Tervehdys,
Potilaana v70, -99, vapari, manuaali, 500000km
Oireena on, että kylmänä käy täydellisesti, mutta lämmettyään tyhjäkäynti alkaa väpättämään ja hiljaa ajaessa auto nykii (>40km/h).
Välillä antaa vikakoodin P0300. Käyntiin lähtee hienosti kylmänä ja kuumana.
Näitä on jo kokeiltu:
-VVT solenoidi ja MAF vaihdettu käytettyyn. Antoi vikakoodin molemmista, eikä ole vikakoodeja tullut sen jälkeen. Vika helpottui, mutta ei parantunut.
- Lämpötila-anturi vaihdettu. Ei vaikutusta.
- Tulpat vaihdettu vuosi sitten Volvon OEM tulppiin.
- Puolat vaihdettu pikkuhiljaa kaikki. Nyt vaihdoin kaksi vanhaa ja vika helpotti paljon.
- Alipainevuotoja etsitty useaan kertaan pumppaamalla savua koneeseen. Yksi löytynyt ja korjattu. Vika hävisi 500 kilometriksi, kunnes alkoi vuotamaan samasta kohtaa. Vuoto paikattu, mutta vika ei hävinnyt.
- Lambdan johto irti ja ajoa. Ei vaikutusta, vika esiintyy edelleen, eli oletettavasti lambda kunnossa.
- Kaasuläppä putsattu. Ei ollut erityisen likainen, mutta käynti parani.
- Akku vaihdettu uuteen (vanha oli huono ja jaksoi nippa nappa käynnistää auton).
- Bensapunpun rele korvattu hyppyjohdolla, ei vaikutusta, eli rele ehjä.
- Evap solenoidi tarkastettu ja todettu ehjäksi.
- Etsitty vuotoja vian ollessa päällä, ruikkimalla wd40 imusarjaan ja alipaineletkuihin. Ei löytynyt vuotoja.
Seuraavaksi ajatuksena tehdä seuraavia toimia:
- Vaihtaa tulpat
- Mitata polttoainepumpun paineet
- Etsiä joku, jolla mahdollisuus katsoa live dataa ja mitata samalla kaasuläpän kunto. Kaasuläppä on alkuperänen Mangeti Marelli.
Löytyisikö täältä vielä ideoita mistä muualta lähtisi vikaa etsimään?
Vika löytyi:
1, 4, 5 sylinterien puolat huonona ja vvt-solenoidi likainen.