Proturbo  Autodiagnoosi

Jyrinä vedossa n.80km/h isolla vaihteella

• 9 Vastauksia
  • 498 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaManninen

• De Luxe
  • *
Jyrinä vedossa n.80km/h isolla vaihteella
« : 22.04.2025, 09:20:21 »
Muissa viestiketjuissa kerrotaan vapinasta, tutinasta ja muista äänistä veto päällä, mutta ne näyttävät liittyvän vain ajonopeuteen, ei moottorin kierroksiin.
Minun Volvoni (S60 AWD bensa automaatti -02) ei tutise, mutta jostain tulee matala jyrinä 80 km/h kieppeillä kun on iso vaihde päällä ja moottorin kierrokset 2000 rpm kieppeillä. Kun polkaisee kaasua niin että laatikko vaihtaa pienemmälle ja kierrokset nousevat, jyrinä häviää.  Se loppuu myös kun nostaa jalan kaasulta. Veto pitää siis olla päällä.
Jyrinää ei myöskään esiinny pienemmissä nopeuksissa vaikka moottorin kierrokset ovat samat n.2000 rpm.
Riippuu siis sekä auton että moottorin nopeudesta ja vielä automaatin valitsemasta vaihteesta.

Auto on ollut minulla jo yli 6 vuotta. Jyrinä on kuulunut alusta lähtien.
Vaihdelaatikon öljyt on vaihdettu huuhtelemalla 2 kertaa, ensin 6v. sitten ja myös viime vuonna. Ei vaikutusta jyrinään.

Vetoakseli tai laakeri ei liene kyseessä. Mistä se voisi tulla? Vaihdelaatikosta? Moottorin tukikumeista?
Viime kesänä vaihdoin moottorin ylimmäisen ja alimmaisen kiinnikkeen, ne mitkä on helppo vaihtaa. Ei vaikuttanut jyrinään. Kick-down rykäisy väheni kyllä, kiinnikkeet olivat vaihtokunnossa.
Nelivedon booriholkki vaihdettiin ja oikean vetoakselin tukilaakeri samalla. Ei vaikuttanut tähän asiaan.

Jyrinä kieltämättä vähän häiritsee 80 km/h rajoitusalueella. Joskus tekee mieli polkaista kaasua niin että laatikko vaihtaa pienemmälle ja jyrinä häviää.
Kovassa kiihdytyksessä kaikki toimii hienosti ja ilman ylimääräisiä äänia. Laatikko ja turbo tosin tekevät viiveen kun polkaisee kaasun pohjaan, mutta se lienee ominaisuus eikä vika.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2025, 09:26:22 kirjoittanut JuhaManninen »
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Paikalla Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
Vs: Jyrinä vedossa n.80km/h isolla vaihteella
« Vastaus #1 : 22.04.2025, 13:06:26 »
Moottorin hydraulikumit vaihtamalla itsellä korjaantui tuonkaltainen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa renee

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 23.04.2025, 00:03:02 »
Mulla kyllä myös jyrisee jonkin verran. 75-80 nopeus on varmaan pahin, kun mennään just niillä rajoilla, että turbiini lukittuu isoimmalla vaihteella. Eli vähän sama kuin manuaaliaskilla yrittää ajaa liian isolla vaihteella, niin jyriseehän se..

Ne moottorin ja vaihteiston tukikumit vois tosiaan olla hyvä vaihtaa. Kannattanee vaihtaa kaikki viisi kerralla. Itse kans vaihdoin ne helpoimmat kaksi, eli ylätuen ja vaihteiston tuen, niin tyhjäkäynnillä alkoi tulla ärsyttävää värinää, veikkaan että ne loputkin on loppu ja se ei ainakaan auta jyrinöihin.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2025, 00:37:54 kirjoittanut renee »

Paikalla hespa

• Grand Luxe
  • **
  • O.V.L.O.V.
« Vastaus #3 : 23.04.2025, 08:09:10 »
Ei kyllä jyrryytä Volvo edes manuaaliaskilla kun on kumit kunnossa.

Tuo jo mainittu hydraulinen tukikumi on kaiken A-ja-O.

TOISAALTA: Oon monasti todennukkin että rikkinäinen moottorin tukikumi on hyvä hälytin niille pöljille jotka jänkkää liian isolla vaihteella ja saa jopa volvon manuaaliaskit paskaks.     ;D
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Paikalla Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #4 : 23.04.2025, 10:52:56 »
Kannattaa tosiaan tehdä ainakin ne vaikeat tuet kerralla eli hydraulikumit ja jakopään alatuki jos ei ole niitä äskettäin tehnyt
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 23.04.2025, 11:57:42 »
Kannattaa tosiaan tehdä ainakin ne vaikeat tuet kerralla eli hydraulikumit ja jakopään alatuki jos ei ole niitä äskettäin tehnyt

Onko hydraulikumien vaihto vaikeaa? Mulla siellä on vuoto ja turbon takia alipaineletku tukittuna.

Poissa JuhaManninen

• De Luxe
  • *
« Vastaus #6 : 23.04.2025, 14:11:55 »
OK. Löysin videon tukikumien vaihdosta.
 https://www.youtube.com/watch?v=UA7qjGjg8Yc
Niitä on siis yhteensä viisi. Kaksi (ylä/ala) olen jo vaihtanut. Oikealla alhaalla olevan (jakopään alatuki?) saisin varmaan vaihdettua myös.
Sitten jää ne kaksi vaikeaa "hydraulikumia". Vanhassa viestiketjussa:
 https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72916.0
käytetään myös termiä "alipainetuet". Mitä se tarkoittaa? Eikö siellä pitäisi olla ylipainetta eikä alipainetta, että se kantaisi mottorin painon? Entä "hydrauli-" etuliite? Onko siellä oikeasti hydrauliikkaa?
Anyway, nuo kaksi taidan jättää ammattilaisten hommaksi. Itse jos koitan puutteellisissa oloissa niitä vaihtaa niin ei tule hyvä. Samantien delegoin sen kolmannen tuen vaihdon myös.

P.S.
Vaihdoin starttimoottorin viimein itse. Olipa hankalaa! Videoiden perusteella helppo homma, mutta niissä on kuvattu vapaasti hengittävä moottori. AWD turbossa imusarjan alla on ilmaputki, mikä melkein estää pääsyn starttimoottorille. Sain putken vasemman yläpään irti ja väänsin sitä sen verran että käteni mahtuivat raosta. Kovan ähkimisen ja puhkimisen jälkeen sain vanhan startin irti ja uuden (Bosh tehdaskunnostettu) asennettua, ja piuhatkin vielä kiinni.
Homma on vielä vähän kesken, eli em. putken pää on irti. Klemmarin ja sen alle kauluksen paikalleen saaminen myös vaatii ähkimistä ja puhkimista.
Miten ammattilaiset tekevät homman? Otetaanko putken toinenkin pää irti alakautta? Sitten olisi tilaa kyllä.
[Edit] Hyvin toimii startti! Vanhakin toimi useimmiten, mutta joskus sanoi vain click click ..., avainta sai kääntää kymmeniä kertoja ja usko käynnistymiseen meinasi loppua. Se vika lienee nyt korjattu.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2025, 17:01:51 kirjoittanut JuhaManninen »
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Paikalla Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #7 : 23.04.2025, 15:26:09 »
Onko hydraulikumien vaihto vaikeaa? Mulla siellä on vuoto ja turbon takia alipaineletku tukittuna.

Teetin ne Tervashongalla tehtyäni itse muut 3 ja piti saada auto ajoon, se takimmainen vaikutti työmaalta

Poissa renee

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 25.04.2025, 00:28:28 »
OK. Löysin videon tukikumien vaihdosta.
 https://www.youtube.com/watch?v=UA7qjGjg8Yc
Niitä on siis yhteensä viisi. Kaksi (ylä/ala) olen jo vaihtanut. Oikealla alhaalla olevan (jakopään alatuki?) saisin varmaan vaihdettua myös.
Sitten jää ne kaksi vaikeaa "hydraulikumia". Vanhassa viestiketjussa:
 https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72916.0
käytetään myös termiä "alipainetuet". Mitä se tarkoittaa? Eikö siellä pitäisi olla ylipainetta eikä alipainetta, että se kantaisi mottorin painon? Entä "hydrauli-" etuliite? Onko siellä oikeasti hydrauliikkaa?
Dieseleissä taitaa olla (ainakin?) toinen hydraulikumi alipainetoiminen, eli se jäykistyy ja löystyy moottorin tuottaman alipaineen myötä. Bensakoneissa ei ole alipaineella toimivia kumeja, eli ne ovat ihan puhtaasti hydraulitoimisia. Öljyä (tai jotain nestettä) niissä lienee sisällä, myös niissä dieselin alipainekumeissa. Siitä etuliite hydrauli.

Dieselit vissiin sen verran rouheampia käynniltään, että ilmanpainetta tarvitaan avustamaan. Tai mikä sitten onkaan syynä.

En kyllä ole itse noita vaihtanut, mutta lueskellut joskus, kun on pitänyt vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2025, 01:13:30 kirjoittanut renee »

Paikalla Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #9 : 26.04.2025, 09:57:28 »
Joo niillä pienillä tärinäkierroksilla kumi pehmennetään alipaineella(alle 1500rpm tms.), perusasennossa se on jäykkä. Mut mulla ne oli niin lopussa että se jäykkä puolikaan tukenut konetta enää.

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron