Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä

  • 13 Vastauksia
  • 1242 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr.Hepuli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« : 01.06.2025, 16:22:18 »
Olen tälle vialle jo varannut paikalliselta korjaamolta diagnosoinnille ajan, mutta kysäistään (arvuutellaan) vikaa täällä ensin...
Kyseessä on siis XC60 T8 hybrid vm.2020. Auto on Ruotsista uitettu ja minulla ollut n. vuoden päivät. Kilometrejä takana vähän vajaa 170 tkm.

Keskiviikkona auto toimi vielä OK, mutta torstaiaamuna auto ei liikkunutkaan sähköllä mihinkään (täyteen ladattuna 32km range). Polttomoottori lähti parin sekunnin viiveellä käyntiin ja sillä sitten on siitä asti ajettu. Mitään vikavaloja ei pala, eikä auto ole antanut minkäänlaista viestiä viasta.
Auto käytetty pari viikkoa sitten Volvon takaisinkutsuhuollossa, jossa akun kennot mitattiin (olivat kuulemma kunnossa) ja ohjelmisto päivitettiin. Tuon ohjelmapäivityksen tarkoituksena on estää ajoakun ylikuumenemisesta aiheutuva tulipalo. Kun auton nyt laitan käyntiin, se toimii kuten ennenkin (sähköllä). Vaihteen valittua auto miettii hetken ja polttomoottori käynnistyy. Tuon jälkeen ajotilavalikossa on AWD -tilan kohdalla: "Valinta ei ole mahdollista rajoitusten vuoksi". Ennen kuin laitan vaihdetta päälle, voin tuon AWD -tilan valita, mutta auto ei liikukaan ollenkaan, vaikka polttomoottori on käynnistynyt. PURE -tilan ("täyssähkö") saa valittua, mutta polttomoottorilla mennään. Oletuksena olevalla HYBRID -tilalla olen nyt sitten ajellut.

Tarkalla korvalla olen yrittänyt kuunnella, kuuluuko autosta mitään erikoisia ääniä kun sähköllä yritetään liikkeelle lähteä -> Ei mitään korviin kantautuvaa ole kuulunut. ERAD öljyt vaihdatin samantien, kun auton hankin. Pyysin huoltomiestä vielä tarkistamaan, että näkyykö öljyn seassa metallia -> Puhdasta öljyä oli. Voihan toki vuoden aikana mitä vaan tapahtua, mutta minkäänlaisia ERAD ongelmiin liittyviä ääniä ei ole kuulunut/tuntunut.

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #1 : 01.06.2025, 20:16:06 »
Jäädään kuulolle. Minun Volvoon V60 vaihdettiin yksi moduuli uuteen takaisinkutsussa ja ohjelmistot päivitettiin. Ajettu 125tkm ja hybrid moodissa rangea näyttää 38km.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2025, 07:28:30 kirjoittanut tepaa »
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 528
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #2 : 02.06.2025, 17:35:10 »
Olen tälle vialle jo varannut paikalliselta korjaamolta diagnosoinnille ajan, mutta kysäistään (arvuutellaan) vikaa täällä ensin...
Kyseessä on siis XC60 T8 hybrid vm.2020. Auto on Ruotsista uitettu ja minulla ollut n. vuoden päivät. Kilometrejä takana vähän vajaa 170 tkm.

Keskiviikkona auto toimi vielä OK, mutta torstaiaamuna auto ei liikkunutkaan sähköllä mihinkään (täyteen ladattuna 32km range). Polttomoottori lähti parin sekunnin viiveellä käyntiin ja sillä sitten on siitä asti ajettu. Mitään vikavaloja ei pala, eikä auto ole antanut minkäänlaista viestiä viasta.
Auto käytetty pari viikkoa sitten Volvon takaisinkutsuhuollossa, jossa akun kennot mitattiin (olivat kuulemma kunnossa) ja ohjelmisto päivitettiin. Tuon ohjelmapäivityksen tarkoituksena on estää ajoakun ylikuumenemisesta aiheutuva tulipalo. Kun auton nyt laitan käyntiin, se toimii kuten ennenkin (sähköllä). Vaihteen valittua auto miettii hetken ja polttomoottori käynnistyy. Tuon jälkeen ajotilavalikossa on AWD -tilan kohdalla: "Valinta ei ole mahdollista rajoitusten vuoksi". Ennen kuin laitan vaihdetta päälle, voin tuon AWD -tilan valita, mutta auto ei liikukaan ollenkaan, vaikka polttomoottori on käynnistynyt. PURE -tilan ("täyssähkö") saa valittua, mutta polttomoottorilla mennään. Oletuksena olevalla HYBRID -tilalla olen nyt sitten ajellut.

Tarkalla korvalla olen yrittänyt kuunnella, kuuluuko autosta mitään erikoisia ääniä kun sähköllä yritetään liikkeelle lähteä -> Ei mitään korviin kantautuvaa ole kuulunut. ERAD öljyt vaihdatin samantien, kun auton hankin. Pyysin huoltomiestä vielä tarkistamaan, että näkyykö öljyn seassa metallia -> Puhdasta öljyä oli. Voihan toki vuoden aikana mitä vaan tapahtua, mutta minkäänlaisia ERAD ongelmiin liittyviä ääniä ei ole kuulunut/tuntunut.
Vähän samanlaista oiretta kuin meilläkin ja just samanikäinen auto ja mallikin. Ja meilläkin lisäksi ruoåttintuonti. Meillä oli autolla ajettu 81tkm kun tuli meille ja suurin osa siitä ajosta pelkkää sähköä. Meillä erad-ongelmat alkoivat jossain 95tkm paikkeilla ja itse asiassa erad-öljynvaihdon jälkeen... :-\ Aika suurella todennäköisyydellä mennyt joko erad voimansiirto tai sähkömoottori. Veikkaan silti sitä voimansiirtoa. Sieltä on voinut mennä hammasrattaita tms voimansiirron välitysosaa ja sen takia ei tule mitään vikavaloja tms. Eli sähköt kulkevat ns. oikein läpi, mutta ei ota vetoa päälle. Meillä oli kans tuota polttomoottorin päälle arpomista. Sähköllä pystyi aina peruuttamaan normaalisti, mutta se arpominen tapahtui liikkeellelähdössä. Pystyykö teillä sähköllä siis edes peruuttamaan vai meneekö polttomoottori siinäkin heti päälle? Sitten sellainen tuli mieleen, että "constant awd" ja "power" ajotiloissa jos pystyy katsomaan sieltä Sensus-näytöstä, että tuleeko sähkömoottorilta myös vetoa mukaan eli toimiiko nelivetona. Mutta taisitkin tuosta jo laittaa, että awd-tiloissa auto ei liiku siis mihinkään?!?!? En suosittele kokeilemaan ajon aikana sitä ajotilan valintaa ettei mitään mene enempää rikki...
Meilläkin auto kuului tuohon takaisinkutsukampanjaan ja käytin siellä eikä mitään löytynyt. Jännä, että teillä tuo isompi vika on ilmennyt nimenomaan noiden tarkistusten jälkeen...  :buck2: Yleensä softapäivitykset parantavat autoa, mutta tässä teidän tapauksessa on kyllä käynyt jostain syystä juurikin toisin päin!
« Viimeksi muokattu: 02.06.2025, 17:44:24 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 129tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Mr.Hepuli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #3 : 03.06.2025, 17:54:01 »
Sähköllä pystyi aina peruuttamaan normaalisti, mutta se arpominen tapahtui liikkeellelähdössä. Pystyykö teillä sähköllä siis edes peruuttamaan vai meneekö polttomoottori siinäkin heti päälle? Sitten sellainen tuli mieleen, että "constant awd" ja "power" ajotiloissa jos pystyy katsomaan sieltä Sensus-näytöstä, että tuleeko sähkömoottorilta myös vetoa mukaan eli toimiiko nelivetona. Mutta taisitkin tuosta jo laittaa, että awd-tiloissa auto ei liiku siis mihinkään?!?!? En suosittele kokeilemaan ajon aikana sitä ajotilan valintaa ettei mitään mene enempää rikki...
Meilläkin auto kuului tuohon takaisinkutsukampanjaan ja käytin siellä eikä mitään löytynyt. Jännä, että teillä tuo isompi vika on ilmennyt nimenomaan noiden tarkistusten jälkeen...  :buck2: Yleensä softapäivitykset parantavat autoa, mutta tässä teidän tapauksessa on kyllä käynyt jostain syystä juurikin toisin päin!

Auto on nyt korjaamolla tutkittavana. Josko huomenna olisi viisaampi...
Autolla ei pystynyt edes peruuttamaan. Hetken aikaa mietti ja sitten lähti polttomoottori käyntiin. AWD tilassa auto ei siis liiku mihinkään. Polttomoottori käynnistyy kyllä, mutta käyttäytyy kuin vaihde olisi vapaalla.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 528
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #4 : 04.06.2025, 11:15:22 »
Auto on nyt korjaamolla tutkittavana. Josko huomenna olisi viisaampi...
Autolla ei pystynyt edes peruuttamaan. Hetken aikaa mietti ja sitten lähti polttomoottori käyntiin. AWD tilassa auto ei siis liiku mihinkään. Polttomoottori käynnistyy kyllä, mutta käyttäytyy kuin vaihde olisi vapaalla.
Erittäin kummallista kyllä... Laittelepa tänne sitten diagnoosia, koska kyllähän tuo asia itseäkin erittäin paljon kiinnostaa ja samanlainen kulkine, niin on tässä jännäämistä... On sieltä tainnut jotain hammasrattaita mennä riksrakspumpum. Seuraavan isomman oireen tullessa pitää kyllä alkaa laittelemaan noita sähköautonostohousuja jo jalkaan ::) Meillä teki muutamia kertoja eradin voimansiirron vaihdon jälkeenkin sellaista, että paikaltaan pakkia tai D:tä päälle laittaessa heitti vaihteen P-asentoon. Tuon sai kuitenkin joka kerta talttumaan siten, että käytti vaan autosta virrat pois.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2025, 11:18:43 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 129tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Mr.Hepuli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #5 : 05.06.2025, 17:38:28 »
Erittäin kummallista kyllä... Laittelepa tänne sitten diagnoosia, koska kyllähän tuo asia itseäkin erittäin paljon kiinnostaa ja samanlainen kulkine, niin on tässä jännäämistä... On sieltä tainnut jotain hammasrattaita mennä riksrakspumpum. Seuraavan isomman oireen tullessa pitää kyllä alkaa laittelemaan noita sähköautonostohousuja jo jalkaan ::) Meillä teki muutamia kertoja eradin voimansiirron vaihdon jälkeenkin sellaista, että paikaltaan pakkia tai D:tä päälle laittaessa heitti vaihteen P-asentoon. Tuon sai kuitenkin joka kerta talttumaan siten, että käytti vaan autosta virrat pois.

Tuota samaa vaihteen heittämistä P-asentoon on tämäkin auto tehnyt muutaman kerran. Juuri tuolla virrat pois -> virrat päälle, sai sen taas toimimaan.

Auto on nyt korjaamolta jonkinlaisen diagnoosin saanut, mutta huomenissa vielä huoltomieheltä vähän tarkemmin asiaa kyselen. Palailen sitten vasta avautumaan tämänhetkisestä tilanteesta.

Poissa MikaV60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #6 : 28.06.2025, 19:12:00 »
Mistä teillä johtui nuo vaihteen P-asentoon heittämiset? Kiinnostaa kovasti, sillä omakin XC60 (T8 2020 118tkm) teki sitä tänään niin kauan, että käytti virrat pois ja laittoi virrat uudestaan päälle. Sanon tuosta samalla, kun tiistaina on aika ilmastoinnin tarkastukseen, sillä kylmää ilmaa tulee vain pelkääjän puolelle ja kompura käy hellekelissäkin vain pienillä kierroksilla.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 528
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #7 : 28.06.2025, 20:46:07 »
Mistä teillä johtui nuo vaihteen P-asentoon heittämiset? Kiinnostaa kovasti, sillä omakin XC60 (T8 2020 118tkm) teki sitä tänään niin kauan, että käytti virrat pois ja laittoi virrat uudestaan päälle. Sanon tuosta samalla, kun tiistaina on aika ilmastoinnin tarkastukseen, sillä kylmää ilmaa tulee vain pelkääjän puolelle ja kompura käy hellekelissäkin vain pienillä kierroksilla.
Meillä auto on tehnyt tuota ehkä noin 5 kertaa. Nyt ei pitkään aikaan ole ollut mitään. Kyselin tekoälyltä tuosta asiasta ja tällaista vastausta tuli :

Mahdollisia syitä (yleisyysjärjestyksessä Volvo-foorumien, TSB-tiedotteiden ja tapausten perusteella)
1. Jarrupolkimen tunnistukseen liittyvä vika (Brake Pedal Position Sensor / Switch)

    Vaihteisto ei anna vaihtaa P-asennosta muille vaihteille, ellei ECU havaitse jarrupoljinta kunnolla painettuna.

    Jos jarrupolkimen tunnistin (sensor tai mikrokytkin) antaa epävarmaa tai katkonaista signaalia, vaihteenvalitsin ei aktivoi R- tai D-vaihteita.

    Virtojen katkaisu ja uudelleenkäynnistys nollaa tilapäisen häiriön.

2. Vaihteenvalitsinyksikön (Gear Selector Module, GSM) signaalikatkokset

    Joissakin tapauksissa vaihteenvalitsimen elektroniikka (Shift by Wire -järjestelmä) ei rekisteröi kunnolla valintaa. Tämä voi johtua liittimen hapettumisesta tai sisäisestä vikasignaalista.

    Ratkaisu: yksikön liittimien puhdistus tai ohjelmistopäivitys, harvoin vaihtaminen.

3. Hybridijärjestelmän / High Voltage -Ready -tilan viive

    Jos korkeajänniteakku ei ole vielä täysin herännyt READY-tilaan, auto ei salli ajoa.

    Tämä ilmenee etenkin, jos virrat kytketään päälle hyvin nopeasti oven avaamisen jälkeen ilman että järjestelmä ehtii tehdä HV-akuston kytkentätestejä loppuun.

    Uudelleenkäynnistys mahdollistaa akun herätyksen ja normaalin toiminnan.

4. Ohjelmistovika (TCM/ECM reaktio)

    Useissa Volvo TSB-tiedotteissa (Technical Service Bulletin) on raportoitu, että vaihteistoon ja hybridijärjestelmään on julkaistu ohjelmistopäivityksiä, jotka korjaavat vastaavan kaltaisia satunnaisia ongelmia.


Itse en osaa kyllä yhtään sanoa mistä tuo voisi johtua. Toisaalta aina tuo bugi on korjaantunut tosiaan kun virrat vain käyttää kertaalleen pois. Meillä kertaalleen tehty ilmastointilaitteen huolto eli laittoivatko vaan
lisää sitä kylmäainetta tms. Ei ole ilmastoinnissa ollut mitään erityistä, yleensä käytetään aika vähän ja ilmastoinnin asetukset ovat manuaalitilassa eli sitä automaattitoimintoa en ole juurikaan käyttänyt.
1. XC60 T8 TE MY2020 129tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 528
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #8 : 28.06.2025, 20:47:11 »
Tuota samaa vaihteen heittämistä P-asentoon on tämäkin auto tehnyt muutaman kerran. Juuri tuolla virrat pois -> virrat päälle, sai sen taas toimimaan.

Auto on nyt korjaamolta jonkinlaisen diagnoosin saanut, mutta huomenissa vielä huoltomieheltä vähän tarkemmin asiaa kyselen. Palailen sitten vasta avautumaan tämänhetkisestä tilanteesta.
Onko tähän asiaan tullut Mr.Hepuli vielä tarkempaa selvitystä ja onko vika korjattu?
1. XC60 T8 TE MY2020 129tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Mr.Hepuli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #9 : 29.06.2025, 18:37:22 »
No niin...

Ensiksikin olen pahoillani siitä, että se huominen tuli ja meni jo kauan aikaa sitten, mutta tilannepäivitystä ei minulta kuulunut. Syynä oli se, että allekirjoittanutta otti pannuun vikadiagnosoinnin lopputulos aika rajusti. Nyt auto on ollut virallisen Volvo huollon katsottavana ja vika alkaa olla selvillä... toivottavasti.

Paikallinen korjaamo tuli siihen tulokseen, että IEM yksikkö antaa väärää tietoa virroista ja jännitteistä. Lisäksi ERADissa on väljyyttä eikä asentotunnistimelta tule tietoja. Korjausehdotuksena IEM yksikön uusintä (käytettyyn) ja ERAD korjaussarja. Hinta n. 8000 €.
Virallinen huolto tuli samaan johtopäätökseen tuon IEM yksikön kohdalla. Yksikkö on "linjoilla", mutta ei toimi oikein (esim. sähkömoottorin kalibrointitiedot ovat hävinneet kokonaan). Heidän korjausehdotuksenaan on IEM yksikön vaihto uuteen, koska eivät suostu vaihtamaan käytettyjä osia (ymmärrettävää viralliselta huollolta). Uuden IEM yksikön hinta 5000 € ja päälle sitten vaihtotyö. Vaihdon vuoksi auton takaripustuksia ei tarvitse tiputtaa alas, joten ihan hirveästi työtä tuossa ei ole. En kysellyt huoltomieheltä vaidon kustannuksia vielä. ERADista tämä huoltomies ei vielä kamalasti huolissaan ollut, eikä sen vaihtamista tässä vaiheessa suositellut.

Sulattelen nyt näitä saamiani tietoja ja mietin miten asian kanssa etenen. Kyse on joka tapauksessa minulle suuresta summasta laittaa vuoden käytössäni olleeseen autoon.

Jos tämän palstan käyttäjiltä löytyy vinkkejä mistä voisi löytyä tai kysellä tuollaisen käytetyn IEM yksikön perään, otan tietoa mielelläni vastaan. IEM yksikön alkuperäisosan varaosanumero on: 36012128
Samaa yksikköä on varmaankin käytetty muissakin Volvon tuon aikakauden hybrideissä.

Niin kuin jo aloitusviestissä kerroin, auto on vm. 2020 XC60 ja ajettu nyt 170 tkm. Kun auton vähän reilu vuosi sitten SAKAlta ostin, sillä oli ajettu n. 158 tkm. Auto on ruotsista tuotu suomeen SAKAn toimesta. Ruotsisshan näillä vehkeillä on takuuta 8 v / 160 tkm eli iän puolesta olisi takuuta, mutta kilometrit menevät yli. Suomen maahantuoja ei taida näihin ruotsista uitettuihin ottaa mitään vastuuta ja ruotsin Volvon kanssa taitaa olla turha lähteä vääntämään (kumpaankaan en siis vielä ole yhteydessä ollut). Auton myyjään (SAKAan) en ole ollut yhteydessä vielä asiasta, enkä usko heidänkään kautta apua tulevan.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3435
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #10 : 29.06.2025, 22:54:59 »
On kyllä melekoiset remonttihinnat, ymmärrän tuskasi. Ovokolla näytti olevan yksi IEM-yksikkö kaupan 850€:lla.

https://ovoko.fi/osat/gnv208260-32280830-volvo-xc60-akkulaturi-vaihtoehtoinen

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 528
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #11 : 29.06.2025, 23:13:30 »
No niin...

Ensiksikin olen pahoillani siitä, että se huominen tuli ja meni jo kauan aikaa sitten, mutta tilannepäivitystä ei minulta kuulunut. Syynä oli se, että allekirjoittanutta otti pannuun vikadiagnosoinnin lopputulos aika rajusti. Nyt auto on ollut virallisen Volvo huollon katsottavana ja vika alkaa olla selvillä... toivottavasti.

Paikallinen korjaamo tuli siihen tulokseen, että IEM yksikkö antaa väärää tietoa virroista ja jännitteistä. Lisäksi ERADissa on väljyyttä eikä asentotunnistimelta tule tietoja. Korjausehdotuksena IEM yksikön uusintä (käytettyyn) ja ERAD korjaussarja. Hinta n. 8000 €.
Virallinen huolto tuli samaan johtopäätökseen tuon IEM yksikön kohdalla. Yksikkö on "linjoilla", mutta ei toimi oikein (esim. sähkömoottorin kalibrointitiedot ovat hävinneet kokonaan). Heidän korjausehdotuksenaan on IEM yksikön vaihto uuteen, koska eivät suostu vaihtamaan käytettyjä osia (ymmärrettävää viralliselta huollolta). Uuden IEM yksikön hinta 5000 € ja päälle sitten vaihtotyö. Vaihdon vuoksi auton takaripustuksia ei tarvitse tiputtaa alas, joten ihan hirveästi työtä tuossa ei ole. En kysellyt huoltomieheltä vaidon kustannuksia vielä. ERADista tämä huoltomies ei vielä kamalasti huolissaan ollut, eikä sen vaihtamista tässä vaiheessa suositellut.

Sulattelen nyt näitä saamiani tietoja ja mietin miten asian kanssa etenen. Kyse on joka tapauksessa minulle suuresta summasta laittaa vuoden käytössäni olleeseen autoon.

Jos tämän palstan käyttäjiltä löytyy vinkkejä mistä voisi löytyä tai kysellä tuollaisen käytetyn IEM yksikön perään, otan tietoa mielelläni vastaan. IEM yksikön alkuperäisosan varaosanumero on: 36012128
Samaa yksikköä on varmaankin käytetty muissakin Volvon tuon aikakauden hybrideissä.

Niin kuin jo aloitusviestissä kerroin, auto on vm. 2020 XC60 ja ajettu nyt 170 tkm. Kun auton vähän reilu vuosi sitten SAKAlta ostin, sillä oli ajettu n. 158 tkm. Auto on ruotsista tuotu suomeen SAKAn toimesta. Ruotsisshan näillä vehkeillä on takuuta 8 v / 160 tkm eli iän puolesta olisi takuuta, mutta kilometrit menevät yli. Suomen maahantuoja ei taida näihin ruotsista uitettuihin ottaa mitään vastuuta ja ruotsin Volvon kanssa taitaa olla turha lähteä vääntämään (kumpaankaan en siis vielä ole yhteydessä ollut). Auton myyjään (SAKAan) en ole ollut yhteydessä vielä asiasta, enkä usko heidänkään kautta apua tulevan.
No on kyllä ihan järjetön korjaushinta tuollainen 8k€ ottaen huomioon auton iän ja kilometrit! Toivottavasti meillä ei tule tuollaisia lukemia, kun 8.7. vien autoa (OBC?!?) latausongelman takia huoltoon...! Bensalla ollaan ajeltu nyt vajaa 300km ja kävin tankilla, keskikulutus oli 7,8... Kyllä nämä plugari-Volvot ovat arvaamattomia ja jos jotain isompaa tulee, niin eipä se auta kuin maksaa, kun arvonalenemakin on ollut vajaan 2,5v ajalta melko hirveä :-[
1. XC60 T8 TE MY2020 129tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1022
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #12 : 30.06.2025, 10:52:19 »
Kyllä nämä plugari-Volvot ovat arvaamattomia ja jos jotain isompaa tulee, niin eipä se auta kuin maksaa, kun arvonalenemakin on ollut vajaan 2,5v ajalta melko hirveä :-[
Kuinkahan ongelmallisia nuo ovat autojen määrään ja historiaan nähden? Suomihan on näiden loppusijoitusmaa, joten mukaan mahtuu monenlaista yksilöä, mitä noita tänne laivataan.

Sinisen hybridimekaanikko antoi kuitenkin melko lohdullisen arvion luotettavuudesta ELK.

Arvon alenema on ihan looginen, koska näissä autoveron osuus on jokseenkin olematon. Tuota veroedun säästöä voi sitten käyttää korjauksiin ;D!

Bensa/diesel-versioissa verotetaan niin autoa kuin varusteitakin, ja pyyntihinnat taitavat olla noususuunnassa? Ainakin oma D4 ilman ureaa kiinnosti jo kovasti autokauppiasta, kun kävin i-bemaria koeistumassa :).



Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 hybrid - Ei liiku sähköllä
« Vastaus #13 : 30.06.2025, 10:54:33 »
Auto on ruotsista tuotu suomeen SAKAn toimesta. Ruotsisshan näillä vehkeillä on takuuta 8 v / 160 tkm eli iän puolesta olisi takuuta, mutta kilometrit menevät yli. Suomen maahantuoja ei taida näihin ruotsista uitettuihin ottaa mitään vastuuta ja ruotsin Volvon kanssa taitaa olla turha lähteä vääntämään (kumpaankaan en siis vielä ole yhteydessä ollut). Auton myyjään (SAKAan) en ole ollut yhteydessä vielä asiasta, enkä usko heidänkään kautta apua tulevan.

Kokonaisuuden kannalta tällä tuskin on väliä, mutta kuuluuko IEM akkutakuun piiriin?

 

Autoracing  KL-varaosat