Kaikki on yhtälailla mahdollista. En sulje sitä pois etteikö voisi olla laakerikin.
Sen sanon kyllä, että M47 ei todellakaan ole tarkka öljystä. Olen itse käyttänyt moottoriöljyä eri viskositeeteilla, ”oikeaa” vaihteistoöljyä ja atf:ää paria eri laatua ja kaikki ovat toimineet yhtä lailla. Oikeassa vaihteistoöljyssä ongelmana on, että kylmänä ei meinaa mennä vaihde silmään. Atf kanssa myöskään ei mielestäni mene vaihde silmään yhtä sulavasti kuin moottoriöljyllä, niin siksipä käytän nykyään ihan pelkkää 5/10w - 40 moottoriöljyä M47 kanssa. Tätä olen itse koestanut nyt 6 autolla yhteensä reilu 200tkm ajan.
Mutta sitten itse asiaan. Mittariin lähestyy lukema 509tkm ja oikeastaan mitään en ole ehtinyt harrastelemaan, lähinnä tankannut ja ajanut töihin ja takaisin.
Eilen vaihdoin ne vaihteistoöljyt ja sieltähän tuli pihalle harmaaksi värjättyä atf:ää alle puoli litraa, niin ihmekö tuo jos ei oikein vaihteet mene silmään. Laitoin tilalle 5w-40 moottoriöljyt ja ulinat loppui samantien (onneksi). En voi käsittää mihkä nekin ovat hävinneet kun ei laatikko mistään kuitenkaan erityisesti vuoda, ehkä ulostulo akselin laippa oli pikkuisen kostea, mutta ei sieltä litratolkulla ole tullut.
Samaan rahaan vaihdoin myös peräöljyt. Tässä oli sentään vielä akselissa tyhjennysroppu, mutta eihän se auennut, niinkuin ei ne koskaan… en sitten ruvennut kikkailemaan ja korventamaan roppua tai hitsaamaan mutteria päähän vaan imin vanhat öljyt pois ja painoin uudet tilalle.
Muuten auto kaipaa vielä myllytystä, mutta kello rupesi näyttämään sen verta paljon, niin pesun jälkeen suhautin päälle edes soft99 fusso speed & barrier pikavahan / quick detailerin.