Race.fi  Puotilan autokorjaamo

SU HIF6 lämminstarttiventtiili vuotaa

  • 1 Vastauksia
  • 339 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oktaani

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
SU HIF6 lämminstarttiventtiili vuotaa
« : 25.05.2025, 16:42:05 »
Tervehdys tietäjille, museorekisteröity vakio 144 v.1973 on nyt työn alla muutaman vuoden ladossa lepäilyn jäljiltä. B20B taaempi kaasutin vuotaa lämminstarttiventtiilin akselilta, ja se kumipaljekin on ihan sökö. Eka arvaukseni on että koho jäi liian korkealle kun vaihdoin alkuperäisen rikkinäisen uuteen. Jos nyt käy niin ettei vuoto bensan pintaa laskemalla lakkaa, niin pitäisi löytää jostain uusi tai parempi venttiili.
Onko joku onnistunut löytämään näitä varaosina?
Venttiilin osanumero on AUD4053, eikä Burlen tunnista näitä ollenkaan. Lienevät Volvoa varten tehtyjä spesiaaleja joita ei enemmän harrastetuista brittivehkeistä löydy?
Tai onko joku menestyksekkäästi korvannut näitä jollain muulla osalla? Kiitos vastauksista etukäteen.

Jk. Tuosta venttiilistä on muuten kuvaus Youtuben videossa https://www.youtube.com/watch?v=FZpesW-txpw (alkaa 10:07). En kyllä ihan sisäistä miksi se ylipäänsä tarvitaan. 144 on vain kesäkäytössä, joten lämpöisiä startteja tulee...



Poissa oktaani

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: SU HIF6 lämminstarttiventtiili vuotaa
« Vastaus #1 : 29.07.2025, 22:18:50 »
Laitetaanpa päivitystä.

Vuoto oli tosiaan tulvimisen seurausta, ja saatu aisoihin muutamalla seikalla:
- bensan pintaa laskettu reilusti alemmas kuin SU:n huolto-ohje kehottaa. Sunnuntai-ajeluun museomobiililla soppa kyllä riittää.
- Halpa läpinäkyvä kaasarikoneille tarkoitettu bensansuodatin päästää hienoimman ruostehileen tankista lävitsensä. Laitoin tilalle ruiskukoneeseen tarkoitetun suodattimen, Opel Astran malli on sopivan kokoinen ja ulkonäkökin ok. Sain tähän ratkaisevan neuvon Kaasutinexpertiltä. Vanhan suodattimen ja kohokammion bensa näytti minun silmilläni olevan ihan ok, mutta uudessa neulaventtiilissä alkoi kyllä jo näkyä ruskehtavaa värjääntymää kun tarkemmin katseli.
- Varmaan ratkaisevinta oli kuitenkin paineensäätimen asennus. Mittasin likimain 6Psi painetta suodattimen jälkeen, ja SU:n venttiili ei jaksa tätä sulkea, minun tapauksessani joskus jaksoi ja toisinaan taas ei. Laskin paineen 3 Psi:n tuntumaan, joka vaikuttaa ihan riittävältä. Ja tulviminen on poissa.

Uudet kohot ovat "uppoamattomia", jotain umpimateriaalia ja kohojen varret metallia. Originaalien varret joustavat ja voima ei oikein välity neulaventtiilille. Uudet ovat tässä suhteessa paljon paremmat. Näitä uusiakin piti vähän tuunata, akselin sovite kohon varteen on vähän sinne päin. Paranee varovasti varren "akselinsilmiä" puristamalla. Burlenin uudet neulaventtiilit eivät ole jousikuormitteisia kuten alkuperäiset. En tiedä vielä onko tämä iso menetys, Viton-kuminen kärki ehkä hoitaa riittävän jouston. Ainakin kun paine on nyt pieni, eikä autolla kolistella rallia. Joku Miniharrastaja oli löytänyt Rollsin HIF7:ssa käytetyt Viton-kärkiset venttiilit joissa oli myös jousikuormitus, ehkä nuo on hifistellyimmät versiot. Youtubesta löytyy kaikenlaista.

Tuota lämminstarttiventtiiliä en ole edelleenkään löytänyt mistään varaosaksi, mutta eihän se vuoda jos kohokammio ei tulvi.

 

RallyBaron  Samppasport