Olen tälle vialle jo varannut paikalliselta korjaamolta diagnosoinnille ajan, mutta kysäistään (arvuutellaan) vikaa täällä ensin...
Kyseessä on siis XC60 T8 hybrid vm.2020. Auto on Ruotsista uitettu ja minulla ollut n. vuoden päivät. Kilometrejä takana vähän vajaa 170 tkm.
Keskiviikkona auto toimi vielä OK, mutta torstaiaamuna auto ei liikkunutkaan sähköllä mihinkään (täyteen ladattuna 32km range). Polttomoottori lähti parin sekunnin viiveellä käyntiin ja sillä sitten on siitä asti ajettu. Mitään vikavaloja ei pala, eikä auto ole antanut minkäänlaista viestiä viasta.
Auto käytetty pari viikkoa sitten Volvon takaisinkutsuhuollossa, jossa akun kennot mitattiin (olivat kuulemma kunnossa) ja ohjelmisto päivitettiin. Tuon ohjelmapäivityksen tarkoituksena on estää ajoakun ylikuumenemisesta aiheutuva tulipalo. Kun auton nyt laitan käyntiin, se toimii kuten ennenkin (sähköllä). Vaihteen valittua auto miettii hetken ja polttomoottori käynnistyy. Tuon jälkeen ajotilavalikossa on AWD -tilan kohdalla: "Valinta ei ole mahdollista rajoitusten vuoksi". Ennen kuin laitan vaihdetta päälle, voin tuon AWD -tilan valita, mutta auto ei liikukaan ollenkaan, vaikka polttomoottori on käynnistynyt. PURE -tilan ("täyssähkö") saa valittua, mutta polttomoottorilla mennään. Oletuksena olevalla HYBRID -tilalla olen nyt sitten ajellut.
Tarkalla korvalla olen yrittänyt kuunnella, kuuluuko autosta mitään erikoisia ääniä kun sähköllä yritetään liikkeelle lähteä -> Ei mitään korviin kantautuvaa ole kuulunut. ERAD öljyt vaihdatin samantien, kun auton hankin. Pyysin huoltomiestä vielä tarkistamaan, että näkyykö öljyn seassa metallia -> Puhdasta öljyä oli. Voihan toki vuoden aikana mitä vaan tapahtua, mutta minkäänlaisia ERAD ongelmiin liittyviä ääniä ei ole kuulunut/tuntunut.