Moro!
1995 940, b230fk, egr-systeemillä, aw71L
Auto mulle melko uusi tuttavuus, ostin talvella kun sattu kohdalle ja pelleiltään hyvä. Ed. omistaja sanoi, että päästöissä ollut vikaa. Söi ihan pirusti bensaa kun himaan jonkun 200km ajoin, futas muuten ihan ok. Vaikka kävikin kylmähkönä, oli termari jumissa, se selittää ainakin osaltaa bensankulutuksen.
Tsekkasin vikakoodit, antoi 1-1-3, 2-3-1 ja 2-2-1 eli ymmärtääkseni laihaa soosia. Jotain tutkailin ja irrotin akunkengän, eli ecu nollaantui. Sitten tarttikin melkoista suostuttelua et pysyi tyhjäkäynnillä, kierrokset seilas ja meinas hyytyä, tutisuttikin aika “mukavasti”. Asettui kun kone lämpeni eikä tarttenu seuraavilla starttauksilla hytkytysrumbaa. Ajelin jokusen kymmentä km, tuntui et veto loppuu jossain 3000rpm mut asettui. Samoja koodeja antoi.
Sit asiaa selvittelemään, ekaks tulpat, piuhat, kansi ja pyörijä uusiks, ei auta. Löytyi ihan reippaat pakovuodot ennen lambdaa, nämä kuntoon niin sama homma, vähän lievempänä.
Imuvuotoja tutkimaan, löytyihän sieltä muutamasta letkusta halkeamaa. Ne uusiks ja samantien purin imusarjan, putsasin kaasuläppäkotelon, tsekkasin et tyhjäkäyntiventtili naksahteli ja vaikutti toimivalta (myöhemmin puristin käynnissä ollessa letkun kiinni, käynti hyytyi joten lienee ok), mittasin lämpötila-anturin molemmat puolet, näytti lämpötilan mukaan olevan ok, uudet tiivisteet ja kasaan. Taas vähän parempi mut sama käynnistelypulma yhä.
Mittasin bensapaineet, näytti kuiviltaan 3 bar ja käynnissä 2,5. Ei noussut kun antoi kaasua eikä reagoinut kun tuikkasin ison ruutan imuletkuun ja imin/työnsin. Paineensäädin siis vaihtoon. Eipä auttanut. Se uusikaan ei heti reagoinut imuun mut vähän myöhemmin tsekatessani toimi niinkuin pitääkin.
Aattelin et josko suuttimet tukossa, meinasin katella suihkuja mut totesin et lähetetääs saman tien tsekattavaks. 2 putsasivat mut ei ollu kummosta heittoa eikä auttanut.
Ohitin bensapumpun releen jumpperilla ja putsasin sulakkeiden kontaktit, ei muutosta.
Kaasuläpän asentotunnistin naksahtaa niinkuin pitääkin.
Jako näyttäisi olevan kunnossa jos kampiakselin pyörän merkki pitää paikkansa.
Olis uusi YKK-anturi, mut autossa oleva näytti uudelta ja tuskin ecu sitä osaisi kompensoida? Täytyy sekin kokeilla.
Tällä hetkellä käynnistelyprosessi on sellainen, että hurahtaa iloisesti käyntiin, nostaa kiekat jonkin 1500 nurkille, putoaa siitä alle 1000, kohta alle 500 ja meinaa sammahtaa mut herää taas ja nostaa kierrokset reiluun tonniin tms ja takas alas et meinaa sakata ja jatkaa tätä seilaamista. Kaasua kun antaa niin joutuu sen kanssa aikansa pelaamaan kunnes saa kiekat pysymään suurinpiirtein tasaisena. Kone kun lämpiää niin suht ok. Tän shown jälkeen käynnistyy ihan nätisti, tosin alkuun kun lähtee ajamaan ei meinaa reagoida kaasuun kunnolla, käy hyytymään mut melko nopeasti asettuu. Aikansa kun ajelee ja ecu oppii niin toimii ihan ok. Akku irti hetkeks niin unohtaa säätönsä ja palataan samaan käynnistelyyn.
Edellisen omistajan mukaan lambda ja lämpötila-anturi vaihdettu boschiin.
Lambdaa en ole vielä mitannut, se on ohjelmassa seuraavana. Mut olenko ymmärtänyt oikein, että lambda ei ole kylmänä pelissä, alkaa toimimaan kun kone lämmin? Silloinhan se ei vaikuttaisi käynnistelyyn?
IMMun piuha irti niin huonommin käy, tätä en kyllä ole testannut imu- pakovuotojen tukkimisen jälkeen. IMMua epäilly alusta lähtien mut sokkona ei viiti uutta mennä ostamaan. Joskohan joku lainais toimivaa -016 immua hetkeks tässä Kouvolan seudulla et kokeilis? Laitan tämän kysymyksen vielä erikseen foorumille.
En ole kovin kummoinen autonrassaaja, mut on näitä volvoja ollut pitkään ja ne on aika pitkälti pysyny omin voimin liikenteessä joten emmä ihan täys tumpelo ole, kai...
Oisko ideoita?