Autoracing  KL-varaosat

XC90 bensapumpusta

  • 8 Vastauksia
  • 461 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
XC90 bensapumpusta
« : 21.05.2025, 19:37:07 »
Olisko jossain kerrottu vanhan XC90:n bensapumpun/tankkivarusteitten toimintaperiaate? Kun auto on vajaalla tankilla ja ollut jonkin aikaa vinossa kuskin puolelle, niin eipä suostunut käynnistymään ollenkaan. Rullasin vapaalla  tasaiselle ja koetin uudestaan, niin lähti heti käymään. Samoin ajossa täydehköllä tankilla ei tunnu olevan ongelmaa, mutta kun mittari laskee puolen välin alle, niin saa varautua bensan loppumiseen koneelta. Kaikki tankin sisällä on uusittu ja tarkastettu ettei esim. letkuissa olisi taitteita. Miten pumppu käsittelee tankin eri puoliskoja? Onko useinkin tullut vastaan että uusi tarvikepumppu olisi viallinen? Onko näissä autokohtaisia versioeroja?

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 bensapumpusta
« Vastaus #1 : 22.05.2025, 22:49:00 »
Nyt menee vahvasti mutulla, mutta siellähän on kaksi osastoa, vasen ja oikea, ja näiden välillä on siirtoletku. Auto sitten yrittää tasata osastojen välisen polttoainemäärän. Jos varsinainen pumppu on vaihdettu ja tarkastettu, että siirtoletkussa ei ole taitoksia/tukoksia, niin sitten syypää voisi olla siinä, että auto ei ymmärrä paljonko polttoainetta osastoissa on, jolloin polttoainetta ei siirretä riittävästi vasemmasta osiosta oikeaan ja itse pumpulta loppuu bensa. Tähän voisi syyllinen olla se anturi, joka kertoo paljonko polttoainetta on vasemmalla puolella, tai miksei myös oikealla. Tai jossain niiden liitoksissa. Ilmeisesti Vidalla näkee paljonko polttoainetta on eri puoliskoissa auton mielestä.

Itse siis olen siinä käsityksessä, että siirto toimii sen perusteella, mitä auto kuvittelee osioissa olevan polttoainetta. Jos vasen on auton mielestä täydempi kuin oikea, niin pumpataan vasemmalta oikealle - ja toisinpäin. Eli jos jompi kumpi anturi antaa virheellistä tietoa osion polttoainemäärästä, niin sitten tyhjemmällä tankilla alkaa tulla ongelmia, kun polttoaine jää sinne vasempaan tankkiin eikä siirry enää oikeaan osioon muuta kuin autoa kallistelemalla. Ja se polttoainelinja ja korkeapainepumppu on siellä oikealla, eli sinne pitää saada aina ainetta, muuten loppuu meno.

Eri variantteja noista pumpuista on kyllä.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2025, 23:05:19 kirjoittanut renee »

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 bensapumpusta
« Vastaus #2 : 22.05.2025, 23:06:16 »
Pumppupaketin mukana tulee oikean puolen anturi ja vasemmalle vaihdoin tämän ongelman takia myös uuden anturin. Systeemi otettiin uudestaan ulos ja tarkastettiin ettei letkuissa olisi mitään kinkkejä, mutta kaikki oli kunnossa. Sarjanumeron perusteella kyseessä on myös autoon oikean mallinen pumppu, mutta tosin kalliimpiakin versioita on saatavilla. Kun matto ja penkit ovat vielä poissa, niin pumppu pitää käydessään melkoista kohinaa.

Tankin puoliskojen välisessä toisessa letkussa ihmettelin puolessa välissä olevaa y-haaraa, jonka yhdessä haarassa on vain reikä. Mikä lie tuon palikan tarkoitus? Kävi mielessä kokeilla moisen poistamista ja korvaamista pelkällä jatkolla. Joka tapauksessa, tuntuu ettei systeemi vedä kunnolla tavaraa vasemmalta puolelta.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 bensapumpusta
« Vastaus #3 : 23.05.2025, 00:14:15 »
Tässä kun lueskelin, niin niillä antureiden lukemilla ei taida olla mitään väliä muuta kuin bensamittarin lukemaan. Eikä auto yritä tasata osioiden välistä polttoainemäärää, vaan siirtopumppu pumppaa jatkuvasti ainetta vasemmasta osiosta oikeaan. Eli vian pitäisi olla itse siirtopumpussa, sen liittimessä/johdotuksessa tai sitten siirtoletkussa.

Nyt kun olet vaihtanut sen koko pumppuhässäkän, niin oletettavasti siirtopumppu on kunnossa. Samoin olet tarkastanut siirtoletkun, ettei siinä ole taitoksia/tukoksia. Eli olisiko niin, että siirtopumppu ei saa virtaa?

Tämän artikkelin mukaan sen siirtopumpun pitäisi saada tasaista 12V jännitettä koko ajan, eli joku piuha liittimessä, joka kytketään oikean puolen pumppukokonaisuuteen, voisi olla viallinen. Tai itse liitin. Pitäisi vaan tietää mikä ja mittailla... ja varmaan auton pitäisi olla käynnissä.

Varsinainen korkeapainepumppu saa sitten virtaa eri tavalla ohjatusti ja se toimiikin, koska auto toimii.

Eli siinä pumppukokonaisuudessa on kaksi erillistä pumppua, siirtopumppu, joka siirtää ainetta vasemmalta oikealle, ja pääpumppu, joka syöttää moottorille polttoainetta.

https://svdns.info/2021/07/01/volvo-p2-petrol-fuel-pumps-focusing-on-r-2-4-t5/

Toi sun havaitsema y-haara vaikuttaa kyllä oudolta. En ihan hahmota missä se sijaitsee, mutta kaipa sen lenkin pitäisi olla suljettu muualta kuin siitä valkoisen renkulan kohdalta, josta polttoainetta imetään. Ja sit tietysti avoin sieltä säiliön päästä, jonne ainetta siirretään.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2025, 21:18:52 kirjoittanut renee »

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6729
  • Global alligator
Vs: XC90 bensapumpusta
« Vastaus #4 : 23.05.2025, 08:42:12 »
Tuota y-haaraa en minäkään nyt oikeen hahmota että mikä se on...
Onko joku tehtaalla piruuttaan sen laittanu? :D

Oliko vanhassa semmonen?

Kattelin omaa vanhaa hässäkkää joka on -01 S60 mallista niin siinä kun ei oo kuin yksi pumppu joka imee kuskinpuolelta ja pumpulta paluu menee kans kuskinpuolelle siihen lättyyn mikä nipsastaan anturisysteemin pohjaan missä imukin on.

Eli siinä kiertää pensa kaiken aikaa vasemmalta oikeelle ja takas niin tasot pysyy hyvänä. *taavih->
Kun ei oo mitään on demand pumppua ja muita pemmejä siinä ylimääräsenä riesana. :)

Ps. Mikä on vanha xc90? Vuosimalli?

« Viimeksi muokattu: 23.05.2025, 13:34:45 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 bensapumpusta
« Vastaus #5 : 23.05.2025, 21:10:48 »
Tuota y-haaraa en minäkään nyt oikeen hahmota että mikä se on...
Onko joku tehtaalla piruuttaan sen laittanu? :D

Oliko vanhassa semmonen?

Kattelin omaa vanhaa hässäkkää joka on -01 S60 mallista niin siinä kun ei oo kuin yksi pumppu joka imee kuskinpuolelta ja pumpulta paluu menee kans kuskinpuolelle siihen lättyyn mikä nipsastaan anturisysteemin pohjaan missä imukin on.

Eli siinä kiertää pensa kaiken aikaa vasemmalta oikeelle ja takas niin tasot pysyy hyvänä. *taavih->
Kun ei oo mitään on demand pumppua ja muita pemmejä siinä ylimääräsenä riesana. :)

Ps. Mikä on vanha xc90? Vuosimalli?
Hyvä pointti. Tosiaan näitä on erilaisia toteutuksia vuosimallista, moottorityypistä, mallista jne. riippuen. Voisiko olla syynä ihan vaan vääränlainen pumppu kuitenkin. Tai siis se voisi olla yksi vaihtoehto.

Mulla meni totaalisesti hermot, kun yritin oman bensapumpun toimintaa selvittää ongelmien ilmaannuttua. Mulla ei ole PEM-modulia eikä FPS-anturia polttoainetukin päässä. V70 -05 2.5T. Netistä löytyi monenlaista informaatiota, pää hajosi. Kysyin sitten biliasta, että mikäs pumppu tähän käy, niin sain ihan osanumeron, jolla hommasin uuden Boschin pumpun. En kyllä Biliasta, kun siellä se olisi maksanut 600 e. Tarvikkeena murto-osan. Toki vähän härskiä itseltäni, mutta nyt kävi näin. No, on tullut sinnekin rahaa kannettua sentään.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2025, 21:44:49 kirjoittanut renee »

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6729
  • Global alligator
Vs: XC90 bensapumpusta
« Vastaus #6 : 23.05.2025, 23:18:48 »
Ei kai siitä haarasta oo irronnu jotain asentaessa tai vanhaa irrottaessa ja lilluu tankissa, jos siinä vanhassakin se haara on... kun jos siinä reikä on niin ei oikeen mee kaaliin.
Tosin ei olis eka kerta. ;D

Taitaa tää olla -03 malli kun kattoo vanhoja kirjoituksia.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2025, 23:20:36 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 bensapumpusta
« Vastaus #7 : 25.05.2025, 12:21:58 »
Auto on ihan alkupään versio ja 2.5t. Käyttöönotettu jo 2002 puolella. Autossa ei ole erillistä ohjainta pumpulle, vaan pelkästään rele CEMmissä kojelaudan alla. Pumppusysteemissä ei myöskään ole kuin yksi pumppu. Tuo haarakappale putkessa paljastui kun käsiin tuntui joku outo klunssi sen putkien suojaharson alta. On siis toisessa putkessa suunnilleen vasemman anturin ja oikean pumppupaketin välissä. Pumpun liitin on viisinapainen ja silmin nähden ihan hyvässä kunnossa. Autoon sopiva pumppu tarkastettiin sarjanumero perusteella, ja paikalla oleva ERA:n tekemä laite vastaa osanumeroa.

Tuo haarakappale on kuvassa, ja on näköjään jonkinlainen suuntainen vastapaineesta riippuva takaiskuventtiili. Tuossa kolmannessa haarassa messinkihatussa on pieni reikä ja sisällä irrallinen sulkukuula. Kun ylemmän haaran sulkee ja puhaltaa alempaan haaraan, ei venttiili päästä mitään läpi. Kun taas alemman haara sulkee, päästää venttiili ilmaa läpi jos puhaltaa ylempään haaraan hiljempaa ja sulkee kokonaan jos puhaltaa kovempaa.


« Viimeksi muokattu: 25.05.2025, 14:12:13 kirjoittanut clx »

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 bensapumpusta
« Vastaus #8 : 03.06.2025, 09:07:59 »
Purin systeemin tankista ulos ja tutkailin toimintaa. Päätelmäni mukaan siirto vasemmalta puolelta tapahtuu bensan paluulinjan paineella. Pumppupurkin kannessa on paluulinjassa paineensäädin ja siitä lähtee letku vasemmalle. Letku nappaa bensaa mukaan ohivirtauksella vasemman tasoanturin alla olevasta tankin pohjaa vastaan olevasta lätkästä ja pudottaa sen oikealla pumppupurkkiin ylhäällä olevasta avoimesta letkun päästä. Bensa otetaan moottorille aina oikean tankin puoliskon pohjalta. Ihan täysin en tätä systeemiä ymmärrä, koska jos syytä tai toisesta bensa loppuu oikealta puoliskolta (auto vinossa tms.), ei vasemmalta saada lisää, koska bensan kierrossa ei ole painetta.

Itsellä homma ei ainakaan toiminut koska vasemmalle puolelle ei tuntunut päätyvän tarpeeksi painetta. Ilmeisesti bensapumppu ja paluulinjan paineensäädin eivät oikein toimi yhteen, vaikka auto käykin asennetulla pumpulla jos oikealla puolella tankissa vaan on bensaa. Pumppu ei ilmeisesti tuota tarpeeksi painetta avatakseen paineensäätimen.

Aiemmin mainitulla letkun y-haaralla/venttiilillä  on jokin rooli jutussa, mutta se toiminee ok. Sulkuhelmi ei ainakaan ole jumissa. Tutkailun perusteella bensan kierto autossa muuten on aika simppeli, enkä muuta korjauskeinoa nyt keksinyt kuin tilata uuden kalliimman pumppupaketin ja kokeilla sillä.

Nämä omia päätelmiä ja osaavammat korjannevat asiavirheet.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo