaihtaa taka-akseliin tulevat isot puslat, kun vänkärin puolella näytti kumi jo osittain revenneen ulkokoolista irti. Uudet löytyvät jo onneksi hyllystä.
Toisena päivityksenä etupenkkien niskatukien pehmusteet on jo varattuna ja ne täytyy viikonlopun nimiin vielä hakea itselle.

Jotain on kuitenkin tullut tehtyäkin, nimittäin tällä viikolla myllytin koko auton. Maalipinta sinällään oli ok, kun selkeästi auto on joskus ylimaalattu, mutta lähinä halusin vielä kiillottaa pinnan ja tehdä siitä liukkaan, että vahan jälkeen vesi valuu kunnolla pois eikä lika tartu kiinni. Myllytin koko auton pad boysin vihreällä heavy polish laikalla ja keskikarkealla hiomatahnalla. Tämän jälkeen levitin pintaan poor boys worldin black holen, jonka päälle vielä fusso. Etusivu- ja tuulilasiin laitoin pinnotteen sekä kaikki muoviosat käsittelin vielä bumper&trim geelillä.

Myönnetään, kun muuta tekemistä autossa ei ollut viimeseen 1.5 kuukauteen laitoin hiukan lyhyemmät jouset vaihteluksi ::)





Samalla, kun kuitenkin piti rekisterikilpiä yms irroittaa myllytyksen tieltä pois otin myös vielä takavalot irti ja lakkasin ne ihan oikealla 2-komponentti autolakalla, kun aiempi (laadukas) kilikoli lakka petti ja toinen valo oli ruvennut jo haalistumaan. Ensin tietysti hioin vanhat lakat alta pois.



Samalla olen odottanut, että kun jaksaa myllyttää auton, liimaan takaluukun merkit oikealle paikalla, kun tässä aiemmin ne olivat aivan väärällä paikalla väärässä järjestyksessä. Vanhat lähtivät helposti siimalla pois ja liimajäämät toffeelaikalla.

Sisustan pyyhkäisin jotakuinkin puhtaaksi myös ja laitoin puhelintelineeseen rekvisiitaksi hyllystä löytyneen vanhan benefon puhelimen. Kyseessähän ei todellakaan ole autopuhelin, mutta hauska lisä kuitenkin.


Sitten vielä ne merkit. Aiemmin tosiaan merkit olivat tällä tavalla, eli liian lähellä takaluukun keskikohtaa ja toisekseen diesel merkki oli tuon 240GL merkinnän perässä, vaikka kuuluisi sen alle. Ns oikeita mittoja ei ollut mistä ottaa, mutta tutulta sain mitat 5-ruutuisten takavalojen kanssa käytettävästä luukusta. Siitä osoittautuikin kuitenkin hetken silmäilyn jälkeen, että eivät ole ihan samassa paikassa. Mittailin vanhoja kuvia vertailemalla aiemmasta diesel sedanista mihin kohtaan merkir tulisivat ja teippasin oikeat linjat merkeille ja koesovitin ja näytti hyvältä.

Ennen


Jälkeen. Lopulta kuitenkin, kun aikani pyörin autoa ympäri ja silmäilin, niin totesin, että olisi pitänyt olla vieläkin n. 5mm ylempänä, jolloin 240GL ja diesel merkin välille olisi jäänyt aavistuksen suurempi rako. No yhtä kaikki teippikin oli jo lopussa ja merkit sen verran tymäkästi kiinni, että tällä mennään toistaiseksi. Johan se nytkin on jo paljon fiksumman näköinen
« Viimeksi muokattu: 31.07.2025, 03:21:14 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #37 : 31.07.2025, 03:35:59 »
Noniin. Jostain syystä imgur ei suostu enää yhteistyöhön ollenkaan, kun kuvalinkit eivät tunnu toimivan. Yritetään ratkaista ongelma, mutta toistaiseksi mennään kuvat.fi palvelun ilmaisversiolla, joka sekään ilo ei kestä kauaa. >:(

Sitten itse asiaan. Tosiaan, aiemmin jo havaitsin, että taka-akselissa kiinni olevat puslat olivat jo ratkenneet niin niiden vaihto oli edessä. Alatukivarsien etummaiset puslat olivat vielä ihan kelvollisessa kunnossa, mutta nekin meni sitten lopulta vaihtoon, nimittäin joka ikinen pultti tuntui taas sen 18v huilaamisen jäljiltä olevan jumissa. Ensimmäisenä katkesi oikean alatukivarren etummainen pultti, kun oli muuttunut yhdeksi puslan sisäkoolin kanssa, vasemman alatukivarren iskarin kiinnityspultin holkki oli yhtä puuta pultin kanssa ja vielä vakaajan takimmaiset kiinnityspultitkin menivät poikki. Eipä ne millään lähteneet, niin ei muuta kuin rälläkkä laulamaan. Itse puslien vaihtohan on vartin homma, kun sai jumiutuneet ruosteiset tukivarret ensin tieltä pois. Sitten muistin, että tallissa huilaavassa 244 drifteri projektissa on alla vakiot tarpeettomat ja maalatut alatukivarret uusilla puslilla, joilla ei ole ajettu metriäkään, niin päätin ne käydä nyysimässä käyttöön. Onpahan nyt sitten vaihdettu jokainen pusla peräpäähän. Loppui turha vetely tiellä.


Nyt kun kerran auto oli sitten jo työn alla huomasin samalla, että korvaan kuulunut kevyt rämisvä ääni olikin etuputken loppupäässä oleva kolmiolaippa, joka oli päässyt löysälle.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2025, 03:37:45 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1563
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #38 : 31.07.2025, 17:34:32 »
Tämähän rupeaa näyttää oikein hyvältä ja ryhdikäältä. Hassua kun näitä ei tarvi oikeastaan muuta kun paluu alkuperäiseen  :)

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3787
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #39 : 31.07.2025, 18:38:01 »
Tämähän rupeaa näyttää oikein hyvältä ja ryhdikäältä. Hassua kun näitä ei tarvi oikeastaan muuta kun paluu alkuperäiseen  :)

Kyllä kebakko näemmä nämä laitteet kuosiin saa P>
Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #40 : 23.08.2025, 09:43:03 »
Kiitos kommenteista.
Nyt rupeaa reilu 518tkm olemaan mittarissa, eli sellainen 13tkm rullattu 3 kuukaudessa. Hiukan vähemmän siis kuin normaalisti.

Edelleen itselläni tuo imgur ei toimi ja kuvat.fi ilmaisversiokin päättyi, niin täytyisi etsiä jokin toinen yhtä helppo ja mieluusti ilmainen kuvapalvelu, jotta saisi kuvia liitettyä.

Noh joka tapauksessa. Olen seuraillut nyt, että saattaa olla, että kansipahvi mehii hiukan nestettä ykkös sylinterin kohdalta, mutta on ollut niin vähäistä, että olen antanut vain mennä. Nyt kuitenkin torstaina nousi lämmöt punaiselle ja jouduin 5l lisäämään vettä, jotta pääsin jatkamaan matkaa. Tässä vaiheessa en havainnut muuta, kuin että koko koneen kylki oli jäähdytinnesteessä ja lisäksi ykkösen suutin vuotaa reippaasti. Pääsin tallille 100km matkan siitä eteenpäin ilman ongelmia. Tallilla avatessa konepellin huomasin kuitenkin, että ylävesiletkussa on nuppineulan kokoinen reikä klemmarin vieressä moottorin päässä, joka kusee jäähdytinnestettä lämpöisenä. Otin letkun irti, nappasin sentin palan päästä pois, uusi klemmari ja alkoi pitämään. Samalla otin ykkösen suuttimen pois ja vaihdoin nurkissa lojuvasta tämän alkuperäisestä moottorista suuttimen testiksi tilalle. Havaitsin, että syynä tähän aiemman moottorin järjettömään kalkatukseen olivat huonot suuttimet, sillä pelkästään vaihtaessani tähän yhden suuttimen rupesi moottori pitämään samanlaista kalkatusta. Kuitenkin päätin laittaa ns kaiken likoon ja lähteä lyhyelle koeajolle ja annoin kunnolla syöttöä. N. 2km jälkeen sivuäänet loppuivat ja kone alkoi taas käymään tasaisesti. Liekö sitten se vajaa 20v seisonta tehnyt tehtävänsä eikä suuttimet sen takia toimi oikein ja kun hetken aikaa ajeli rupesi taas voitelu pelaamaan ja osat liikkumaan. Pelkkää mutuilua toki.

Kuitenkin öljyä on ruvennut menemään litra tankillisella, niin laitoin vanhan moottorin pukkiin ja aloin purkamaan sitä. Tässä vaiheessa se ei ole kuin parin tunnin homma, niin moottori on palasina. Kaikki laakerit olivat hyvinkin ehjän oloisia, kampiakselin kaulat hyvät ja jopa kansi oli halkeamaton mikä on sinällään aivan uusi juttu itselle. Vaikka ei niillä halkeamillakaan merkitystä, jos pysyvät alle vihreäkatisen arvoissa (venttiilien välissä max 0.5mm leveä).
Ainoa vika jonka havaitsin oli, että sylinterit rupeavat olemaan kohtuullisen väljät jo siinäkin. Sylinterimittaa ei ole, mutta ihan kokeilemalla aika reippaasti keikkaa mäntä sylinterissä ja sylinterin ja männän väliin menee joka kohdassa 0.15mm rakotulkki.

Ensi viikolla täytyy laittaa tilaukseen männät, tiivisteet, laakerit ym. Ja, kun saa ne käsiin kiikuttaa koko nippu koneistamolle. Varmaan tulee mentyä perus kaavalla, eli lohkolle poraus, hoonaus, dekin oikaisu ja kannelle tasopinnan oikaisu, ohjurit ja seetit. Ja suuttimet pitää toimittaa myös huoltoon, niin ei niiden kanssa tulisi enää murheita.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1563
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #41 : 23.08.2025, 10:09:03 »
Ihminen on hyvä välillä levätä. Tuli mieleen että onko tähän suuttimet huollettu? Ne tekee yleensä huonoina kaikkea pahaa deekuulle
oli kevällä jotain juttua noista suuttimista  ::) no eipä viisailla mutta oppinut vaan että tärkeät nuo suuttimet on deekuulle. Käytin itse huollossa noin viis vuotta vanhat suuttimet ja niissäkin oli kusemisen oire, näissä kuitenkaan auto sen enemmän oirellut vaan palu oli murtunut niin huollettiin samalla. Mainitsi suutin huoltaja että pitää huolestua jos d24 käy pehmeästi ja nätisti toki tämä suhteellista mihin vertailee mutta kyllä d24 harrastaja tietää miten kuuluu käydä

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #42 : 23.08.2025, 12:18:23 »
oli kevällä jotain juttua noista suuttimista  ::) no eipä viisailla mutta oppinut vaan että tärkeät nuo suuttimet on deekuulle. Käytin itse huollossa noin viis vuotta vanhat suuttimet ja niissäkin oli kusemisen oire, näissä kuitenkaan auto sen enemmän oirellut vaan palu oli murtunut niin huollettiin samalla. Mainitsi suutin huoltaja että pitää huolestua jos d24 käy pehmeästi ja nätisti toki tämä suhteellista mihin vertailee mutta kyllä d24 harrastaja tietää miten kuuluu käydä

Noh, en sitä mahdollisuutta missään välissä sulkenut pois, mutta kun ajaa 1000km viikossa milloin milläkin laina-autolla 2kk ajan, niin siinä tilanteessa ei hotsita enää hirveästi ruveta etsimään vikaan tai odottamaan suuttimien huoltoa. Helpommalla ja halvemmalla selvisi siinä tilanteessa ostamalla toisen moottorin. Tälläkin hetkellä auto on vielä normaalisti ajossa, niin saa rauhassa tehdä uuden moottorin. Kunhan pitää riittävästi halpaa moottoriöljyä matkassa ;D

Tärkeäthän ne suuttimet on dieselille kuin dieselille.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Elekma  Autoracing