Juu, ensin vähän ihmettelin, miksi Volvon turvajärjestelmät eivät toimineet, jos ja kun toinen sieltä eteen tuli. Omani kyllä jarrutti, jos törmäys uhkasi.
Laajemmassa kuvassa meillä on ympyröissä vallalla röyhkeä ryntäilykulttuuri, eli joku lähestymissuunta ”valtaa” ympyrän ja toiset odottavat. Sillä ei ole näille merkitystä, missä järjestyksessä risteysalueelle ollaan tultu. Kaasu pohjaan, kyllä ne väistää. Jos ehtii.
Sivistysmaissa vilkaskin ympyrä toimii niin, ettei kenenkään juuri tarvitse pysähtyä, ja liikenne sujuu leppoisasti. Sehän koko ympyrän idea on, että liikennevirran pysäyttävä risteys korvataan jatkuvalla virtauksella, mutta meille se on jokseenkin ylivoimaista. Tuttu liikenneopettaja puhui porilaisesta ruletista. Kaupungin ensimmäinen ympyrä on jostain 60-luvulta, ja homma menee vuosi vuodelta pahemmaksi: venäläisessä ruletissa suhde on 1:7, porilaisessa kuulemma päin vastoin.